Samvær og sygdom
Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 13:00

Hej i gruppen.

Håber i kan besvare dette spørgsmål for mig....
Kan en Mor kræve at Faderen gennemfører sammenværet
med sine børn hvis han ligger syg ?
På forhånd tak for eventuelle svar.

Mvh
Jimmy

Fra : Stedmoderen

Dato : 20-09-03 14:12

> Håber i kan besvare dette spørgsmål for mig....
> Kan en Mor kræve at Faderen gennemfører sammenværet
> med sine børn hvis han ligger syg ?

Det kommer måske an på hvilke aftaler der er indgået. Har I været i
statsamtet?

I forældremyndighedsloven står der ikke noget om det. Kig for øvrigt på
www.foreningenfar.dk der kan man som regel finde en del svar.

Men mit gæt ville da være at moderen ikke kan tvinge faderen til det. Men
måske kommer det til at stille faderen i et lidt dårligere lys hvis man
senere skal i statsamtet eller noget. (Jeg har dog ingen erfaring herfor -
så det er bare gæt.)

/Stedmoderen

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 14:28

"Stedmoderen" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse > Det kommer måske
an på hvilke aftaler der er indgået. Har I været i
> statsamtet?

Nej ikke endnu. Men overvejer kraftigt at gøre det så jeg ved nøjagtigt
hvordan jeg står. Indtil videre har jeg haft dem Fredag til Søndag hver
14 dag og om Søndagen de andre weekender. Sagen ligger sådan at
jeg har ligget syg det meste af ugen. Valgte at tage børnene igår uden brok,
men synes det er synd for dem at skulle være sammen med en Far der er
snotsyg og irritabel. Spurgte så Moderen om hun ikke kunne hente dem
dagen før, men NEJ ! Hun skulle til Fest og jeg havde bare at tage mit
ansvar som Far...
Fint nok. Nu er mit pis i kog ! Det er første gang i det halve år jeg har
været
weekendfar at jeg har meldt fra. Dog uden held.
Har ledt med lys og lygte på nettet efter noget materiale om ovenstående.
Men kan ikke finde noget. Må hellere ringet til amtet på Mandag...

Tak for svaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 16:39

Jimmy_K wrote:
> Nej ikke endnu. Men overvejer kraftigt at gøre det så jeg ved
> nøjagtigt hvordan jeg står. Indtil videre har jeg haft dem Fredag til
> Søndag hver 14 dag og om Søndagen de andre weekender.

hvilket jo egentlig er en fin løsning, og også noget i den stil statsamtet
sansyneligvis vil foretrække..... som ligger de somregel den ekstra dag midt
på ugen....

> [...]
> hente dem
> dagen før, men NEJ ! Hun skulle til Fest og jeg havde bare at tage mit

er det rimeligt at din ex skal stå med ungerne når hun selv er snotsyg og
irritabel?? ringer hun til dig om at tage dem når hun er syg??

> Fint nok. Nu er mit pis i kog ! Det er første gang i det halve år jeg
> har været weekendfar at jeg har meldt fra. Dog uden held.

jeg må indrømme jeg havde gjort præcist som din ex..... børnene er også dit
ansvar selvom du er småsyg og irritabel......
ikke fordi at jeg ville være dum og på tværs, men fordi jeg personligt SELV
har stået snotsyg og irritabel med ungen, og ikke havde nogen at trække
på......
ville du også melde afbud hvis en af dine børn var syge og irritabel??

det handler om at weekenderne ikke kun skal være hyggelige og
legeonkelagtige.... men også en del af børnenes liv..... og det er nu engang
også en del af ungernes liv at mor og far indimellem bliver syge.....

> Har ledt med lys og lygte på nettet efter noget materiale om
> ovenstående. Men kan ikke finde noget. Må hellere ringet til amtet på
> Mandag...

jeg tror desværre du er nødt til at indse at din ex har retten helt på sin
side i denne sag.......
det kan godt være du egentligt synes det er synd for dine børn at du er syg
og irritabel, men ikke desto mindre er det også dit ansvar at tage dig af
dine børn, selvom du er syg...... også selvom du nu er pisse irriteret over
din ex.....
du er nødt til at huske på at hun jo står med ungerne 11 ud af 14 dage og
kan ikke bare "aflyse" hvis hun er syg....... synes du så at det er fair at
du gør det?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 17:07

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg tror desværre du er nødt til at indse at din ex har retten helt på sin
> side i denne sag.......

Ja, det er jeg egentligt også godt klar over. Sagens kerne ligger nok
et andet sted. Har efterhånden den opfattelse af hende at hun vil gøre
hvad som helst for at slippe for børnene så hun kan komme i byen. De
weekender jeg ikke har dem bliver de 9 ud af 10 gange passet andre steder
så hun kan komme i byen. Ofte passer jeg dem et par timer ekstra i ny og
næ, men så kan hun godt finde på at komme senere end aftalt uden at give
besked. Har fået af vide flere steder fra at hun virker nærmest ligeglad med
børnene. Nogle gange får jeg en rigtig dårlig fornemmelse i maven over
hendes motiver for ville have børnene hos sig. Det giver jo penge til at
tage i byen for når man er på bistand. Tror ikke jeg kunne være så
ligeglad hvis jeg havde børnene hos mig. Men nok om det. Er nok bare
træt og snottet i dag og trængte til at lukke galde ud.Sorry...
Fortsat god dag.

Mvh
Jimmy

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-03 17:41

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> wrote in message

> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

1. Det skal være lysten, der driver værket.

2. Statsamter er firkantede og psykologisk uforstandige.

3. Kun aftaler der baseres på at far og mor er nået til enighed, er noget
værd - siger min erfaring fra da jeg kæmpede, og moderen ikke overholdt, og
så faldt det pludselig på plads. Uden at §er eller eksperter havde bidraget
til det.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 17:49

Jimmy_K wrote:

> Ja, det er jeg egentligt også godt klar over.

se det vidste jeg jo godt ;)

> [...]
> hvad som helst for at slippe for børnene så hun kan komme i byen. De
> weekender jeg ikke har dem bliver de 9 ud af 10 gange passet andre

mon ikke bare din ex er ved at komme i gang med sit liv igen efter bruddet??
jeg tror du er nødt til at kigge lidt på det store billede, og ikke så meget
på om ungerne bliver passet nogle timer en aften hvor hun har dem.......
jeg ved godt at det er svært, men du skal jo stadig huske på det jeg skrev
tidligere med at hun jo ellers har dem 24/7 22 dage om måneden (give og
take)....
jeg husker da også at da jeg blev singel ville jeg også gerne ud og føjte,
og flirte og blive feteret igen....... jeg havde dog ike noget netværk til
babysitning så jeg måtte klare mig uden ;)

> Ofte passer jeg dem et par timer
> ekstra i ny og næ, men så kan hun godt finde på at komme senere end
> aftalt uden at give besked.

det er så en god grund til at få samværet fastlagt.... sådan at der på det
nærmeste er klokkeslet på....
det gør du ved at skrive et brev til statsamtet om hvordan du gerne vil have
samværet og hvorfor......

> [...]
> dårlig fornemmelse i maven over hendes motiver for ville have børnene
> hos sig. Det giver jo penge til at tage i byen for når man er på

jeg tror du har en lidt naiv holdning til det at være enlig mor på
bistand...... selvom man tager meget i byen behøver man jo som kvinde ikke
bruge oceaner af penge ;)

> Tror ikke jeg kunne være så
> ligeglad hvis jeg havde børnene hos mig. Men nok om det. Er nok bare
> træt og snottet i dag og trængte til at lukke galde ud.Sorry...

det skal der såsandelig også være plads til........
men spørgsmålet er hvad du vil gøre ved situationen og OM du vil gøre noget
ved det ;)

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 18:37

> [...]
> og flirte og blive feteret igen....... jeg havde dog ike noget netværk til
> babysitning så jeg måtte klare mig uden ;)

Ja så må hun da snart være feteret nok. imho. Ligenu kommer hun sammen
med en bodubuilder der æder steroider til morgenmad, lykkepiller om dagen
og sovepiller om natten. Han er vist lige blevet tilkendt pension som 23
årig
fordi han har det dårligt psykisk. Mildt sagt ikke lige typen jeg gerne så
som
det mandelige forbillede for min søn på 2 år og datter på 4.
Ud over det så forsyner han hende med gratis ulovlige slankepiller. Flot !

> [...]
> nærmeste er klokkeslet på....
> det gør du ved at skrive et brev til statsamtet om hvordan du gerne vil

Ville faktisk gerne have mere end bare samvær med dem. Men det lader
sig jo 100% sikert ikke gøre med det retssystem vi har.
Men hvis jeg skal nøjes med samvær, så går jeg gerne i amtet med det,
så får vi da forhåbentlig nogle retningslinier for hvordan tingene skal
foregå
i forskellige situationer.

> jeg tror du har en lidt naiv holdning til det at være enlig mor på
> bistand...... selvom man tager meget i byen behøver man jo som kvinde ikke
> bruge oceaner af penge ;)

Nej absolut ikke, men det ved jeg hun gør. Jeg har boet med hende i næsten 6
år. Hun kender
ikke værdien af penge. De skal bare bruges og lånes. Og betale dem tilbage
behøver man ikke. For når man skal forsørge sine børn, så plukker kommune
og pantefogeden ikke en. Det gør de derimod ved mig pga fælles gæld som
jeg er meddebitor på.

> det skal der såsandelig også være plads til........

Tak for det ! Det er efterhånden tiltrængt *ss*

> men spørgsmålet er hvad du vil gøre ved situationen og OM du vil gøre
noget
> ved det ;)

Er blevet rådet til at gøre noget ved det mange steder fra, incl hendes egen
mor
Men om jeg kan få børnene i min varetægt, er nok meget tvivlsomt. Men jeg
vil
da i det mindste have 100% styr på mine rettigheder og have relevante
udtalelser
fra henholdsvis kommunen, børnehaven og dagplejen. Så jeg ved hvordan mine
børn klarer det. Det ved jeg da at jeg har ret til.

Puha, det lettede da lidt for galden...*s*

Mvh
Jimmy

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 19:28

Jimmy_K wrote:

> Mildt sagt ikke lige typen jeg gerne så som
> det mandelige forbillede for min søn på 2 år og datter på 4.

så må du jo vise dine børn hvordan en rigtig mand opfører sig ;)

> Ud over det så forsyner han hende med gratis ulovlige slankepiller.
> Flot !

det rager i princippet ikke dig, medmindre du agter at køre hårdt mod hårdt
og politianmelde det.......

> Ville faktisk gerne have mere end bare samvær med dem. Men det lader
> sig jo 100% sikert ikke gøre med det retssystem vi har.

det skal du ikke være så sikker på.....
jeg formoder i bor ret tæt på hinanden, passer det??
der er flere løsninger end bare weekend samvær, men så må du finde ud af om
det er noget du reelt kan og vil klare, og umiddelbart lyder det til at du
gerne vil, du skal dog huske på at det også betyder der ikke er noget med at
"aflyse" når det er....... du skal jo huske at samværet er _din_ tid med
børnene og hvis du vil være noget for dine børn, skal de prioriteres
altid..... hvis du er syg og ikke i stand til at passe dem ordentligt, så få
en ven eller veninde til at komme og hjælpe med at passe dig og ungerne....
det primære er at børnene skal være sammen med dig!

mht samværsmuligheder, så er der jo flere gode ordninger som feks 5-9
løsningen eller 6-8 løsningen....
hvor du feks har børnene 5 sammenhængende dage og moderen så har dem 9 dage,
eller det samme med 6-8 løsning......
dette er dog normalt kun en option hvis man har fælles forældermyndighed og
bor forholdsvis tæt på hinanden... men jeg kender tilfælde hvor det fungerer
alligevel selvom de to kriterier ikke er overholdt......
ellers kan du se lidt af de "normale" aftaler her :
http://www.barnetsvalg.dk/samvaer.htm

> Men hvis jeg skal nøjes med samvær, så går jeg gerne i amtet med det,
> så får vi da forhåbentlig nogle retningslinier for hvordan tingene
> skal foregå i forskellige situationer.

det skal du ikke regne med..... amtet blander sig så vidt muligt uden
om......
dit bedste bud er at "spille på" at du gerne tilbringer mere tid med dine
børn, og evt bede om en af de forlængede ordninger, hvor du også er en aktiv
del af ungernes hverdag...... dette betyder dog ikke at du ikke skal betale
børnepenge..........

> [...]
> plukker kommune og pantefogeden ikke en. Det gør de derimod ved mig
> pga fælles gæld som jeg er meddebitor på.

det kender jeg så tilfælde hvor de gør alligevel..... problemet er bare at
pantefogeden tager pengene hvor pengene er..... de gider ikke begynde at
rode rundt i papirer efter penge når dine ligger lige for....
lige et godt råd..... hvis du går i amtet for at få mere samvær så gør det
UDEN at kaste mudder......
hvis du forsøger at svine din ex til, vil du stå som taberen......

> Tak for det ! Det er efterhånden tiltrængt *ss*

hey, anytime ;)

> Er blevet rådet til at gøre noget ved det mange steder fra, incl
> hendes egen mor

jamen hvorfor har du så ikke gjort det før?

> [...]
> fra henholdsvis kommunen, børnehaven og dagplejen. Så jeg ved hvordan
> mine børn klarer det. Det ved jeg da at jeg har ret til.

absolut..... det er også en god ide at bruge alle de gode steder der findes
på nettet, og derudover er der en kanon vidensbase herinde du kan trække på
;)

> Puha, det lettede da lidt for galden...*s*

*G* man skal også have lov at lufte sine tanker..... det er bare en meget
dårlig ide at gøre det når man sidder i statsamtet og prøver på at få lov at
se mere til sine børn......

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 20:20

> det rager i princippet ikke dig, medmindre du agter at køre hårdt mod
hårdt
> og politianmelde det.......

Det vil jeg ikke. Det ender bare med at gå ud over børnene og mine
muligheder for at se dem uhindret, hvis jeg sender politiet på dem.
Så det bliver absolut sidste udvej. Det kommer til at smække hårdt hvis
jeg gør det, da manden også handler med diverse hormoner.

> det skal du ikke være så sikker på.....
> jeg formoder i bor ret tæt på hinanden, passer det??

Ja det gør det.

> der er flere løsninger end bare weekend samvær,

Det er det eneste der dur for mig pt.. Arbejder på aftenhold.
Kan ikke komme på at andet skift da de ikke kan undvære
mig i afdelingen. Er dog blevet lovet en forfremmelse på et
andet skift. Men der kan godt gå op mod et år før stillingen
bliver ledig.

du skal jo huske at samværet er _din_ tid med
> børnene og hvis du vil være noget for dine børn, skal de prioriteres
> altid.....

He he. Den burde Morderen ihvertfald også tænke lidt over.
Min datter spurgte lige hvad Mor laver i aften. Hun skal til fest
svarede jeg. "hvorfor skal hun altid til fest, jeg savner hende" sagde hun.
Hmm...

> [...]
aktiv
> del af ungernes hverdag...... dette betyder dog ikke at du ikke skal

Problemet ville aldrig være at få børnene mere end jeg har nu. Det
er blot at bede moderen om det. Og det er netop det der gør mig
utryg. Jo mere hun kan få børnene passet jo mere tid har hun til sig
selv, kæresten og hendes bistandsmødre venner. (undskyld udtrykket !)
Er noget nær 100% på jeg kunne have dem hele ugen hvis blot hun kunne
beholde
børnepengene, boligstøtten og statschecken. I de 6 år vi var sammen
arbejdede hun sammenlagt 3 mdr. Hun gider ikke arbejde. Så uden
børnene ville hun ikke engang have råd til tøj på kroppen.

> det kender jeg så tilfælde hvor de gør alligevel..... problemet er bare at
> pantefogeden tager pengene hvor pengene er..... de gider ikke begynde at
> rode rundt i papirer efter penge når dine ligger lige for....

Ja tak. det har jeg fundet ud af !!!

> lige et godt råd..... hvis du går i amtet for at få mere samvær så gør det
> UDEN at kaste mudder......
> hvis du forsøger at svine din ex til, vil du stå som taberen......

Det er jeg klar over. Min egen Far lavede fejlen da mine forældre blev
skilt.
Og gud hvor ville jeg dog ønske han ikke havde lavet den fejl...

> jamen hvorfor har du så ikke gjort det før?

Fordi det med al sansynlighed vil smadre mine muligheder for at se
mine børn så ofte jeg kan og vil, hvis jeg kræver forældremyndigheden
og højst sansynligt taber.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 20:37

Jimmy_K wrote:

> Ja det gør det.

godt så ;)

> [...]
> mig i afdelingen. Er dog blevet lovet en forfremmelse på et
> andet skift. Men der kan godt gå op mod et år før stillingen

så må du jo prioritere... vil du have børnene eller dit aftenhold?
eller vil du forsøge at finde en sitter til børnene de aftner du er på
arbejde?

> [...]
> Min datter spurgte lige hvad Mor laver i aften. Hun skal til fest
> svarede jeg. "hvorfor skal hun altid til fest, jeg savner hende"

nu er du nødt til at tænke på at blot fordi din datter siger sådan, så er
det ikke ensbetydende med at det forholder sig sådan......
børn tænker ikke på "det store hele" som vi voksne gør.......
det kan være at mor bare har været til fest et par gange, og så det lige er
de gange din datter har savnet hende, og derfor hæfter hun sig ved det......
har du et mobilnummer til moderen? og hvis ja, hvorfor så ikke lade din
datter ringe og sige hej til mor når hun savner hende ;)

> [...]
> utryg. Jo mere hun kan få børnene passet jo mere tid har hun til sig
> selv, kæresten og hendes bistandsmødre venner. (undskyld udtrykket !)

jamen så udnyt det da..... få noget mere tid med børnene...... jo mere tid
du har med dem, jo mere tryg er du ved situationen.....

> [...]
> arbejdede hun sammenlagt 3 mdr. Hun gider ikke arbejde. Så uden
> børnene ville hun ikke engang have råd til tøj på kroppen.

jeg synes du skal lægge den økonomiske side væk nu, og så lade være med at
tænke mere på hendes økonomi...... det er udelukkende hendes problem, og
slet ikke noget der bør tælle i dit liv......

> Det er jeg klar over. Min egen Far lavede fejlen da mine forældre blev
> skilt.
> Og gud hvor ville jeg dog ønske han ikke havde lavet den fejl...

måske var din far bare en dum skid der ikke kunne se ud over sin egen
næse..... hvad ved jeg.....
men lad være med at lade din fars fejl og problemer flyde ind i i din
situation......

> Fordi det med al sansynlighed vil smadre mine muligheder for at se
> mine børn så ofte jeg kan og vil, hvis jeg kræver forældremyndigheden
> og højst sansynligt taber.

så meget detsto større grund til at sørge for at have så gode kort på hånden
som muligt..... via forøget samvær og at samle beviser på at din ex ikke er
en god mor......
og jeg mener håndgribelige beviser... for intet andet kan gøre det........

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 21:43

Uha, du er satme en hård dame at argumentere imod *s*

> så må du jo prioritere... vil du have børnene eller dit aftenhold?

Det er en hård måde at stille det op. Jeg vil gerne lære mine børn at
tjene en ærlig mønt. De skal ikke se mig hutle mig igennem tilværelsen.
Jeg var selv meget stolt af mine forældre fordi de havde gode uddannelser
og deres egen virsomhed. Den stolthed vil jeg gerne kunne give mine børn.
Og hvis jeg klemmer ballerne sammen lidt endnu, så er der en forfremmelse
for enden af tunnelen.

> [...]
> har du et mobilnummer til moderen? og hvis ja, hvorfor så ikke lade din
> datter ringe og sige hej til mor når hun savner hende ;)

Nej jeg ved det forholder sig sådan. Ikke kun fra børnene og hendes
veninder,
men også når hun ringer ellers skriver sms i hendes lede branderter, og
fortæller
hvad hun går og laver. Har prøvet den der med at ringe til hende. Så bliver
hun skidesur og siger jeg bruger børnene imod hende. Og børnene kommer
også til at savne hende mere når de hører hendes stemme.

> jamen så udnyt det da..... få noget mere tid med børnene...... jo mere tid
> du har med dem, jo mere tryg er du ved situationen.....

Det er lidt svært eftersom jeg også selv har et liv jeg skal have bygget op
igen
efter brudet. Og med mine arbejdstider er der ikke mange dage i ugen til
rådighed til at være sammen med vennerne og møde en ny.

> jeg synes du skal lægge den økonomiske side væk nu, og så lade være med at
> tænke mere på hendes økonomi...... det er udelukkende hendes problem, og
> slet ikke noget der bør tælle i dit liv......

Det er du ikke den føste der siger. Og det er klart noget jeg vil arbejde
på.
Har det bare med at blive bitter når regningerne vælter ind af døren, fordi
hun er økonomisk uansvarlig. Men arbejder på det. I mere end en forstand.

> måske var din far bare en dum skid der ikke kunne se ud over sin egen
> næse..... hvad ved jeg.....

Hov hov. Det var ikke pænt sagt. Manden døde da jeg var 12...

> [...]
> en god mor......
> og jeg mener håndgribelige beviser... for intet andet kan gøre det........

Nej og det er da det mest skumle ved det. At der rent faktisk skal ske mine
børn noget før jeg har retten på min side.
Så indtil videre holder jeg et vågent øje med hvordan det går med mine børn,
og undersøger hvad mine få rettigheder egentlig er.

Men jeg siger tak for rådene. Omend nogle vakte knap så meget begejstring,
så er der alligevel noget sandhed i nogle af dem. Sandheden kan gøre ondt.

Mvh
Jimmy

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 21:57

Jimmy_K wrote:
> Uha, du er satme en hård dame at argumentere imod *s*

jeg beklager ;) men jeg har det bedst med at sige det som jeg ser det, og
pakker ikke gerne tingene ind for at de fordøjes bedre*G* det kan nemlig
ødelægge budskabet...... men vid at jeg på ingen måde er ude efter at hævle
dig ned til sokkeholderne, det har jeg intet ud af ;)

> Det er en hård måde at stille det op.

ja det er det, men det er også sandheden...... der _ER_ mulighed for at have
både børn og aftenhold, men der er ingen nem måde at gøre det på.......

> Jeg vil gerne lære mine børn at
> tjene en ærlig mønt. De skal ikke se mig hutle mig igennem
> tilværelsen.

og det er umådeligt beundringsværdigt, men jeg synes personligt mere det er
de personlige værdier der tæller...... værdier som at hive tiden ud af
kalenderen for at være sammen med børnene også selvom det betyder at man må
pakke sine egne ting lidt væk ;)

> [...]
> give mine børn. Og hvis jeg klemmer ballerne sammen lidt endnu, så er
> der en forfremmelse for enden af tunnelen.

jeg synes det er flot, men man har som bekendt et mål til man får et
andet......
hvorfor vente på en forfremmelse som ligger så langt ude at du endnu ikke
ved præcis hvornår den kommer?
hvorfor ikke finde et job der kombinerer BÅDE dine jobmæssige værdier med
dine familiemæssige værdier?

> [...]
> børnene kommer
> også til at savne hende mere når de hører hendes stemme.

hvad siger du forresten til din datter når hun siger som tidligere nævnt?
og naturligvis savner børnene deres mor, det _skal_ de...... savner de ikke
også dig?

> [...]
> efter brudet. Og med mine arbejdstider er der ikke mange dage i ugen
> til rådighed til at være sammen med vennerne og møde en ny.

så er det igen tid til at prioritere...... det kan godt være det lyder
hårdt, men indimellem må man vælge hvad man finder vigtigst lige nu.....
hvad er vigtigst for dig lige nu? dine børn, dit job, dine venner, eller din
mulighed for at finde en ny kæreste?

> [...]
> Har det bare med at blive bitter når regningerne vælter ind af døren,
> fordi hun er økonomisk uansvarlig. Men arbejder på det. I mere end en

godt ;) et godt sted at starte er ved at droppe at skrive og snakke om
det.... tænk hvad du vil, men lad ikke hendes økonomi flyde ud af din mund
;)

> Hov hov. Det var ikke pænt sagt. Manden døde da jeg var 12...

beklager, det kunne jeg jo ikke vide...... men som nævnt, hvad ved jeg......
du antydede ligesom at han havde svinet din mor til og derved selv stået som
bussemand ;)

> [...]
> Så indtil videre holder jeg et vågent øje med hvordan det går med
> mine børn, og undersøger hvad mine få rettigheder egentlig er.

og igen, sørg for dokumentation..... evt ved at optage de skumle samtaler
hun fører med dig når hun er på druk, breve fra venner der kender hende,
nedskrevne datoer og tider får brudte aftaler, og så videre og så
videre....... før dagbog.......

> Men jeg siger tak for rådene. Omend nogle vakte knap så meget
> begejstring, så er der alligevel noget sandhed i nogle af dem.
> Sandheden kan gøre ondt.

igen, jeg beklager hvis jeg har været hård, men vær forvisset om at jeg ikke
siger noget jeg ikke mener ærligt og venligt...... det kan godt være det
stikker i situationen, men indimellem skal det stikke lidt før vi tænker
over det engang mere og erkender sandheden i det.....

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 23:18

> [...]

Indtil videre er jeg økonomisk afhængig af mit arbejde. Har ikke mulighed
for at finde et arbejde der giver de samme penge. Og uden de penge er
jeg på skideren. Børn eller ikke børn, så skal jeg også have mad på
bordet. Kan muligvis komme på nathold inden jul. Det hjælper lidt i
hverdagen. Men kravet var at det blev i samme afdeling hvis jeg skulle
på et andet skift nu her. Det er ikke altid en fordel at være uundværlig

> [...]
> de personlige værdier der tæller...... værdier som at hive tiden ud af
> kalenderen for at være sammen med børnene også selvom det betyder at man

Enig. Men man kan ikke leve af kærlighed og kildevand.

> hvorfor ikke finde et job der kombinerer BÅDE dine jobmæssige værdier med
> dine familiemæssige værdier?

Ja, gid man kunne det. Men det bugner jo ikke just med jobtilbud i dagens
Danmark.
Er blevet lønslave indtil gælden er betalt ud. Kreditorerne er sku ligeglade
med min "syge moster".

> hvad siger du forresten til din datter når hun siger som tidligere nævnt?
> og naturligvis savner børnene deres mor, det _skal_ de...... savner de
ikke
> også dig?

Siger bare i en naturlig tone at hun er til fest. Forsøger ikke at skabe
et dårligt billede af deres Mor. Det er også helt fint med mig at hun render
til fester. Det er bare et lidt voldsomt omfang hun gør det i.
Jo de savner også tit mig. Det sker tit at de ringer (med lidt hjælp) for
at snakke. Ofte vil de ikke sove hvis hun ikke lover at de må komme over
til mig dagen efter. Snakker af og til med dem om det at savne hinanden,
og fortæller dem at jeg også savner dem.

> [...]
> hårdt, men indimellem må man vælge hvad man finder vigtigst lige nu.....
> hvad er vigtigst for dig lige nu? dine børn, dit job, dine venner, eller

Hmm... Hvorfor er der ikke 35 timer i et døgn....
Hvad er vigtigst, det er jo vigtigt alt sammen for at være et harmonisk
menneske. Men børnene vil da selvfølgelig stå højest på listen. Men at
skulle
have dem flere gange om ugen ville kræve et samarbejde med moderen der
er nærmest umuligt. Hun har ikke sluppet mig helt rent mentalt. Så hun
(mis)bruger
mig ofte som grædende skulder når hendes liv for 117 gang er gået i vasken.
Det holder jeg ikke til rent psykisk. Er jo ikke blottet helt for følelser
for hende.
Og jeg kan vel ikke sidde og nægte hende hjælp når hun sidder og tuder og
børnene kigger på det. Kan jeg ?

> [...]
jeg......
> du antydede ligesom at han havde svinet din mor til og derved selv stået

Helt iorden. Ifølge min Mor var han bussemanden. Men en dreng ser jo normalt
op til sin Far. Det gjorde jeg ihvertfald. Han havde tjek på tingene i mine
øjne.

> [...]
> hun fører med dig når hun er på druk, breve fra venner der kender hende,
> nedskrevne datoer og tider får brudte aftaler, og så videre og så

Synes det virker lidt som en ondsindet hævnaktion mod hende at gøre det.
Det er jo ikke hende jeg vil straffe. Selvom jeg ender med det. I know.
Jeg er bare interreseret i at mine børn får en stabil opvækst med nogle
trygge rammer. Det føler jeg ikke altid hun kan give dem. Hun er meget
flyvsk og ikke altid særlig stabil rent psykisk.

> [...]
> stikker i situationen, men indimellem skal det stikke lidt før vi tænker
> over det engang mere og erkender sandheden i det.....

Ja, man er jo nødt til at se sandheden i øjnene hvis man vil ændre på sit
liv.

Mvh
Jimmy

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 00:18

Jimmy_K wrote:
> [...]
> hverdagen. Men kravet var at det blev i samme afdeling hvis jeg skulle
> på et andet skift nu her. Det er ikke altid en fordel at være

man kan ikke plukke hår af en skaldet, det kan kreditorerne heller ikke...
og ingen er uundværlig i en arbejdssituation..... hvis man var det kunne man
også opnå det man ville ;)

> Enig. Men man kan ikke leve af kærlighed og kildevand.

nej men man får heller ikke et fuldt og tilfredsstillende liv af at have
penge........ trust me, i've tryed.....

> Ja, gid man kunne det. Men det bugner jo ikke just med jobtilbud i
> dagens Danmark.
> Er blevet lønslave indtil gælden er betalt ud. Kreditorerne er sku
> ligeglade med min "syge moster".

ja de er, men som sagt kan de ikke plukke hår af en skaldet...... og nej,
jobs hænger ikke på træerne, men det gør dine børn jo heller ikke ;)

> [...]
> et dårligt billede af deres Mor. Det er også helt fint med mig at hun
> render til fester. Det er bare et lidt voldsomt omfang hun gør det i.

nu tænker jeg mere på bagefter når datteren konstaterer at hun gør det hele
tiden??

> Hmm... Hvorfor er der ikke 35 timer i et døgn....

tja*G* der skal du vist lidt længere ud end bare dette forum for at få svar
på det*G*

> [...]
> listen. Men at skulle
> have dem flere gange om ugen ville kræve et samarbejde med moderen der

hvordan kan det så lade sig gøre for alle andre familier at balancere både
børn, job, venner og kommende kærester på kun 24 timer i døgnet??
det kan jeg fortælle dig*G* via prioritering......
som feks jeg selv.... min søn prioriteres højst..... dernæst min kæreste,
dernæst mit job og venner (jeg selv er flettet ind omkring min kæreste ;) )
dvs hvis min søns far pga omstændigheder er nødt til at aflyse, så må jeg
selv lave mine planer om sådan at min søn enten kan deltage eller blive
passet.......
hvis der kommer et uplanlagt møde i henhold til min søn, så finder jeg tid
til det...... uanset hvad jeg skal omprioritere så kommer min søn og hans
behov først.....
dernæst kan jeg så flette mine egne og min kæreste ønsker og behov ind......
og til sidst mit job ( selvom jeg ikke har et pt) og mine venners
behov......
dermed ikke sagt at jeg ikke overholder min arbejdstid, men jeg søger så
vidt muligt jobs hvor jeg kan være der for min søn i de perioder jeg
forventer der er behov for det.....

i praksis betyder det at på en uge har jeg 5 dage der er næsten 100%
dedikeret til min familie og mit hjem og mit job...... hvis der skal
placeres venner her, må de indordne sig under de forhold der nu engang er de
dage.....
weekenderne er lidt mere fleksible, men igen, er der børn i huset
prioriteres de (prioriteres efter behov, skal siges.... behov for mad, søvn
og kærlighed) men alt andet udelukkes ikke.... det betyder feks at vi tager
ud og besøger vennerne og spiser sammen med dem, men sørger for at få
ungerne hjem i seng :)
og så er der de weekender hvor der ingen børn er, der er situationen igen en
anden.......
men det KAN lade sig gøre...... det er besværligt og kompliceret, men nu har
jeg faktisk gjort det i 9½ år og jeg har da stadig mange venner, og et sjovt
socialt liv..... det sker ikke så hyppigt mere at vennerne bare "dumper ind"
men derimod er næsten hver eneste weekend optaget på en elelr anden
vis......

> [...]
> for følelser for hende.
> Og jeg kan vel ikke sidde og nægte hende hjælp når hun sidder og
> tuder og børnene kigger på det. Kan jeg ?

ikke når børnene kigger på, men du må sørge for at hun snart frigører sig
fra dig...... evt ved at få hende til at læsse af på kæresten i stedet,
eller helt undgå de situationer hvor hun læsser af.....
begynder hun at presse dig og flæbe, kan du faktisk godt tillade dig at sige
"skal jeg ringe efter XXX(kæreste, veninde eller lign)?, så kan jeg tage
børnene med indtil du er faldet lidt mere til ro igen"....

> Helt iorden. Ifølge min Mor var han bussemanden. Men en dreng ser jo
> normalt op til sin Far. Det gjorde jeg ihvertfald. Han havde tjek på
> tingene i mine øjne.

det troede jeg også min far havde..... indtil jeg mødte ham da jeg var 9, og
han faktisk viste sig med tiden at være en større røv end jeg havde
forestillet mig.......
han har dog aldrig svinet min mor til..... blot været en skiderik ;)

> Synes det virker lidt som en ondsindet hævnaktion mod hende at gøre
> det. Det er jo ikke hende jeg vil straffe. Selvom jeg ender med det.
> I know.

det er jo ikke en hævnaktion endnu...... og det bliver det vel kun hvis du
virkelig en dag frygter for dine børns velfærd.....
betragt det i stedet som en forsikring...... din støtte til en dag HVIS det
bliver nødvendigt..... ikke når det bliver nødvendigt......

> Jeg er bare interreseret i at mine børn får en stabil opvækst med
> nogle trygge rammer. Det føler jeg ikke altid hun kan give dem. Hun
> er meget flyvsk og ikke altid særlig stabil rent psykisk.

har hun fået hjælp? jeg mener psykisk hjælp til at komme sig over bruddet og
sådan?

> Ja, man er jo nødt til at se sandheden i øjnene hvis man vil ændre på
> sit liv.

yupper.... der har jeg været før og det er sku hårdt mens det står på....
men bagefter er det befriende ;)

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-09-03 07:13

> Og jeg kan vel ikke sidde og nægte hende hjælp når hun sidder og tuder og
> børnene kigger på det. Kan jeg ?

Jo, det kan du godt! Hvis hun overskrider dine grænser, så må du sige fra.
Det er selvfølgelig synd for hende, hvis hende liv ligger i ruiner, og hun
har problemer i massevis, men det er *hendes* liv. Hun er ikke noget barn,
selvom hun måske opfører sig sådan

Næstekærlighed er meget vigtig, men det er *endnu* mere vigtigt at bevare
ens egen integritet og selv-respekt.

Du er altså ikke sat på denne jord for at løse alle hendes problemer. Du er
i din fulde ret til at sige NEJ til hende i det omfang det passer dig. Så må
hun bare finde en anden at søge hjælp hos. Der er trods alt ca. 6 milliarder
andre mennesker i verden at vælge mellem, hvorfor skal det altid og hvergang
være dig?

-Michael.

P.S. Igen taler jeg ud fra mine egne erfaringer.

P.P.S. Jeg bliver temmelig vred når jeg læser denne tråd, men det er jo bare
min egen baggage, der sætter mit pis i kog (undskyld udtrykket).

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 01:28

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej og det er da det mest skumle ved det. At der rent faktisk skal ske
mine
> børn noget før jeg har retten på min side.

Nej, du skal bare tænke dig om (og gøre det som du mener er bedst for jeres
børn), om ikke andet kan du sige til dine børn "at du prøvede"

> Så indtil videre holder jeg et vågent øje med hvordan det går med mine
børn,
> og undersøger hvad mine få rettigheder egentlig er.

De samme som moderens (hun er bare foran i point fordi hun har børnenes
adresse)

mvh
brian

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-09-03 07:03

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> wrote in message
[snip]
> Og hvis jeg klemmer ballerne sammen lidt endnu, så er der en forfremmelse
> for enden af tunnelen.
[snip]

Hej Jimmy,

Når du skriver sådan, så blinker alle mine røde og gule og orange
advarselslamper!! Jo, du er blevet *lovet* en forfremmelse engang i
fremtiden. Jeg har dog alt for ofte set sådan nogle løfter blive trukket i
land igen. Har du forfremmelsen på skrift? Nå, ikke? Ja, så er det løfte nok
ikke noget værd.

Nu kender jeg selvsagt ikke situationen på din arbejdsplads, men - for din
egen skyld - så synes jeg du bør se realistisk på den mulighed, at du måske
ikke får den forfremmelse så hurtigt som du er blevet lovet. Måske kommer
virksomheden i økonomiske problemer, så der pludselig ikke er råd til en
forfremmelse. Måske får I pludselig en ny chef, og han har altså lige en
nevø som skal have den lovede stilling. Der kan ske så meget...

Med andre ord, glem løftet om bedre tid senere, og forhold dig til din
situation idag. Lev i nuet!

Ovenstående baseret på mine egne erfaringer, uden kendskab til din situation
iøvrigt

-Michael.

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 01:25

> [...]
> arbejdede hun sammenlagt 3 mdr. Hun gider ikke arbejde. Så uden
> børnene ville hun ikke engang have råd til tøj på kroppen.

Jamen så gør du bare det i 4 - 6 mdr, starter en FM sag op og vinder med 80%
garanti

> Og gud hvor ville jeg dog ønske han ikke havde lavet den fejl...

Jeg sidder selv i en FM sag, håber jeg vinder den (for vores børns skyld),
deres mor passer meget godt på den beskrivelse du giver på din ex )

> Fordi det med al sansynlighed vil smadre mine muligheder for at se
> mine børn så ofte jeg kan og vil, hvis jeg kræver forældremyndigheden
> og højst sansynligt taber.

Bare sørg for at vinde den FM sag !

mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 09:24

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg sidder selv i en FM sag, håber jeg vinder den (for vores børns skyld),
> deres mor passer meget godt på den beskrivelse du giver på din ex )

Ja så kender jeg typen *ss*

> Bare sørg for at vinde den FM sag !

Og det er netop derfor jeg bl.a sidder her og krænger min sjæl ud.
Har ikke råd til at der bliver slinger i valsen den dag en evt FM sag
skal igang.

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 01:21

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mildt sagt ikke lige typen jeg gerne så
> som
> det mandelige forbillede for min søn på 2 år og datter på 4.

Og hvad gør du ved det ?

Hvad afholder dig fra at søge FM over børnene ?

> Ville faktisk gerne have mere end bare samvær med dem. Men det lader
> sig jo 100% sikert ikke gøre med det retssystem vi har.

Jo det gør det.....men det kræver at du sætter dig ind i systemet (og
starter den FM sag op)

> Men hvis jeg skal nøjes med samvær, så går jeg gerne i amtet med det,
> så får vi da forhåbentlig nogle retningslinier for hvordan tingene skal
> foregå
> i forskellige situationer.

Og så har du sat dig som "samværsforælder" og så får du minus 10 point hvis
du overvejer at starte en FM sag op

> [...]
> fra henholdsvis kommunen, børnehaven og dagplejen. Så jeg ved hvordan mine
> børn klarer det. Det ved jeg da at jeg har ret til.

Og hvis i har FFM (fælles forældermyndighed), så ved du godt at du "bare"
kan hente børnene og beholde dem (hvis du altså mener at de har det
"dårligt" hos deres mor)

Hvorfor tror fædre at deres chancer for at vinde en FM sag er så
dårlig...det er en gammel skrøne, idag vindes 42 % af alle FM sager af
fædrene.

Hvad for en far er man hvis man "bare" sidder og lukker "galde" ud om "hun
er en dårlig mor", "hun passer dem ikke ordentligt", hun gør dit, hun gør
dat.....alt imens man bare sidder på sin flade og ser til ?

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 09:41

> Og hvad gør du ved det ?

Pt sidder jeg og laver mit hjemmearbejde så jeg er bedre rustet til en FM
sag.

> Hvad afholder dig fra at søge FM over børnene ?

At hvis jeg går igang med den sag så er det i mine øjne det samme
som at erklære krig mod Moderen. Jeg er sikker på hun vil hævne
sig der hvor det gør ondt på mig hvis jeg taber. Så hjemmearbejdet
skal være 100% på plads inden jeg gør det.

> Jo det gør det.....men det kræver at du sætter dig ind i systemet (og
> starter den FM sag op)

Og det vil jeg så gøre. Er igang med at indsamle materiale.

> Og så har du sat dig som "samværsforælder" og så får du minus 10 point
hvis
> du overvejer at starte en FM sag op

Okay. Det vil jeg så lade være med. Hvilken betydning har det så for
min sag hvis jeg beder diverse instanser om en udtalelse om børnene ?

> Og hvis i har FFM (fælles forældermyndighed), så ved du godt at du "bare"
> kan hente børnene og beholde dem (hvis du altså mener at de har det
> "dårligt" hos deres mor)

Vi har ikke fælles forældremyndighed. Vi har ikke været gift. Og hun vil
ikke
give mig fælles myndighed. Hun vil ikke have at jeg blander mig.

> Hvorfor tror fædre at deres chancer for at vinde en FM sag er så
> dårlig...det er en gammel skrøne, idag vindes 42 % af alle FM sager af
> fædrene.

Tjae, det er nok bare mig der føler mig trynet når hun sidder sammen
med alle sine "alenemor" venner og banker ind i hovedet på mig hvor
lidt jeg har at skulle have sagt.

> Hvad for en far er man hvis man "bare" sidder og lukker "galde" ud om "hun
> er en dårlig mor", "hun passer dem ikke ordentligt", hun gør dit, hun gør
> dat.....alt imens man bare sidder på sin flade og ser til ?

En trynet Far. Der er bange for at miste muligheden for at se børnene ofte.
Men jo ved hvad du mener. Tyren skal gribes ved hornene. Og jeg er gået
igang med at sætte mig ind i systemet.

Mvh
Jimmy

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 15:31

> Pt sidder jeg og laver mit hjemmearbejde så jeg er bedre rustet til en FM
> sag.

Brug debat forumet på foreningenfar.dk

> [...]
> sig der hvor det gør ondt på mig hvis jeg taber. Så hjemmearbejdet
> skal være 100% på plads inden jeg gør det.

Og hvad er det moderen har gjort ?
Forvent ikke at den "goodwill" du giver kommer tilbage !

> Og det vil jeg så gøre. Er igang med at indsamle materiale.

Godt råd, bare vær far !

> Okay. Det vil jeg så lade være med. Hvilken betydning har det så for
> min sag hvis jeg beder diverse instanser om en udtalelse om børnene ?

Ikke forstået ?
I har FFM så du har samme rettigheder, indsigt, møde mulighed, osv

> Vi har ikke fælles forældremyndighed. Vi har ikke været gift. Og hun vil
> ikke
> give mig fælles myndighed. Hun vil ikke have at jeg blander mig.

argh......hvor lang tid siden er det siden i flyttede fra hinanden ?

> Tjae, det er nok bare mig der føler mig trynet når hun sidder sammen
> med alle sine "alenemor" venner og banker ind i hovedet på mig hvor
> lidt jeg har at skulle have sagt.

ja, den har jeg hørt før !

> En trynet Far. Der er bange for at miste muligheden for at se børnene
ofte.
> Men jo ved hvad du mener. Tyren skal gribes ved hornene. Og jeg er gået
> igang med at sætte mig ind i systemet.

Godt

Mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 16:11

> Og hvad er det moderen har gjort ?
> Forvent ikke at den "goodwill" du giver kommer tilbage !

Nej det kan jeg efterhånden mærke..

> Godt råd, bare vær far !

Det er egentlig også min indstilling til det. Men vil gerne være rustet
så jeg kan argumentere for min sag.

> argh......hvor lang tid siden er det siden i flyttede fra hinanden ?

Permenent ca 5 mdr. Men har før været flyttet fra hinanden inden for
de sidste 2 år. Skader det min sag ?

Mvh
Jimmy

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 01:12

> [...]
> Har ledt med lys og lygte på nettet efter noget materiale om ovenstående.
> Men kan ikke finde noget. Må hellere ringet til amtet på Mandag...

Hej

Følg det råd du blev givet tidligere

Gå ind på www.foreningenfar.dk, kik i deres debat forum, opret dig selv som
bruger, og stil dine spørgsmål (de bliver besvaret ret hurtigt)

Mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 09:43

> [...]
som
> bruger, og stil dine spørgsmål (de bliver besvaret ret hurtigt)

Det vil jeg gøre.

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 01:11

> [...]
> Hej i gruppen.
>
> Håber i kan besvare dette spørgsmål for mig....
> Kan en Mor kræve at Faderen gennemfører sammenværet

Ret nemt at besvare.

Der står i Loven om FM og Samvær : Samvær er en ret (for en forælder) ikke
en pligt.

Og hvorfor skulle man dog tvinge en syg forælder til at tage et barn (det må
da være bedre at barnet er hos en rask forælder)

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 10:04

> [...]
>
> Og hvorfor skulle man dog tvinge en syg forælder til at tage et barn (det

> da være bedre at barnet er hos en rask forælder)

Tak for svaret.Synes det virker forkert at de bare SKAL være her på
de fastlagte tidspunkter, uanset hvad. Det er jo mennesker vi har med
at gøre ikke ting. Jeg har siden brudet boet i en lille et-værelses. Så det
må være røv-sygt for dem at sidde og glo på en syg Far og ikke kunne
gå ind på deres eget værelse og lege eller noget.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 10:32

Jimmy_K wrote:

> [...]
> Så det må være røv-sygt for dem at sidde og glo på en syg Far og ikke
> kunne gå ind på deres eget værelse og lege eller noget.

ville bare lige sige at der er en væsentlig faktor at huske......
at hvis man holder på at samværet er en ret og ikke en plifgt, så graver man
sin egen grav i en eventuel FM sag......

hvis man bare en gang har meldt afbud pga sygdom eller andet, så er det
næsten 100% sikkert at moderen vil huske det og bringe det op (husk kvinder
har hukommelse som elefanter)...... og uanset hvor syg man er og hvor god en
grund man har, så ser det dårligt ud at man har aflyst uden at ligge på
sygehuset ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 11:04

> hvis man bare en gang har meldt afbud pga sygdom eller andet, så er det
> næsten 100% sikkert at moderen vil huske det og bringe det op (husk
kvinder
> har hukommelse som elefanter)......

Ja i går jo meget op i de fejl vi mænd laver

og uanset hvor syg man er og hvor god en
> grund man har, så ser det dårligt ud at man har aflyst uden at ligge på
> sygehuset ;)

Det vil sige at barnet skal tvinges til at være sammen med en syg forældre
og risikere selv at blive syge ?
Synes børnenes rettigheder bliver sat i baggrunden i denne debat. Det
kan godt være man har visse rettigheder som Mor, og pligter som Far,
Men det skulle gerne være børnenes trivsel det kommer an på i sidste
ende.

Mvh
Jimmy

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 11:15

Jimmy_K wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja i går jo meget op i de fejl vi mænd laver

hey, forglem ikke den kæmpe hukommelse vi har omkring veninder der bryder
vores tillid ;)
hukommelsen er ikke kun rettet mod mænd ;)

> og uanset hvor syg man er og hvor god en
>
> Det vil sige at barnet skal tvinges til at være sammen med en syg
> forældre og risikere selv at blive syge ?

i princippet ja...... der er måder man kan sikre sig på når man er syg, og
uanset hvor syg man er, så ser det lousy ud hvis man har meldt afbud, uden
at ligefrem være indlagt eller lignende......
det er døduretfærdigt, det er vi 100% enige om, og personligt har jeg aldrig
gjort noget i den retning, men man er som far nødt til at se lidt længere
end lige nu.....
og helt ærligt... du har da haft hovede nok til at starte og føre en debat
om emnet, så mon ikke du kunne have klaret at have dine børn alligevel?
det er min klare holdning at hvis man er så syg at man ikke kan passe sine
børn, så bør man ligge på sygehuset...... det har jeg ihvertfald gjort de
gange jeg har stået i situationen ;)

> [...]
> kan godt være man har visse rettigheder som Mor, og pligter som Far,
> Men det skulle gerne være børnenes trivsel det kommer an på i sidste

enig, men har børnene ret til at komme til far hvis mor bliver syg? nej....
har far pligt til at tage dem når de er syge? nej...

der er så meget man ikke har ret eller pligt til, men uanset så må man kigge
på det store billede og have målet for øje......
hvis målet er at få mere samvær og større kontrol over børnenes liv, så er
midlet IKKE at melde afbud pga en efterårsforkølelse.......
der er sku ingen der har passet mit barn uden for mit hjem de sidste 14 dage
hvor jeg har lagt i sengen med halsbetændelse og forkølelse så hovede og
krop stod i et......
ville du også aflevere ungerne hvis du blev syg mens du har dem på ferie?
skal ungerne ikke lære at far altså også kan være syg og dårlig?

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 12:33

> hey, forglem ikke den kæmpe hukommelse vi har omkring veninder der bryder
> vores tillid ;)
> hukommelsen er ikke kun rettet mod mænd ;)

Hæ hæ. Okay så. Men i ville dælme kede hvis der ikke var fejl i denne verden
*s*

> [...]
> børn, så bør man ligge på sygehuset...... det har jeg ihvertfald gjort de

Selvfølgelig kan jeg have mine børn hos mig, ligesom jeg har passet
mit arbejde hele ugen. Kunne bare godt tænke mig lidt hjælp fra hende
i den slags situationer. Jeg har faktisk ofte taget hjem fra arbejde hvis
hun har været syg eller ungerne har været det. På det punkt finder
jeg ikke et bedre arbejde. Har jeg brug for at holde fri, så er det bare
at gøre det. Ingen problemer der. Bare jeg bliver på aftenholdet

> enig, men har børnene ret til at komme til far hvis mor bliver syg?
nej....
> har far pligt til at tage dem når de er syge? nej...

Nej men har gjort det før. Har gjort mange ting for at forblive i mine børns
liv.
Men det var ikke mig der bollede udenom mens hun var på arbejde.

> [...]
> hvis målet er at få mere samvær og større kontrol over børnenes liv, så er
> midlet IKKE at melde afbud pga en efterårsforkølelse.......

Ja undskyld mig men det anser jeg for at være en lille bagatel i det
samlede billede. Dvs at man ikke er lige så egnet som Moderen
til at have sine børn, fordi man beder hende om hjælp ?

> der er sku ingen der har passet mit barn uden for mit hjem de sidste 14
dage
> hvor jeg har lagt i sengen med halsbetændelse og forkølelse så hovede og
> krop stod i et......

Al respekt for det.

> ville du også aflevere ungerne hvis du blev syg mens du har dem på ferie?
> skal ungerne ikke lære at far altså også kan være syg og dårlig?

Nej, så mener jeg også man burde ligge på sygehuset. Men synes ikke
det er fair at hun ikke vil hente dem et døgn før. Jeg har sku tit hjulpet
hende. F.eks i dag..... Udnyttede faktisk chancen til at beholde dem længere
tid. Hun havde det meget skidt efter hendes brandert i går. Så de kommer
først hjem til hende i aften. Var det ikke noget i den stil du gerne ville
have
mig til at gøre ?

Mvh
Jimmy
¨

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 15:25

Jimmy_K wrote:

> Hæ hæ. Okay så. Men i ville dælme kede hvis der ikke var fejl i denne
> verden *s*

lad nu være med at skære alle kvinder over en kam ;)

> [...]
> bare
> at gøre det. Ingen problemer der. Bare jeg bliver på aftenholdet

jamen problemet er jo at du skal huske på at ideelt set har din ex de samme
problemer......
så selvom det måske er et problem for dig nu, vil du så også evt anse det
for et problem hvis du havde børnene fuld tid??
jeg synes det er flot at du hjælper hvor du kan, men lad være med at anse
det for en "give and take" løsning med din ex, for sådan anser din ex det
tydeligvis ikke.....
betragt det i stedet som en "give and win" løsning. hvor du giver tid, og
vinder mere tid med dine børn ;)

> Nej men har gjort det før. Har gjort mange ting for at forblive i
> mine børns liv.

godt, og det bør du skam blive ved med...... det vil KUN forbedre din
sag.......

> Men det var ikke mig der bollede udenom mens hun var på arbejde.

og det er i realiteten totalt irelevant for sagen nu...... lad fortiden
ligge, også selvom hun ikke gør det......

> Ja undskyld mig men det anser jeg for at være en lille bagatel i det
> samlede billede. Dvs at man ikke er lige så egnet som Moderen
> til at have sine børn, fordi man beder hende om hjælp ?

nej det er man ikke, fordi du i praksis har mindre tid med børnene, skal du
få det til at fungere i den tid du har dem.....
det er pisse uretfærdigt, og på ingen måde optimalt, men man er nødt til at
kigge på situationen lidt ud fra hvordan det ser ud udefra med en fremmeds
øjne......
der duer "jeg var syg" ikke...... det er lige før der skal en lægeærklæring
til før det kan godtages....
og skal du endelig bede om hjælp, så bed om det andre steder end hos din
ex.... spørg hendes mor, eller nogle venner eller din mor for den sags
skyld..... men lad være med at blande hende ind i det.......

> [...]
> brandert i går. Så de kommer først hjem til hende i aften. Var det
> ikke noget i den stil du gerne ville have mig til at gøre ?

igen, det er fedt at du gør det, og det er kun positivt for din sag......
men lad være med at forvente noget retur.....
det eneste du bør forvente er mere tid med dine børn, og det får du :)

Fra : Kirstine

Dato : 21-09-03 18:46

In article <3f6d776a$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Jimmy_K"
<jimmy_k76SnabelAhotmail.com> says...

> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> kvinder
>
> Ja i går jo meget op i de fejl vi mænd laver

Det er en genetisk betinget tilstand hos os

> og uanset hvor syg man er og hvor god en
>
> Det vil sige at barnet skal tvinges til at være sammen med en syg forældre
> og risikere selv at blive syge ?

Jeg må bare spørge dig - hvad i alverden tror du, at andre forældre gør,
når de er syge?? Sender deres børn væk? Klart du gerne vil have, at dit
samvær med dine unger bliver så udbytterigt for Jer alle som muligt -
det forstår jeg godt. Jeg sidder bare tilbage med sådan en lidt underlig
fornemmelse, for hvor står det skrevet, at du ikke kan være far, fordi
du er forkølet?

> [...]
> kan godt være man har visse rettigheder som Mor, og pligter som Far,
> Men det skulle gerne være børnenes trivsel det kommer an på i sidste

Helt enig.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Odense

Dato : 28-09-03 08:20

Hej..

Nu vil jeg lige sige noget. s

Hvis faderen er syg ( uden sygehus ophold ) og ikke er istand til at tage
ungerne i en enkel weekend ,kan det sgu da ikke være noget problem.
Hvad gør moderen hvis hun er syg ?? Hun ringer vel til noget familie og får
dem til at passe ungerne og hvorfor kan faderen så ikke melde afbud ??

Hvorfor er det altid den anden part der skal overholde alt 100 % og den
anden kan pisse på den anden som man har lyst ??

Bente

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 15:35

> [...]
man
> sin egen grav i en eventuel FM sag......

Ja, men hvis argumentet er at man er syg og derfor ikke vil have at børnene
skal opleve det, så sender man et signal: at børnene skal være der hvor hvor
forholdene pt er bedst (hvolket jo må være hos den forælder der IKKE er syg
(så hvilket signal sender moderen når hun insistere på at børnene skal
afsted til en SYG far))

Alt kan vendes til noget negativt...men også til noget positivt !

mvh
Brian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 20:26

Brian K wrote:
> [...]
> forælder der IKKE er syg (så hvilket signal sender moderen når hun
> insistere på at børnene skal afsted til en SYG far))

ja men man sender samtidig et signal om at man ikke orker at være far fordi
situationen lige nu er lidt besværlig...... hvordan skal det så ikke ende
hvis situationen bliver MEGET besværlig?
selvom man gerne ser på at barnet skal have det godt i situationen, så kan
den _meget_ nemt laves om til at man bare ikke gider have barnet hvis man
ikke er på toppen.... og det sker jo immervæk ofte igennem børnenes opvækst
hvor man ikke er på toppen....... og når man har børnene fuld tid, er der jo
heller ikke nogen der kan aflaste "on demand"......

personligt synes jeg det signal man sender når man tager børnene på trods af
sygdom, er at man er villig til at være far/mor eller whatever, anytime,
nomatter what.....
og når man som mor insisterer på at sende sine børn afsted, så er det et
signal om at man er villig til at lade faderen vise at han er en rigtig far,
der også tager sit ansvar alvorligt i en alvorlig situation......

> Alt kan vendes til noget negativt...men også til noget positivt !

det kan det, men du ved vel også at der skal 10 positive til at gøre op for
en negativ...... og det kan være svært at opsamle ;)

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 20:59

> [...]

Nu skrev jimmi at han var "snot forkølet" og jeg kan godt huske hvordan det
er, man har INGEN energi, sov.... så jeg fastholder at han burde holde på at
børnene ikke skal komme

> [...]
> situationen lige nu er lidt besværlig...... hvordan skal det så ikke ende
> hvis situationen bliver MEGET besværlig?

Besværlig ?, manden er syg !

> [...]
jo
> heller ikke nogen der kan aflaste "on demand"......

hummm, kan du ikke huske hvordan det er at være snot forkolet (og der er en
rask mor i den anden ende !)

> [...]
af
> sygdom, er at man er villig til at være far/mor eller whatever, anytime,

Uden at du behøver at blive sur...men stig lige ned fra pidestaliet og kom
ned i de samme luftlag som os andre !

> [...]
far,
> der også tager sit ansvar alvorligt i en alvorlig situation......

Sabrina..... jeg har altid haft stor respekt for det du skriver, men denne
gang... Nej, der er 2 forældre, en der er syg, en der er rask, naturligvis
skal børnene ikke på samvær

Mvh
brian

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 21:12

Brian K wrote:

> Nu skrev jimmi at han var "snot forkølet" og jeg kan godt huske
> hvordan det er, man har INGEN energi, sov.... så jeg fastholder at
> han burde holde på at børnene ikke skal komme

jamen jeg kan skam også godt huske hvordan det er at være "snotforkølet",
jeg har nemlig lige tilbragt de sidste 14 dage med halsbetændelse, voldsom
snotnæse, hæshed og generel alvorlig utilpashed......
men jeg har IKKE haft nogen til at stå op om morgenen for at smøre madpakke
til min søn, og til at lave hans aftensmad eller i det hele taget sørge for
at han spiser, laver lektier og passer på sig selv....... det har jeg selv
måtte klare......

> Besværlig ?, manden er syg !

ja og? det bliver man sku også selvom man har børnene fuld tid......

> hummm, kan du ikke huske hvordan det er at være snot forkolet (og der
> er en rask mor i den anden ende !)

jo det kan jeg som tidligere nævnt rigtig godt.... jeg døjer stadig med
efterveer i form af MEGET smertefuld næse og slimhinder, og slimhoste.......
og jeg har skam også en rask far i den anden ende, men ikke desto mindre er
min søn MIT ansvar når han er hos mig, og derfor finder jeg det på ingen
måde rimeligt at prøve at presse det ned over min ex......

> Uden at du behøver at blive sur...men stig lige ned fra pidestaliet
> og kom ned i de samme luftlag som os andre !

jeg er ikke på noget pedistal, men jeg prøver blot på at hjælpe jimmy til at
have de bedst mulige forhold hvis han en dag beslutter sig for at prøve at
få FM...... jeg har været turen igennem, og har oplevet MANGE venner og
bekendte der har stået i situationen, og om du vil det eller ej, så tæller
det altså seriøst minus points hvis man har meldt afbud pga noget simpelt
som en forkølelse......
faktum er iøvrigt at ungerne nok ikke bliver syge, da deres immunforsvar i
forvejen arbejder på højtryk pga deres hyppige omgang med andre børn.....

> Sabrina..... jeg har altid haft stor respekt for det du skriver, men
> denne gang... Nej, der er 2 forældre, en der er syg, en der er rask,
> naturligvis skal børnene ikke på samvær

nu hedder jeg Sabina*G* uden R.... sjovt at folk ikke bemærker det ;)
derudover, ja, i almindelige tilfælde give rjeg dig helt ret, og i en
velfungerende samværssituation er det absolut en rigtig god ide, og også
sådan jeg selv praktiserer det.....
men man er nødt til at se på situationen enkeltvis.... og i dette tilfælde,
hvor faderen i forvejen overvejer at søge myndighed og ikke er tryg ved
moderens situation, der mener jeg det vil være en kæmpe fejl at aflyse
samvær, netop fordi moderen har det med at hænge i detaljer og svine faderen
til.......
hun kan svine alt hun vil, bare han ikke giver hende ammunition, og det er
præcis hvad en aflysning i dette tilfælde vil ende som......

Fra : Brian K

Dato : 21-09-03 15:32

> [...]

> må være røv-sygt for dem at sidde og glo på en syg Far og ikke kunne
> gå ind på deres eget værelse og lege eller noget.

Skal du have 1 kinamand chance for at vinde en EVT FM sag, så skal du bo i
andet end en 1 værelses lejlighed !

mvh
brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 15:59

> Skal du have 1 kinamand chance for at vinde en EVT FM sag, så skal du bo i
> andet end en 1 værelses lejlighed !

I know. Og det kræver jo en håndfuld penge i indskud. Og hvordan
skaffer jeg dem... ved at arbejde. Kan ikke gå i banken og låne pengene
pga den nuværende økonomi og kommunens hjælp kan jeg da vist
godt skyde en hvis pil efter. Og nej kan ikke få kommunegaranteret
lån fordi jeg står som meddebitor på indskudslånet til x´ens lejlighed.
Har forsøgt.

Mvh
Jimmy

Fra : Susanne Drews

Dato : 21-09-03 18:33

"Jimmy_K" <jimmy_k76SnabelAhotmail.com> skriver:
> [...]
>kan godt være man har visse rettigheder som Mor, og pligter som Far,
>Men det skulle gerne være børnenes trivsel det kommer an på i sidste

Som jeg ser det, behøver der ikke udelukkende være ulemper ved, at et
forældrepar er gået fra hinanden - der kan også være fordele - én af dem,
at børnene nu har to hjem i stedet for kun ét.

Så selvfølgelig skal man ikke med vold og magt praktisere samvær, hvis man
er syg (smittefarlig) og uoplagt. Det er ikke i hverken børnenes eller den
samværsberettigede forælders interesse. Og i sidste ende heller ikke i den
anden forælders, fordi det ikke er glade og velstimulerede børn, der
kommer retur!

Man burde i stedet - og jeg ved, det er ønsketænkning - kunne fatte
knoglen og ringe til sin eks: Hvad siger du til, at vi bytter weekend -
for alle parters skyld...

/Susanne Drews

Fra : Susanne Drews

Dato : 21-09-03 20:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skriver:
> [...]
>situationen lige nu er lidt besværlig...... hvordan skal det så ikke ende
>hvis situationen bliver MEGET besværlig?

Jeg er meget uenig! Hvis man stadig havde boet sammen med børnenes mor,
havde man næppe insisteret på at passe dem, når man var allermindst i form
til det - hvorfor så denne misforståede herioisme, fordi man er flyttet
fra hinanden? Det har intet at skaffe med, hvad man evt. kan, hvis/når,
man er alene i verden!

> [...]
>af
>sygdom, er at man er villig til at være far/mor eller whatever, anytime,

Og jeg synes at "insistere" på samvær, når man selv er syg - er åndssvagt,
hvis der findes seriøse alternativer - såsom det helt enkle - at bytte
weekend. Det er immer faderen, ungerne kommer for at have samvær med -
ikke hans gamle mor, en flink nabokone eller hans hjælpsomme søster.

> [...]
>far,
>der også tager sit ansvar alvorligt i en alvorlig situation......

Eller også sender man det signal, at nu skal han eddermame være far - om
så bacillerne fyger om ørerne på ham! Selv om man ikke vil gi' afkald på
den økonomiske gevinst ved at ha' børnene boende, skal han nemlig ikke
tro, han skal slippe, når man lige selv havde kalkuleret med at have fri?

/Susanne Drews

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 21:15

Susanne Drews wrote:
> [...]
> fordi man er flyttet fra hinanden? Det har intet at skaffe med, hvad
> man evt. kan, hvis/når, man er alene i verden!

hvis han havde boet sammen med dem havde han ikke haft noget valg!!
længere er den altså ikke...... man holder ikke op med at være mor og far
fordi man bliver syg......

> [...]
> enkle - at bytte weekend. Det er immer faderen, ungerne kommer for at
> have samvær med - ikke hans gamle mor, en flink nabokone eller hans

jamen jeg er enig, i de tilfælde hvor der er tale om en velfungerende
samværsituation..... men bemærk lige at det er der IKKE her.......

> [...]
> afkald på den økonomiske gevinst ved at ha' børnene boende, skal han
> nemlig ikke tro, han skal slippe, når man lige selv havde kalkuleret

ja, det er også en mulighed, og forhåbentlig den mulighed SA vil se når han
engang foreligger dem sagen......
så vil HUN fremstå som emsig og ubehagelig, frem for at han i stedet
fremstår som ligeglad og kold....
hvad ville du foretrække i den givne situtaion?

Fra : Susanne Drews

Dato : 21-09-03 22:47

> [...]
>
>hvis han havde boet sammen med dem havde han ikke haft noget valg!!
>længere er den altså ikke...... man holder ikke op med at være mor og far

Hvis man bor sammen, er man to - og pokker skulle da tage - selv om det
sker - at begge ligger lige syge på én gang. Og når det sker, skal den ene
ikke med vold og magt være mere heroisk end den anden...

>jamen jeg er enig, i de tilfælde hvor der er tale om en velfungerende
>samværsituation..... men bemærk lige at det er der IKKE her.......

Jimmy har i øvrigt skrevet, at der ikke er FFM - du skal så være klar
over, at i den situation MÅ den samværsberettigede slet ikke overlade
børnene til andre!

> [...]
>fremstår som ligeglad og kold....
>hvad ville du foretrække i den givne situtaion?

Jeg har prøvet at stå alene med - heldigvis halvstort - samværsbarn i en
weekend, hvor jeg var så hundesyg, at jeg bagefter næsten ikke kunne
huske, han havde været der. Selv om drengen var 11-12 år - og kunne
tilbringe en stor del af tiden hos en kammerat og dennes forældre, gjorde
det ham faktisk forskrækket, at jeg bare sov og sov, fordi høj feber
gjorde andet umuligt. Jeg ville klart have foretrukket, at han var blevet
hos sin mor, for min indsats var faktisk ikke forsvarlig! Og så ville jeg
have hønset på Statsamtet!

/Susanne Drews

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-03 23:14

Susanne Drews wrote:
> [...]
> det sker - at begge ligger lige syge på én gang. Og når det sker,
> skal den ene ikke med vold og magt være mere heroisk end den anden...

bemærk jeg skrev "dem" ligesom i børnene......
og deres mor bor jo alene med børnene......
som sagt.... man holder ikke op med at være mor eller far når man er syg...
uanset om man bor sammen, alene eller whatever......

> Jimmy har i øvrigt skrevet, at der ikke er FFM - du skal så være klar
> over, at i den situation MÅ den samværsberettigede slet ikke overlade
> børnene til andre!

som jeg har fortalt er der andre muligheder, som feks at få en til at komme
og bo hos dem, eller evt bo hos andre i de få dage der er tale om....... så
overlader han ikke børnene til andre.....

> [...]
> foretrukket, at han var blevet hos sin mor, for min indsats var
> faktisk ikke forsvarlig! Og så ville jeg have hønset på Statsamtet!

jeg har stået alene med min dengang 5 årige søn mens jeg var så hundesyg pga
en tarmsygdom (eller rettere bivirkningen af den medicin jeg fik) at jeg
ikke kunne andet end at ligge på sofaen...... havde min mor ikke kunne komme
forbi og være hos os, havde jeg ikke kunne klare det.....
men der stod skam ingen sød ex på trapperne for at tage fra, før den dag jeg
blev indlagt med nyresten, der havde jeg ikke andre muligheder end at ringe
efter ham......
men der var skam ingen tale om at bytte eller noget i den stil...... han tog
ham gerne!

min mor har stået alene med mig med fåresyge og 40 i feber..... jeg var 5 år
og måtte selv koge røde pølser......
givet, det er ikke optimale forhold, men som enlig mor har man ikke andre
muligheder..... hvorfor skal faderen have det anderledes?
er han ikke lige så meget barnets forælder som moderen? bør han ikke leve
under de samme vilkår?