Familieforøgelse
Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 21:09

Efter mange overvejelser har jeg besluttet at min Mimi skal
have en "lillesøster". Hidtil har jeg kun haft "almindelige" katte,
men denne gang har jeg valgt at realisere drømmen om en
racekat og har bestilt en smuk lille colorpoint.
(Billeder http://www.lotte-m.dk/colorpoint.shtml)

Jeg ved, at Mimi indtil hun var et par år (da adopterede jeg
hende), havde en kattebofælle, så jeg håber hun, efter lidt
tilvænning, bliver glad for familieforøgelsen

Hvad angår det praktiske ved sammenføringen - mon det vil
være nødvendigt at have 2 kattebakker?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-09-03 22:57

> [...]
> tilvænning, bliver glad for familieforøgelsen
>
> Hvad angår det praktiske ved sammenføringen - mon det vil

Hvis den nye kat er en killing, burde sammenføringen gå meget let. De
burde kunne dele bakke og mad-/vandskål - men ellers må I jo se tiden an
og ikke presse Mimi hårdere, end hun er klar til.
Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 06:01

Camilla Baird skrev i <news:3f6b7bab45f5d@dk-fritid-dyr-kat.dk,>:

> Hvis den nye kat er en killing, burde sammenføringen gå meget let.

Jo, den lille er 12 uger nu, den er blevet vaccineret fredag, eller skal
det mandag og så går der en uges tid, før hun er flytteklar.

> De
> burde kunne dele bakke og mad-/vandskål

Hmmm, madskålen det får vel vente, indtil den lille kan spise
normalkost?

>- men ellers må I jo se tiden
> an og ikke presse Mimi hårdere, end hun er klar til.

Den del giver sig selv og jeg er forebredet på det tager tid, for Mimi
er en meget stædig dame.

Da hun flyttede ind hos os, ignorerede hun mig de første mange
måneder, selv om hun inden da havde været meget kælen og
gerne indtog både mit skød og mine fødder/benstøtter. Angiveligt
fordi jeg tog hende ud af transportkassen efter flytningen (hvor hun
blev bedøvet pga 5 timers køretur).

> Held og lykke med det!

Tak!

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-03 09:32

> Jo, den lille er 12 uger nu, den er blevet vaccineret fredag, eller skal
> det mandag og så går der en uges tid, før hun er flytteklar.

OK

> Hmmm, madskålen det får vel vente, indtil den lille kan spise
> normalkost?

En 12-13 ugers killing burde da bestemt kunne spise tørfoder. Vores
killinger spiser iaf lysteligt vores voksne kattes tørfoder i den alder.

> [...]
> gerne indtog både mit skød og mine fødder/benstøtter. Angiveligt
> fordi jeg tog hende ud af transportkassen efter flytningen (hvor hun

Hvorfor bedøvede I hende og med hvad? Det er de færreste dyrlæger, jeg
har snakket med, der vil gå med til at give bedøvende/beroligende midler
pga transport... Det er fordi de fleste beroligende midler til katte
virker i mindst 12 timer, og nogen gange gør de situationen værre, da de
slører kattens sanser, så det den oplever er forvrænget - mao nogle
katte bliver bange af at være beroliget.

mvh Camilla www.korat.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 17:08

Camilla Baird skrev i <news:3f6c107c950b0@dk-fritid-dyr-kat.dk,>:

> En 12-13 ugers killing burde da bestemt kunne spise tørfoder. Vores
> killinger spiser iaf lysteligt vores voksne kattes tørfoder i den
> alder.

Jeg havde fået den opfattelse, at en killing helst skal have særligt
killingefoder de første 6 måneder - jeg har ikke haft en killing siden
'86 og jeg kan ikke huske hvordan jeg fodrede dengang.

> Hvorfor bedøvede I hende og med hvad? Det er de færreste dyrlæger, jeg
> har snakket med, der vil gå med til at give bedøvende/beroligende
> midler pga transport...

Jeg er ikke klar over hvad Mimi fik, udover det var en sprøjte og det
skete på hendes daværende dyrlæges anbefaling.

Det var en lidt speciel situation, hvor den tidligere ejer døde
ret pludseligt. Mimi gik sammen med en anden kat, Tosca, som var
meget sky og utilnærmelig. Det var kun den tidligere ejer, som kunne
nærme sig Tosca. Begge katte lå gemte under en stor dobbeltseng,
som måtte skilles helt ad, for det overhovedet var muligt at komme til
dem - det var vist en ret traumatisk situation for alle parter og der var
angiveligt ikke andet at gøre, end at aflive Tosca. Herefter skulle Mimi,
der ikke var tilvænnet hverken bil eller transportkasse, flyttes fra
København til Nordjylland, så alt i alt var målet med bedøvelsen at
begrænse belastningen.

Faktisk skulle Mimi også have været aflivet, men det kunne jeg ikke
bære, da hun den ene gang jeg havde mødt hende havde givet indtryk
af at være en sød og fin mis - jeg syntes hun fortjente en chance.

> [...]
> værre, da de slører kattens sanser, så det den oplever er forvrænget
> - mao nogle katte bliver bange af at være beroliget.

Mimi vågnede efter 5-6 timer og var tydeligt omtumlet et par timer
herefter. Når jeg ser bort fra hendes reaktion overfor mig, så faldt
hun hurtigt til ro i de nye omgivelser og hun blev meget hurtigt
tryg ved min datter.

Fra : Kate

Dato : 22-09-03 07:24

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> wrote in

> Hvad angår det praktiske ved sammenføringen - mon det vil
> være nødvendigt at have 2 kattebakker?

Hej Lotte

Da jeg sidst tilføjede en killing gik de utroligt smertefrit. Mowgli
vadede lige ind og havde sit hjem. Efter 10 min virkede han meget
hjemmevant. Mowgli er en lille fyr fuld af selvtillid og lod sig ikke
skræmme af de 3 andre.
For år tilbage tilføjede jeg en killing, Oliwer. Det gik knapt så godt,
faktisk beholdt jeg ham dengang kun fordi jeg var arbejdsløs og kunne
passe på ham. Sofie, som var 2 år, hadede Oliwer af et godt hjerte, det
had holdt sig lige til Oliwers alt for tidlige død i April 2001.
Men at en voksen ikke kan tolere en killing hører vidst til
sjældenhederne Det eneste jeg kan anbefale er at holde godt øje med
de to katte og ellers lade dem finde ud af det selv. Hvæsen og sprutten
vil sikkert være der, men sørg for at de ikke kommer decideret op at
slås.

Ang. foder, så har mine killinger fået killingefoder til de var omkring
4-6 mdr. På foderposen står at man skal fodre med killingefoder til
katten er 12mdr. men min dyrlægen anbefalede mig at skifte Mowgli på
voksen foder da han som 5½ mdr. blev kastreret.

Jeg har 3 kattebakker til 4 katte, men ved at min mor har 2 bakker til
5 katte. Grunden til at jeg har så mange bakker er at jeg nogle gange
er meget længe væk hjemefra og vil være sikker på at bakkerne ikke
bliver _for_ ulækre.

Held og lykke med din nye missekat

--
Kate

Ved privat svar, bed om en gyldig adresse, denne duer ikke!
If you want to reach me ask for a valid address this one is not
working!

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 23:24

Kate skrev i <news:3f6e959d$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,>:

> Da jeg sidst tilføjede en killing gik de utroligt smertefrit. Mowgli
> vadede lige ind og havde sit hjem. Efter 10 min virkede han meget
> hjemmevant.

Jeg håber Dizzy falder ligeså hurtigt til

> [...]
> godt, faktisk beholdt jeg ham dengang kun fordi jeg var arbejdsløs og
> kunne passe på ham. Sofie, som var 2 år, hadede Oliwer af et godt

Det er i mine øjne det dejlige ved katte, at de er så egne. Jeg har
personlige hjælpere ansat og det sker en af dem ikke har helt så
stort et kattehjerte, som de gav udtryk for ved ansættelsessamtalen
- det opdager Mimi ret hurtigt og så råmobber hun. Hun kan
i den grad opføre sig grumt

> Men at en voksen ikke kan tolere en killing hører vidst til
> sjældenhederne

Jeg håber, at Mimi vil påtage sig rollen som kærlig storesøster

> [...]
> killingefoder til katten er 12mdr. men min dyrlægen anbefalede mig at
> skifte Mowgli på voksen foder da han som 5½ mdr. blev kastreret.

Hmmmm Dizzy ankommer med en "startpakke", hvor der er foder
til en uges tid - jeg fortsætter nok lidt med killingefoderet.

> [...]
> 5 katte. Grunden til at jeg har så mange bakker er at jeg nogle gange
> er meget længe væk hjemefra og vil være sikker på at bakkerne ikke

Ja, uha, kattebæ i for store mængder er ikke særlig lækkert.

Min største bekymring med delebakke er, hvis Mimi reagerer negativt
fordi bakken lugter af Dizzy, men jeg kan forstå det må komme an på
en prøve, om de skal have hver deres. Jeg har en ekstra bakke stående,
så det er såmænd bare at fylde den op, men der er jo ikke grund til at
lave mere "stillen an" end nødvendigt.

> Held og lykke med din nye missekat

Jo tak. Det er aftalt opdrætteren kommer med hende på mandag
- det bliver meget spændende. Det er lidt sjovt, for jeg har virkelig
"sommerfugle i maven", næsten mere end da jeg i sin tid ventede
på min første kat bliv gammel nok til at flytte ind. Jeg tror det er
fordi Dizzy, i modsætning til mine andre katte er en racekat - det
er noget nyt at skulle være menneske for så'n en fin lille dame