Forbindelsen til harddisken forsvinder
Fra : Peter L

Dato : 16-09-03 11:26

Vi har 15 nye maskiner, som jævnligt får det samme problem - de mister
kontakten til harddisken. Det kan ske midt i arbejdet i Windows 98 (med en
blå skærm som fortæller at C-drevet ikke længere kan kontaktes) eller ved et
tryk på reset, hvor maskinen går i stå under POST, da den ikke kan finde
harddisken.
Jeg har på fornemmelsen, at det har noget med en varm harddisk (Maxtor) at
gøre, da en pause til maskinen gør underværker. Men leverandøren (PRC-Data)
kan ikke genskabe fejlen på den maskine, jeg sendte til dem. Maskinen kører
i øvrigt Celeron 1,7gHz og 256mB DDR ram.
Temperaturen i lokalet er typisk 23 grader, og jeg har målt harddisken til
en temp på 47-53 grader umiddelbart efter at jeg har afmonteret siden på
PC'en.
Er jeg på sporet? Er der andre muligheder? Hvad skal man gøre, hvis ikke
firmaet vil anerkende fejlen? (den optræder dagligt på mindst én maskine)

Peter L

Fra : Leony

Dato : 16-09-03 12:59

"Peter L" <pl@hag-gym.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Temperaturen i lokalet er typisk 23 grader, og jeg har målt
> harddisken til en temp på 47-53 grader umiddelbart efter at jeg har

Varme mener jeg klart er en mulighed.
Maxtor's problem er netop at de bliver meget varme.
Har selv en Maxtor som, målt med Dtemp, lå stabilt omkring 50 grader
(jeg har dog ikke haft problemer).
Monterede en harddiskkøler:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=169215112&n=496932192&pn=662836542
(I Thailand koster den dog kun 30 kr).
Nu ligger min Maxtor stabilt omkring 35 grader (målt med Dtemp).

> Hvad skal man gøre, hvis
> ikke firmaet vil anerkende fejlen? (den optræder dagligt på mindst én
> maskine)

Måske ved de det i dk.forbruger.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : pl@hag-gym.dk

Dato : 16-09-03 14:28

Hvad er en acceptabel temperatur for en harddisk?

Peter

Fra : Leony

Dato : 16-09-03 19:17

> Hvad er en acceptabel temperatur for en harddisk?

Tror der er bred enighed om at temperaturen ikke bør være over 40
grader.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 15:02

Peter L wrote:
> [...]
> en temp på 47-53 grader umiddelbart efter at jeg har afmonteret siden på

Måské.
Du kan jo hurtigt finde ud af det ved at købe en 80 mm blæser og sætte
til at blæse på disken.
Det kan også være en varm NorthBridge(NB).

Hvad måler f.eks. Motherboard Monitor?

http://mbm.livewiredev.com/

Hvis den måler en høj bundkort-temperatur, så er det måske en sending
bundkort, hvor der mangler kølepasta på NB.