Unikke brugere i statistik
Fra : Jacob Nielsen

Dato : 20-09-03 12:05

Hej,

Jeg er i gang med at prøve at lave et statistik modul til mit site, men jeg
er lidt i tvivl om hvordan jeg skal "registrere" antal unikke brugere. Som
det er nu bliver hvert hit på en side logget sammen med den besøgendes
IP-adresse, men hvis den samme person samme dag besøger siden, men med en
anden IP-adresse (som vil være tilfældet medmindre man har en fast IP), vil
det jo fremstå som to unikke brugere, og det er jo ikke meningen.

Jeg kan dog ikke lige se hvad jeg skal gøre for at løse dette problem. Hvis
jeg logger et session id er det jo heller ikke godt nok, for det vil også
være forskelligt fra besøg til besøg. Den eneste udvej jeg kan se er at
smide en cookie, men hvor smart er det?

Er der nogen der har stået i en lignende situation og har lyst at dele deres
erfaringer, eller er der nogen der bare har lyst til at give deres besyv
med?

Mvh. Jacob

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-09-03 12:15

"Jacob Nielsen" <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> writes:

> [...]
> IP-adresse (som vil være tilfældet medmindre man har en fast IP),
> vil det jo fremstå som to unikke brugere, og det er jo ikke

Det kan ikke undgås.

> Den eneste udvej jeg kan se er at smide en cookie, men hvor smart er
> det?

Ikke så dumt endda, men man kan ikke være sikker på at brugeren gemmer
småkagen fra gang til gang.

En cookie er den eneste måde at gemme information på klienten (som virker
i de fleste browsere, i hvert fald). Uden sådan en, så er der ingen måde
at se forkskel på to forskellige mennesker der besøger siden, eller en der
besøgere den to gange fra forskellige adresser.

> Er der nogen der har stået i en lignende situation og har lyst at dele deres
> erfaringer, eller er der nogen der bare har lyst til at give deres besyv
> med?

Helt klart bare besyv :)

Hvis du finder en måde at genkende folk på fra gang til gang, så kan
du regne med at der allerede er browsere eller proxier der forhindrer
det. Folk vil gøre meget for at være pseudo-anonyme.

Ligegyldigt hvad du prøver, så vil det heller ikke virke med folk som
mig, der kan finde på at besøge den samme side med flere forskellige
browsere.

/L

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 22-09-03 14:11

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> at se forkskel på to forskellige mennesker der besøger siden, eller en der
> besøgere den to gange fra forskellige adresser.

Mange tak alligevel :)

Fra : Jesper Krogsgaard

Dato : 22-09-03 21:54

Jacob Nielsen" <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> skrev:

> Jeg er i gang med at prøve at lave et statistik modul til mit site, men
jeg
> er lidt i tvivl om hvordan jeg skal "registrere" antal unikke brugere.

Det du f.eks. kan gøre er at lade din statistik basere sig på en kombination
af flere faktorer. Du kan jo f.eks. bruge både cookies, IP samt en
sammensætning af browsertype, styresystem, skærmopløsning etc. Jo flere
parametre du medtager for at skabe en unik bruger des større sandsynlighed
har du for rent faktisk at fange de fleste unikke brugere som f.eks. er bag
en firewall og dermed har samme IP.

Jeg vil foreslå at du prøver at læse lidt på: http://www.fdim.dk/?vis=faq
hvor der gåes endnu mere i dybden om, hvorledes sådan noget kan gøres. Siden
er FDIM's beskrivelse af deres målemetoder.

//Jesper