Kø-email med gratis komponent?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-09-03 10:59

Hej,

Er der nogen der kender til et gratis komponent, hvormed man kan sætte
e-mails i "kø" på serveren - ligesom man kan med ikke-gratis versionen af
JMail?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : ///JJ

Dato : 20-09-03 13:56

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Er der nogen der kender til et gratis komponent, hvormed man kan sætte
> e-mails i "kø" på serveren - ligesom man kan med ikke-gratis versionen af
> JMail?

Hvad vil det sige at sætte emails i "kø"?
Det er jo sådan en mail-server normalt arbejder? Jeg mener, hvilke andre
metoder kan en mail-server arbejde med?

mvh
///JJ

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-09-03 14:10

> Hvad vil det sige at sætte emails i "kø"?
> Det er jo sådan en mail-server normalt arbejder? Jeg mener, hvilke andre
> metoder kan en mail-server arbejde med?

Jeg mener at hvis man eks. skal udsende 1000 e-mails fra et asp-script kan
det tage lang tid inden asp-siden er eksekveret. Ved at have et komponent
med "kø-mulighed" køre den asp-script og sørger så for efterfølg. af sende
e-mails¨ne.

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : ///JJ

Dato : 20-09-03 18:32

> [...]
> det tage lang tid inden asp-siden er eksekveret. Ved at have et komponent
> med "kø-mulighed" [køre den asp-script] og sørger så for efterfølg. af

Okay - kender ikke sådan EN komponent (deraf komponenten), men kan du da
ikke bare bruge bcc og så fyre én mail af til de 1000 modtagere? Eller har
alle emails'ene forskellig indhold?

> [køre den asp-script]
Vil du have en komponent til at afvikle din asp-side? I så fald vil jeg
anbefale at genoverveje designet, og evt. lave en applikation til at gøre
det som asp-siden gør (fx. læse fra db og sende email)

Hvad er problemet egentlig i at det tager lidt tid inden ASP-siden er
færdig?

mvh
///JJ

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-09-03 10:12

///JJ wrote :

> Hvad er problemet egentlig i at det tager lidt tid inden ASP-siden er
> færdig?

At det ikke er muligt på forhånd at vurdere hvor lang tid det vil tage at
afslutte scriptet? Det kan faktisk blive et reelt problem ikke at have
nogen idé om hvor lang tid man skal sætte timeout i sit script.

Hvis der blot laves en løkke der sender hver email via en smtp-server, så
skal der for hver email opsættes/foretages kommunikation med serveren.
Hvis man derimod har mulighed for at lægge dem i kø, så sker dette ikke.
Rent praktisk sker dette normalt ved at mailkomponenten blot skriver en
fil i mailserverens pickup-bibliotek for hver email, og når mailserveren
så næste gang ser om der skal sendes emails, så bruger den disse filer.

JMails mass-emailer (som min egen udbyder gudskelov har) tillader at
overføre et recordset samt en template til mailserverkomponenten, der så
selv fletter data ind i hver email. Det er næsten ubegribeligt (for de af
os, der har prøvet at kode løsninger med gennemløb af et recordset og
herefter udsendelse af unikke emails) så kort tid det tager at sende
emails.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Støt kampen imod softwarepatenter www.softwarepatenter.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 23-09-03 12:58

> [...]
> os, der har prøvet at kode løsninger med gennemløb af et recordset og
> herefter udsendelse af unikke emails) så kort tid det tager at sende

Har du mulighed for at sende noget af kildekoden til mig? Jeg har nemlig
prøvet at få den MailMerge funktion du omtaler til at virke med et RS, men
jeg kan ikke
få det til at virke...

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-09-03 19:29

Rasmus Nielsen wrote :

> Har du mulighed for at sende noget af kildekoden til mig? Jeg har
> nemlig prøvet at få den MailMerge funktion du omtaler til at virke med
> et RS, men jeg kan ikke
> få det til at virke...

dim strSql   ' as string
strSql = "select strEmail,strFirstName FROM users
dim oRsEmail
set orsEmail = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
with oRsEmail
   .ActiveConnection =   oCon
   .CursorLocation =   3 ' adUseClient
   .CursorType =      0 ' adOpenForwardOnly
   .LockType =      1 ' adReadOnly
   .Source =         strSQL
   .Open
end with

dim oEmail   ' as JMail.Message
dim BodyFromForm as string
BodyfromForm = Request.Form("body")

Body = "Til %%strFirstName%% %%strLastName%%." & vbCrLf &_
vbCrLf &_
BodyFromForm & vbCrLf &_

' Her laves vores template
set oEmail = Server.CreateObject("JMail.Message")
oEmail.FromName = "Dit navn"
mail.From = "din email"
mail.Subject = Request.Form("subject")
mail.Body = Body
mail.AddRecipient "%%strEmail%%", "%%strFirstName%%"
dim oMerge

'her oprettes mailmergeobjekt
set oMerge = Server.CreateObject("JMail.MailMerge")
oMerge.MailTemplate = oEmail

' testlinie der sender 10 emails til testadresse
oMerge.SetDebugMode "test@email.dk", 10
oMerge.BulkMerge oRsEmail, true

(jeg har sakset lidt i min eksisterende kode, så der kan fremkomme fejl.
Dette bør dog give dig en idé om hvordan man gør)

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

.... der gerne vil gøre usenet til et trygt sted at være.

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-09-03 00:44

Rasmus Nielsen skrev:
> Er der nogen der kender til et gratis komponent, hvormed man kan sætte
> e-mails i "kø" på serveren - ligesom man kan med ikke-gratis versionen af
> JMail?

Man kunne med gratis-versionen JMail Personal v4.3.
Den kan stadig graves frem via Google:
- Søg fx på: download jmail "v4.3"
- Vælg første kinesiske (chinaz...)
- Vent til billederne er loadet
- Vælg den højre af de blå knapper med "FTP"
[Det ene FTP-link giver en fil, der er under 1 MB, hvilket ikke er
korrekt! Den skal fylde 1.28 MB]

/Torben

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 21-09-03 11:34

> Man kunne med gratis-versionen JMail Personal v4.3.

Er du sikker på det? Jeg har nu installeret den, og den giver:
Error Type:
jmail.Message (0x8000FFFF)
This function is not included in the free version of jmail.
/klarskov/testnyhed.asp, line 56

Når jeg bruger msg.nq, i stedet for msg.Send("server")

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-09-03 12:56

Rasmus Nielsen skrev:

> [...]
> /klarskov/testnyhed.asp, line 56
>
> Når jeg bruger msg.nq, i stedet for msg.Send("server")

Nej egentlig ikke :)
Jeg har aldrig brugt .nq-funktionen, men mente at den fandtes på
Message-objektet, hvilket den også gjorde (ellers havde fejlen vel været
noget andet). De har åbenbart ladet interfacet være det samme, men
funktionaliteten er ikke... Min fejl ;)

/Torben