mysql_insert_id
Fra : gunner carstens

Dato : 17-09-03 19:01

Findes der en funktion i mysql hvor jeg kan ved hjælp af sql sætninger
alene vil kunne trække den seneste ID genereret af den seneste INSERT
sætning over i den næste insertsætning a la mysql_insert_id i php?

Eks(i samme script lige efter hinanden):
INSERT into billede(navn, titel) values('picasso','ladies');
INSERT into kategori('img_nr','kategori')
('IMAGE_NR_FRA_OVENSTÅENDE_INSERT_SÆTNING','kubisme');

tak
Gunner

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-09-03 21:49

gunner carstens wrote:
> Findes der en funktion i mysql hvor jeg kan ved hjælp af sql sætninger
> alene vil kunne trække den seneste ID genereret af den seneste INSERT
> sætning over i den næste insertsætning a la mysql_insert_id i php?

jeps - søg efter last_insert_id på
<http://www.mysql.com/doc/en/Miscellaneous_functions.html>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : gunner carstens

Dato : 17-09-03 22:35

Jesper Brunholm wrote:

> jeps - søg efter last_insert_id på
> <http://www.mysql.com/doc/en/Miscellaneous_functions.html>
takker
mvh Gunner

Fra : Troels Richter

Dato : 20-09-03 10:35

eller brug select max(navnet på kollon) from tabelnavn

Fra : Jimmy

Dato : 20-09-03 11:15

"Troels Richter" <dommeren@i.dk> wrote in message
> eller brug select max(navnet på kollon) from tabelnavn

Nej.

/Jimmy