Kan en HD controller bruges?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 13-09-03 20:19

Hej Allesammen !

Jeg kan ikke få min HD + DVD-drev + CD-romdrev koblet på mit bundkort A7V
KT133 - hvis bundkortets controllere er defekte, kan man så køre uden om med
en PCI - promise controller i stedet for?

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 13-09-03 20:43

Ove Kristensen wrote:
> Jeg kan ikke få min HD + DVD-drev + CD-romdrev koblet på mit bundkort
> A7V KT133 - hvis bundkortets controllere er defekte, kan man så køre
> uden om med en PCI - promise controller i stedet for?

Så vidt jeg er orienteret, burde der ikke være nogen problemer i det...

--
Martin K

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-03 20:57

Ove Kristensen skrev :
> [...]
med
> en PCI - promise controller i stedet for?

Ja det kan du godt.
Dit bundkort har en ATA66 controller og en Promise ATA100 controller (ikke
Raid).
Default værdien er ATA66 controlleren, men med lidt fixfaxerri kan man bruge
ATA100 controlleren alene. I Bios står den nok som ATA100/SCSI controller,
(hvad den ikke er).
Hvis ikke du har manualen kan du downloade den fra ASUS.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-09-03 21:02

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>KT133 - hvis bundkortets controllere er defekte, kan man så køre uden om med
>en PCI - promise controller i stedet for?

Du kan sagtens bruge en løs Promise IDE-controller.

Men inden du løber i byen skal lige være 100% sikker på at
controlleren på bundkortet er syg. Prøv lige at beskrive dine
problemer lidt nærmere.

<mlr>

Fra : Ove Kristensen

Dato : 13-09-03 22:07

[klip]
> Men inden du løber i byen skal lige være 100% sikker på at
> controlleren på bundkortet er syg. Prøv lige at beskrive dine
> problemer lidt nærmere.

Problemet er følgende:

Når du kigger ned på bundkortet og har Ultra ATA 100 controllererne til
venstre og IDE controllerne med floppy controlleren neden under til højre -
ja så har jeg prøvet at koble harddisken som master på Primary ultra ata 100
controlleren, men den kan ikke finde HD, men kommer jeg den på den højre
Primary IDE - så er den der. Men så har jeg sat mit Asus DVD E-616 som slave
sammen med HD, og min CD-rom brænder som master på den secondary IDE men det
virker ikke som det skal, bl.a. så hvis jeg vil rippe en cd, så når den når
til det 9 track, så står den og søger, og hvis jeg brænder 20 numre, så er
bufferen på nul de første 10-12 numre, hvorefter den kommer op på 100 % -
mystisk. Jeg har opså prøvet at sætte DVD drevet som master på Secondary
IDE, og brænderen som slave med smme søærgelige resultat så jeg ved snart
ikke.

Det var en ordentlig smøre - håber at i kan kloges af set

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-03 23:29

> [...]
> ikke.
>
> Det var en ordentlig smøre - håber at i kan kloges af set

Du mangler at installere driveren til ATA 100 controlleren - tjek
enhedshåndteringen!

Hvis du ripper til harddisk fra DVD drevet bør det ikke sidde på samme kabel
som harddisken.
Og så kommer problemet: Hvis du brænder fra harddisken skal brænderen helst
ikke sidde på samme kabel som harddisken.
IDE bussen kan ikke læse og skrive på samme tid.

Tjek jumberne på drevne og lad være med at brug Cable Select.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Ove Kristensen

Dato : 14-09-03 00:17

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]

> IDE bussen kan ikke læse og skrive på samme tid.
>
> Tjek jumberne på drevne og lad være med at brug Cable Select.

Hej Michael !
Ja, men jeg vil gå det igennem i morgen formiddag, og det med driverne til
ATA 100 - Upss!

Jeg siger foreløbig tak til alle der har givet mig en hjælpende hånd, og
fortsat god weekend til jer
fra
OveK.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 14-09-03 00:41

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du mangler at installere driveren til ATA 100 controlleren - tjek
> enhedshåndteringen!

Har lige tjekket , og driveren bliver selv installeret under winXP.

Med venlig hilsen
fra
OveK.