qmail-auth / debian
Fra : Jan Agermose

Dato : 19-09-03 14:02

Jeg er meget presset omkring en debian server, der kører qmail-auth. Den er
pludselig begyndt at acceptere at man sender mail uden at auth' men nægter
til gengæld at acceptere auth' requests når nogen forsøger at sende mail med
det....

Er der nogen, der kan hjælpe mig med det?

qmail startes som: (og virker i øvrigt)

sh -c "start-stop-daemon --start --user qmaild \
--exec /usr/bin/tcpserver -- \
-HRDP -lXXXX.XXXX.com -v -u qmaild -g 65534 -x /etc/tcp.smtp.cdb
0 smtp /usr/sbin/qmail-smtpd XXXX.XXXX.com \
/usr/bin/checkpassword /bin/true /bin/cmd5checkpw /bin/true
2>&1 | $logger -t qmail -p mail.notice &"

Fra : Claus Alboege

Dato : 19-09-03 14:41

"Jan Agermose" <jan@topix.dk> writes:

> [...]
> 0 smtp /usr/sbin/qmail-smtpd XXXX.XXXX.com \
> /usr/bin/checkpassword /bin/true /bin/cmd5checkpw /bin/true

Det ser lidt mystisk ud at du kalder baade checkpassword og
cmd5checkpw.... Hvor har du ovenstaaende fra?

> 2>&1 | $logger -t qmail -p mail.notice &"

/Claus A

Fra : Jan Agermose

Dato : 19-09-03 15:20

øhm... det er vist fra qmail-auth howto.. noget med at hvis man både
understøtter alm. password auth og så md5, så vælger den den ene eller den
anden afhængig af klienten.... Men det har jo så også virker i over et år,
frem til 6 timer siden Og det har heller ikke nogen effekt at fjerne
det.

Men det virker jo altså som om, at den helt er misforstået det her med auth,
idet, at det virker ikke at auth'e, hvorimod det ikke virker når man
forsøger at sende bruger/passwd ?!?

Fra : Jan Agermose

Dato : 19-09-03 15:47

fatter ikke en bjælde....

har prøvet uden domæne angivelse, og det virker nu... !?!?

hvornår mon det stopper igen

Fra : Claus Alboege

Dato : 19-09-03 23:03

"Jan Agermose" <jan@topix.dk> writes:

> fatter ikke en bjælde....
>
> har prøvet uden domæne angivelse, og det virker nu... !?!?

Hmm, er det ikke noget med at man faar sig et godt gammeldags open relay
naar man ikke angiver domain? (smtp-auth patched qmail-smtpd tager 3
argumenter)

Du koerer en offentlig mailserver, men skjulte informationer om hvilket
domaine du havde problemer med - det goer det ikke altid lettere at
hjaelpe...

> hvornår mon det stopper igen

Det er ikke windows det her, saa jeg tror ikke helt paa at systemet
pludselig begynder at opfoere sig anderledes helt af sig selv....

Hvis vi skal til bunds i det her maa du ogsaa fortaelle hvilke patches
(og versioner af disse) du har haeldt paa din qmail.

/Claus A