Én stor kontrolfil eller flere små i hver ~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-03 00:01

Hej alle

Jeg er godt i gang med at omstrukturere min hjemmeside. Jeg har
flere forskellige mapper med forskellige emner, og det vil jeg
fortsætte med.

Lige nu ligger der en PHP-fil i roden og den kan opbygge
forskellige HTML-filer ved at inkludere diverse sider. Men når
man vælger visse emner, kalder den i stedet en ny PHP-fil der
ligger i en af mapperne. Det virker sådan set okay - bortset fra
at den starter med at have én værdi for PAGE som ikke udløser den
rigtige overskrift. Hvis man kalder samme fil igen via et
'lokalt' link, dukker den rigtige overskrift op.

Det er ikke så meget det der er problemet. Det kan jeg godt løse.
Men vil det være smartere at beholde hele kontrollen i én stor
fil med forskellige arrays af sider til hvert emne? Det gør det
lidt mere drilagtigt fordi der så skal kaldes indholdssider fra
en mappe. Men mit spørgsmål er helt overordnet: Hvad er smartest
rent designmæssigt?

Hvis man lige sidder med tekniske løsninger til nogen af
problemerne, må man da gerne fyre et par antydninger af, men som
sagt er det ikke de konkrete problemer der har min interesse lige
nu.

Det hele kan ses her:

http://bertel.lundhansen.dk/

--
Bertel
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : No1

Dato : 21-09-03 09:56

> Det er ikke så meget det der er problemet. Det kan jeg godt løse.
> Men vil det være smartere at beholde hele kontrollen i én stor
> fil med forskellige arrays af sider til hvert emne? Det gør det

Hvis det kører på apache, så se om du har mulighed for at benytte
mod_rewrite. Det gør at du kan bruge "virtuelle" undermapper. Fx
mysite/nyheder/2003/43/. Det kan du fx "oversætte" til
index.php?&n1=nyheder&n2=2003&n3=43 eller nyheder.php?aar=2003&id=43.
Dermed slipper du for en masse filer og kan samtidig styre tingene
centralt, men kan sagtens sende styringen videre til fx noget
nyhedskode, hvis der bliver requestet nyheder.

Det er smart at adskille indhold, kontrol og præsentation. Ovenstående
handler om kontrol. Altså når besøgende anmoder om en side med en
bestemt URL, hvilket output skal du så give dem. Google evt. efter MVC
(Model View Control).