godt køb
Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 18-09-03 19:25

Hej

I stolen ved siden af puterdyret ligger en meget træt hund ... i
gæsteværelset ligger et 2 m. lang sammenfoldeligt nylonrør/tunnel ...
jeps beregnet til at børn kan kravle igennem det .. det kan foldes sammen i
et snuptag og leveres i en pose hvor der er et billede af en herlig unge der
kravler igennem en tunnel ... jeps børnelegetøj ... Jeg købte det som
fødselsdagsgave til Wupper .. for jeg har altid ønsket mig en tunnel til
mine hunde .. ...det fik jeg for 50 kr i Kvickly i dag ... ... og selv om
wupper først bliver 5 år i nov. ja så tog vi den i brug i dag .. og jeg
siger jer .. det gav pote .. vi prøvede den inde i stuen ... og fandt flg .
"fejl" der skal lægges en stor sten i begge ender af tunlen ... eller der
skal stå en person i hver ende af tunlen og holde .. når man som jeg er
alene er stenene at foretrække .. Wupper fiser fint igennem den .. det
næste er at jeg skal have lært hende at fise tilbage... når det er indlært
kommer anordningen ud i haven og så indøves samme øvelser der ude. . .for så
tilsidst at blive koblet på som en del af vores springbane .. der består af
markpæle med bambusstænger over(bambusstængerne holdes på plads af
tøjklemmer .... .. .... billig i anskaffelse akkurat som børnetunlen i
dag.. . altså Kvicly .. 50 kr .. og du har et nyt indslag til aktivering af
din hund .. Wuppper er en blanding af collie/bernersennen .. og hun smutter
fint gennem tunlen ... hun er vel på størrelse med en schæfertæve .. dette
bare for at I begreb om diametren på tunlen ...

Lige en advarsel ... Når I tager røret ud af tasken så er det bundet bundet
sammen med små snore .. pas på når I pakker det ud .. det springer når
fjedrene bliver løsnet .. er hunden for tæt på bliver den måske bange .. så
første gang I pakker røret ud så gør det mens hunden ikke er i nærheden ..
Wuppe blev bange .. men ikke mere end at en godbid .. og et jaaaa det er
sjovt .. straks gav hende tillid til apparatet også selvom vi skulle erfare
at røret gled på gulvet og skulle have en sten i begge ender ... --- godt
køb jeg har gjort .. kan varmt anbefale det .... Wupper der ellers er en ret
så usikker hund... bagage hun havde med da jeg fik hende... kan endda stå og
se på at jeg pakker røret sammen .. og at samme bindebånd der skulle løsnes
da vi tog tingesten i brug ... svipser .. .. altså jeg kan varmt anbefale
denne tunnel .
Hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 21:49

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

>altså jeg kan varmt anbefale
> denne tunnel .
> Hejhils fra Ami

Det lyder som en god investering. Det kan være, at vi skal anskaffe sådan en
til Buffy. Hvis hun ikke gider, at bruge den, så gør vores børn sikkert.
De vil helt sikkert gerne hjælpe med, at holde og vise hende vejen.

Ved du ( eller andre ) hvor gammel hunden skal være, før man må lære den, at
springe ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann K

Dato : 19-09-03 00:07

Hej Buffy.
Ja - sådan en stoftunnel skaber altid lykke... har selv en til min
sheltie - der bare suser igennem den ... Det eneste problem, vi har med
tingesten, er at vores store lab-x _ikke_ kan komme igennem den hi -
hun forsøger ellers - men er åbenbart ikke så intelligent at hun kan hitte
ud af at kravle

> Ved du ( eller andre ) hvor gammel hunden skal være, før man må lære den,
at
> springe ?

Som hovedregel vil jeg anbefale dig at vente med spring på kommando, indtil
vovsen er ca 1 år!
Giv hundens muskulatur og knogler tid til at vokse og "modnes"... den tid
du giver hunden her, kan have stor betydning for dens fremtid.
Det betyder selvfølgelig ikke at hunden slet ikke må springe over noget som
helst, men at du skal lade hunden hoppe eller lade være, som den nu selv
vil på ture eller i leg med andre hunde
Hvis du vil igang med fx ag-træning allerede nu, så er det rigeligt at du
lærer hunden at løbe hen over små bomme/pinde, der ligger på jorden...
fremadsendelser, højre/venstre dirigering osv... husk det skal være let og
uden alt for megen "vridninger" af hundens krop...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 07:20

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tingesten, er at vores store lab-x _ikke_ kan komme igennem den hi -
> hun forsøger ellers - men er åbenbart ikke så intelligent at hun kan hitte

Jeg tror heller ikke, at vores GD, skal forsøge sig. Han er nu ellers dygtig
til, at kravle under bordene og tilbage igen, uden at løfte bordet

> [...]
> fremadsendelser, højre/venstre dirigering osv... husk det skal være let og
> uden alt for megen "vridninger" af hundens krop...

Ok, Buffy er knap et år. Hun har længe sprunget ud og ind af bilen, ellers
har vi ikke gjort så meget ud af det, netop fordi jeg ikke var helt klar
over, hvor gammel hun skulle være.
Tusind tak for dit svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-09-03 08:30

Hej

Som Ann K. skriver bør man ikke springe før hunden er min. et år, jeg
vil så lige sige at det kan være meget forskelligt fra race til race,
det man bør se på er hvornår knoglerne er ordentlig udviklet -
personligt ville jeg selv vælge at vente til hunden er MIN. 1½ - helst
2 år, for så er man helt sikker på at knoglerne har fået tid nok til
at blive stærke.

Agility er MEGET belastende for hundene, jeg har selv haft en hund der
var slidt op af slidgigt i knæleddende og blev ikke mere end 9½ år, og
på den erfaring, ville jeg ikke starte med en hund før to år, der er
jo også en årsag til at erfarne opdrættere ikke avler på en tæve før
den er to, for at sikre dens knoglevækst.

Og så er det jo masser af andre ting man kan lave med hunden,
dirigering rundt om forskellige ting, buske,træer og alt hvad man
ellers kommer forbi på sin vej, det kan man nemlig bruge senere når
man starter "rigtigt".
Og hundene synes det er vildt sjovt at løbe rundt om noget og komme
retur i en fart

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Ann K

Dato : 19-09-03 09:02

Hejsa.
Jeanette skrev:
>Og hundene synes det er vildt sjovt at løbe rundt om noget og komme
>retur i en fart

Hi, ja... har lige haft en noget "alternativ" zig-zag-øvelse (mellem mine
ben) med Dise.... I haven har vi lige pt to havestole stående med god
afstand i mellem... da vi alligevel var ude at fjolle - bla med
dirigeringer rundt om stolene - her til morgen, fik Dise så også kommandoen
Zig-zag... Hun stod på min højre side da kommandoen kom, løb fint ind
mellem mine ben, styrtede så hen rundt om den ene stol, tilbage mellem mine
ben og så rundt om den anden - og fortsatte med det, indtil jeg signalerede
at øvelsen var slut
Sikke en hunds øjne kan lyse af glæde!!!! og spilopper *sss*

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 09:12

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in message

> Sikke en hunds øjne kan lyse af glæde!!!! og spilopper *sss*

Det er bare det bedste i verden.... Molly stak af i mandags mens jeg vendte
ryggen til, og pludselig blev jeg opmærksom på en kaglen og leben nede hos
naboen. Det var såmænd Frynsefisen der hyrdede rundt med alle hønsene ude på
marken! Jojo, hun hyggede sig.... Højdepunktet for Max i øjeblikket er
Mollys svømmetræning, han dirrer af spænding, når vi ankommer - og hvis vi
skal sidde og vente prøver han at komme ind gennem vinduerne til
svømmerummet!

Så nu har hendes ben det slet ikke godt, og det er besluttet at hun skal til
Sloth og opereres på - ingen af de andre behandlinger virker, så der er
ingen grund til at vente. Vi må se i næste uge, hvornår han har tid til
hende. Det bliver en heldagstur, hvor vi så bedst muligt må prøve at
underholde os mens hun er under kniven, da det er en 2-timers køretur derop.
Jeg tror ikke jeg får meget fornøjelse af at sidde hjemme og vente.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 19-09-03 09:25

Hej Pia.

> Så nu har hendes ben det slet ikke godt, og det er besluttet at hun skal
til
> Sloth og opereres på - ingen af de andre behandlinger virker, så der er
> ingen grund til at vente.

Du er vel klar over at vi her i huset krydser alt, hvad der kan krydses for
at Molly vil få gavn af den operation!!!?

> Jeg tror ikke jeg får meget fornøjelse af at sidde hjemme og vente.

Næ.... Det ville heller ikke være noget jeg ville vælge... så hellere have
en god bog med - og blive i nærheden...

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 21:36

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personligt ville jeg selv vælge at vente til hunden er MIN. 1½ - helst
> 2 år, for så er man helt sikker på at knoglerne har fået tid nok til

Ok ! Tak for svaret.

> [...]
> jo også en årsag til at erfarne opdrættere ikke avler på en tæve før
> den er to, for at sikre dens knoglevækst.

Nu har jeg aldrig trænet rigtig agillity, men kun på hyggeplan, med
naturlige forhindringer.

> [...]
> man starter "rigtigt".
> Og hundene synes det er vildt sjovt at løbe rundt om noget og komme

Hvordan lærer du hunden, at blive dirigeret rundt om buske m.m. og hvilke
kommandoer bruger du ?

Jeg er meget imponeret over, især slalom, hvor hunden(e) zig-zagèr
lynhurtigt og superglad igennem banen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 22-09-03 21:22

Hej igen

Godt at høre at du løber agility for hundens skyld - det er snart en
sjældenhed er jeg begyndt at erfare

Mht at lære hunden at løbe rundt om buske, træer, pæle m.m. er jeg
startet med at stå tæt ved en lygtepæl f.eks. med hunden ved siden af
mig og så har jeg stukket hånden om på den anden side af pælen og sagt
"fremad" eller "rundt" og på den måde ført hunden hen til mig igen, og
så er der ros og leg, dette har jeg gjort til hunden har forstået
øvelsen, så er jeg rykket længere og længere væk og til sidst kan man
så bruge buske når hunden er sikker og kan klare at arbejde mere
selvstændigt.

Nu kan jeg faktisk stå på en fodboldbane og sende min hund rundt om
målene, og han tænder vildt på at løbe rundt i forskellige runder
omkring dem, når de kan det kan man bruge træer og buske på mange
måder, bare husk at de skal kunne dirigeres begge veje

Mange der ser jeg står og dirigerer hunden rundt om ting, tænker
sikkert "tosset ejer" - men hunden har det sjovt og det er det
vigtigste

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-09-03 08:02

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

Ja, det er er rigtig god ting, vi har nemlig også en. Men æv, vi gav 100,-
for den i Kvichly
*GG*

god dag til alle

Bolette