MX Record spørgsmål ...
Fra : J.K.Arning

Dato : 17-09-03 18:35

Jeg har købt et webhotel hvortil jeg har 2 mailservere
en almindelig og en backup ..

Disse er sat op til:

mail.webhotel.dk præference 10
Backup.webhotel.dk præference 20

Derudover har jeg hos en kammerat
indtil nu haft mailserver kørende på hans server

jeg har nu beholdt hans mailserver for ikke
at miste mails mens de nye MX records
når rundt i verden

tidligere MX Records:

mail.domain.dk præference 10
Relay.xxxxxxxx.dk prefærence 20

( Relay tager imod og afleverer til
mail.domain.dk da han sidder på
en adsl hvor port 25 ikke umiddelbart
er tilgængelig )

så den nye opsætning lyder så nu:

mail.webhotel.dk præference 10
Backup.webhotel.dk præference 20
mail.domain.dk præference 30
Relay.xxxxxxxx.dk prefærence 40

Det er ca. 12 timer siden de 2 nye
MX records er blevet oprette men mails
ankommer stadigt til mail.domain.dk
igennem relay.xxxxxxxx.dk

Jeg har før ændret MX records og der
slog ændringerne igennem meget hurtigt
men denne gang sker det bare ikke.

Mail burde blive forsøgt afleveret til
præference 10
præference 20
præference 30
præference 40
i nævnte rækkefølge

Jeg administrarer selv DNS igennem gratisdns

Hvad er det jeg overser ?

Regards

Fra : J.K.Arning

Dato : 17-09-03 18:39

"J.K.Arning" <news@nospamarning.dk> wrote in message

Skulle nogle have lyst til at tjekke MX records
og derefter poste resultatet her er domænet
arning.dk

Detta kan gøres ved i en command promt
at køre:

nslookup -q=mx arning.dk

P.S.: For at se om ændringerne er
nået rundt bedes i også lige poste
jeres ISP.

Regards

Fra : Kas.

Dato : 17-09-03 20:15

Jeg får følgende:

Non-authoritative answer:
arning.dk MX preference = 40, mail exchanger = mail-relay.tele2adsl.dk
arning.dk MX preference = 10, mail exchanger = mail.cust.xensia.net
arning.dk MX preference = 20, mail exchanger =
mx-backup.cust.xensia.net
arning.dk MX preference = 30, mail exchanger = mail.arning.dk

arning.dk nameserver = ns1.gratisdns.dk
arning.dk nameserver = ns2.gratisdns.dk
arning.dk nameserver = ns3.gratisdns.dk
arning.dk nameserver = ns4.gratisdns.dk
mail.arning.dk internet address = 129.142.200.197

Mvh. Kasper

Fra : J.K.Arning

Dato : 17-09-03 22:15

"Kas." <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
> arning.dk nameserver = ns3.gratisdns.dk
> arning.dk nameserver = ns4.gratisdns.dk
> mail.arning.dk internet address = 129.142.200.197

Super .. taak skal du have .. alt ser ud til at være som det skal

Regards

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-09-03 00:47

"J.K.Arning" <news@nospamarning.dk> wrote:

>mail.webhotel.dk præference 10
>Backup.webhotel.dk præference 20
>mail.domain.dk præference 30
>Relay.xxxxxxxx.dk prefærence 40

Det lyder ikke særlig meningsfyldt at have det setup.

Dels er det ikke spor sikkert at "40" er villig til at tage sig af
post til domæner hvis primære mx ikke er i den udbyders net.

Dels er værdien af overhovedet at have "30" med, meget begrænset. Den
er irrelevant medmindre både "10" og "20" er nede. Hvis de er det,
kan man alligevel ikke aflevere til "30" pga. filteret, så man
afleverer til "40", som straks afleverer til "30" (hvis den altså er
villig til det), som derefter venter til "10" eller "20" kommer op.

Hvis du fjernede "30" helt, ville "40" bare i stedet vente til "10"
eller "20" kommer op og så levere til én af dem (hvis den er villig
til det).

Hvad er behovet for at have mere end to mx-maskiner? Jeg tror du får
meget mindre bøvl hvis du dropper de to sidste.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : J.K.Arning

Dato : 18-09-03 02:19

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote in message

> Hvad er behovet for at have mere end to mx-maskiner? Jeg tror du får
> meget mindre bøvl hvis du dropper de to sidste.

Meningen fremgår af mit indlæg ...

40 afleverer til 30 da den ( 30 ) står i dens ( 40 )
ip range .. den eneste der kan aflevere til 30 er dermed 40
var 30 der ikke ville det være uden mening at have 40
og var 40 der ikke var der ingen mening i at have 30
men det er vel klart efterhånden ?

ser du jeg har ikke mere end 2 mx maskiner jeg har netop 2
20 er backup der kun kan aflevere til 10 og hvad 30 / 40
angår blev et vist lige slået fast hvordan det hang sammen

men det var vist heller ikke det jeg oprindeligt spurgte om

Regards

P.S.: Det virker fortrinligt nu hvor DNS efter lidt hosten
er blevet rullet ordentligt ud.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 19-09-03 18:54

> [...]

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote in message

>Meningen fremgår af mit indlæg ...
>
>40 afleverer til 30 da den ( 30 ) står i dens ( 40 )

Ja, hvis den ikke kan aflevere til 10 og 20, som den jo prøver først.
Og hvis den ikke helt afviser brevet fordi nogle af MX-maskinerne ikke
hører hjemme i den udbyders netværk. Hvis udbyderen var TDC, er jeg
næsten helt sikker på deres backup-mx-maskine ikke slet ville vide af
brevet; men jeg ved ikke hvordan det virker hos tele2.

>den eneste der kan aflevere til 30 er dermed 40
>var 30 der ikke ville det være uden mening at have 40
>og var 40 der ikke var der ingen mening i at have 30
>men det er vel klart efterhånden ?

Netop. Det jeg undrer mig over er hvad du får ud af at have 30 og 40
med.

>ser du jeg har ikke mere end 2 mx maskiner jeg har netop 2
>20 er backup der kun kan aflevere til 10 og hvad 30 / 40
>angår blev et vist lige slået fast hvordan det hang sammen

Det skal jo alligevel ende hos 10 i den sidste ende, ikke? Eller har
du noget særligt setup, så både 10 og 30 kan "aftage" posten endeligt?
I så fald kan der måske godt være mening i det.

>P.S.: Det virker fortrinligt nu hvor DNS efter lidt hosten
>er blevet rullet ordentligt ud.

Hvis du ikke har gjort det allerede, så husk at tjekke at 40 faktisk
er villig til at håndtere din post med det mx-setup. Dvs. aflever et
brev adresseret til arning.dk direkte til mail-relay.tele2adsl.dk pr.
smtp, og verificér at den faktisk sender det videre. Bare for at
sikre dig mod en slem overraskelse den dag der faktisk er brug for 40.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).