Daginstitutionsbørn eller hjemmebørn
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-09-03 17:29

Er det bedre at gå hjemme hos barnet dets første leveår - eller gør man
barnet en større tjeneste ved at sætte det i daginstitution?

Faldt over denne artikel om spørgsmålet
http://www.magisterbladet.dk/sw3037.asp

Den er skrevet af Sven Thyssen, Seniorforsker Ved Danmarks Pædagogiske
Universitet

Her er et enkelt klip:

"Ingen småbørnsforsker vil anfægte teorien om barn-forældrerelationens
betydning i barnets tidlige alder. Men barnets relationer til verden drejer
sig også om alle de ting og det liv den rummer. Teorien om relationen til
moderen som det hvorom hele barnets daglige liv er centreret, er alt for
simpel. Det etårige barn er åbent over for verden og har brug for muligheder
for og støtte til at gå på opdagelse."

Mvh. Lisbeth

Fra : Susanne Drews

Dato : 17-09-03 19:05

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skriver:
> [...]
>moderen som det hvorom hele barnets daglige liv er centreret, er alt for
>simpel. Det etårige barn er åbent over for verden og har brug for

Og tro mig eller ej . Den mulighed har børn alle dage haft. Jeg kender
- heldigvis - nogle stykker, der havde råd og mulighed for selv at passe
deres børn frem til skolealderen. Ingen af dem holdt deres børn isoleret
fra andre børn - blot var legen ikke nødvendigvis systematiseret på
forhånd .

Selv manglede jeg aldrig legekammerater - selv om vi - grysp! - ikke
engang havde bil. Jeg gik jo bare ud og fandt dem - fordi min horsisont
ikke var indsnævret af væggene på "Blå Stue" .

/Susanne Drews

Fra : Brian K

Dato : 18-09-03 16:23

"Susanne Drews" <sus@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> engang havde bil. Jeg gik jo bare ud og fandt dem - fordi min horsisont
> ikke var indsnævret af væggene på "Blå Stue" .

Hej

Flot svar

Mvh
Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-09-03 20:00

Susanne Drews wrote:

<snip>

> [...]
> engang havde bil. Jeg gik jo bare ud og fandt dem - fordi min horsisont
> ikke var indsnævret af væggene på "Blå Stue" .

Men det forudsætter, at de er der. Og eftersom langt de fleste børn i
dag er i institution, kan det være en temmelig vanskelig affære at finde
legekammerater før sent på eftermiddagen.

Misforstå mig ikke, jeg har intet imod at holde børn ude af
børneinstitutioner, vi har selv overvejet om det var en mulighed. Men i
praksis vil man ofte være den eneste i området, der gør det, og det kan
derfor være mere end svært at finde (jævnaldrende) legekammerater.

Kristian,
hvis mor var hjemmegående, og som derfor aldrig havde en legekammerat
før efter frokost. (Det var dengang kvinder kun arbejde deltid...)

--
Kristian Damm Jensen | If you can't take the trouble to
damm (at) ofir (dot) dk | make your posting readable, I

Fra : D. R. Sijm

Dato : 18-09-03 19:44

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> praksis vil man ofte være den eneste i området, der gør det, og det kan
> derfor være mere end svært at finde (jævnaldrende) legekammerater.

Det kræver indsats - ja - opsøgende benarbejde - opslag hos den lokale
købmand - en telefonoprigning til den kommunale sundhedsplejeske kan i nogle
tilfælde også være givtig - en annonce i lokal-avisen - der er flere
hjemmepassede børn end du umiddelbart er klar over - de skal bare lige finde
hinanden. Der findes for øvrigt også et par hjemmesider på nettet hvor du
kan efterlyse legekammerater.
bl.a. www.mortilmor.dk

mvh

Dyveke