Ny HD
Fra : Kirsten

Dato : 14-09-03 15:04

Jeg kan ikke starte min pc op med ny HD, tager jeg den ud virker pc som før.
Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende HD.
SKAL den evt formatteres før brug ?
mvh Kirsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 15:14

"Kirsten" <mig@spam.dk> wrote:

>Jeg kan ikke starte min pc op med ny HD, tager jeg den ud virker pc som før.
>Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende HD.
>SKAL den evt formatteres før brug ?

Lidt flere oplysninger tak:

Hva' er det for computer og meget gerne hvilket bundkort og BIOS
version ??

Og hva' er det for harddiske og hvor store er de ?

- - - -

Umiddelbart vil jeg gætte på din maskine har nogle år på bagen, og du
nu har købt en harddisk som er større end BIOS accepterer - Det er der
løsninger på, hvis bare du gi'r lidt oplysninger.

<mlr>

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-09-03 15:16

On Sun, 14 Sep 2003 16:04:28 +0200, "Kirsten" <mig@spam.dk> wrote:

>Jeg kan ikke starte min pc op med ny HD, tager jeg den ud virker pc som før.
>Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende HD.

Check at den oprindelige harddisk er master, hvis de begge er slave
går det ikke.

>SKAL den evt formatteres før brug ?

Ja, men du skal jo have startet maskinen op for at partitionere og
formattere disken.

--
Jens

Keep your words soft and sweet, in case you have to eat them

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-09-03 15:18

On Sun, 14 Sep 2003 16:04:28 +0200, Kirsten wrote:

> Jeg kan ikke starte min pc op med ny HD, tager jeg den ud virker pc som før.
> Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende HD.

Hvad er fejlen præcis? Kan du bare ikke "se" disken eller kan du slet ikke
tænde PC'en?

Tjek lige jumperene igen. På nogle disk vender den lille mærkat med
jumpersettings "omvendt".

Prøv med en harddisk på hvert IDE-kabel. Gå evt. ind i BIOS'en og være
sikker på at den er sat om til at auto-detecte nye enheder.

Endelig kan du nok med fordel skrive hvilket bundkort og disk det drejer
sig om... det kan jo også have betydning.

> SKAL den evt formatteres før brug ?

Nej... dvs. jo, den skal formateres (partitioneres) før du kan ligge noget
over på den eller se den fra fx Windows stifinder.

--
Lars

Fra : Kasper

Dato : 14-09-03 15:19

Hey

Ja, den burde skulle formateres og partioneres... men muligvis er de det fra
nye... men mener bestemt ikke hvis den er købt i løsvægt...

kan din bios detektere den hvis du tager en IDE auto detect ?

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-09-03 15:24

> [...]
før.
> Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende

Jeg var ude for det samme med 2 identiske diske på samme kontroller. Den ene
var sat som master, den anden som slave. Slaven kunne ikke ses, heller ikke
i programmet Partition Magic.
Da slaven blev flyttet til en anden kontroller, virkede alt som det skulle.

mvh
Preben

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 15:46

Hej det er mig Ingrid, der har problemet og Kirsten startede tråden for mig,
da jeg endnu ikke havde samlet min PC.

Jeg har købt en ekstra harddisk på 40 GB, min eksist. HD er på 20 GB.Min PC
er 3 år gammel, en Fijitsu-siemens AMD 800 MHz. Min nye HD har jeg monteret
på det sidste stik sammen med den oprindelige HD. Oprindelig HD er primær,
den nye HD er sat som slave.

Når jeg starter PC´en op med den nye HD kommer der en meddelelse, hvor der
spørges efter en system CD. Tager jeg den nye HD ud (er monteret i en caddy)
kan jeg starte min maskine helt almindeligt op.

Min BIOS, som jeg ikke er glad for at pille i, er vistnok en verison 1.01 A
og ikke ændret siden jeg købte maskinen. Ifølge min bios står der auto ud
for alle, så maksinen burde finde min nye HD.

Vh Ingrid

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 15:52

Prøvede lige at skubbe den nye HD ind, når maskinen er oppe at køre. Den gik
i sort og genstartede. Jeg kunne ved den lejlighed se, at min BIOS er 6,00PG
og min BIOS extension er 1,01A.

Vh Ingrid

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-09-03 16:03

On Sun, 14 Sep 2003 16:51:52 +0200, Ingrid Christensen wrote:

> Prøvede lige at skubbe den nye HD ind, når maskinen er oppe at køre.

FY!

> Den gik
> i sort og genstartede.

Sluk og ta' strømmen helt fra maskinen når du piller ved hardwaren. På den
anden måde er der god mulighed for at ødelægge noget

--
Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-09-03 16:12

"Ingrid Christensen" <idc@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> og ikke ændret siden jeg købte maskinen. Ifølge min bios står der auto ud
> for alle, så maksinen burde finde min nye HD.

En 3 år gammel maskine burde finde en HD på 40Mb.
Jeg tør næsten ikke spørge, men er kablet monteret korrekt? Er der strøm til
HD-skuffen?
Hvis det er OK, så prøv at tage stikket fra den gamle HD og sæt den nye til
samme stik. Kan BIOS så finde den?
Hvis ikke, så tror jeg at din nye disk er defekt.

mvh
Preben

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 16:16

Ja, der er strøm til HD skuffen. Jeg vil da lige prøve at skifte stikkene
mellem den eksist. HD og den nye og se, om der sker noget...

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 16:37

Har prøvet dit forslag, men det virkede ikke. Ikke så meget da. Men i
opstart af maskine stod et andet nr. som primær master (jeg stillede den nye
som master) og det var alt, jeg kunne se. Prøvede også i bios af sætte den
nye under auto til LBA, som der står på den mangelfulde instruktion. Men
ikke yderligere resultater her.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-03 17:07

Ingrid Christensen wrote:

> [...]
> nye under auto til LBA, som der står på den mangelfulde instruktion. Men

Som de andre sagde:

Hvad med jumpere, strøm, kabler.

Prøv at montere harddisken udenom den der Caddy-halløj før du farer ud
til forhandleren og brokke dig over en defekt harddisk.

Og så Lars påpeger: Hiv strømmen af computeren før du bare tænker på at
pille i hardwaren. "falsk" strøm laver grimme ting ved hardware og der
hjælper selv den næstbedste garanti ikke.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 17:10

> [...]

>på det sidste stik sammen med den oprindelige HD. Oprindelig HD er primær,

Det er formentlig din BIOS der ikke understøtter diske over 32 GB.

Det er velkendt at BIOS dateret før juni 1999 går i sort når de møder
en disk over 32 Gb.

Kom lige med lidt flere data på maskinen, så vi kan finde en BIOS
opdatering til dig.

<mlr>

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 21:14

Hvilke data skal du bruge til det? Min maskine er købt i august 2000, men
derfor kan bios-en vel godt være ældre.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 22:21

"Ingrid Christensen" <idc@mail.tele.dk> wrote:

>Hvilke data skal du bruge til det? Min maskine er købt i august 2000, men
>derfor kan bios-en vel godt være ældre.

Den kan sagtens være produceret længe inden du købte den

Har den ikke et type nummer - Fujitsu-Siemens maskinerne hedder ofte
noget i retning af Scenic xyz

<mlr>

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 16-09-03 14:34

Hej Michael
Min maskine er ifølge en påklæbet mærket produceret i juni 2000.
Foran på maskinen er anført Fuitsu-siemens Xpert og der er en AMD Athlon
processor monteret.
Har lige gennemrodet mine papirer fra købet og de medfølgende instruktioner
mv. men kan ikke umiddelbart finde mere om typen. Hvor skal typen ellers
stå?

Vh Ingrid

Fra : Henning

Dato : 14-09-03 18:06

> [...]

>Hvordan får jeg den til at virke ? den sidder som slave til eksisterende HD.

Den gamle disk står sandsynligvis jumpet til Single, skal flyttes til
Master (Seagate bruger gerne dette).

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 14-09-03 21:13

Den gamle HD står til til Master og den nye som slave. Hvis jeg forstår dit
spørgsmål korrekt, mener du så ikke den lille dims, som skal sidde først,
når det er master og i næste række, når det er slave. Er det ikke det, der
kaldes jumpere?

Fra : Gnistn

Dato : 15-09-03 11:46

> [...]
> når det er master og i næste række, når det er slave. Er det ikke det, der

Jo. Altså dem her:
www.infohq.com/Computer/hd-jumper-pins-ribbon-cable.htm

Har du prøvet at se hvad der sker hvis du sætter jumperen på cable select?
Jeg har en WD HD som jeg kun kan få til at fungere hvis jeg sætter jumperen
til cable select. Cable kræver at du bruger et 80-leder IDE/ATA kabel, og
hvis du har 2 harddiske på samme kabel skal de begge jumpere til cable
select.

Du kan læse mere her:

www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html

80-leder IDE/ATA kabel:
www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Cable80.htm

--
Gnistn

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 16-09-03 14:44

Ifølge den sparsomme oplysning, som er påklæbet HD´en, så står min jumper
til cable select.. og det virker ikke.
Jeg har også kun 40 leder IDE-kabel (kan tælle 40 riller).
Vh Ingrid

Fra : Sander

Dato : 16-09-03 16:17

Kunne du ikke prøve at jumpe den som
master og så pille den gamle fra og boote
maskinen med en startdiskette, så burde du
kunne konstatere om maskinen kan finde den.
Ellers har du jo nok også en ide2 hvor
dit cdrom drev er koblet på, måske kan disken
køre på den port istedet.

Sander.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-03 16:45

Ingrid Christensen wrote:

> Ifølge den sparsomme oplysning, som er påklæbet HD´en, så står min jumper
> til cable select.. og det virker ikke.

Personlig hader jeg CableSelect-muligheden. Om det så er mig der ikke
kan finde ud af den eller om den generelt er noget hø. Det ved jeg ikke.

Jeg bruger den gode gamle mulighed på selv at styre, hvad der er hvad!

Den harddisk der indeholder dit styresystem (win98, w2k eller winXP).
Sæt der jumperen (den lille plastikdims med metalbøjle i) på Master.
Den nye harddisk der skal jumperen stå på Slave.

Fortæl lige hvad dine harddisks er for modeller (jeg syntes ikke rigtig
at det fremgår af dine tidligre indlæg kun at du har 40Gb harddiske).
Hvis du ikke selv kan finde ud af hvad model det er, så skriv alle data
fra harddiskene her i gruppen, så skal jeg nok prøve at afkode dataerne.

> Jeg har også kun 40 leder IDE-kabel (kan tælle 40 riller).

Jep og det er præcis som det skal være.
Er det måske så heldig, at det ene af midtste hullerne ikke er "blændet"
af. Hvis ja, så er bare 10-4 i monteringssammenhæng. Så kan man ikke gør
så meget forkert.

Og på dette kabel er der to muligheder at montere en harddisk (3
"monterings-stykker" så sige). Det ene endestykke skal på bundkortet og
de to andre til harddiskene.
Det snedige ved kablerne skulle så gerne være, at den er "idiotsikret"
(altså jeg kan i hvert fald ikke montere forkert. Og jeg er ikke verdens
klogeste til det her, men kan da trods alt finde ud af det) dvs. at du
ikke skulle kunne montere den forkert. Det er ligegyldigt hvilket af
endestykkerne du monterer på bundkortet.
Jeg anbefaler, at det er det endestykke som længst væk fra det midderste
monteringsstykke.

Personlig gør jeg så det, at Master-harddisken så får det midterste
monteringsstykke og slaveharddisken får endestykket.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-09-03 17:28

Carsten Riis wrote:
> Personlig hader jeg CableSelect-muligheden. Om det så er mig der ikke
> kan finde ud af den eller om den generelt er noget hø. Det ved jeg
> ikke.

Så er vi to.

mvh
Henning

Fra : Ingrid Christensen

Dato : 16-09-03 18:05

Kære alle sammen.

Mange tak for hjælpen!

Det endte med, at jeg fik den nye HD til at køre. Jeg gjorde som linket
herunder viste. Jeg var ikke klar over, at jumpere kunne sidde vandret. I
forklaringen (den meget sparsomme på 10 linier og 1 lille figur) til min HD
var kun vist lodret monteret jumper. Men nu virker det altså, HD er
formatteret og i brug.

Tak for hjælpen alle sammen. Nyhedsgruppen er da et sted, jeg godt tør
henvende mig igen (dette var første gang).

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-03 21:38

Ingrid Christensen wrote:

> Tak for hjælpen alle sammen. Nyhedsgruppen er da et sted, jeg godt tør
> henvende mig igen (dette var første gang).

Psssst, lige et lille tip til næste gang du har harddisk-problemer
Så brug nyhedsgruppen news:dk.edb.hardware.drev

Der findes nyhedsgrupper til næsten hver hardwaredims:

Gruppenavnene er lidt selvforklarende hvilket perspektiv de beskæftiger
sig med af hardware.
De dimser der ikke dækkes af en speciel gruppe diskuteres her.

Jaja, jeg er godt klar over, at der her i gruppen er stor overbærenhed
med spørgsmål omkring hardware der dækkes af de andre grupper.
Tilgengæld har jeg også observeret, at andre også henviser ganske
lystigt til andre grupper. Derfor denne lidt generelle henvisning til
andre grupper.