Grus der lugter
Fra : Helle

Dato : 18-09-03 21:30

Hejsa.

Jeg er den glade bruger af Extreme Classic kattegrus. Jeg synes det er det
bedste jeg nogensinde har prøvet og er meget glad for det. Desværre lugter
min ene kats afføring ret slemt hvilket betyder at selvom jeg har fjernet
klumper i bakken, så udgiver gruset en grim lugt af afføring. Jeg har to
katte og ordner bakken en gang om dagen (om morgenen). Hvad gør I andre for
at bakken ikke står og lugter sådan? (altså jer der bruger ovennævnte grus.)
Jeg ved ikke om det mon vil hjælpe at jeg fjernede klumper to gange om
dagen?...
Jeg har et kattetoilet hvor lågen er pillet ud. Der er filtre i siderne og
hver gang der skal fyldes op med grus, hælder jeg nyt i og rengør hele
kattetoilettet med Rodalon.

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-09-03 00:35

> [...]
>
> Mvh Helle
>
> Helle
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

En kat med afføring, der lugter så slemt, ville jeg få undersøgt hos
dyrlægen - eller jeg ville overveje at skifte foder, da lugtende
afføring ofte skyldes foderet.
Jeg ville måske overveje at skifte grus, hvis det grus jeg brugte ikke
kunne tage lugten...

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 08:08

> [...]
> afføring ofte skyldes foderet.
> Jeg ville måske overveje at skifte grus, hvis det grus jeg brugte ikke

Jeg har været ved dyrlægen som ikke kan finde noget galt med katten.
Foderskift har jeg også prøvet - hjælper heller ikke. Har prøvet lidt
forskelligt grus men synes nu ec er det bedste.

Mvh Helle

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 08:17

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har et kattetoilet hvor lågen er pillet ud. Der er filtre i siderne og
> hver gang der skal fyldes op med grus, hælder jeg nyt i og rengør hele

Hej Helle
Jeg er også en glad bruger af Extreme Classis, det bedste sand jeg har
prøvet nogensinde. Vores bakker står altså ikke og lugter, kattenes afføring
er også helt fast, så enten er det maden som katten får, der er skyld i det,
eller også ligger der en mave/tarmbetændelse bag. Når man bruger Extreme
Classis, burde det heller ikke være nødvendigt at skifte gruset og rengøre
bakken andet end et par gange om året, HVIS altså man sørger for at der er
helt fyldt op, og der ikke kan komme tis eller afføring på kanter eller i
bunden. Hvis det er et kattetoilet med låg på, gør det måske problemet
værre. Hvis det ikke er et mave/tarmproblem, ville jeg prøve og skifte
foder - har du altid haft problemet ?
Hilsen Denise

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 19-09-03 09:35

Hej.

Skifte grus et par gange om året?
Jeg skifter grus i min kattebakke hver dag og står og vasker den under
bruseren (det er sådan en kæmpe bakke).

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 09:37

"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Skifte grus et par gange om året?
> Jeg skifter grus i min kattebakke hver dag og står og vasker den under
> bruseren (det er sådan en kæmpe bakke).

Et par gange om året lyder også af meget lidt, men hveranden måned hvis man
bruger de klumpende typer som Extreme Classic. Men det kan kun lade sig
gøre, hvis man har mindst 15 cm grus i bakken konstant, dvs. smider lidt
oveni hver gang man tømmer (dagligt). Nogen tømmer 2 gange dagligt og så kan
man slet ikke se det på det resterende grus.

Kommer selvfølgelig også an på antal katte osv.

:Pia

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 09:53

> Hej.
>
> Skifte grus et par gange om året?
> Jeg skifter grus i min kattebakke hver dag og står og vasker den under
> [...]

Hej
Jeg kan kun sige, din stakkel alt det arbejde
Vi har 3 katte og 2 kæmpe bakker. Den ene med Extreme og den anden med
BioKat. Og jeg kan fortælle dig, at _ingen_ kan lugte vi har kat. Hvorfor
andre behøver skifte grus og rense tit med helt det samme grus, fatter jeg
ikke, men enten må det være fordi deres katte har tyndere afføring eller for
lidt grus i deres bakker, eller fordi deres kattes ting lugter mere. Jeg
tror nok, at vi er ligeså pertentlige og fintfølende som alle andre, der er
da flere fra gruppen her der har besøgt os. At fjerne klumperne _totalt_ hos
os er intet problem, og det smuldrer heller ikke. Hvor tit jeg efterfylder
er lidt svært at sige, men det gør jeg når jeg kan se, at det begynder at
synke til i kasserne. Ellers aner jeg ikke hvorfor, måske er folk bange for
at sige det, for det kunne jo tyde på, at man er en gris, hvis man ikke ved
bedre, men jeg er altså ikke bange for at sige det .
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 10:31

Hej igen
svarer lige mig selv *fnis*

> Hvorfor
> andre behøver skifte grus og rense tit med helt det samme grus, fatter jeg
> ikke

Hmm, det kan måske have noget at gøre med, hvor tit man tømmer bakken. For
hvis den ikke tømmes så tit, kan kattene jo rode rundt i det der ligger, så
det måske smuldrer? Jeg tømmer om morgenen når jeg skal på arbejde, når jeg
kommer hjem fra arbejde, og når jeg går i seng. Kommer jeg forbi, og der er
en kat på bakken, så tømmer jeg igen, når den er færdig. Så ting får
selvfølgelig ikke lov at være i kasserne ret længe ad gangen. Det kan
selvfølgelig også have noget at gøre med, at der ikke lugter.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 20-09-03 11:09

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in

> Ellers aner jeg ikke hvorfor, måske er folk bange for
> at sige det, for det kunne jo tyde på, at man er en gris, hvis man
> ikke ved bedre, men jeg er altså ikke bange for at sige det .

Jeg tør godt sige det

Nej, jeg ved ikke hvor tit jeg vasker bakkerne, men hvis en kat har
haft tynd mave eller har gravet for dybt så "tingene" sidder fast på
bund eller sider, så tømmer jeg helt og vasker, også i rodalon.

Mine bakker lugter kun hvis jeg selv har været en gris og ikke renset
grundigt nok, eller hvis Mows har fået lidt for mange daggamle
kyllinger, for så får han tynd mave.

--
Kate

Ved privat svar, bed om en gyldig adresse, denne duer ikke!
If you want to reach me ask for a valid address this one is not
working!

Fra : Jane

Dato : 20-09-03 18:35

Denise skrev i <news:3f6ac3fc$0$54854$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> sige det, for det kunne jo tyde på, at man er en gris, hvis man ikke
> ved bedre, men jeg er altså ikke bange for at sige det .

Er jeg den eneste som har bakken pakket ind i en pose (under
gruset)? Jeg hælder derfor gruds op i en pose og ikke direkte
i kassen (og posen holdes på plads af låget. Når jeg så skal
skifte bakke (tager jeg låget af og) putter en ny pose (det
vil sige, jeg bruger faktisk sorte affaldssække) om det hele
og løfter op. Så kan jeg tage bakken ud af den inderste pose
uden overhovedet at komme i kontakt med kattebakkens indhold
da det jo er mellem den indre pose og den ydre pose og jeg
kun stikker fingrene ned i den ydre pose inde i den indre
pose (svært at forklare). Medmindre katten kradser hul på den
indre pose kommer bakken derfor ikke i kontakt med hverken
grus eller kattetis.

Jane

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-09-03 23:08

In article <Xns93FCC7307D71Bkkgnsdlkng@62.243.74.162>, Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> Medmindre katten kradser hul på den
> indre pose kommer bakken derfor ikke i kontakt med hverken
> grus eller kattetis.

Jo, jeg har overvejet den måde - men jeg har en kat der absolut _skal_
grave helt ned til kineserne hver gang, så jeg tror desværre ikke posen
er hel ret længe...

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 11:24

> Hej.
>
> Skifte grus et par gange om året?
> Jeg skifter grus i min kattebakke hver dag og står og vasker den under
> [...]

Hej Camilla og andre
Hvis I ikke ved hvad vi snakker om, når vi siger Extreme Classis, så læs
evt. Line's beretning
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/read_review.php?reviewid=1
Hilsen Denise

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 10:29

Hvis det ikke er et mave/tarmproblem, ville jeg prøve og skifte
> foder - har du altid haft problemet ?
> Hilsen Denise

Ja jeg har altid haft problemet med den kat. Han er 1 år gammel nu.
Han afføring er lidt blød men dyrlægen siger der ikke er noget galt. Nogen
lugter bare mere end andre. Hmm..

Har skiftet foder en del gange men intet hjælper.

Mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 10:32

> [...]
> lugter bare mere end andre. Hmm..
>
> Har skiftet foder en del gange men intet hjælper.

Hvad giver du ud over foder - altså godbidder mm?

:Pia

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 11:40

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

Nogen

> Hvad giver du ud over foder - altså godbidder mm?
>
> :Pia

De får engang imellem en lille smule tun i vand og ellers får de godbider
fra Whiskas, Pussi og sådan noget. Men mest af alt får de nu bare deres
tørfoder og vand. Lige nu fodrer jeg med RC mco31 og Hills indoor. Overvejer
lidt at gå over til Hills sensibel? måske dette kan hjælpe lidt på min
birmas sarte mave.

Mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 11:46

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in message news:3f6adce7$0$54869> De
får engang imellem en lille smule tun i vand og ellers får de godbider
> fra Whiskas, Pussi og sådan noget.

Du kunne også overveje at droppe godbidderne et par uger- det dør de ikke
af. Bare for at teste.

:Pia

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 12:42

> [...]
> får engang imellem en lille smule tun i vand og ellers får de godbider
>
> Du kunne også overveje at droppe godbidderne et par uger- det dør de ikke

Det er så sjældent de får godbider - måske en enkelt om ugen.

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 12:31

Helle skrev i <news:3f6adce7$0$54869$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> indoor. Overvejer lidt at gå over til Hills sensibel? måske dette kan
> hjælpe lidt på min birmas sarte mave.

Min kat kan ikke tåle andet end Hills i/d men dyrlægen siger
det gør ikke noget og det kan hun sagtens leve af (jeg var lidt
nervøs om det kun var til en kur i akutte tilfælde af problemer)
tror nok i/d er "næste stop" efter sensibel (som min kat ikke
kunne tåle).

Jeg var så dum at jeg købte nogle godbidder "vitakat malt crossys
snack" og "Dent snack" forleden, så i aftes kastede min kat op
igen og igen, æv. Hun kan ikke tåle noget som helst. Hvornår
lærer jeg at lade være med at købe godbidder. Burde have "kun
i/d husk det nu" tatoveret på min indkøbsseddel permanent.

Nu må jeg finde en anden kat som vil have slikket. Heldigvis skal
jeg jo snart flytte og dér bor to andre katte, Sofus og Charlie
så måske vil de have godbidderne.

Jane

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 12:43

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> [...]
>
> Nu må jeg finde en anden kat som vil have slikket. Heldigvis skal
> jeg jo snart flytte og dér bor to andre katte, Sofus og Charlie

Hills i/d er det til sarte maver?

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 13:47

Helle skrev i <news:3f6aebb6$0$54869$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hills i/d er det til sarte maver?

*finde pose frem fra køkken*

I den øverste mørkerøde kasse bag på posen står:

Sammensat med letfordøjelige ingredienser, et reduceret fedtindhold
og øget indhold af opløselige fibre for understøttende behandling
af dyr med gastrointestionale problemer.

Længere nede, i den hvide del af posen:

Prescription diet i/d er et komplet diætfoder til mindskelse
af akutte absorbtionsforstyrrelser i tarmsystemet og til afhjælpning
af dårlig fordøjelse og *mumle noget om små bogstaver og brilleglas
der ikke er stærke nok* og eksokrin pankreatisk insufficiens hos
katte. Dette diætfoder har højt indhold af elektrolytter, letfor-
døjelige ingredienser og lavt fedtindhold. Det anbefales at ind-
hente en udtalelse fra en dyrlæge inden brug.
(snip - noget om mængder og kattens vægt)
Afhjælpning af dårlig fordøjelse: 3 til 12 uger, men livslang brug
ved kronisk pankreatisk insufficiens.

Nogen der kender den omtalte diagnose, og ved hvad den dækker?
Jeg vil som ikke-dyrlæge antage at "gastrointestionale" er det vi
almindelige dødelige vil kalde sarte maver, og "akutte absorbtions-
forstyrrelser" er lig med diarré?

Hvis vi antager ordene betyder det samme for katte som for mennesker
fandt jeg et par links i min søgen på "oversættelse" af de fine ord.
Jeg syntes dog linksene er meget uforståelige og bruger endnu flere
fine ord som øger uforståeligheden for min part.

link om "kronisk pankreatit": http://www.laegemagasinet.dk/dir05/Laegemag.nsf/0/96ef01cb909ebe4841256b02004d3862?OpenDocument
http://shor.ter.dk/467382864

link om "eksokrin pancreasinsufficiens": http://www.dadlnet.dk/ufl/0235/VP-html/VP38132.htm
http://shor.ter.dk/147509657

Hvis du vil vide mere, kan jeg oplyse at der står den danske
Hill Helpline er: Peter Kruuse a/s 5290 Marslet, og der står et
telefonnummer: 72141414

Jane - der gerne vil hjælpe men ikek ved om hun kan

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 15:49

> Jane - der gerne vil hjælpe men ikek ved om hun kan

Men min birma (som jo har den sarte mave) har tendens til overvægt også.
Hverken min birma eller mco kommer ud. Kun indekatte. Er Hills i/d godt til
katte som er lidt overvægtige og som aldrig kommer ud?

Mvh Helle

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 16:03

Helle skrev i <news:3f6b1763$0$54790$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> også. Hverken min birma eller mco kommer ud. Kun indekatte. Er Hills
> i/d godt til katte som er lidt overvægtige og som aldrig kommer ud?

Min burde tabe sig, så jeg har forsøgt med slankefoder blandet op
med i/d men suk - opkast øjeblikkelig. Hvis din kat skal tabe sig
tror jeg du skal undersøge om den vil spise slankemad eller
"vedligeholdelse af vægt" mad, eventuelt bare 1/3 blandet i det
mavefølsomme hvis katten vil/kan spise det.

http://www.prescriptiondiet.com/products/product_details.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302037387&CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673220241&bmUID=1063983924850&PRODUCT<>prd_id=845524441760377
= http://shor.ter.dk/811793686

Ihvertfald er i/d ikke nok til at min kat taber sig. Det kræver
jeg giver mindre portioner og det er jeg vist ikke så god til,
for jeg har det motto der hedder "en mæt kat prøver ikke at stjæle
madrester som vil få den til at kaste op, en sulten kat vil gøre
og æde hvadsomhelst og efterfølgende brække sig over det hele".

Jane

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 16:05

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> katte som er lidt overvægtige og som aldrig kommer ud?

Undskyld jeg blander mig, men har du prøvet w/d - populært kaldet "wonder
diet", men står jo for noget med weight selvfølgelig. Lettere slankende men
ikke så slemt som r/d. Det bruger vi blandt andet, Dino og Molly er jo ikke
specielt slanke .
Hilsen Denise

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 16:19

Denise skrev i <news:bkf5uo$n7a$1@sunsite.dk>:

> Undskyld jeg blander mig, men har du prøvet w/d - populært kaldet
> "wonder diet",

Du skal sørme ikke undskylde dig, jo flere der er med jo sjovere
og mere udbytterigt. Du er velkommen til at "blande dig".

Jeg kan ikke lige gennemskue hvem du spørger, men jeg prøvede
w/d på min kat (fordi min forrige kat havde levet af det og
jeg havde noget til overs men niks, den ville ikke spise det
så jeg måtte jo købe noget andet). Men hvis katten vil spise
det (som min forrige kat) er det rigtigt nok vidunderligt og
meget anbefalelsesværdigt. Jeg kan se der også findes et nyt
som er både til vægttab og mod hårboller, ville ønske min kat
ville spise det.

Jane
--
Er din kat en superstar?
http://www.prescriptiondiet.com/owner/fun_stuff/send_photos.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302035115&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441760377&CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673220241&bmUID=1063985035647

Fra : Kate

Dato : 20-09-03 11:14

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> Er Hills i/d godt til
> katte som er lidt overvægtige og som aldrig kommer ud?

det er det man kalder et godt spørgsmål
Johan fik Hill's I/D sidste gang han var syg med maven. Han synes det
smager enormt godt, så godt at han rent faktisk tog på. Nu er det jo
sådan at Johan absolut ikke er for tyk, tværtimod, så jeg lod ham bare
spise alt det han ville. Okay, Johan fik det som dåsemad, ved ikke om
der er forskel fa tørkost (for det er vel det vi taler om?)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-03 17:12

In article <Xns93FB965938042kkgnsdlkng@62.243.74.162>, Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> kronisk pankreatisk insufficiens.

= Vedvarende dårligt fungerende bugspytkirtel

> "gastrointestionale"

= mave- tarm... der bør komme noget efter feks. problemer,
insufficiens eller lignenede..

> "akutte absorbtions-
> forstyrrelser" er lig med diarré?

Yep--- ja, man bruger samme betegnelser for os mennesker

I/D er skånekost. Min Donna fik det i sin tid da dyrlægen ikke kunne
fine hoved og hale på hendes dårlige mave. Det hjalp nu ikke meget
desværre - men hun blev tykkere af det
Heldigvis kendte Raiku Sarvå fænomenet. Kronisk tyktarmskatar. Og
helbredte det med Aloe Vera juice med tiden

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 17:46

Ann Rudbeck skrev i <news:190920031812053634%webmaster@FJERNESsiamis.com>:

> Yep--- ja, man bruger samme betegnelser for os mennesker

Jeg har nu ikke meget lyst til at absorbere som alternativ
til diarre - jeg foretrækker da bestemt at kunne slippe af
med affaldsprodukterne på normal vis.

> Heldigvis kendte Raiku Sarvå fænomenet. Kronisk tyktarmskatar. Og
> helbredte det med Aloe Vera juice med tiden

Hvis det ikke er for meget, vil jeg gerne høre om symptomer
på tyktamskatar ,for hvis min kat kan helbredes vil det jo
være at foretrække fremfor i/d og et liv uden godbidder.

Jane

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-03 21:03

In article <Xns93FBBEE4DA31Bkkgnsdlkng@62.243.74.162>, Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> Jeg har nu ikke meget lyst til at absorbere som alternativ
> til diarre - jeg foretrækker da bestemt at kunne slippe af
> med affaldsprodukterne på normal vis.

Hæ - det er din tyktarm der absorberer - den væske du får indenbords
fra mad og drikke, så der kun bliver noget fast "affald" tilbage. Og
det skal helst fungere. Hvis det ikke gør det får du ikke 100% glæde af
væsken du indtager - og du får diarre, fordi væsken ikke er -
absorberet.

> Hvis det ikke er for meget, vil jeg gerne høre om symptomer
> på tyktamskatar ,for hvis min kat kan helbredes vil det jo
> være at foretrække fremfor i/d og et liv uden godbidder.

Symptomerne er diarré - ofte blodtilblandet og ind imellem normal
afføring - med blodig slim udenpå. Og for egen regning - katten har om
ikke ondt i maven så klart "ømfindtlig" mave. Donna ville f.eks. ikke
nusses på maven i den periode, selv om hun ellers elsker det. Men det
hedder sig at katten er upåvirket - og den spiser, drikker og leger da
- og det er nok det der menes. Det er en helt fredelig tilstand, men
ubehagelig for katten og ejeren
Jeg svarede for nylig på det samme et andet sted - så jeg har kopieret
det indlæg, hvor fremgangsmåden er beskrevet.
Men - først og fremmest, tal med en dyrlæge hvis det ikke er gjort, for
det kan jo osse være alt muligt andet og mindre fredeligt - desværre.

Man bruger drikke Aloe Vera - helst fra Forever Living (du kan finde
det mange steder på nettet)
Raiku Sarvå sagde at de fleste katte faktisk godt kunne lide det, når
de lige havde vænnet sig til smagen. Man kan hælde det over foderet,
men jeg foretrak at bruge en engangssprøjte, så jeg var sikker på at
den rigtige kat fik den rigtige dosis. Det ville ikke have betydet
noget for Ditte at få noget osse - det er et godt kosttilskud til raske
katte, fik jeg at vide. Men jeg ville gerne styre hvem der fik hvad.
Den normale dosis er 1 tsk = 2 ml morgen og aften. Man starter med en
lidt lavere dosis og går op i løbet af et par dage eller 4 - der kan
være få katte der ikke kan tåle det.
Senere fik jeg lov til at gå op til 5 ml x 2, fordi den almindelige
dosis ikke var helt nok.
Og så skal man være advaret om et par ting.
1) Det kan tage lang tid før det hjælper. Op til 2 mdr. skal man give
det før man giver op.
Jeg gav Donna Aloe Vera i et helt år, for selv om hun var ³rask² efter
nogle måneder fik hun tilbagefald når jeg stoppede. Efter et år ville
hun pludselig ikke mere, så jeg måtte bare håbe at hun selv havde ret.
Og se, det havde hun Har været OK siden.
2) Det kan blive værre i starten. Jeg var lige ved at tro at katten
ikke kunne tåle det - efter ca. 5 dage da hun var oppe på fuld dosis
fik hun det voldsomt værre. ³Heldigvis² var det weekend, så jeg så
tiden lidt an - og mandag var vi på rette kurs igen..
3) Der kommer tilbagefald. Men sjældnere og sjældnere - og til sidst
holdt det helt op.

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 21:21

Ann Rudbeck skrev i <news:190920032203255072%
webmaster@FJERNESsiamis.com>:

> Hæ - det er din tyktarm der absorberer

Smiler: Så du mener mine nyrer må gerne afgive væske? Jeg vil
da nødigt at jeg slet ikke kunne udskille affaldsstoffer, for
med mit cola indtag er jeg sikker på der er en del.

> Symptomerne er diarré - ofte blodtilblandet og ind imellem normal
> afføring - med blodig slim udenpå.

Så har min kat det heldigvis ikke. Hun kaster bare op når hun får
alt andet end i/d (pånær whiskas kattemælk). Efter jeg er begyndt
på en centimeter kattemalt et par gange om ugen er jeg sluppet
for hårbolde (men hun kaster nogle gange lidt slim op).

> Men - først og fremmest, tal med en dyrlæge hvis det ikke er gjort, for
> det kan jo osse være alt muligt andet og mindre fredeligt - desværre.

Min dyrlæge mener ikke katten fejler noget. Jeg snakkede en del
med ham for at finde noget foder der kunne være velegnet så han
kender godt mit "problem". Efter jeg er gået over til i/d kaster
katten ikke op et par gange om ugen mere, så jeg tror ikke hun
har det skidt eller noget (ellers have jeg opsøgt en dyrlæge mere).

> 3) Der kommer tilbagefald. Men sjældnere og sjældnere - og til sidst
> holdt det helt op.

Det er dejligt at høre at din kat er blevet rask. Jeg har før
haft hørt om drikke aloe vera til mennesker men det er jo rart
nok at vide det dur til katte hvis man skulle støde ind i en syg
kat en dag.

Jane - der sidder og forbander sin underbo langt væk fordi hans
stereoanlæg åbenbart skal stå placeret lige under positionen for
mit skrivebord *grrrr*

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-03 21:50

In article <Xns93FBE35937603kkgnsdlkng@62.243.74.162>, Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> Smiler: Så du mener mine nyrer må gerne afgive væske?

Øh ja det skulle de da helst - ellers er der da noget helt galt, som du
nok kun ville overleve ganske kort

> Jeg vil
> da nødigt at jeg slet ikke kunne udskille affaldsstoffer, for
> med mit cola indtag er jeg sikker på der er en del.

Men den "betegnelse" du spurgte om i dit indlæg -

"Jeg vil som ikke-dyrlæge antage at "gastrointestionale" er det vi
almindelige dødelige vil kalde sarte maver, og "akutte absorbtions-
forstyrrelser" er lig med diarré?" -

drejer sig om absorbtionen af væske fra tyktarmen, hvor dit tarmindhold
bliver drænet. Ikke for affaldsstoffer - de skal nok komme ud - men for
væske. For meget væske tilbage her = diarre, som du selv formodede.

> [...]
> på en centimeter kattemalt et par gange om ugen er jeg sluppet
> for hårbolde (men hun kaster nogle gange lidt slim op).

Okay - det lyder ikke som det samme. Hvis hun trives på I/D er det vel
osse okay? Mine blev tromle-tykke, men det kan jo være forskelligt

> [...]
> haft hørt om drikke aloe vera til mennesker men det er jo rart
> nok at vide det dur til katte hvis man skulle støde ind i en syg

Ja det var dejligt at man kunne klare det med et mildt middel - jeg
havde frygtet den helt store tur med kikkertundersøgelser og hvad har
vi..

> Jane - der sidder og forbander sin underbo langt væk fordi hans
> stereoanlæg åbenbart skal stå placeret lige under positionen for
> mit skrivebord *grrrr*

Det er fredag og naboerne holder fest

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 22:01

Ann Rudbeck skrev i <news:190920032249542379%webmaster@FJERNESsiamis.com>:

> osse okay? Mine blev tromle-tykke, men det kan jo være forskelligt

Dengang hun blev steriliseret sagde dyrlægen at han var overrasket
for udenpå ligner hun ikke en overvægtig kat, men der var et vist
fedtlag indeni, så hun var tykkere end hun så ud til, så jeg er jo
lidt nervøs for om jeg bliver "for god" ved hende. Jeg prøver at
give hende mindre af det men en sulten kat er meget lærenem til at
stjæle tun fra pizza og den slags der giver opkastninger.

Må krydse fingre, for hun ikke bliver alt for tromlet at se på.

> Det er fredag og naboerne holder fest

Når det er lige præcis den underbo som plejer at påstå han kan høre
mig spille computerspil (har testet på min mor og andre og de syntes
ikke mit lydniveau på det spil bør kunne høres nedenunder, kan ikke
høres i mit eget køkken på trods af dørene er åbne) men som *ikke*
hørte da hans nabo fik smadret døren og indbrud (det var på hans etage)
så er jeg mopset over han tillader sig at larme.

Jane

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-09-03 22:10

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> writes:

> [...]
> hørte da hans nabo fik smadret døren og indbrud (det var på hans etage)
> så er jeg mopset over han tillader sig at larme.

Har en magen til, han startede med en vinkelsliber på en olietønde en
morgen kl 08:00 og forespurgt af en håndværker om han ikke var bange
for at vække alle naboerne svarede han at "de kunne jo bare sove om
natten som vi andre"
Er vist overflødigt at skrive at jeg tilbragte et
par nætte på wc med akut natligt diarre, som sjovt nok ikke lige
plagede mig om dagen *GGG*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 14:46

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hills i/d er det til sarte maver?

Ja det er det. Da vores gamle Molly havde dårlig mave i april, fik hun
foruden det sædvanlige penicillin også i/d par dage, både tør og vådmad. Ann
R fik vist i/d i mange år til Donna ??.
Men da Blonde havde dårlig mave i juni, fik han a/d, det bruger de vist især
hvis katte skal komme til kræfter efter operation m.m, men det er vist også
for sarte maver.
i/d er vist noget man kan give hele tiden, hvor a/d kun gives i en periode,
sådan har jeg forstået det.
Hilsen Denise

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 15:12

Denise skrev i <news:bkf1aj$prk$1@sunsite.dk>:

> i/d er vist noget man kan give hele tiden, hvor a/d kun gives i en
> periode, sådan har jeg forstået det.

Jeg er lige faldet over de her (engelske) link:

Oversigt over alle skråstregerne i Hills kattemad er på:
http://www.prescriptiondiet.com/owner/owner_prescription_diet.jsp
= http://shor.ter.dk/134037568
Måske kan man overveje både d/d og z/d hvis katten er mindre
kræsen end min (vil ikke spise d/d ihvertfald).

a/d står her også:
Pets Recovering From Serious Illness, Accidents and Surgery
Recovery (debilitation, cachexia, anorexia)
http://www.prescriptiondiet.com/products/product_details.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302037389&bmUID=1063980655147&PRODUCT<>prd_id=845524441760567
= http://shor.ter.dk/264544235

Jane

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 16:00

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
der_id=2534374302037389&bmUID=1063980655147&PRODUCT<>prd_id=845524441760567

Hej
Det er et meget godt link, tak. Der er godt nok mange forskellige. Kan huske
dengang zd blev opfundet til allergi katte, tror det var i 2001. Det er
noget med at protein molekylerne knuses, så katte med madallergi skulle
kunne køre på det. Om det virker ved jeg ikke. Men det er vel kun til
allergi-katte?
Hilsen Denise

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 16:28

Denise skrev i <news:bkf5m5$ked$1@sunsite.dk>:

> madallergi skulle kunne køre på det. Om det virker ved jeg ikke. Men
> det er vel kun til allergi-katte?

Der står på siden:
http://www.prescriptiondiet.com/products/product_details.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302037389&CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673220241&bmUID=1063985341100&PRODUCT<>prd_id=845524441760715
= http://shor.ter.dk/162114639

Allergy to foods, dermatologoic or gastroenterologic signs
<snip>
also called adverse reactions to food, can cause serious skin
and stomach problems in your cat

- jeg kunne godt forestille mig at "gastroenterologic signs"
eller "adverse reactions to food" kunne være noget med ondt i
maven og diarre, men indrømmer gerne mit engelske ikke er ret
perfekt.

Har ligesom du heller ikke prøvet det selv. Burde måske, men
på den anden side går det jo fint med i/d så jeg nænner ikke
at udsætte katten for flere smagsprøver.

Fik et chok her lige før - katten sagde sære lyde og jeg blev
vildt bekymret - da jeg så endelig fandt den viste det sig at
den bare havde mareridt - lille pus, ikke forskrække moar på
den måde altså!

Jane

Fra : Denise

Dato : 19-09-03 10:40

> [...]
> lugter bare mere end andre. Hmm..
>
> Har skiftet foder en del gange men intet hjælper.

Jeg syntes jeg kan huske, at vores var killinger, og måske også da de var 1
år gamle, havde en meget tyndere afføring og de lugtede også anderledes, en
lugt vores ældre hunkat Molly _absolut_ ikke kunne lide, de lugtede som
babyer. Det kan jo være, at når han bliver ældre, så ændrer det sig , har I
andre ikke bemærket det, efterhånden som kattene bliver ældre, at deres
afføring bliver mere "normal", eller er det bare noget jeg tror at kunne
huske ?
Hilsen Denise

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 11:02

Helle skrev i <news:3f6acc64$0$54819$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Har skiftet foder en del gange men intet hjælper.

Jeg kommer i tanke om, med skiftet foder mener du så forskellige
slags dåsemad? Jeg havde en kat hvis afføring stank frygteligt
når hun fik dåsemad, men med tørfoder var der ingen problemer.

Hvis du går ned til en fornuftig dyrlæge kan du få en smagsprøve
på noget rigtigt kvalitetsfoder gratis, så du kan tjekke om katten
kan lide det før du investerer i det (det er smagsgarati på, så du
kan få penge tilbage hvis katten skifter smag, også på de store
poser), og fordelen ved dyrlægens er også det udnyttes godt og der
kommer mindre ud i den anden ende har jeg erfaret.

Jane

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 11:41

> [...]
> poser), og fordelen ved dyrlægens er også det udnyttes godt og der
> kommer mindre ud i den anden ende har jeg erfaret.

Jeg fodrer stort set aldrig med dåsefoder - kun når der rigtig skal kræses
om dem og så er det dåsefoder fra dyrlægen. Jeg fodrer (og har altid gjort)
med royal canin, hills, eukanuba, mm.

Mvh Helle

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 12:25

Helle skrev i <news:3f6add33$0$54775$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg fodrer stort set aldrig med dåsefoder -

Tja så har jeg ihvertfald ikke flere forslag. Herfra lyder det
som om du gør alting "rigtigt". Måske er du bare uheldig.

Jane

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 12:24

> [...]

Min gamle perser der desværre ikke lever mere spiste kun tørfoder, der
lugtede altid skrækkeligt når hun havde været på bakken.
Mine birmaer spiser masser af daggamle kyllinger og råt kød og kun meget
lidt tørfoder, man kan ikke lugte når de har været på bakken.

Hilsen
Jytte

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 13:23

Jytte skrev i <news:3f6aea0e$0$32532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Min gamle perser
<snip>
> Mine birmaer

er der generelle tommelfingerregler for kattearter eller er det bare
enkelte kattes særheder? Jeg har kun haft hørt om eksempelvis det med
at siameseren er snakkesagelige, men den slags er jo rart nok at vide
hvis man engang vil anskaffe sig en racekat.

Jane - meget nysgerrig om jeres racekattes særlige race-ting

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-09-03 17:31

> [...]
> at siameseren er snakkesagelige, men den slags er jo rart nok at vide
> hvis man engang vil anskaffe sig en racekat.

Ja, der er forskel på racerne - temperamentsmæssigt, sundhedsmæssigt,
snakkesalighed, stædighed, aktivitetsniveau, osv.
Du kan fx læse mere om Koraten på min hjemmeside http://www.korat.dk

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 17:47

Camilla Baird skrev i <news:3f6b2f3315512@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Ja, der er forskel på racerne - temperamentsmæssigt, sundhedsmæssigt,
> snakkesalighed, stædighed, aktivitetsniveau, osv.

Ja, det har jeg hørt om før men om der er racer som laver mere
lugtende afføring end andre (dét har jeg ikke hørt om før)?

Jane

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 19:04

Jane wrote:

> Ja, det har jeg hørt om før men om der er racer som laver mere
> lugtende afføring end andre (dét har jeg ikke hørt om før)?
>
> Jane

Nej det tror jeg ikke der er forskel på.

Det jeg ville sige med mit indlæg var, at en af mine katte der kun spiste
tørfoder havde ildelugtende afføring. Hvorimod de andre der hovedsageligt
spiser daggamle kyllinger og råt kød ikke kan lugtes når de har været på
bakken.
Hvorfor ved jeg ikke.

hilsen
Jytte

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 19:35

Jytte skrev i <news:3f6b47c6$0$32451$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Det jeg ville sige med mit indlæg var, at en af mine katte der kun spiste
> tørfoder havde ildelugtende afføring.

Jeg syntes faktisk det lugter mindre end dåsefoder, men har
ikke prøvet med kyllinger og den slags.

Ville bare være interessant hvis der var race forskelle.

Jane

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 19:42

Jane wrote:

> Ville bare være interessant hvis der var race forskelle.
>
> Jane

Jeg tror ikke der er forskel på racerne, det er nok noget med den enkelte
kat. Selvfølgelig kan foderet også have betydning.
Vi havde engang en huskat der kun spiste Whiskas dåsemad, pu ha hvor det
stank.

Hilsen
Jytte

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-09-03 01:14

Jane wrote:

> Jeg syntes faktisk det lugter mindre end dåsefoder, men har
> ikke prøvet med kyllinger og den slags.
>
> Ville bare være interessant hvis der var race forskelle.

Muligvis er der forskel.

Vores aby har en usædvanlig stinkende afføring, hvor vores siam & orientaler
bare lugter "almindeligt" af l*rt ;)

MEN Phumba - aby'en - var som killing angrebet af noget amøbe-noget, som
hedder Giardia (så vidt jeg husker)

Hun var selvfølgelig behandlet for det da vi fik hende, men hun har stadig
"sart" mave, hun får tynd mave indimellem og særlig hvis hun spiser noget
"anderledes"

Måske skulle I få tjekket katten for Giardia? Det er vistnok sjældent at
dyrlæger tjekker for det, det er ikke så kendt.

~Lisbeth

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 19-09-03 20:36

> Har skiftet foder en del gange men intet hjælper.
>
> Mvh Helle

En del gange?

Når du skifter foder, gør du det så stille og roligt? Eller laver du et
hurtigt skift?
Det kan slå missers mave i stykker.

Ku' det tænkes at du skifter for tit måske?
Det kan oz slå missers mave i stykker

Her får 3-kløveret RC Indoor og gruset er Super Carino. Der er ingen
lugtproblemer her. Har du prøvet Indoor fra RC?

Bortset fra det så er missernes maver her, ikk sarte *G* Men de er også
altædende nærmest - tror de er hærdet *G* (shhhhh deres far synz de skal
smage alt - især vores mad)

Hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 19-09-03 23:23

"Joan Frederiksen" <emblaenKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Bortset fra det så er missernes maver her, ikk sarte *G* Men de er også
> altædende nærmest - tror de er hærdet *G* (shhhhh deres far synz de skal

Hej Joan.

Jeg har forsøgt med forskelligt foder og har altid skiftet stille og roligt
så det har ikke slået deres maver i stykker. Nej jeg har ikke prøvet rc
indoor.

Mvh Helle

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-09-03 08:25

On Fri, 19 Sep 2003 09:16:33 +0200, "Denise"
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

      Hej Denise =)

> [...]
>helt fyldt op, og der ikke kan komme tis eller afføring på kanter eller i
>bunden. Hvis det er et kattetoilet med låg på, gør det måske problemet

   Hvordan pokker forhindrer man kræene i at skide på kanterne?
Ja nu spørger jeg fordi jeg godt nok synes at vores er ekseptionelt
slemme til at ramme kanterne (Og tørre røv af i gulvet :( )

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jane

Dato : 20-09-03 18:31

Trine Stubbe Teglbjærg skrev i

> Hvordan pokker forhindrer man kræene i at skide på kanterne?

Jeg har et stort kattetoilet med låg på. Så kan hverken skidt
eller grus ryge så meget ud på gulvet. Jeg har valgt et uden
dør, da min kat ikke er så intelligenent til det med at skubbe
døre op og jeg syntes døren måtte tage en masse plads inde i
kassen. Oprindeligt er mit toilet beregnet til at have et kul-
filter i toppen til at tage lugt, men det bruger jeg ikke. Når
jeg flytter kattebakken er det dejligt nemt, fordi jeg bare
griber håndtaget i låget og så løftes hele kassen med.

Jane

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-09-03 12:17

On 20 Sep 2003 17:31:20 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

> [...]
>jeg flytter kattebakken er det dejligt nemt, fordi jeg bare
>griber håndtaget i låget og så løftes hele kassen med.

   Vi har lige købt nr. to af slagsen - med en lidt større
indgang da vi skal levere vores åbne kasse tilbage til svigermor som
vi har lånt den af da Simba kom til. Så må vi se om alle kattene kan
finde ud af det. Ud over det med at få skidt på kanten så har vi haft
en del øvrige uheld. Nogle har været protester - en enkelt gang turde
Mulle ikke gå forbi Simba ud til kassen men det går stille og roligt.
Dog kommer der _meget_ i kassen når alle 3 mestendels bruger den uden
låg :(

Fra : Louise Hansen

Dato : 19-09-03 09:35

> [...]
> Jeg har et kattetoilet hvor lågen er pillet ud. Der er filtre i siderne og
> hver gang der skal fyldes op med grus, hælder jeg nyt i og rengør hele

Hej Helle!

Jeg bruger også Extreme Classic og kan slet ikke nikke genkendende til
de problemer, du beskriver mht. lugt...Så hvis jeg var dig, ville jeg
nok set at få din kat til dyrlægen, og hvis han ikke kan finde noget
galt med katte, så få den undersøgt hos en anden dyrlæge for en
sikkerheds skyld. Når du så er 100% sikker på, at katten ikke fejler
noget, vil jeg anbefale dig at eksperimentere lidt med det foder, du
giver katten...Personligt giver jeg mine katte Hill's og Specifik og har
som sagt ingen problemer med stærktlugtende afføring eller urin!

Endvidere kan jeg anbefale dig brugsens "katteparfume" med blomsterduft
i pulverform - den bruger jeg selv i mine kattetoiletter, når jeg bliver
for træt af EC's babypudderduft, som bare kan blive lidt for vamlende
ind imellem!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 19-09-03 20:29

> Endvidere kan jeg anbefale dig brugsens 'katteparfume' med blomsterduft
> i pulverform - >
>

> Med venlig hilsen
> Louise Hansen

Det katteparfume har jeg også prøvet, det dufter ikke - det lugter *G*
Ej jeg synz det dufter meget kraftigt og det er Dixie enig i. Hun nægter
i hvert fald at bruge bakken, hvis gruset har fået lidt af det parfume
der.
Neo havde ingen probs med det, så det er meget med forskel tror jeg - om
kattene kan holde den duft ud.

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Hansen

Dato : 20-09-03 17:10

> [...]
> der.
> Neo havde ingen probs med det, så det er meget med forskel tror jeg - om

Hej Joan!

Hi hi, ja det overdøver da godt nok pudderduften i hvert fald, men det
er jo sådan set også meningen! *gg* Og mine katte har ikke brokket sig
over "duften" endnu - til gengæld er den ret effektiv til at dække over
lugten af afføring og urin!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar