Juridisk spørgsmål? (meget lang)
Fra : Nina Søgaard

Dato : 17-09-03 20:02

Hej Gruppe.

Jeg håber at nogle af jer som er "gamle i gårde" som opdrættere, kan
give mig lidt råd og vejledning.
Allerførst vil jeg lige sige at jeg ingen navne nævner, hverken på katte
eller opdrættere, da jeg ikke er ude på at hænge nogen ud eller andet
ubehageligt.
Jeg vil bare enormt gerne vide hvor jeg står med hensyn til
rettigheder......

Nå, here it comes.
Jeg købte i 2002 en Maine Coon hos en opdrætter jeg havde fundet på
nettet, og som havde killinger på dette tidspunkt.
Jeg vidste ikke noget særligt om racen, andet end det var en smuk kat,
som også blev verdens største tamkat o.s.v. og da slet intet om
opdrætter verdenen.

Men jeg købte min killing A til kæl; 3000,-
Da opdrætter kom med A, bemærkede jeg noget gult puds i ørene, fik at
vide at det nok var efter vasken o.s.v.
Han var "lidt" forkølet, hvilket jeg var varskoet om i forvejen, så jeg
var ikke overrasket over at han havde lidt snask ved øjne og nøs.
Jeg fik ham fredag, og gik til dyrlæge mandag.
Han var voldsomt syg og betændt alle vegne inkl. tandkød, ører, øjne,
lunger.
Det næste ½ år brugte jeg mange tusind kr. for at forsøge at få ham på
ret køl, da han havde stor livsvilje.
Men til sidst måtte jeg lade ham aflive, efter at have snakket med
opdrætter.
Jeg følte mig ærlig talt røvrendt, da katten havde været syg fra start,
og opdrætter blev ved med at bagatelisere sagen, kritisere dyrlægen
o.s.v. igennem forløbet.

Efter nogle uenigheder blev vi enige om at jeg kunne vælge en
"erstatningskat" fra næste kuld.
Da jeg var blevet voldsomt forelsket i racen og havde snakket med andre
opdrættere, besluttede jeg mig til selv at ville opdrætte (lidt martyr
agtigt, da jeg især ville sikre mig sunde katte og killinger, så andre
ikke kom ud for det samme som jeg).
Derfor ville jeg gerne have killing B som avlskat.
Fint med opdrætter hvis jeg betalte de 1.500,- en avlskat koster ekstra.
Det gjorde jeg, dum som jeg var (føler jeg nu).
Da jeg hentede B, nyste han så snart vi kom ud i bilen, og snottede
lidt, på trods af opdrætters forsikringer om at katten var rask.
Omgående til dyrlægen, som satte B på antibiotika kur.
Ringede til opdrætter og forklarede at jeg ville se tiden an om B blev
rask.
B kom sig hurtigt, havde dog stadig lidt mislyde ved vejrtrækning
ligesom A havde haft; dyrlægen mente dog godt det kunne kureres.
Jeg valgte at beholde B.

Jeg har nu haft B i ca. 8 mdr.
Sagen er den, at B´s bilyde vist desværre er blevet kroniske, han har
haft meget mave besvær og har en MEGET voldsom tandkøds betændelse,
ligesom de fleste andre katte fra det opdræt, jeg har hørt om (det kan
man jo selvfølgelig ikke lægge for meget i).

Jeg er selv overbevist om at det er arveligt, og kan på ingen måde etisk
forsvare at bruge sådan en kat i mit fremtidige opdræt.

Jeg vil gerne have at opdrætter tager katten tilbage, da jeg ikke kan
/vil beholde B; jeg tør ikke tro mere på at tingene kan kureres, og jeg
ikke har råd til en kronisk syg kat (er også bange for at noget kan
gives videre til de andre katte i huset?).
Jeg vil uder ingen omstændigheder have endnu en "erstatningskat" da det
meste af opdrættet har været sygt de gange jeg har været der. (Jeg ved
godt jeg selv har været dum at tage imod kat nummer to!)
Kan jeg tillade mig at "kræve" de 4.500,- tilbage som jeg i alt har købt
kat for hos opdrætter?
Jeg har 3 siders dyrlæge erklæring på kattene, om sygdoms forløb,
behandling og lign.

Håber der er nogen som kan/vil svare.....

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 20:29

Nina Søgaard skrev i <news:3f68af8a1791d@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Håber der er nogen som kan/vil svare.....

Jeg syntes det er synd for dig men har ikke selv nogle erfaringer
at dele ud af, derimod vil jeg bare lige nævne at gruppen dk.jura
også er ret gode til at hjælpe med juridiske spørgsmål, så de kan
måske ryste en paragraf ud af ærmet som du kan bruge så du kan få
afleveret katten og pengene tilbage.

Jane

Fra : Ida

Dato : 17-09-03 20:57

Jeg bryder netreglerne og poster mit svar over spørgsmålet

Hej Nina *s*

Opdrættere er underlagt købeloven og der er 2 års garanti på din kat - det
kan du læse om her http://www.feca.dk/koebeloven.htm i en fortolket udgave
og her http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm i fuld udgave*s*
Hvad har din opdrætter sagt til kat Bs sygdomshistorie og hvad står der i
din kontrakt ?

I sidste instans kan du klage til Disciplinærnævnet - der er netop kommet
afgørelse i en lignende sag, der faldt ud til købers fordel..men se om ikke
du og opdrætter kan komme til enighed først *s*

Mht tandkødsproblemerne specifikt, så skal der er projekt igang på KVL netop
omkring dette, hvor katten bliver gennemtestet til en meget fordelagtig
pris - jeg vil gerne maile dig nærmere omkring det privat, hvis du ønsker
det.

Held og lykke
Ida

--
CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Nina Søgaard

Dato : 17-09-03 21:56

Hej Ida.

Tak for dit svar
I kontrakten står at katten skal dyrlæge undersøges inden 72 timer;
hvilket B også blev.
Hvis katten er syg og dette kan dokumenteres, er opdrætter indforstået
med at levere pengene tilbage og tage katten hjem igen.
Det er jo for sent.......

Ellers står der kun en notits om kryptorcide katte, og at disse (hvis
købt til avl) kan leveres tilbage og ny avls kat udvælges.
Eller man kan beholde katten og købe ny avlskat til ½ pris.

Men jeg mener jo ikke at det er etisk korrekt at sende så syge katte ud
til avl (tilsigtet eller ej), og slet ikke med tandkøds betændelse i
linjerne.

Men er det mon nok at slå på?
Jeg mener bestemt ikke at katten er avls egnet; og så lever det vel ikke
op til aftalerne? Jeg vil selv helst have det ordnet privat med
opdrætter; men har endnu ikke taget det fulde skridt; da jeg først vil
have B tjekket en sidste gang i gennem så jeg er sikker på ordentlig
dokumentation.

I B´s tilfælde har opdrætter stillet sig meget "uforstående" overfor
katten tidlige symptomer; og i vrede droppede jeg kontakten, da jeg
håbede at B ville blive "god igen".
Men nu er den jo så helt gal så........ Øv øv.

Nina.

P.s. Jane tak for dit medfølende svar

Fra : Ida

Dato : 18-09-03 00:18

--
> [...]
> håbede at B ville blive "god igen".
> Men nu er den jo så helt gal så........ Øv øv.

Det er en svær situation at stå i - du står med en kat købt til noget, den
ikke kan bruges til.. sørg for at få dyrlægens udtalelse omkring
avlsegnethed på skrift, hvis det kommer så vidt, at du er nødt til at gå til
disciplinærnævnet.
Skriv en mail til din opdrætter, hvor der skal sendes kvittering til dig når
den åbnes, og gem al jeres brevveksling - specielt hvis denne stiller sig på
bagben.
Det må da også være i opdrætterens interesse at være kendt som en person,
der tager sygdomme hos kattene og ikke mindst sine killingekøbere seriøst ?
Alt andet er da ualmindelig dårlig reklame og opførsel :-/

I Kattemagasinet fra August i år, er der på side 47 en afgørelse i en sag
noget lignende din og om ikke andet, må du kunne ringe til disciplinærnævnet
og høre om det kan betale sig at føre en sag - ud fra min bedste
overbevisning har du købeloven på din side, men det må du, som før
foreslået, kunne få besked på i dk.videnskab.jura

Men kontakt til opdrætter først, det *kan* jo være at denne stiller sig
forstående, at I finder en løsning og at alle de andre løsninger ikke er
nødvendige og om ikke andet, kan du jo så fortælle hende/ham, hvilke skridt
du agter at tage siden hen *s*

Alle gode hilsner

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 21:44

> Kan jeg tillade mig at 'kræve' de 4.500,- tilbage som jeg i alt har købt
> kat for hos opdrætter?

Hej Nina!

Ja, jeg har desværre heller ikke erfaring med en sag som din, men kræve
pengene tilbage, det mener jeg da helt klart sagtens, at du kan tillade
dig - endsige med loven i ryggen!

Som det allerede er nævnt, hører dit killingkøb under købeloven, hvorfor
der altså er 2 års garanti på katten. Samtidig kan man jo nærmest tale
om "skjulte fejl og mangler". Dog vil det nok i retsmæssig sammenhæng
ikke tale til din fordel, at du - trods dine tidligere erfaringer -
valgte at tage katten ind, selv om den viste tegn på
forkølelse/snot/betændelse ved købet!

Det bedste ville selvfølgelig være, hvis du og din opdrætter kunne finde
ud af en indbyrdes løsning, idet mange omkostninger og megen ballade
herved kan undgåes - dog må jeg nok tilstå, at jeg har en svag
fornemmelse af, at det ikke bliver nogen nem opgave. En opdrætter, som
vil sælge en killing med blot de mindste sygdomstegn, tjah...det har jeg
altså min mening om! Og så kan man også sætte spørgsmålstegn ved
sundhedsundersøgelse og vaccination hos opdrætters dyrlæge - burde
han/hun ikke have opdaget sygdomstilstanden??? For en sådan kommer da
ikke bare sådan lige pludselig, men må have været under optræk et stykke
tid....eller hvad???

Under alle omstændigheder synes jeg, at det er synd, at du er havnet i
den triste situation, du nu engang er, og jeg håber da, at det hele
løser sig uden for mange problemer! Held og lykke!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 22:32

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder synes jeg, at det er synd, at du er havnet i
> den triste situation, du nu engang er, og jeg håber da, at det hele
> løser sig uden for mange problemer! Held og lykke!

Også held og lykke herfra !

Hvordan er det i katteverden. Kan man ikke melde, sådan en opdrætter til den
forening ( kan ikke huske, hvad de hedder allesammen. Sorry ) hvor
opdrætteren hører til ?

Det gjorde vi engang, med en meget dårlig hundekennel, under DRU. Det hjalp
desværre ikke så meget, men vi forsøgte da. Heldigvis er kennelen lukket i
dag.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-09-03 17:09

Hej Nina

Nina Søgaard wrote:
> [...]
> Jeg har 3 siders dyrlæge erklæring på kattene, om sygdoms forløb,
> behandling og lign.
> Håber der er nogen som kan/vil svare.....

Når en opdrætter sælger en kat til kæl er der tale om et forbrugskøb
hvilket betyder at der er ½ års garanti efterfulgt af 1½ års
reklamationsret (men altså ikke 2 års garanti!)

Forskellen mellem garanti og reklamationsret er hvem der har
bevisbyrden. I garantiperioden skal sælger kunne bevise at
fejlen/manglen *ikke* var til stede ved købstidspunktet - ellers får
køber automatisk ret. I reklamationsperioden er det køberen der skal
kunne bevise at fejlen/manglen *var* til stede ved købtidspunktet -
ellers får sælger automatisk ret...

Men nu er din kat jo købt til opdræt og derfor er der faktisk *ikke*
tale om et forbrugskøb men om et handelskøb (handel mellem to
erhvervsdrivende) og så er reglerne så vidt jeg ved noget anderledes.

Prøv evt. spørge i dk.videnskab.jura der er sikkert nogle skarpe hjerner
som kan reglerne for handelskøb udenad ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 18-09-03 17:59

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv evt. spørge i dk.videnskab.jura der er sikkert nogle skarpe hjerner
> som kan reglerne for handelskøb udenad ;)

Til gengæld ved de ikke så meget om salg af katte.
Det absolut rigtigste sted at tage sagen hen, er disciplinærnævnet. De
behandler den type sager hele tiden.

Mvh. Else Gyldenkærne.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-09-03 08:40

Else Gyldenkærne wrote:
> Til gengæld ved de ikke så meget om salg af katte.
> Det absolut rigtigste sted at tage sagen hen, er disciplinærnævnet. De
> behandler den type sager hele tiden.

Nu spørger Nina jo efter hendes juridiske rettigheder. Og rent juridisk
er der ikke forskel på om man har købt/solgt en kat eller et køleskab så
jeg vil stadig mene at dk.videnskab.jura er det rigtige sted at få svar
på det ;)

Inden Nina kontakter sælger igen er det nok en god idé at have styr på
sine juridiske rettigheder - for jeg tvivler på at sælger blever alt for
medgørlig.

Endelig skal man også være klar over at man som køber ikke kun har
rettigheder men også forpligtigelser overfor sælger når der opstår
problemer - man skal selvfølgelig sørge for at man selv holder sin del
af aftalen - ellers kan det i værste fald ende med at det er sælger der
vælger at gå den juridiske vej...

Det er i øvrigt ikke ualmindeligt at sager om køb af hunde og katte
ender i forbrugerklagenævnet. Man kan finde en del eksempler på lignende
sager på forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Nina Søgaard

Dato : 19-09-03 17:36

Hej igen Alle sammen

Tusind tak for jeres mange gode svar og råd!!!
Det er vel altid væmmeligt at føle sig som "bussemanden" der skal
tage en kamp op mod andre; men det er enormt rart at vide at jeg kan
vende mig lidt til jer herinde.
Jeg har besluttet mig for at vente til jeg lige har penge til at tage
katten til dyrlæge en sidste gang (D.1/10); og selvfølgelig sørge for at
få en udtalelse om eventuel avls egnethed.
Derefter vil jeg sende opdrætter en mail hvor facts står og mit krav
omkring katten.
Til start vil jeg ikke skrive noget om købsrettigheder eller
disiplinærnævn.
Det optimale for begge parter ville jo være at komme til en form for
enighed, og hvis det ikke lykkes (førhen har opdrætter ikke været
voldsomt samarbejdsvillig) vil jeg så tage de tunge skyts i brug........
Jeg synes at det er lidt af en jungle at finde ud af med rettigheder, så
jeg må vel egentligt bare "prøve mig frem" til den tid.
Jeg vil i hvert fald mene at kat B ikke er avlsegnet, og da det er
"formålet" med købet må det blive det jeg vil slå hårdest på.

Men jeg vil helt sikkert holde jer løbene underrettet; lige nu er jeg
mest spændt på hvad dyrlægen vil mene!

Igen tak for hjælp og opbakning; det betyder meget for mig

Hilsen Nina Søgaard.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-09-03 16:32

> [...]
> tale om et forbrugskøb men om et handelskøb (handel mellem to
> erhvervsdrivende) og så er reglerne så vidt jeg ved noget anderledes.

Sådan kan man nu ikke helt konkludere.

Om der er tale om et forbrugerkøb eller handelskøb defineres ikke af
*varen*, men af køberens erfaring - dvs. at hvis jeg, som altså har haft
hobbyopdræt i over 8 år, køber en kat af en anden opdrætter med mindst et
par kulds erfaring, så ville det være et handelskøb.
Hvis en "grøn" køber/kommende opdrætter køber en kat - uanset om det er til
avl eller kæl - af en opdrætter med mindst et par kuld på bagen, så kan man
sagtens kategorisere det som værende et forbrugerkøb.

Men det er korrekt, at der gælder andre regler inden for handelskøb, fordi
både køber og sælger formodes at have lige god forstand på varen (i dette
tilfælde katten), og der gælder andre regler omkring undersøgelsespligt,
hvor køber i højere grad forventes at undersøge varen inden købet finder
sted. Dermed er mangler væsentlig sværere at komme igennem med end i
forbrugerkøb.

Købeloven kan i øvrigt ses her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

Mvh. Camilla

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-09-03 17:21

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> hobbyopdræt i over 8 år, køber en kat af en anden opdrætter med mindst et
> par kulds erfaring, så ville det være et handelskøb.

Kun hvis du skal bruge katten i dit opdræt - hvis du udelukkende køber
den til kæl - så er det er forbrugerkøb.

> Hvis en "grøn" køber/kommende opdrætter køber en kat - uanset om det er til
> avl eller kæl - af en opdrætter med mindst et par kuld på bagen, så kan man
> sagtens kategorisere det som værende et forbrugerkøb.

Det vil være en vurderingssag fra gang til gang. Man ser heller ikke kun
på opdrætterens erfaring men også på om opdrætteren har opdrætternavn,
hjemmeside og i det hele taget selv fremfører sig som en "professionel"
opdrætter - i så fald kan man sagtens blive klassificeret som
erhvervsdrivende uanset hvor mange/få avlsdyr man har eller hvor
mange/få kuld unger man har haft.

Men du har sikkert ret i at man i denne sag kan argumentere for at Nina
er forbruger da hun ikke havde startet opdrættet op på købstidspunktet.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-09-03 18:30

> Kun hvis du skal bruge katten i dit opdræt - hvis du udelukkende køber
> den til kæl - så er det er forbrugerkøb.

Det har du for så vidt ret i, eftersom handelskøb defineres som værende "et
køb, der indgås mellem handlende i eller for deres bedrift" - men nu ville
der nok heller ikke være megen ræson i at sælge en kælekat uden
avlsrettigheder til en anden opdrætter (det sker vist nok kun *meget*
sjældent!).

> [...]
> opdrætter - i så fald kan man sagtens blive klassificeret som
> erhvervsdrivende uanset hvor mange/få avlsdyr man har eller hvor

Grunden til, at jeg skrev "med mindst et par kuld på bagen" er netop den
"professionelle" del - det er lidt svært at være "professionel", hvis det er
ens første kuld - uagtet at man har en fin hjemmeside eller annoncerer i den
lokale telefonbog. Ligesom man kan være særdeles "professionel" uden at have
hjemmeside eller annoncer... Og det er naturligvis en konkret vurdering, der
skal til.
Mange opdrættere har svært ved at se sig selv i rollen som den
"professionelle", men det er klart, at selv efter et par kuld vil der jo
være et større erfaringsgrundlag hos opdrætteren end køberen - og det
spiller faktisk en stor rolle i købelovsmæssig forstand, da reglerne for
forbrugerkøb er langt mere byrdefulde for sælgeren end reglerne om civil
køb.

> Men du har sikkert ret i at man i denne sag kan argumentere for at Nina
> er forbruger da hun ikke havde startet opdrættet op på købstidspunktet.

Det ville jeg også mene.

Mvh. Camilla

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-09-03 19:44

"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

> Jeg vil bare enormt gerne vide hvor jeg står med hensyn til
> rettigheder......

Der er mange andre som har skrevet det samme som jeg ville så her er lidt
facts

Tag en snak med en af bestyrelsen/konsulenterne i din klub fx.
http://www.jyrak.dk/konsul.htm
Disiplinærnævnet kan du læse om her :
http://www.felisdanica.dk/dansk/dis.htm

/Dan Sollok Mortensen