Cybercity og router.
Fra : kr

Dato : 19-09-03 10:53

Hej med jer, jeg har set et tilbud på Cybercity's hjemmeside ang. et
trådløst netværk. Jeg har deres Cisco router 677, nu vil jeg høre om jeg
ikke bare selv kan købe den trådløse router og det pc-card Cybercity
anbefaler, men som man skal leje hos dem ? Det kan vel være Cybercity
ligemeget hvilken router man har eller hur ?
venligst og på forhånd tak.
kr
kat2@mail.tele.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-09-03 12:24

On Fri, 19 Sep 2003 11:52:33 +0200, "kr" <kat2@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
> et trådløst netværk. Jeg har deres Cisco router 677, nu vil jeg
> høre om jeg ikke bare selv kan købe den trådløse router og det

Jo, teknisk set kan man selvfølgelig godt.

Men da du i dag har en 677'er, er det ikke utænkteligt, at din
profil skal ændres i DSLAM'en (dvs. det udstyr, der står i den
anden ende af din ADSL-forbindelse). I så fald skal du have fat i
supporten.

Om man også må (sætte eget udstyr på), det er en anden sag, og
det ved de sikkert mere om i news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl

-A

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 20-09-03 07:56

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> [...]
> profil skal ændres i DSLAM'en (dvs. det udstyr, der står i den
> anden ende af din ADSL-forbindelse). I så fald skal du have fat i

Hvis han køber en Zyxel 650HW (den trådløse CC også leverer), så kan han
uden videre smække den på (forudsat den er konfigureret korrekt :)) uden at
der skal ændres noget på DSLAM'en.

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-03 08:41

On Sat, 20 Sep 2003 06:55:52 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

> Hvis han køber en Zyxel 650HW (den trådløse CC også leverer), så
> kan han uden videre smække den på (forudsat den er konfigureret
> korrekt :)) uden at der skal ændres noget på DSLAM'en.

Afhængig af distance, hastighed og den nuværende DSLAM-profil,
kan det godt være, profilen skal ændres.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 20-09-03 10:22

> Afhængig af distance, hastighed og den nuværende DSLAM-profil,
> kan det godt være, profilen skal ændres.

Af ren nysgerrighed og eventuel uvidenhed melder spørgsmålet: "hvorfor?"
sig.

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-03 12:21

On Sat, 20 Sep 2003 09:21:51 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

> Af ren nysgerrighed og eventuel uvidenhed melder spørgsmålet:
> "hvorfor?" sig.

"ADSL" er ikke bare "ADSL". Der er diverse 'sub-standarder' og
forskelle i implementationer (chipset), der gør at tingene ikke
'bare' virker sammen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 20-09-03 12:45

> "ADSL" er ikke bare "ADSL". Der er diverse 'sub-standarder' og
> forskelle i implementationer (chipset), der gør at tingene ikke
> 'bare' virker sammen.

Jaer, klart men hvis en udbyder vælger at levere 2 forskellige typer CPE
(i dette tilfælde Cisco 67x og Zyxel 6xx), så ville det vel være ret
problematisk administrativt at sørge for forskellige konfigurationer på
DSLAM'ene alt efter hvilken CPE kunden nu har.

Men well, i CC's tilfælde kan man skifte frem og tilbage mellem CPE'er
(Cisco 67x/827/Soho 77, Zyxel 642/650(HW/R))som man har lyst til - bare
de er konfet korrekt :)

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-03 14:00

On Sat, 20 Sep 2003 11:44:44 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

> Men well, i CC's tilfælde kan man skifte frem og tilbage mellem CPE'er
> (Cisco 67x/827/Soho 77, Zyxel 642/650(HW/R))som man har lyst til - bare
> de er konfet korrekt :)

Gæt hvorfra jeg ved, at det ikke (altid) er tilfældet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 20-09-03 14:24

> Gæt hvorfra jeg ved, at det ikke (altid) er tilfældet.

Du hev en Cisco-CPE med hjem fra arb. og smed den på din CC-linje?

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-03 06:42

On Sat, 20 Sep 2003 13:24:20 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

> Du hev en Cisco-CPE med hjem fra arb. og smed den på din CC-linje?

Jeg har en CC-linie, som jeg har haft lejlighed til at prøve
flere forskellige typer CPE-udstyr på. Det samme var i øvrigt
tilfældet hos Tiscali.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-09-03 18:23

On Sat, 20 Sep 2003 11:44:44 +0000 (UTC), Simon H. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Men well, i CC's tilfælde kan man skifte frem og tilbage mellem CPE'er
> (Cisco 67x/827/Soho 77, Zyxel 642/650(HW/R))som man har lyst til - bare

Opdelingen er naermere

Cisco67x versus Cisco 8xx, Cisco Soho xx, Zyxel xxx etc.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-03 06:40

On 20 Sep 2003 17:23:12 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>
wrote:

> Cisco67x versus Cisco 8xx, Cisco Soho xx, Zyxel xxx etc.

Det holder ikke engang. ZyXEL xxx til Cisco 82x/SOHO xxx virker
ikke (nødvendigvis/altid) uden videre.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 20-09-03 08:14

> [...]
>anbefaler, men som man skal leje hos dem ? Det kan vel være Cybercity
>ligemeget hvilken router man har eller hur ?
[...]

Du kan sagtens købe og anvende din egen adsl-router. Den skal blot
understøtte PPPoA ....

Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-03 08:44

On Sat, 20 Sep 2003 09:13:31 +0200, Henrik Koksby Hansen
<Henrik@K0ksby.dk> wrote:

> Du kan sagtens købe og anvende din egen adsl-router. Den skal blot
> understøtte PPPoA ....

De fleste hjemmeroutere er med to ethernet-interfaces, så det er
væsentligt at understrege, det skal være en ADSL-router, altså at
den skal have et ATM-interface på WAN-siden[1]. Så de fleste af
de billige routere, man kan finde, vil altså ikke virke.

-A
[1] Jeg så god, du skrev PPPoA, men mit bud er, at hovedparten af
spørgerne ikke ved, hvad det er.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/