Spørgsmål om AMDsocket og køler
Fra : Niels Præstegaard

Dato : 18-09-03 22:02

Jeg skal bruge et bundkort til en AMD XP1600 cpu, men hvordan er det nu
lige...:

Er Socket 462 det samme som socket A?

Skal også bruge en meget stille køler til samme cpu - nogen gode forslag,
hvis det skal holdes på studenterbudget?

--
e/gards

Niels
- sender du direkte til mig, så tjek lige mailadressen før du trykker send

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 19-09-03 07:02

Niels Præstegaard wrote:
> Er Socket 462 det samme som socket A?

Det er det nemlig Det står også på den lille forhøjning på soklen....

> Skal også bruge en meget stille køler til samme cpu - nogen gode
> forslag, hvis det skal holdes på studenterbudget?

Tja... må jeg foreslå en Spire WhisperRock IV. Den kan erhverves for bare
100,- kr. og jeg synes sq den er fin. Jeg bruger den selv, og i skrivende
stund holder den min XP2400+ på 39 grader C. Du kan selvfølgelig også bevæge
dig nogle klasser op med eks. CoolerMaster Aero 7. Men den koster vidst 3
gange så meget

--
Martin K

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 19-09-03 08:50

> Det er det nemlig Det står også på den lille forhøjning på soklen....

Ok, super - tak!

Nogen der så ved om der er nogen dybere mening i at bundkort fra samme firma
betegnes som Socket A eller Socket 462 afhængig af model - det virker jo
ikke specielt konsekvent?

> [...]
bevæge
> dig nogle klasser op med eks. CoolerMaster Aero 7. Men den koster vidst 3

Tror jeg springer på en Whisperrock, medmindre andre har et godt forslag i
samme prisklasse?

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 19-09-03 12:58

Niels Præstegaard wrote:
> Tror jeg springer på en Whisperrock, medmindre andre har et godt
> forslag i samme prisklasse?

Kan du roligt gøre, det er en mægtig køler! :)

mvh
Anders

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 19-09-03 18:03

Niels Præstegaard wrote:
> Ok, super - tak!

Så lidt da

> Nogen der så ved om der er nogen dybere mening i at bundkort fra
> samme firma betegnes som Socket A eller Socket 462 afhængig af model
> - det virker jo ikke specielt konsekvent?

Tja, jeg skulle da mene der er lidt idé med det. I 'gamle dage' da Intel
introducedere Pentium II erklærede de jo samtidig at Socket 7 var død. AMD
kørte videre med Socket 7, mens intel lancerede den opretstående processer
og samtidig soklen Slot 1. Da AMD efter 1 års tid (mener det var der
omkring) heller ikke kunne hive mere power ud af Socket 7 platformen, var
det jo på tide at finde på noget nyt. Derfor lavede det noget der lignede
Slot 1 meget. Så vidt jeg husker var det faktisk en Slot 1 der var blevet
vendt 180 grader på mobo'et, og denne skabning blev kaldt Slot A. Da man så
senere igen gik væk fra Slot princippet og tilbage til Socket CPU'erne, var
det jo meget passende at kalde den for Socket A, så linien ligesom blev
holdt. Imidlertid har en AMD CPU til Socket A 462 ben. Og det er efterhånden
standard i branchen at opkalde Sockets efter hvor mange huller der i den
(til CPU 'benene'). Se bl.a. på P4 Sockets: Socket 423 (den gamle version)
og Socket 478 (mener jeg det er, man er jo AMD mand

Sådan er historien...

> Tror jeg springer på en Whisperrock, medmindre andre har et godt
> forslag i samme prisklasse?

Kan du roligt gøre, og som et andet +, larmer den kun med 21 db

Held og lykke med den...

--
Martin K

Fra : Niels Solskin

Dato : 20-09-03 21:56

Tror jeg springer på en Whisperrock, medmindre andre har et godt
forslag i samme prisklasse?

Kan du roligt gøre, og som et andet +, larmer den kun med 21 db

Hvor køber man den whisperrock, udover SHG?????

Venligst

Niels

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-09-03 22:06

Niels Solskin wrote:
> Hvor køber man den whisperrock, udover SHG?????

Aner det ikke. Jeg købte min hos SHG.dk, som også er den eneste der har den
ifølge EDBpriser.dk:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724737909

--
Martin K

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 21-09-03 19:37

<snip>"En historie om ben, sockets og slots + to store cpu fabrikanter"

Tak til Martin for at bringe mig "up to speed".

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 21-09-03 21:01

Niels Præstegaard wrote:
> <snip>"En historie om ben, sockets og slots + to store cpu
> fabrikanter"
>
> Tak til Martin for at bringe mig "up to speed".

Det var da så lidt Det var også meget godt at jeg selv lige fik
opfrisket historien. Held og lykke med projektet...

--
Martin K