ang. P3 på mellembølge
Fra : Kjeld Hansen

Dato : 19-09-03 08:47

Er der andre sejlere, der har undret sig over følgende, som jeg har sendt
som en forespørgsel på "radio - medie" siden?

Jeg sendte den 23. august følgende forespørgsel til Danmarks Radio via deres
e-mail adresse på DRs webside:

Til DR!

Vi sejler i sommerhalvåret.
I perioder er vi udenfor DRs FM-sendeområde. Derfor er vi henvist til
mellembølgefrekvensen 1062 KHz, idet langbølgefrekvensen ofte går dårligt
igennem og er plaget af støj.
Vi er interesseret i vejrudsigterne og nyhederne, så vi er nødt til at lægge
øre til P3 i perioder, og vi tilhører bestemt ikke dette programs målgruppe.
Desværre er nyhederne "amputerede" og giver slet ikke de informationer, som
findes på de andre programmer.
Vi er klar over, at det er for at P3 skal fremstå som et dynamisk program
for at tiltrække en bestemt kategori af lyttere.

Sådan har forholdene været i flere år, og nu synes vi, at det kunne være
godt at få besvaret følgende spørgsmål:
Hvorfor er det P3, som bliver sendt på mellembølge?
Det er den eneste (mange radioer modtager jo ikke langbølger) frekvens, der
rækker ud over landets grænser.
De lyttere, som P3 henvender sig til er efter vores vurdering ganske unge,
og lytter nok ikke meget på mellembølge, idet FM kvaliteten jo er betydeligt
bedre.

Det kunne efter vores mening være rart, hvis P1, P2 eller P4 kunne blive
udsendt på 1062 KHz.
Hvilke overvejelser har man i DR gjort, siden det er P3, der sendes på denne
frekvens?

Med venlig hilsen

Jeg fik samme dag følgend "autosvar" fra DR:

Tak for din henvendelse til DR.
Vi får hver dag mange henvendelser fra vores lyttere og seere og der kan
derfor gå lidt tid inden du får svar.
Desværre er det ikke alt, vi skal svare på, men hvis dette er tilfældet, vil
vi bestræbe os på, at du får svar hurtigst muligt.
Hører du ikke fra os inden 3 uger, skal du ikke forvente at få svar.
I mellemtiden anbefaler vi dig at se på www.dr.dk eller på DRs tekst-TV,
hvor du kan finde mange oplysninger om vores programmer.
Du er også velkommen til at kontakte os på tlf. 35203520 alle hverdage
mellem kl. 10-14 samt igen mellem kl. 16-21; week-ender fra 12-18. Alle
helligdage lukket.

Nu er der gået langt over 3 uger, så jeg regner ikke med at få svar på mine
spørgsmål. Jeg tror ikke engang, at der er nogen i DR, der har læst, hvad
jeg spørger om.

Er der nogen på denne nyhedsside, der kan fortælle mig hvem jeg kan henvende
mig til for at få svar på mine spørgsmål?

Mvh. Kjeld

Fra : Tim Sørensen

Dato : 19-09-03 12:05

"Kjeld Hansen" <kh26@get2net.dk> wrote
[KLIP]

Det lugter af meget dårlig service - føj!

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-09-03 12:25

"Kjeld Hansen" <kh26@get2net.dk> wrote in message

> I perioder er vi udenfor DRs FM-sendeområde. Derfor er vi henvist til
> mellembølgefrekvensen 1062 KHz, idet langbølgefrekvensen ofte går dårligt
> igennem og er plaget af støj.

Tips til forbedring / modtagelse af DR langbølge på 243 KHz:

Installer en ældre, autoradio. Dem uden stereo /CD / digital skala og andet
gejl.
Altså en radio der helt igennem er analog. De har typisk virkelig gode
modtageregenskaber som der er behov for når langt væk fra senderen.

Jeg har gode erfaringer med både Blaupunkt og Philips, begge mono radioer
med 'gammeldags' skalaog FM/MB/LB. Købt med kvittering gennem Den Blå Avis
for ca. kr. 150.

Antennekabel så langt væk fra GPS, Ekkolod og anden moderne digital teknik
der støjer på lang/mellembølge.
Motorens ladegenerator kan også støje fælt i radioen og det problem har jeg
løst ved at undlade at sejle med motor når der er vejrmelding...

OBS antennekabel skal være af samme slags som bruges til autoradioantenne,
idet modtageren er HØJ impedanset i indgangen og et alm. VHF (RG8 eller 58)
kabel vil 'dræbe' antennesignalet.

Antennen er en gardinstang i kahytten, der er tilsluttet antennekablets
inderleder. Havde ca. samme længde som en udtrukket bilantenne.

Ole Pagh

Fra : Bent E.

Dato : 19-09-03 16:55

> [...]
>
> Er der nogen på denne nyhedsside, der kan fortælle mig hvem jeg kan
henvende
> mig til for at få svar på mine spørgsmål?

Hej Kjeld.
Du skal ikke regne med at få svar fra dette "væsen".
For 3 år siden skrev jeg som dig til DR, og bad om de dog
ikke kunne ændre FN til FM.
På mellembølge siger speakeren nemlig: "det program de har netop har
lyttet til fortsætter på *FN*".
Det skurrer som gammel tekniker meget i mine ører, men der er ikke efter
3 år sket noget endnu.
DR har heller ikke haft tid til at svare mig; Men måske kommer det
engang
hvis jeg lever længe nok. .

Med sejlerhilsen
Bent E.

--
Fjern XXX ved svar til email.

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-09-03 17:35

Kære Kjeld

Mit bud er, at du skulle anskaffe dig en radio, der kan modtage Danmarks
Radios langbølgesender. Den sender meget detaljerede vejrudsigter og
farvandsefterretninger på faste, forudannoncerede tidspunkter hver dag.
Tidspunkterne og frekvensen er en del af pensum til duelighedsprøven, så det
kan du vel? Jeg har som tidligere sømand hørt udsendelserne på en
radiopejler helt nede ved Azorerne. Fin service!

Hilsen Peter

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-03 23:06

Tja... Det er jo ikke let at gørte alle tilfredse...

Men det med vejrudsigten må du nok æde i dig igen... der bliver nemlig sendt
vejrudsigter, varsler og observationer på følgende frekvenser og på gølgende
tidspunkter...

Udsigter, varsler og observationer udsendes også af Danmarks Radio på
mellembølge 1062 kHz og langbølge 243 kHz hver dag kl. 05.45, 08.45, 11.45,
17.45 og 22.45.

M.h.t. nyhederne... må jeg være dig svar skyldig
Jan Rasmussen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-09-03 08:16

INteressant spørgsmål, og jeg er enig i dine betragtninger.

men t de ikke svarer kan jeg nu godt forstå. Hvis de får flere hundrede
henvendelser om dagen, eller måske flere tusinde, vil det kræve flere
fuldtanstte at svare. Men hvis vi alle spurgte om det samme?

Om langbølge virker ved jeg ikke. Men jeg mener at have hørt i en
radioudsendelse (Principia vistnok) at langbølge kun virker når man er flere
hundrede kilometer vær fra senderen!. Noget med at man sender signalet op i
atmosfæren, og bruger den som ,,spejl" der sender det net igen langt væk.
Men hvis nogle har prøvet at modtaget det her i Danmark er det jo muligt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-09-03 10:44

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvis nogle har prøvet at modtaget det her i Danmark er det jo muligt.

DR's langbølge sender i Kalundborg skulle uden stort besvær kunne høres i
hele DK og Syd- Mellemskandinavien.
Uden at vide det sikkert, tror jeg fiskerne i Nordsøen lytter til
vejrmeldingerne på LB.

Lang og mellembølge bevæger sig stort set langs jordoverfladen og følger
jordens krumning.
Om aftenen /natten rækker de længere og det skyldes, så vidt jeg husker, at
der sker en vis reflektion fra atmosfærens øvre lag.
Tip: prøv at lytte på MB om aftenen. Så kommer stort set hele Europa ind. Om
dagen kan kun høres stationer fra DK, S og D samt de nærmeste 'øst' lande.

Kortbølge (~3...30MHz) forlader hurtigt jordoverfladen og kan normalt ikke
høres > 50 Km fra senderen. Disse frekvenser kan derimod reflekteres mange
gange imellem jord og øvre atmosfære og kan derved i sjældne tilfælde række
jorden rundt.
Det er ret kompliceret og afhænger også af solens 11 årige cyklus, hvordan
radiobølger i det frekvensområde udbredes.

Med de simple tiltag som jeg har beskrevet tidligere i tråden, burde der
ikke være problemer med at modtage DRs P1 og P3 på hhv. LB og MB nogen
steder i Danmark.

Ole Pagh

Fra : EA 2730

Dato : 23-09-03 01:36

> Lang og mellembølge bevæger sig stort set langs jordoverfladen og
følger
> jordens krumning.

Sikke noget sludder.
Alle radiosignaler er elektromagnetiske bølger og de går lige ud, til de
bliver reflekteret af ionosfæren og bliver kastet tilbage til jorden,
hvopå de igen reflekteres tilbage til ionosfæren osv osv hele vejen
jorden rundt.

Store radiobølger reflekteres bedre end små.

HF når altså bedre rundt end VHF.
HF =3-30MHz
VHF=30-300MHz

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Olau

Dato : 23-09-03 14:26

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jorden rundt.
>
> Store radiobølger reflekteres bedre end små.

Prøv lige at læse på lektien en anden gang, før du farer i blækhuset med en
halv vind.

Langbølger bliver afbøjet langs jorden, derfor kan du høre Kalundborg radio
i hele Europa.
Jo lavere frekvens, jo mere afbøjning.
Ionosfæren har et "vindue" hvor den afbøjer et bestemt frekvensområde,
derfor bruges HF til kummunikation med hele jorden.

Jorden reflekterer ikke, jorden dæmper. Det er kun den del af radiobølgerne
der ikke rammer jorden (den "vandrette" del) der bliver sendt ud og
gen-afbøjet i ionosfæren.

VHF, UHF, osv. op til lys røntgen og gammastråler, bevæger sig i rette
linier, men kan også afbøjes af stærke tyngdefelter. De sorte hullers
eksistens blev påvist på grund af dette fænomen.

/Olau

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-09-03 18:20

"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
radiobølgerne
> der ikke rammer jorden (den "vandrette" del) der bliver sendt ud og

Tak, Olau for en bedre og skarp beskrivelse af radiobølgers udbredelse, end
min.
Det er vist for mange år siden at jeg nærlæste Vejen til Sendetilladelsen og
brugte dens indhold i praksis.

Noget andet, som vist er lidt OT, men jeg tager chancen, er at når jeg læser
tråden via news.sunsite.dk, så findes Ejvind Andersens indlæg slet ikke og
tråden gav ingen mening eller rettere den antydede at det var _dig_ der
kaldte mit indlæg for sludder. (Der var måske fejl, men at kalde det
sludder, det sårer mig)

På news.tele.dk er alle indlæg med.

Hvorfor denne forskel ?

mvh. Ole Pagh

Fra : EA 2730

Dato : 24-09-03 01:53

Ole Pagh <ole.pagh[fjern_dette]@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f7080cf$0$97194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
udbredelse, end
> min.
> Det er vist for mange år siden at jeg nærlæste Vejen til

Hej Ole
Som hovedregel vil jeg fastholde min påstand, uanset om det sårer dig.

1.Jeg har lige nærlæst "Vejen til sendetilladelsen kapitel 11
Radiobølgens udbredelsesforhold" og her står der ikke noget om
radiobølger der følger _jordens krumning,_ men der nævnes i
sammenfatningen, at:
citat:
Radiobølger udbreder sig som lys i rette linier og kan, som lys afbøjes
og reflekteres.
HF-signaler går to veje: jordbølgen og rumbølgen.
Jordbølgen går ud i en afstand af ca. 80 km på 80 meter båndet og ca. 20
km på 10 meter båndet.
citat slut.
2. Her til aften har jeg talt med teknisk redaktør af OZ Jørgen Kragh
(han er formand i den lokale EDR amatørradioklub jeg er medlem af.) og
han giver dig ret i at frekvenser under 100KHz kan følge jordens
krumning, men du kan ikke høre Kalundborg Radio på jordbølgen i hele
Europa.

--
Vy 73 de OZ2ESA
Ejvind Andersen

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 27-09-03 13:05

Nogle generelle betragtninger om elektromagnetiske bølger.

Alle elektromagnetiske bølger påvirkes når de passerer gennem et medium
så som jordens atmosfære. Lavfrekvente (langbølge) påvirkes mere en
højfrekvente (røntgen). Jo tættere det stof er, som bølgerne passerer
igennem, jo langsommere bevæger bølgerne sig. Da jordens atmosfære er
tættere forneden end foroven, resulterer det i en afbøjning af bølgerne.
Afbøjningen er mærkbar for langbølge, knapt mærkbar for FM, og uden
praktisk betydning for mikrobølger (radar, mobiltelefon og mikrobølgeovn).

FM rækker altså en smule længere end mobiltelefon. I praksis meget
længere fordi en håndholdt telefon sender med lav styrke og normalt ikke
er ret højt oppe.

For Langbølge og mellembølge er refleksionen også en faktor og jeg ved
ikke hvor stor betydning de to faktorer har i forhold til hinanden.

At solen er rød ved solopgang og solnedgang skyldes, at solens stråler
afbøjes. De højfrekvendte farver afbøjes så lidt at de ikke rammer
jorden men farer ud i rummet igen som en tangent, mens de lavfrekvente
røde afbøjes og rammer vores øjne nede ved jorden. Det minder om
effekten i et prisme. Det får også solen til at se flad ud nær
horisonten (egentlig kimmingen). At den ser stor ud er derimod et rent
mentalt bedrag, ikke et optisk fænomen (påstås det, jeg har selv svært
ved at tro det).

At elektromagnetiske bølger også afbøjes af et kraftigt tyngdefelt anser
jeg for at være uden praktisk betydning i denne sammenhæng.

At de sender P3 på mellembølge kan skyldes at søfolk gerne vil have let
underholdning og P4 er for regional. Jeg gætter bare.

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 22-09-03 14:41

Tak for respons på mit "hjertesuk". Jeg tror, jeg vil skrive en snail-mail
til DR.
Mvh. Kjeld

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-09-03 16:12

Ja... Dit spørgsmål har da givet anledning til at klåge sig *SS*

Som bruger behøver man heldigvis ikke at kende alt teknikken for at lytte
til den...

I kompendiet til radiotilladelse i fly. er emnet også berørt, men der tales
i overordnede toner, således man blot har en idé om hvorfor nogle bølger kan
høres længere væk end andre... Det andet lader vi til dem der skal bygge
radioerne til os... og bruger hellere selv tiden på at finde ud af hvad
gavn jeg kan have af selve apperatet....
Jan Rasmussen