udløbsoplysninger
Fra : Maria Leger

Dato : 18-09-03 17:35

Er det muligt uden et system at lave en mulighed for, at indlægge
udløbsoplysninger ved sider og afsnit med tidsbegrænsede
informationer, således at man bliver som ejer af et websted
bliver gjort opmærksom på, når en informatione skal slettes eller
ajourføres?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-09-03 19:43

Maria Leger wrote:
> [...]
> informationer, således at man bliver som ejer af et websted
> bliver gjort opmærksom på, når en informatione skal slettes eller

Du kan jo sætte oprettelses-/udløbs-/opdatering datoer i din tabel

Oprettelsesdato kan bruges til at vise at det er en nyhed
Udløbsdato kan bruges til at udelade data (til man får slettet bearbejdet
data)
Opdatering kan bruges til at vise at der skal redigeres fx på admin siderne

Derudover kan man jo have data der er relevante efter en skæringsdato, om
morgenen/aftenen/i weekenden etc

Kun fantasien sætter grænser her

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-03 21:00

Maria Leger skrev:

> Er det muligt uden et system at lave en mulighed for, at indlægge
> udløbsoplysninger ved sider og afsnit med tidsbegrænsede
> informationer,

For en hel side kan man bruge expires:

<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Wed, 24 Dec 2003 00:00:00 GMT">
[1]

- angiver at en side ikke er relevant efter juleaften i år.
Informationen kan benyttes af søgemaskiner der i nogle tilfælde
fjerner sider med overskredne expire-datoer fra søgeresultaterne.
Det har ikke nogen indflydelse på hvordan selve siden vil blive
vist i en browser.

> således at man bliver som ejer af et websted
> bliver gjort opmærksom på, når en informatione skal slettes eller
> ajourføres?

Du kan godt lave noget med at siden sender dig en mail når en given
dato er overskredet - men det er svært at gøre fornuftigt. Der
bliver ikke sendt noget før den første person besøger siden efter
skæringsdatoen. Omvendt risikerer du at få en masse mails hvis du
ikke sætter et "mail afsendt"-flag eller lignende.

Noter:
======

[1] Om lidt kommer Jesper sikkert og fortæller at man hellere skal sætte
headeren via asp - det har han givetvis også ret i. Jeg kan bare
aldrig huske syntaksen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-09-03 01:53

Maria Leger wrote:

> [...]
> informationer, således at man bliver som ejer af et websted
> bliver gjort opmærksom på, når en informatione skal slettes eller

Hej Maria,

Stort set alt er muligt at lave - spørgsmålet er så bare hvor langt din
viden rækker, hvor meget tid du har - og hvor avanceret dit tekniske setup
er.

Her er der en række løsninger jeg bruger når jeg skal lave et system, hvor
visse sider skal publicere og af-publicere sig selv efter givne datoer:

1) Hvis jeg er begrænset til kun at benytte MS Access som database så sætter
jeg hhv. en start og en udløbsdato. Når jeg så trækker informationerne om
siden ud så tjekker jeg om den nuværende dato ligger mellem disse to datoer.

2) Hvis jeg har en SQL Server til rådighed kan man også benytte ovenstående
måde - men i stedet for at tjekke på datoer så har jeg som regel lavet en
event i SQL Agent som løbende sørger for at markere sider eller artikler,
der ikke skal vises. Den kunne f.eks. også sende en mail til en
administrator.

Generelt laver jeg aldrig mine systemer således at der sendes mails til en
administrator som så skal opdatere systemet. Jeg plejer - så vidt det er
muligt - at gøre det så fuldautomatisk som muligt. Husk på at det er sjovt
at lave noget første gang - men kedeligt efter man har lavet det samme mange
gange i træk.

Hilsner,

Tony
Freelance webudvikler