Abit BX6 m/ PIII 600 MHz
Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 16:18

Hej
Jeg har fået et Abit BX 6 bundkort i min computer og ifølge
Abit skulle det kunne køre med en PIII 600B MHz CPU 133 MHz FSB
efter en Bios opdatering til Rev. 2.
MEN det kan det ikke, det siger at det er en 450 MHz der sidder i.
Hvis man bruger "user define" og sætter den til 133 MHZ X 4,5
starter computeren ikke op. Den vil heller ikke køre 6X100 MHz så i
øjeblikket kører den
117 X 4,5 = 526 MHz.
Jeg har 2 x 133 MHz ram i maskinen, så det kan vel ikke være dem der gør
det.
Er der nogen der har et godt råd til hvad man kan gøre bortset fra at skifte
bundkort?

Mvh Kruen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-09-03 17:08

On Sun, 7 Sep 2003 17:17:39 +0200, [6920] Kruen wrote:

> Jeg har fået et Abit BX 6 bundkort i min computer

Slot1 med Intel BX-chipset ikk'?

> og ifølge
> Abit skulle det kunne køre med en PIII 600B MHz CPU 133 MHz FSB
> efter en Bios opdatering til Rev. 2.

Hedder den ikke 600EB ?

> MEN det kan det ikke, det siger at det er en 450 MHz der sidder i.

Ja, det er når FSB'en er sat til 100MHz (4,5 x 100)

> Hvis man bruger "user define" og sætter den til 133 MHZ X 4,5
> starter computeren ikke op.

Det er på grund af BX-chipsettet. Det er kun lavet til 100MHz så der skal
altså overclockes hvis den skal ræse afsted med 133MHz. Det vil specielt få
indflydelse på AGP portens hastighed. Den vil komme op på 89MHz mod de
normale 66MHz. Hold også øje med PCI hastigheden

> Den vil heller ikke køre 6X100 MHz

Nej, Intel CPU'er har multiplyeren låst, så den kan ikke ændres fra de 4,5.

> så i
> øjeblikket kører den
> 117 X 4,5 = 526 MHz.
> Jeg har 2 x 133 MHz ram i maskinen, så det kan vel ikke være dem der gør
> det.

Nej.

> Er der nogen der har et godt råd til hvad man kan gøre bortset fra at skifte
> bundkort?

Læs manualen og forstå hvad det er du gør ved bundkortet når du overclocker
det.

FUT: news:dk.edb.hardware.overclocking

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:18

[6920] Kruen wrote:
> Jeg har fået et Abit BX 6 bundkort i min computer og ifølge
> Abit skulle det kunne køre med en PIII 600B MHz CPU 133 MHz FSB
> efter en Bios opdatering til Rev. 2.

Kig godt efter, der står sikkert en P III 600E (100 MHz FSB) og ikke P
III 600EB (133 MHz FSB).

> MEN det kan det ikke, det siger at det er en 450 MHz der sidder i.
> Hvis man bruger "user define" og sætter den til 133 MHZ X 4,5
> starter computeren ikke op.

Hvilket grafikkort har du i (og er det PCI eller AGP)?

> Den vil heller ikke køre 6x100 MHz

Nej, selvfølgelig vil den ikke det - multiplieren er _låst_ på
Intel-processorer og har været det siden P2 & Celeron'erne.

> Jeg har 2 x 133 MHz ram i maskinen, så det kan vel ikke være dem der gør
> det.

Måske, hvis det er CL3 RAM som du prøver at køre CL2 på ved 133 MHz.
Det er dog mere sandsynligt at det er grafikkortet som ikke kan holde
til 89 MHz på AGP.
BX-chipsettet mangler nemlig 2x divider fra FSB til AGP, således at AGP
ikke kan undgå at køre overclocket, ved 133 MHz FSB.
Den største divider er 1,5x :

133 / 1,5 = ca. 89 MHz.

BX-chipsettet understøtter derfor ikke officielt processorer lavet til
133 MHz FSB.

Det var vist især ældre TNT-kort som ikke kunne klare de 89 MHz, men
hæng mig ikke op på det.
De fleste Matrox-, Radeon- og Geforce-kort burde kunne klare det, hvis
de ellers passer til (BX kører max. 2x AGP og udelukkende 3,3 Volt).

Med et PCI-grafikkort er der intet problem.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-09-03 17:27

Lagde du mærke til hvad "Kruen" skrev? :)

"Den vil heller ikke køre 6X100 MHz så i
øjeblikket kører den 117 X 4,5 = 526 MHz."

Altså er multiplyeren altså 4,5 så mon ikke det _er_ en 600EB ?

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 19:41

Lars Jørgensen wrote:

> Lagde du mærke til hvad "Kruen" skrev? :)

Ja, og du har tydeligvis misforstået mit svar.

Læs det igen.

Han skrev "ifølge Abit skulle det kunne køre med en PIII 600B"

En 600B findes ikke.

Jeg hentyder til at han må have læst forkert, og at der sikkert står _i
manualen eller på websitet_, at bundkortet understøtter en 600E.

Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 19:50

Hej
Det ER en PIII 600 EB altså en box version.
Grafikkortet er et AGP GeForce2 MX 400 mon ikke det kan klare de 89 MHz.

Kruen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-09-03 19:54

On Sun, 07 Sep 2003 20:40:38 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Ja, og du har tydeligvis misforstået mit svar.
>
> Læs det igen.
> Han skrev "ifølge Abit skulle det kunne køre med en PIII 600B"

Damn! Ja, du får alligevel ret :)

> En 600B findes ikke.

Mjoe... det gør den nu faktisk. Det var den med katmai-kernen (512KB L2
cache) men 133MHz FSB. Det _kan_ også være sådan en, men de er sjældne.
http://www.google.com/search?q=pentium+3+600b

> Jeg hentyder til at han må have læst forkert, og at der sikkert står _i
> manualen eller på websitet_, at bundkortet understøtter en 600E.

Ja, det er nu nok rigtigt. 100MHz FSB spiller med BX-chipsettet.

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 20:24

Lars Jørgensen wrote:

> Mjoe... det gør den nu faktisk.

Ja, damn. Den er smuttet under min radar :)

Der findes så også kun to B'ere: 533B og 600B - så kan jeg bedre forstå
hvorfor jeg ikke havde hørt om dem.

http://www.intel.com/support/processors/pentiumiii/thermal.htm

De må som sagt være ret sjældne, da 0,25 mikron processorer er lidt
svære at få op på hhv. 533 og 600 MHz.
Jeg har selv haft fat i 4 stk. Celeron 400 (PPGA), og ingen af dem ville
køre 600 MHz.

Fra : JK

Dato : 07-09-03 19:49

On Sun, 7 Sep 2003 17:17:39 +0200, "[6920] Kruen" <kruen@sol.dk>
wrote:

> [...]
>det.
>Er der nogen der har et godt råd til hvad man kan gøre bortset fra at skifte

Grafikkortet er det mest kritiske.

Se efter i CPU Softmenu, at agp divider er sat til 2/3 og pci divider
til 1/4.

Så kan BX ikke gøre det bedre. Ved fsb133 bliver grafikkortet, hvis
det er agp, overclocked med 33 %. Det kan mange grafikkort klare, men
ikke alle. F.eks. vil et voodoo3 elske det. Mange bedre geforce
ligeså.

Med et pci grafikkort er problemet der slet ikke.

Med omtanke kan det sagtens virke.

hilsen

John

Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 19:52

Det prøver jeg lige.

Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 20:13

Sådan ser Soft Menu'en ud nu:

Ext.clock (pci): 133MHZ (1/4)
Multiplier: X4,5
Sel 100/66# Signal: High
AGPCLK/PCICLK: 2/3
L2 Cache latensy: default
Speed error hold: disabled
Cpu power supply: default
core voltage: 2.05

Når den er sat sådan op, så bliver computeren ved med at genstarte,
der står godt nok at det er en 600 B under opstart, men den når ikke
længere.

Kruen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-09-03 20:25

On Sun, 7 Sep 2003 21:12:40 +0200, [6920] Kruen wrote:

> Sådan ser Soft Menu'en ud nu:
>
> Ext.clock (pci): 133MHZ (1/4)
> Multiplier: X4,5
> Sel 100/66# Signal: High
> AGPCLK/PCICLK: 2/3
> L2 Cache latensy: default
> Speed error hold: disabled
> Cpu power supply: default
> core voltage: 2.05

2.05 volt? Så er det jo med en Katmai-kerne... med mindre spændingen er
indstillet forkert.

Hvordan ser den ud?
http://www.ocmax.com/Articles/Coppermine%20VS%20Katmai/coppermine_vs_katmai_page1.htm

600EB er magen til 600E at se på.

--
Lars

Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 20:30

> Hvordan ser den ud?

http://www.ocmax.com/Articles/Coppermine%20VS%20Katmai/coppermine_vs_katmai_page1.htm

Ja det er den og ifølge Intel så skal den bruge 2.05 volt og ikke 1.65
som de andre PIII 600 cpu'er.
Så volt'en står rigtig nok.

Kruen

Fra : [6920] Kruen

Dato : 07-09-03 21:21

Det er den nederste selvfølgelig. Katmai'en