Muligt at aflæse Windows brugernavn?
Fra : Unen

Dato : 17-09-03 23:09

Hej Gruppe!

Jeg sidder og skal udvikle til en lokalt lukket netværk i et firma og ville
høre om det er muligt at aflæse brugernes windowslogon navn til
identificering? og for fleksibilitetens skyld, er det så også muligt at
aflæse brugernavnet hvis det er fra Linux.

Håber i forstår mit spørgsmål, ellers må jeg uddybe.

Mange hilsner
/Sune

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-09-03 04:39

Det tager Windows sig selv af.
Automatisk login på Linux kan dog så vidt jeg ved ikke lade sig gøre
fra Windows.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-09-03 08:43

"Unen" <REMOVEunknown@duper.dk> writes:

> Jeg sidder og skal udvikle til en lokalt lukket netværk i et firma og ville
> høre om det er muligt at aflæse brugernes windowslogon navn til
> identificering?

Ikke i en normal browser med standard sekkerhedsindstillinger.

Med andre sikkerhedsindstillinger er det måske muligt, hvis man bruger
IE og funktioner fra Windows Scripting Host'en, men det er et IE
spørgsmål så.

> og for fleksibilitetens skyld, er det så også muligt at aflæse
> brugernavnet hvis det er fra Linux.

Samme svar.

/L

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-09-03 10:37

Unen wrote:

> Jeg sidder og skal udvikle til en lokalt lukket netværk i et firma og
> ville høre om det er muligt at aflæse brugernes windowslogon navn til
> identificering?

Med asp.net kan du bruge Windows Authentication som login-metode.

Kim

Fra : Chrisser

Dato : 18-09-03 10:55

Kim Bach Petersen wrote:

> Med asp.net kan du bruge Windows Authentication som login-metode.

Det er det også med almindeligt ASP
Chrisser

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-09-03 13:20

Unen wrote :

> [...]
> identificering? og for fleksibilitetens skyld, er det så også muligt
> at aflæse brugernavnet hvis det er fra Linux.

Hvis sitet ligger på en IIS, så kan du slå anonyme brugere fra. Dermed vil
IE-brugere på samme netværk automatisk videreføre deres logonnavn til din
server, som du kan hente med HTTP-variablen LOGON_USER. Det kræver dog er
de er logget på netværket først. Hvis du sætter adgangsmekanismen til at
overføre data via Basic authentication, så vil det også virke med andre
browsere end IE - men der skal dog så logges ind eksplicit først. I dette
tilfælde er det tilrådeligt at du putter noget SSL på sitet, så man ikke
kan aflytte password etc under login.

Jeg synes at kunne huske noget om at Firebird vil komme til at understøtte
det også, men jeg er ikke sikker.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Unen

Dato : 18-09-03 14:22

I har givet mig noget at arbejde/beslutte ud fra og det var lige hvad jeg
behøvede.

Takker mange gange :0)

/Sune