JBH Aktindsigt
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-09-03 09:37

Er der nogle af jer der ved noget om loven om
aktindsigt, så vidt jeg har kunne læse mig frem til har
alle, også selvom de ikke er part i sagen-sagerne
lov til at søge aktindsigt. Jeg kunne tænke mig at
søge Fødevare Regionerne Vejle og Århus og Føde-
vare-direktoratet om aktindsigt i JBH-sagerne.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 20-09-03 09:59

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.hellemose.dk
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Endelig kan jeg bruge mine bøger fra min skoletid :)

Forvaltninglovens paragraf 9 fastslår at en part i en afgørelsessag kan
forlange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter- d.v.s. få aktindsigt.
I paragraf 10 defineres omfanget af aktindsigt nærmere. Parten har ret til
aktindsigt i alle dokumenter der vedrører sagen, herunder breve til og fra
myndigheden samt indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser
vedrørende den pågældende sag.

Da du ikke er en part i den omhandlende sag vedr. JBH, så mener jeg ikke at
du kan få aktindsigt.
Men du kan læse meget mere omkring aktindsigt her det kan være at du finde
et hul: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19850057230-REGL

Hilsen Lene Vang

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-09-03 10:21

Hej Lene

Jeg var inde og kigge på
http://makeashorterlink.com/?M3BD634F5

om offentlig forvaltning, Fødevareregioner og Fødevaredirektoratet, er jo
offentlige forvaltninger
hvis man så klikker på "hvem kan forlange aktindsigt"
står der at loven skal tages bogstaveligt "enhver"
kan få aktindsigt. Kan du gøre mig klogere på det )

Desværre er jeg efterhånden så "langsomt fattende"
at tingene helst skal skæres ud i pap, før jeg forstår
det *suk*

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 20-09-03 10:57

> [...]
> www.hellemose.dk
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

JA alle kan få aktindsigt, HVIS de har part i sagen, altså hvis du f.e.k.s.
har været i kløerne på dr. dyredød og har klaget over ham.

Persondataloven § 31 og Offentlighedsloven §4 stk.2:

Hvem har ret til indsigt?

Den person oplysningerne handler om

Den omtalte person har ret til indsigt efter persondataloven § 31 og
offentlighedsloven §4 stk.2.

Retten til indsigt gælder både for hovedpersoner og bipersoner, men de har
hver især kun ret til oplysninger om dem selv.

Parten

Parter i en sag, hvor der skal træffes en afgørelse, har ret til indsigt i
sagens dokumenter (forvaltningsloven §9).

En borger er part, når hans egne forhold bliver særlig berørt af sagens
udfald. F.eks. har skatteyderen ret til indsigt i sin skattesag og
førtidspensionisten i sin sag om førtidspension.

Virksomheder og myndigheder er parter i sager, der særligt berører deres
forhold.

En borger bliver ikke part ved at anmelde eller på anden måde vise interesse
for en sag.

Børn og unge kan være parter i sager, hvor deres forhold bliver særlig
berørt, men der kan være større grund til at undtage oplysninger end over
for voksne. På social- og sundhedsområderne regnes unge, der er fyldt 15 år,
som parter.

Forældre har som hovedregel ret til indsigt i sager vedrørende deres børn,
indtil børnene bliver 18 år. Der er ikke noget i vejen for at både barnet og
dets forældre regnes for parter.

Psykiske handicap udelukker ikke fra partsstatus. Hvis en borger ikke er i
stand til at varetage egne interesser kan de nærmeste pårørende eller en
værge bruge partsrettighederne på borgerens vegne.

Patienten

En person, der er omtalt i journaler eller andre former for optegnelser, der
føres af "autoriserede sundhedspersoner", har ret til indsigt.

den kan ses her
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB01302008?OpenDocument

Hvad er der at se?

Det afhænger af hvad sagen eller oplysningerne handler om.

Parters ret til indsigt gælder dokumenter og oplysninger i sagen
(forvaltningsloven §9).

Persondataloven (§31) giver borgeren ret til indsigt i:

a.. De oplysninger, der findes om ham. Borgerens ret kan omfatte
oplysninger om andre personer, men kun oplysninger, der samtidigt handler om
ham selv.
a.. Formålet med behandlingen af disse persondata
a.. Kategorier af modtagere
a.. Tilgængelig viden om, hvorfra oplysningerne stammer
Patienter har ret til indsigt i f.eks. optegnelser vedrørende sygehistorie,
symptomer, diagnose, behandling, prøveresultater, røntgenanalyser,
henvisningssedler og udskrivningsbreve.

En biperson, f.eks. pårørende, der er omtalt i en journal, har ret til at
se, hvad der står om ham selv, men ikke oplysninger om journalens
hovedperson.

En borger, der anmelder andre for f.eks. socialt bedrageri, har ret til at
se, hvordan hans anmeldelse bliver citeret, men ikke ret til at følge med i
sagens behandling.

Håber at det hjælper lidt, det er flere år siden at jeg har kaft fingerne i
lovstof, og guuuud hvor jeg savner det

hilsen lene

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-09-03 11:15

Hej Lene

1000 tak for forklaringen, hmm jeg vil høre Anders
Sørensen om det ikke var en ide, han er jo part i
ihvertfald en af sagerne.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 20-09-03 11:31

> [...]
> www.hellemose.dk
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Det lyder som en rigtig god ide :)

hilsen Lene