Hvilket P4 Bundkort skal jeg købe ?
Fra : Claus Hansen

Dato : 12-09-03 17:29

Jeg har altid haft AMD og har egentligt været godt tilfreds men vil nu godt
prøve en Intel
Det skal selvfølgelig være en P4 og jeg havde tænkt på at finde noget brugt
nu da alle skifter til 800FSB...
Jeg havde regnet med at finde en P4 på 2.4GHZ m. 533MHZ FSB da der er mange
der gerne vil sælge for tiden.
Men hvilket bundkort skal jeg vælge?
De eneste krav jeg har er at det så vidt muligt skal kunne køre dual ram men
det er ikke et u-fravigeligt krav.
Jeg har kigget lidt på det der Asus P4PE men ved ikke om det er så godt
endda...Jeg har noget Samsung (2X256MB) ram liggende PC2700 som skal i..

/Claus

Fra : JK

Dato : 12-09-03 18:00

On Fri, 12 Sep 2003 18:29:03 +0200, "Claus Hansen"
<claushansendkSLETMIG@SLETMIGhotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg har kigget lidt på det der Asus P4PE men ved ikke om det er så godt
>endda...Jeg har noget Samsung (2X256MB) ram liggende PC2700 som skal i..

P4PE er da en gammel sag med i845pe chipset. Hvis du vil have sådan et
gammelt chipset (der er godt nok til en fsb533 cpu), så kan du finde
noget billigt på www.demoshop.dk , f.eks. et gigabyte.

Men ellers ville jeg da købe asus p4p800. Det kan _også_ køre en
fsb533 cpu. Jeg har ikke rigtigt noget at have det i, udover at det
kan tilbyde dual-ram band, og det er virkelig noget der trækker med en
P4 cpu.

Du kan opnå memory benchmarks på over 5.000 Mb/sec med et asus p4p800.
Det sisoft sandra memory bench, jeg hentyder til. Du kan vælge kortet
i flere prisklasser efter smag. Jeg ville bare købe billigste version.

hilsen

John

Fra : Jan

Dato : 12-09-03 18:29

"JK" <johnknuhtsenREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det sisoft sandra memory bench, jeg hentyder til. Du kan vælge kortet
> i flere prisklasser efter smag. Jeg ville bare købe billigste version.

Et ASUS P4V8X Deluxe spiller meget fint her og kan kører dual ddr pc2100,
har onboard lan - sound - firewire koster på edb priser kr.800 - 900 jeg gav
selv i april ca 1700.00 for samme bundkort.
memory benchmark med en P4 2.4 GHZ Northwood 2, 2x512mb ddr pc 2100 score
6139

Bundkortet kører klippe stabilt.

Venlig Hilsen
Jan Larsen

Fra : Claus Hansen

Dato : 12-09-03 18:55

Jeg har fået at vide at det der Abit IC7 også skulle være ret godt...Men
hvis jeg smider noget PC2700 ram i sådan et og en P4 cpu med 533FSB hvad kan
jeg så komme op på i FSB?
Jeg har ikke helt styr på hvordan man regner det ud nemlig! :(

/Claus

Fra : JK

Dato : 12-09-03 20:08

Hej

Jeg er en stor tilhænger af abit. Bruger VH6T (tualatin) og NF7
(nforce2).

Det bliver afsindigt godt. Det er jo et intel 875p chipset bundkort.

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/abit-ic7.html

PC2700 ram kan køre 166 MHz på bundkortet, DDR333 kaldes det. Men da
du har samsung, tror jeg nok at det kan klare 185-190.

Det vil sige, at du presser cpu'en op fra 133 til 185. (133 x 4=533)

Det er 40 % OC. Mon ikke det er spillerum nok. For det kan godt være,
at din cpu bliver lidt for varm af det.

Men jeg tror, du har en god plan.

hilsen

John

On Fri, 12 Sep 2003 19:55:02 +0200, "Claus Hansen"

Fra : Claus Hansen

Dato : 12-09-03 21:19

Okay jeg skal lige være med her.

Hvis jeg skal køre med sådan en cpu så skal min ram ned på 133MHZ selvom de
kan køre 166?
Hvad så hvis jeg lader min multiplier være men sætter ram'en op på de 166 så
vil clockfrekvensen vel stige?

/Claus

Fra : JK

Dato : 13-09-03 07:47

On Fri, 12 Sep 2003 22:18:37 +0200, "Claus Hansen"
> [...]

>kan køre 166?
>Hvad så hvis jeg lader min multiplier være men sætter ram'en op på de 166 så

Hør, du spurgte:
>hvad kan
Det er det jeg har svaret på, hvormeget du kan overclocke. Der er en
rigelig margin, med din ram.

Men hvis du kører cpu'en nominelt ved fsb 533 (4x133) så kan du i bios
godt sætte ram til at køre hurtigere med fsb166 eller DDR333. Det gør
man ved at vælge et forhold:
CPU-RAM på 4:5
At køre ram asynkront kan faktisk godt betale sig med P4, medens det
ikke giver noget med en AMD cpu.

mvh

John