Godt lydkort?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-09-03 20:16

Hej,

Jeg skal bruge et godt lydkort til at smide god stereo lyd fra min PC over i
min surround-receiver (så jeg kan afspille lyd fra computeren). Hvad for et
kort er godt til det formål?

Jeg har tænkt på Creative Labs SoundBlaster Live! Player 5.1 Bulk

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-09-03 20:57

Jeg har i øvrigt lige opdaget at der i min BIOS ikke er nogen funktion til
at disable mit on-board lydkort. Hvor stort et problem er det? Kan man godt
bruge det nye kort alligevel?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 20-09-03 21:27

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i øvrigt lige opdaget at der i min BIOS ikke er nogen funktion til
> at disable mit on-board lydkort. Hvor stort et problem er det? Kan man
godt
> bruge det nye kort alligevel?

Jeg har hørt at det ikke skulle være så godt at have 2 lydkort kørende med
drivere samtidig. Har selv lige clearet CMOS på mit bundkort, og har glemt
at disable on-board lyden, så jeg har i skrivende stund 2 lydkort, men kun 1
af dem med drivere.
Har selv et Soundblaster Live! 5.1 Player, og er ik så begejstret for det.
Lyden er ik særlig god, og driverne er elendige. Skal have et Audigy 2, når
jeg opgraderer..

Mvh. Mikkel

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-09-03 21:43

On Sat, 20 Sep 2003 22:26:59 +0200, Mikkel Westh wrote:

> Jeg har hørt at det ikke skulle være så godt at have 2 lydkort kørende med
> drivere samtidig.

Det kan jeg ikke gendkende (fra Windows)

Jeg har et Hercules lydkort som jeg meget tilfreds med. På bundkortet (med
nForce2 chipset) er der et fuldt surround-sound og jeg ska' gi' dig
lydkort... Jeg bruger normalt kun Hercules kortet, men der er ingen problem
med at køre med begge lydkort. I de fleste programmer kan man vælge selv
ind- og output....og ellers bruges "default" kortet.

Okay, hvis man har to ens lydkort, der bruger samme driver, kan jeg godt
tro at det kan give problemer.

--
Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-09-03 01:38

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har i øvrigt lige opdaget at der i min BIOS ikke er nogen funktion
> til at disable mit on-board lydkort. Hvor stort et problem er det? Kan
> man godt bruge det nye kort alligevel?

Er der nogen jumpere på bundkortet som så kan ordne sagen?

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-09-03 22:08

Rasmus Nielsen wrote:
> Jeg har tænkt på Creative Labs SoundBlaster Live! Player 5.1 Bulk

Det er præcis dette jeg har. Koster vidst lige under 300 kr. Det er fint til
mit behov, med lidt musik og spil. Desuden virker Line-In indgangen fint.
Jeg sætter fra tid til anden min El-spade til, og lyden er ganske fin...

--
Martin K

Fra : SA

Dato : 20-09-03 22:30

Vil ikke anbefale dig Live.
Lyden er ikke særlig god og driverne kan i bedste fald forårsage et
anstrengt grine flip.
I værste fald vil du bare brække dig.

Har hørt meget godt om Audiotrek og Terratec lydkortene , men hvis du
spiller så får du efter sigende ikke noget bedre end audigy 2, hvilket så
gør mig en smule mistænksom når jeg tænker på hvor elendigt mit live kort er

Fra : MD

Dato : 20-09-03 22:54

Har lige nøjagtig samme kort, og det kører upåklageligt og perfekt.
Er sat til Surround sound og hjemmebif - perfekt! Jeg spiller dog ikke så
meget, men hører meget musik og ser mange film.

Der kan godt være lidt drilleri med driverne med Creatives EAS, men det kan
man jo lege/pille sig ud af, eller lade være at installere...

Jeg har også et on-board lydkort, men det er simpelthen bare deaktiveret via
Win XP - og det giver og har aldrig givet problemer.

MVH MD

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-03 23:05

> Vil ikke anbefale dig Live.
> Lyden er ikke særlig god og driverne kan i bedste fald forårsage et
> anstrengt grine flip.

Jeg har aldrig haft problemer med driverne til mit Live! kort, og jeg synes
lyden er ret god i forhold til mange andre lydkort. Jeg har så heller ikke
lyttet til Terratecs nyere kort eller Audigy 2, så jeg kan sammenligne dem.

Jeg vil placere lydkvaliteten på et Live! over SB16, AudioPCI64/128 og mange
af de AC'97 lydkort man finder rundt omkring, bl.a. on-board lydkort.

> I værste fald vil du bare brække dig.
> Har hørt meget godt om Audiotrek og Terratec lydkortene , men hvis du
> spiller så får du efter sigende ikke noget bedre end audigy 2,

Jeg har også læst en del gode anmeldelser af Terratecs nye lydkort, og
Audigy 2 skulle også være ret godt, selv om den efter sigende konverterer
til 48/96kHz inden D/A konvertering. Det ødelægger kvaliteten på 44.1kHz
optagelser, som jo er det der kommer fra en CD.

> hvilket så gør mig en smule mistænksom når jeg tænker på hvor
> elendigt mit live kort er ....

Jeg har også hørt om mange andre, der har de problemer, men dem har jeg
heldigvis aldrig oplevet noget til, hverken med de indbyggede drivere i
WinMe/2k/XP eller Creatives egne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 21-09-03 10:21

Martin Sørensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil placere lydkvaliteten på et Live! over SB16, AudioPCI64/128
> og mange af de AC'97 lydkort man finder rundt omkring, bl.a. on-board

Det er præcis også min oplevelse af det... Jeg vil sige at det er et
fremragende kort til prisen...

--
Martin K

Fra : Gismo

Dato : 21-09-03 00:12

Rasmus Nielsen wrote:
> [...]
> computeren). Hvad for et kort er godt til det formål?
>
> Jeg har tænkt på Creative Labs SoundBlaster Live! Player 5.1 Bulk

Hvad leder du efter ?
Godt stereo signal til surround reciver og du nævner sb live 5.1 !?!?

Jeg vil anbefale terratec sky 5,1. Jeg har lige skiftet til det kort fra sb
live 5.1 og der er en verden til forskel. Om kortet er bedere end audigy 2
ved jeg ikke.
Kortet har optisk in/ud gang så du kan overføre ac3 signal uden problemer

Jeg er *meget* tilfreds med mit kort efter at have kørt med det en lille
uges tid.

--
Gismo

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 21-09-03 10:45

Bare lige en status-rapport: Jeg har nu købt et Audiotrak OPTOPlay. Det er
et USB-lydkort, men specs.'ne er rigtig gode. Det koster dog kun 400,- - det
glæder jeg mig til at prøve...

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.