Hvad skal jeg have ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-03 08:38

Hej i gruppen

Jeg er blevet træt af mit K7S5A bundkort og kunne godt bruge noget der kører
ordentligt, men hvad skal man have ?
Jeg har en AMD 2000+ monteret, så det skal passe til den, og så har jeg
pc133 RAM, men de kan skiftes om nødvendigt. Jeg er ikke den der ligger og
piller i sagerne, tingene skal bare monteres og køre ordentligt. Det må
gerne have forskelligt indbygget, så slipper jeg for alle disse kort, dog
har jeg et rigtigt godt grafikkort, så det behøver der ikke at være på, men
lydkort, netkort og den slags må der gerne være, og så skal det ikke koste
en bondegård, med andre ord, godt og billigt, hvad skal jeg kigge på ?

Kim Larsen

Fra : Lasse

Dato : 10-09-03 08:46

Vil anbefale et Abit NF-7-S med nForce2, indbygget netkort og lydkort.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587942

Det koster ca 900 kr. Det kan dog ikke tage SDram, men det er vist også på
tide du får skiftet dem ud med DDR! 256MB ligger koster 300-400 kr...

Lasse

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-03 09:35

"Lasse" <lasn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det koster ca 900 kr. Det kan dog ikke tage SDram, men det er vist også på
> tide du får skiftet dem ud med DDR! 256MB ligger koster 300-400 kr...

Nu har jeg kigget lidt på din anbefaling, og det ser jo godt ud, jeg har
bare et spørgsmål til det. Der sidder en lille blæser på en Chip, lige ved
siden af CPU'en, det foruroligede mig lidt, for jeg har noget af en blæser
på min CPU, det er en Thermaltake silent viking jeg har, kan de to ting
sidde ved siden af hinanden mon, eller bliver det knebent med plads ?
Der er jo ikke meget ved at købe et bundkort for at finde ud af at der ikke
er plads til det hele.

Kim Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-09-03 10:06

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> sidde ved siden af hinanden mon, eller bliver det knebent med plads ?
> Der er jo ikke meget ved at købe et bundkort for at finde ud af at der

Kører selv med en silent viking på mit NF7-S, der er masser af plads.
Bundkortet får også to thumbs up herfra.
Hvis du skulle have planer om at overclocke vil du heller ikke fortryde at
du vælger NF7-S.

Fra : Devast8or, work

Dato : 11-09-03 10:46

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Lasse" <lasn@mail.dk> skrev i en meddelelse

Heh, det ville jeg også lige til at anbefale. Har selv et og har ikke
fortrudt det (men sørg for at det er ver. 2).

> [...]
> sidde ved siden af hinanden mon, eller bliver det knebent med plads ?
> Der er jo ikke meget ved at købe et bundkort for at finde ud af at der

Jeg kører med en Silent Viking 2 på mit, og der er ingen problemer med
pladsen.

Devast8or

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 10-09-03 12:30

Lasse wrote:
> [...]
>
> Det koster ca 900 kr. Det kan dog ikke tage SDram, men det er vist
> også på tide du får skiftet dem ud med DDR! 256MB ligger koster

Nemlig. Det er et super fedt kort! Jeg har et Abit NF7 ver. 2. Da jeg købte
var der rimelig stor prisforskel på NF7 og NF7-S, så derfor valgte jeg den
mere skrabede model. Men der er svjh under 100 kr. forskel nu, så det ville
være dumt ikke at tage S-versionen. Desuden får du et meget federe onboard
lydkort på S-versionen - Soundstorm hedder det. På NF7 er der bare en
standard AC97 5.1 dims, og der gik ikke mere end 10 minutter før jeg satte
mit SoundBlaster Live! 5.1 i. Hvis du vil have et fedt bord der kan trimmes
til stort set alt, er det Abit NF7-S du skal vælge. Og chipsæt blæseren skal
du ikke bekymre dig om, jeg kan ikke rigtig høre min

Held og lykke med det...

--
Martin K

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-09-03 09:44

On Wed, 10 Sep 2003 09:37:35 +0200, Kim Larsen wrote:

> [...]
> Jeg har en AMD 2000+ monteret, så det skal passe til den, og så har jeg
> pc133 RAM, men de kan skiftes om nødvendigt.

Et (andet) godt bud er EPoX EP-8RDA+

Sådan et har jeg selv og det kører bare. Du kan se lidt om det - og den
Lasse nævnte - her:
http://www.8rdafaq.com/news.php

> Jeg er ikke den der ligger og
> piller i sagerne, tingene skal bare monteres og køre ordentligt. Det må
> gerne have forskelligt indbygget, så slipper jeg for alle disse kort,

Ja, så er et kort med nForce2 chipse et ganske godt valg.

--
Lars

Fra : Lasse

Dato : 10-09-03 10:12

Der blev vist svaret :)

Fra : MaRk

Dato : 10-09-03 11:59

> Jeg er blevet træt af mit K7S5A bundkort og kunne godt bruge noget der
kører
> ordentligt, men hvad skal man have ?

K7S5A køre af helvedes til med sd ram.
Mit blev stabilt da jeg skiftede til ddr.

Overvejer dog at købe et nyt ved næste cpu opgradering.

Mvh
Mark

Fra : Joe Sandøe

Dato : 10-09-03 17:08

> [...]
> Jeg har en AMD 2000+ monteret, så det skal passe til den, og så har jeg
> pc133 RAM, men de kan skiftes om nødvendigt.
-SNIP-

Hey Kim
Som en anden skriver, så kan du kun få mere ud af maskinen ved at skifte
ramen ud. Der er mange der har oplevet kortet som ustabilt, og som efter
skift til DDR-ram har fået en meget mere stabil maskine. Vedrørende skift af
ram, kan det økonomisk godt svare sig, at nøjes med at købe en 256 Mb stang,
da rampriser er en del høje for tiden.
Og når jeg nu taler om ram..... Kik eventuelt på hvor meget mere PC3200 ram
koster, da det er gode ram at have i maskinen hvis du senere udskifter din
processor til en der køre højere busspeed 166MHz eller 200MHz. Det ville jo
være surt hvis så, at rammen skal udskiftes igen

Selvfølgelig vil du få en bedre maskine hvis du også skifter bundkortet til
et med Nforce2 chipsæt, men så skal der jo også flere slanter på bordet

VH Joe - og også jeg syntes at Abit rocks

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-03 20:11

Hej igen

Som jeg forstår det der er skrevet, så kan jeg i første omgang nøjes med at
skifte til DDR RAM og få et "andet" bundkort ud af det, og når økonomien
tillader det, så skifte selve boardet ?
Hvilken RAM skal jeg så vælge, så de kan køre i det jeg har nu, og også
passe i det kommende bundkort ?

Kim Larsen

Fra : Joe Sandøe

Dato : 10-09-03 22:52

> [...]
> tillader det, så skifte selve boardet ?
> Hvilken RAM skal jeg så vælge, så de kan køre i det jeg har nu, og også

Hej Kim
Som sagt kan det næsten kun betale sig at købe PC3200 eller gode PC2700 ram,
da de ikke er "meget" dyre end PC2100. Disse ram kan klare højere
clok-frekvenser hvilket nyere bundkort og CPU'er understøtter/kræver frem i
tiden. Læs eventuelt anmeldelserne på edbpriser.dk omkring de forskellige
ram-mærker, det giver da et fingerpeg om deres kvalitet. Dit nuværende
bundkort burde sagtens kunne køre med alle PC**** ram, navnene fortæller
blot hvor meget rammene kan klare at køre.

VH Joe

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-03 23:17

> [...]
> bundkort burde sagtens kunne køre med alle PC**** ram, navnene fortæller
> blot hvor meget rammene kan klare at køre.

Hej igen

Jeg bukker og nejer som tak for alle svar, nu ved jeg hvad mit indhold i
sparegrisen skal gå til

Kim Larsen