Hittemis med killinger
Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 16:49

Hej allesammen.
Så blev det min tur til at stå med ansvaret for en hittemis. På skolen, hvor
jeg arbejder, flyttede der i går aftes en mis ind og fødte sine 7
killlinger. Garagen stod åben og da aftenvagten var rundt og låse af, fandt
hun hende i fuld gang med at føde.
Til formiddagskaffen i dag får jeg det så at vide, og forstanderen spørger
mig, om jeg vil tage mig af det. Det vil jeg selvfølgelig. Stakkels lille
mormis. Hun havde født dem længst inde i garagen på en gammel gulvklud på
betongulvet, og der lå hun stadig. Nå, jeg måtte til time, bibelhistorie i
1. klasse, og hvad er mere nærliggende end at fortælle lidt om livets
mirakel Mormis havde nemlig stadig ikke fået hverken vådt eller tørt, så
jeg tog 1. klasse med ned i køkkenet og lavede en ordentlig æggesnaps med
piskefløde til hende. Men selvom børnene var musestille, blev Mormis nu
alligevel lidt nervøs over så mange mennesker på en gang, så vi skyndte os
at give hende æggesnapsen og gå igen.
Til middag havde jeg en mellemtime, så jeg ræsede til dyrlægen og købte
noget godt killingefoder, som jeg lige kunne nå at give hende sammen med en
skål vand, inden jeg igen skulle undervise.
Da jeg endelig var færdig med timerne, kunne jeg få tid til det væsentlige,
nemlig at tage mig af Mormis og hendes killinger. Så nu har hun fået en
papkasse med håndklæder i og en bakke med kattegrus lige ved siden af. Jeg
var noget spændt på, om hun ville acceptere, at jeg rørte ved og endda
flyttede på killingerne, men hun sagde ikke en lyd til det, hun havde så
travlt med at spise, næsten som om hun tænkte "en barnepige, fint, så spiser
jeg imens"
Jeg lagde hende ind i kassen til killingerne bagefter, og gik så, i håbet
om, at hun blev liggende. Det gjorde hun heldigvis. Så nu ligger hun der og
hygger om sig selv og de små. Hun er meget tynd og pjusket, så jeg tror
ikke, hun har et hjem, som savner hende, men hun er meget glad for lidt
selskab og spinder meget. Hun lod mig også uden problemer løfte sig.
Hvad vi så gør, når killingerne bliver store nok til at tumle rundt, ved jeg
ikke lige endnu.
Nå, men udover at dele hele denne forvirrede dag med jer, så vil jeg spørge:
Er der noget, jeg har glemt at sørge for? Eller andre gode råd så Mormis og
hendes babyer kan få det så godt som muligt?

Venligst
en noget forpustet Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 17:21

Elwarth wrote:

> [...]
> spørge: Er der noget, jeg har glemt at sørge for? Eller andre gode
> råd så Mormis og hendes babyer kan få det så godt som muligt?

Det var ellers noget af en felttur, du kunne tage klassen med på
Det vil nok være en rigtig god ide at starte mormissen på p-piller
allerede nu. Ellers kan du risikere, at hun går i løbetid midt i det
hele, og det vil for det første give en forringet pleje af de små og for
det andet risiko for endnu et kuld.
P-piller vil ikke skade de små.
Held og lykke med projektet!

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 17:44

> [...]
> allerede nu. Ellers kan du risikere, at hun går i løbetid midt i det
> hele, og det vil for det første give en forringet pleje af de små og for

Hov ja, den del havde jeg lige glemt i farten - det er jo ellers ret
vigtigt! Men ellers (selv om det selvfølgelig er en større
investering) er der altså også mange dyrlæger, der godt vil sterelisere,
mens killingerne er helt små, hvis de kommer med, når indgrebet skal
foretages - det vil min dyrlæge i hvert fald godt, når der er tale om en
hittemis/mis der lever under kummerlige forhold for på den måde at
forebygge forekomsten af endnu flere danske "overskudskatte"!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 17:59

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det havde jeg faktisk været igang med at tænke på, jeg glemte bare at spørge
om tidspunktet. Så hun får en p-pille i morgen (eller måske senere i aften,
det ender nok med, at jeg liiige bliver nødt til at køre ud og sige godnat
til dem ) Jeg har jo Abbies p-piller at tage af.

> Hov ja, den del havde jeg lige glemt i farten - det er jo ellers ret
> vigtigt!

Absolut da!

> [...]
> hittemis/mis der lever under kummerlige forhold for på den måde at
> forebygge forekomsten af endnu flere danske "overskudskatte"!

Tak for forslaget, det må jeg lige vende med dyrlægen. Jeg havde jo ikke så
meget tid til at snakke med ham i dag, da jeg hentede foder.

Venligst
Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 18:15

Louise Hansen wrote:

> Men ellers (selv om det selvfølgelig er en større
> investering) er der altså også mange dyrlæger, der godt vil
> sterelisere, mens killingerne er helt små, hvis de kommer med, når
> indgrebet skal foretages

Ja, det er jo den allerbedste løsning - hvis altså dyrlægen mener,
mormis er i kondition til at klare narkosen ...

Niels Peter

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 18:19

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Det var ellers noget af en felttur, du kunne tage klassen med på

Hehe, ja det må du nok sige. Og selvom de normalt er en lidt urolig flok, så
opførte de sig aldeles eksemplarisk
Og så gik resten af timen selvfølgelig med at snakke om katte

>klip<
Den tog jeg lige sammen med Louises svar.

> Held og lykke med projektet!

Mange tak, jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, jeg har rodet mig ud i,
men i guder, hvor er de nuttede

Venligst
Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 18:22

Elwarth wrote:

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hehe, ja det må du nok sige. Og selvom de normalt er en lidt urolig
> flok, så opførte de sig aldeles eksemplarisk

Og alle tiders lejlighed til at tage hul på begrebet Skabelse

Niels Peter

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 18:26

> Og alle tiders lejlighed til at tage hul på begrebet Skabelse

Ja, og jeg har dem også til natur/teknik, så vi må vist også i gang med
forplantningens mysterier

Venligst
Dorthe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-09-03 21:22

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> writes:

> Mange tak, jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, jeg har rodet mig ud i,
> men i guder, hvor er de nuttede

I morgen husker du lige kameraet, ikke? :)

Held og lykke med de små.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 21:34

> I morgen husker du lige kameraet, ikke? :)

Det er da husket
Jeg har lige uploadet lidt billeder i mit album.
For lige at følge lidt op på sagen, så kan jeg fortælle, at vi nu har ryddet
vores ekstra værelse for diverse farlige ting, så nu bor Mormis og
mislingerne her. Det var jo en uholdbar situation for dem at bo i skolens
garage.
Hmm 5+1+7= *gisp*13 katte i forskellige størrelser under vores tag!
Mormis tog køreturen pænt, hun sagde ikke en lyd, men var dog lidt bekymret.
Det er som om, hun godt ved, at alt hvad vi gør ved hende af mærkelige ting,
kun er til hendes og killingernes bedste. Indtil videre har hun taget det
hele med ophøjet ro, så vi er fortrøstningsfulde.

> Held og lykke med de små.

Mange tak.

Venligst
Dorthe

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 22:34

> Det er da husket
> Jeg har lige uploadet lidt billeder i mit album.

Hej Dorthe!

Hvor er de kære! Ser jeg rigtigt, når jeg mener, at der er fire røde
killinger, en lille stribe-baby og to sorte??? Og hvor er missemor da
bare en smuk hunkat...hun har en meget speciel fave, som da vist nærmest
må være en slags tortie-tabby med de rødlige pletter, hun har i alt det
grå-stribede! Lige netop den farve, hun har, har jeg aldrig set før!

Og hvor var det da godt, at du fandt hende og har kunnet give hende et
nyt hjem sammen med de små mitter...Men husk nu at holde os opdateret
med billeder!

Fra : Pia J

Dato : 18-09-03 07:25

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in message

> må være en slags tortie-tabby med de rødlige pletter, hun har i alt det
> grå-stribede! Lige netop den farve, hun har, har jeg aldrig set før!

Hun er ellers Muddifarvet :) Muddimissen har bare kun 2 små røde pletter.
(Muddi er også hittemis - hun fandt os)

:Pia

Fra : Elwarth

Dato : 18-09-03 14:35

> Hvor er de kære! Ser jeg rigtigt, når jeg mener, at der er fire røde
> killinger, en lille stribe-baby og to sorte???

Hej Louise.
Du har næsten ret. Der er 3 røde, en stribet, to sorte med en lille hvid
plet og en sorttortie, som er næsten helt sort, men har en fin lille flamme
i ansigtet. Så der er da en enkelt, jeg er ret sikker på kønnet på
Resten har jeg ikke gransket rigtigt endnu.

> [...]
> må være en slags tortie-tabby med de rødlige pletter, hun har i alt det
> grå-stribede! Lige netop den farve, hun har, har jeg aldrig set før!

Nej, jeg kan heller ikke mindes at have set sådan en "live", kun på
billeder.

> Men husk nu at holde os opdateret
> med billeder!

Ska' nok, ska' nok

Venligst
Dorthe

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 14:28

Elwarth wrote:
> [...]
> lille flamme i ansigtet. Så der er da en enkelt, jeg er ret sikker på
> kønnet på Resten har jeg ikke gransket rigtigt endnu.

Hej Dorthe.

De tre røde er uden tvivl hanner, og den tortie en hun. Så kan du
sammenligne og finde ud af hvad resten er.

Hilsen
Jytte

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 14:58

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> De tre røde er uden tvivl hanner, og den tortie en hun. Så kan du
> sammenligne og finde ud af hvad resten er.

Der findes da også røde hunkatte? Jeg kan da fluks vise dig et par
stykker...

:Pia

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 15:20

Pia J wrote:
> "Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> Der findes da også røde hunkatte? Jeg kan da fluks vise dig et par
> stykker...

Jeg kender skam også selv røde hunkatte.
Men da der også er sorte killinger i kuldet formoder jeg at faderen ikke er
rød.
Røde hunkatte kommer af en tortie eller rød mor og en rød far.
Der kan selvfølgelig være forskellige fædre. Men jeg tror der er størst
sandsynlighed for at de røde er hanner.

Hilsen
Jytte

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 19-09-03 16:13

Hej Jytte,

> [...]
> Røde hunkatte kommer af en tortie eller rød mor og en rød far.
> Der kan selvfølgelig være forskellige fædre. Men jeg tror der er størst

Naturen er kendetegnet ved at være en værre snyder - jeg har parret en
rød hankat og en tortie hunkat, og fået 3 tortie piger og en blå dreng,
men ingen røde, hverken drenge eller piger

Y-kromosomet (som betyder at killingen bliver en han) får hankillingen
fra faderen, men det er populært sagt så lille, at der ikke er "plads"
til et gen der bestemmer om katten bliver rød eller sort også. Derfor
får hankatten kun et gen for enten rød eller sort på sit X-kromosom, der
kommer fra moderen, og hvis mormis er tortie, har hun et gen for rød og
et for sort at give videre, så der er 50% chance for at hankillingerne
bliver røde. Parrer man en tortie hun med en rød han kan der derimod
IKKE komme sorte/blå hunkillinger.

Så der var lidt mere til forvirringen, Dorthe

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 16:22

Pernille & Jesper skrev i <news:3f6b1cd4$1@news.wineasy.se>:

> Så der var lidt mere til forvirringen, Dorthe

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om kattes farver.
Dengang de klonede den første kat, viste de misserne frem i
tv og sagde at kattene var ikke ens fordi det ikke var noget
med gener at gøre hvordan farverne fordelte sig - ved du
noget om hvad der så har noget med farvefordelingen at gøre?

Jeg syntes nemlig det lød meget underligt at de små misser
ikke var ens, når de var kloner.

Jane - der er forvirret

Fra : Kate

Dato : 20-09-03 10:54

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> Jeg syntes nemlig det lød meget underligt at de små misser
> ikke var ens, når de var kloner.

Det kan jeg også huske at ha' hørt og undret mig over. Jeg troede i min
store naivitet at en klon _altid_ var en nøjagtig kopi.

--
Kate

Ved privat svar, bed om en gyldig adresse, denne duer ikke!
If you want to reach me ask for a valid address this one is not
working!

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 16:14

Pernille & Jesper wrote:
> [...]
> kan der derimod IKKE komme sorte/blå hunkillinger.
>
> Så der var lidt mere til forvirringen, Dorthe

Jeg ved det godt, det er mig der vrøvler. Selvfølgelig kan der komme sorte
killinger efter en rød hankat og en tortie hunkat.
Det er da også muligt at faderen er rød. Men så er de sorte hanner. En rød
hankat vil altid give tortie eller hvis moderen er tortie, røde hunner.
Det bliver nu interessant at få at vide hvilket køn killingerne har.

Hilsen
Jytte

Fra : Elwarth

Dato : 19-09-03 21:22

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver nu interessant at få at vide hvilket køn killingerne har.

Hej
Nu har jeg fået kigget lidt grundigere på killingerne. Da den tortie jo
højst sandsynligt er en hun, startede jeg med at studere den nærmere og
derefter forsøge at sammenligne med de andre. Så mit bedste bud er, at de to
sorte og tortien er hunner, de tre røde og den stribede er hanner. Men jeg
har aldrig prøvet at kønsbestemme så små killinger før, så jeg er absolut
ikke sikker.
Og hele teorien bag er jeg simpelthen for træt og for forkølet til at kunne
koncentrere mig om lige nu
I øvrigt ser de ud til at trives fint. De har alle taget mere eller mindre
på fra i forgårs til i går (de er ikke blevet vejet endnu i dag), undtagen
en enkelt, som vejede det samme. Mormis er blevet meget pænere i pelsen og
spiser godt, hun bruger bakken og er meget kælen og tillidsfuld.

Venligst
Dorthe

Fra : Jytte

Dato : 19-09-03 21:19

Elwarth wrote:
> [...]
> dag), undtagen en enkelt, som vejede det samme. Mormis er blevet
> meget pænere i pelsen og spiser godt, hun bruger bakken og er meget

Hej Dorthe.

Killinger kan jo skifte køn, det er ganske vist.

Hilsen
Jytte

Fra : Elwarth

Dato : 19-09-03 21:56

Men jeg har aldrig prøvet at kønsbestemme så

> Killinger kan jo skifte køn, det er ganske vist.

Naturligvis

Venligst
Dorthe

Fra : Kate

Dato : 20-09-03 10:55

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in

> Killinger kan jo skifte køn, det er ganske vist.

Hahahaha, ja, det gælder også for kaniner

Fra : Jane

Dato : 20-09-03 18:39

Kate skrev i <news:3f6c23fd$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Hahahaha, ja, det gælder også for kaniner

Og får! Hvor min mor bor havde kommunene (vist nok) udsat
en masse får. Jeg tog tit derhen for at hilse på dem og
snakke med dem. Et år var der pludselig mange sorte og
meget få hvide lam. Vi spurgte hvorfor. Manden der fodrede
dyrene fortalte os at de satte en masse hun-får ud, og da
de så skulle sætte et hvidt han-får ind senere viste det
sig at et enkelt af de hun-får som havde været i fåreind-
hegningen hele tiden (et sort får) havde vist sig ikke at
være en hun alligevel...

Jane

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-09-03 22:52

> [...]

> vores ekstra værelse for diverse farlige ting, så nu bor Mormis og
> mislingerne her. Det var jo en uholdbar situation for dem at bo i skolens

vil lige sende en thumbs-up for din indsats her

> [...]
> kun er til hendes og killingernes bedste. Indtil videre har hun taget det
> hele med ophøjet ro, så vi er fortrøstningsfulde.

Det lyder jo ret meget sådan i det mindste, hun har været heldig her..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk

Fra : Elwarth

Dato : 18-09-03 14:38

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
> "Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> writes:

> vil lige sende en thumbs-up for din indsats her

Hej Henrik.
Mange tak, nogen måtte jo gøre noget (og jeg brød mig ikke om pedellens
forslag)

> Det lyder jo ret meget sådan i det mindste, hun har været heldig her..

Og det er jo altid dejligt, at hun så sætter pris på det

Venligst
Dorthe

Fra : Denise

Dato : 18-09-03 07:40

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> wrote in message

> [...]
> vores ekstra værelse for diverse farlige ting, så nu bor Mormis og
> mislingerne her. Det var jo en uholdbar situation for dem at bo i skolens

Hej Dorthe
Hvor er de dejlige, og hvor er det godt du var i nærheden
Hilsen Denise

Fra : Elwarth

Dato : 18-09-03 14:40

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er de dejlige, og hvor er det godt du var i nærheden

Hej Denise.
Mange tak, jeg nyder dem også i fulde drag

Venligst
Dorthe

Fra : Charlotte

Dato : 19-09-03 16:31

Hej Dorthe

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Først vil jeg lige sige, at jeg synes, det er kanon, det du har gjort - gid
der da var flere som dig

> Jeg har lige uploadet lidt billeder i mit album.

Men nu er jeg altså ret ny herinde - og jeg aner ikke, hvor pokker man ser
det album?? Jeg har set det et par gange, at der er henvist til nogle
billeder - men jeg kan ikke liiiige finde ud af, hvor man ser dem henne - er
der nogen, der fil fortælle mig det?

Ellers vil jeg bare sige held og lykke med misserne.

KH
Charlotte

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 16:40

Charlotte skrev i <news:3f6b20b8$0$54845$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Men nu er jeg altså ret ny herinde - og jeg aner ikke, hvor pokker man
> ser det album??

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php

Jane - som elsker at se på billeder af alle de søde katte!

Fra : Charlotte

Dato : 19-09-03 16:52

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse >
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php

> Jane - som elsker at se på billeder af alle de søde katte!

Ahaaaaa! Takker og lurer straks

Charlotte - som også elsker at se på misse-billeder

Fra : Charlotte

Dato : 20-09-03 13:12

Hej Jane
"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php

Tusind tak - er du da helt swimmel mand, der er mange misser herinde. Brugte
hele aftenen i går på at kigge albums *fnis*

God lørdag til alle

Mvh
Charlotte

Fra : Elwarth

Dato : 19-09-03 21:27

"Charlotte" <charlotte@askjaer.dk> skrev i en meddelelse
> Først vil jeg lige sige, at jeg synes, det er kanon, det du har gjort -
gid
> der da var flere som dig

Hej Charlotte
Mange tak, ja her i omegnen synes man vist, at jeg er godt åndssvag at bruge
så meget tid (og penge) på en kat. Især da, når det egentlig ikke er min
egen. Så er det jo rart at få bekræftet herinde, at det er det rigtige, jeg
gør (ikke at jeg selv er i tvivl).

>klip om albummet, som andre har svaret på<

> Ellers vil jeg bare sige held og lykke med misserne.

Tak
Jeg tror mere og mere på projektet, som tiden går og misserne trives bedre
og bedre.

Venligst
Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-09-03 21:53

> [...]

> egen. Så er det jo rart at få bekræftet herinde, at det er det rigtige, jeg

Jeg tænker at ret mange rundt om i verden ser på os kattetosser som en
samling som er sluppet ud fra kolbøttefabrikken, med vores fokus på
kattes velbefindende, al snakken om at nu har den gjort dette eller
hint, de enormt lange samtaler/tråde om indholdet i kattebakken og
gruset til den, bekymring for andres katte/deres slaver osv...

Sjovt nok så forstummer snakken hvis de selv flytter sammen med en
misser, så vi er jo nok ikke helt galt på den...*GG*

> Tak
> Jeg tror mere og mere på projektet, som tiden går og misserne trives bedre
> og bedre.

Hendes opførsel får mig til at tænke på om hun er blevet dumpet fordi
hun blev gravid eller om hun "bare" kom væk pga en løbetid, endelig
kunne det jo også være en hormonal betinget opførsel. Fordi Melissa
blev passet af min nabo i ca 7 måneder, men først da hun fik mivere,
kunne naboen komme til at nusse lidt med hende. Da det var overstået
blev hun sit gamle kun et menneske og når jeg har lyst, selv igen...

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 22:05

Henrik Pedersen skrev i <news:m3fzis5wm1.fsf@Henrik.misbamsen.dk>:

> kunne det jo også være en hormonal betinget opførsel. Fordi Melissa
> blev passet af min nabo i ca 7 måneder,

Jeg havde en kat der, ifølge jungletrommerne, havde født sine
killinger hos nogle andre i byen (vi vidste godt den ikke var
gravid mere jo), desværre gad de ikke læse halsbåndet og give
os besked. Da vi var tvunget til at flytte, nænnede vi ikke at
tage mormissen med til Inges kattehjem som vi ellers gjorde
med de andre katte vi havde (kunne ikke tage en eneste med)
fordi den diede killinger "et eller andet sted". Vi tog hals-
båndet af den og håbede killingeejerne ville forstå katten nu
var "fri" og deres ansvar - ligesom killingerne åbenbart var
adopteret uden vores accept.

Jane - trist ved tanken om den mis og ikke at vide hvad der
skete med hende og killingerne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-09-03 07:30

Dorthe skrev
<Jeg tror mere og mere på projektet, som tiden går og misserne trives bedre
og bedre >

Jeg har selvfølgelig fuldt med i tråden, selvom en
anden og mere ubehagelig personage har "brugt"
min energi. Det er så dejligt at høre at den lille familie
trives, det var heldigt for missemor at hun valgte "din"
skole.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Elwarth

Dato : 20-09-03 12:04

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selvfølgelig fuldt med i tråden, selvom en
> anden og mere ubehagelig personage har "brugt"
> min energi.

Hej Marianne
Sådan er det jo, man kan ikke være alle steder på en gang

Det er så dejligt at høre at den lille familie
> trives, det var heldigt for missemor at hun valgte "din"
> skole.

Ja, jeg tror hun synes, der er faldet en appelsin ned i hendes turban, sådan
som hun gør sig til for os

Venligst
Dorthe

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 17:27

> [...]
> Er der noget, jeg har glemt at sørge for? Eller andre gode råd så Mormis og
> hendes babyer kan få det så godt som muligt?

Hvor er det dog synd for den stakkels "hittefamilie" - hvis hunkatten er
tam og kælen, kunne noget tyde på, at hun evt. er en sommerhuskat, der
bare er blevet efterladt...utroligt, at nogle mennesker kan være så
grusomme!

Da jeg jo selv netop står midt i en lignende (om dog mindre alvorlig)
situation med min nabos kat, som jeg tidligere har fortalt om og i den
forbindelse har fået en masse gode råd, vil jeg da lige spørge, om du
evt. har kigget den lille familie efter for lopper?? Med så mange
killinger i kuldet, har de jo nok at gøre med at slås for maden, uden at
de også skal slås med en hel bunke blodsugende lopper! Du kan købe
Frontline eller Advantage Vet i pipetteform og så give missemor en
pipette - ifølge min dyrlæge overføres midlet så til killingerne, når de
kravler rundt i hendes pels og dier! En pakke med 3-4 pipetter koster
ca. 135 kr og er ret effektiv!

Men faktisk var det nok bedst - selv om det lyder meget koldt og kynisk
- at få tre eller fire af killingerne aflivet, så kuldet ikke var så
stort og dermed mere overkommeligt for missemor. Nu ved jeg jo ikke lige
hvor i landet, du bor, men her i Aalborg har min dyrlæge f.eks. det
tilbud, at de afliver killingerne gratis, hvis man kommer med dem før,
de får øjne, så måske der findes lignende tilbud hos andre af landets
dyrlæger??? Det er selvfølgelig op til dig, men hvis jeg var dig, ville
jeg overveje det, for selv om det virker hårdt, så er det i sidste ende
bedst for både moderkatten og killingerne, hvis nogle af killingerne
kommer væk!

Jeg håber, at du kan bruge dette til noget!

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 18:14

> [...]
> tam og kælen, kunne noget tyde på, at hun evt. er en sommerhuskat, der
> bare er blevet efterladt...utroligt, at nogle mennesker kan være så

Ja, det må du nok sige! Min teori er nu mere, at det er nogle af de
f********** ligeglade bønder, som bare har ladet hende gå for lud og koldt
vand, og så har hun forsøgt at finde et bedre sted at få sine killinger.

vil jeg da lige spørge, om du
> evt. har kigget den lille familie efter for lopper??

Ikke så grundigt endnu, jeg ville ikke forstyrre dem mere end højst
nødvendigt lige i dag. Men som forsømt udekat har Mormis sikkert både lopper
og orm. Dyrlægen sagde, at jeg lige skulle vente nogle dage med at gøre
noget ved det (så meget nåede jeg da at spørge ham om).

> [...]
> jeg overveje det, for selv om det virker hårdt, så er det i sidste ende
> bedst for både moderkatten og killingerne, hvis nogle af killingerne

Måske har du ret, men lige nu er det helt utænkeligt for mig at gøre. De ser
alle fine og levedygtige ud, ingen "skravl" imellem, og Mormis passer dem
godt. Mit håb er, at med noget godt foder til hende, vil de klare det. Jeg
tager køkkenvægten med derud i morgen (eller i aften), og så vil jeg holde
øje med, om de vokser, som de skal alle sammen. Ellers må jeg jo overveje
det igen.

> Jeg håber, at du kan bruge dette til noget!

Bestemt
Har du (eller I andre) nogle gode ideer til, hvordan jeg ellers kan give
Mormis lidt at stå i mod med? Et eller andet kosttilskud udover
killingefoderet?

Venligst
Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 18:17

Elwarth wrote:

> Har du (eller I andre) nogle gode ideer til, hvordan jeg ellers kan
> give Mormis lidt at stå i mod med? Et eller andet kosttilskud udover
> killingefoderet?

Piskefløde med pasteuriserede æggeblommer rørt i - en gevaldig
kaloriebombe til en udslidt mis

Niels Peter

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 18:22

> Piskefløde med pasteuriserede æggeblommer rørt i - en gevaldig
> kaloriebombe til en udslidt mis

Det var også lige, hvad jeg kunne finde på i farten
Men hvor tit/hvor meget må hun få af det?

Venligst
Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 18:23

Elwarth wrote:

> Det var også lige, hvad jeg kunne finde på i farten
> Men hvor tit/hvor meget må hun få af det?

Så meget, hun vil have. Den eneste skade, en kat kan få ved at få for
meget af ovenstående, er overvægt.
Og det er jo næppe en risikofaktor for lige denne kat ...

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 18:28

> Så meget, hun vil have. Den eneste skade, en kat kan få ved at få for
> meget af ovenstående, er overvægt.
> Og det er jo næppe en risikofaktor for lige denne kat ...

Ikke foreløbig i hvert fald
Tak for svaret, så tror jeg lige, jeg må på jagt i skolens køkken igen i
aften.

Venligst
Dorthe

Fra : Ragna

Dato : 17-09-03 19:45

Hej Dorthe!

Den lille familie var vist heldig med at få dig til "skytsengel".
Jeg kan lige forestille mig dit ræs mellem de forskellige timer og din nye
"familie."
Desværre har jeg ingen gode råd at give, men jeg krydser fingre og tæer for
at det må gå godt med de små, og at de alle sammen må få gode hjem.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-03 20:39

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Dorthe!
>
> Den lille familie var vist heldig med at få dig til "skytsengel".

Mange tak, det håber jeg da, de synes

> Jeg kan lige forestille mig dit ræs mellem de forskellige timer og din nye
> "familie."

Ja, det var ikke den store koncentration, jeg kunne finde frem!

> Desværre har jeg ingen gode råd at give, men jeg krydser fingre og tæer
for
> at det må gå godt med de små, og at de alle sammen må få gode hjem.

Tak for det. Jeg regner med, at de kommer på www.vildkat.dk når vi får lidt
mere overblik over situationen.

Venligst
Dorthe

Fra : dpl

Dato : 18-09-03 21:16

Elwarth wrote:
> Tak for det. Jeg regner med, at de kommer på www.vildkat.dk når vi får lidt
> mere overblik over situationen.

Hej Dorthe
Jamen det er da lige hvad de skal!
Du sender bare en lille tekst og 1-2 søde billeder, så skal de fluks
komme on-line *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 19:27

> Piskefløde med pasteuriserede æggeblommer rørt i - en gevaldig
> kaloriebombe til en udslidt mis

Jep, og lidt druesukker rørt i vil give den stakkels hunmis ekstra
energi til at klare opgaven som mor - det kender jeg i hvert fald mange
opdrættere, der giver deres katte som en "opstrammer" ovenpå en fødsel!

Fra : Kate

Dato : 20-09-03 11:05

Hvor er det dejligt at nogen reagerede på misserne og at du ville/kunne
tage dig af dem.
De ser bare så dejlige ud, så dejlige at jeg er glad for at du bor
langt pokker i vold fra mig , for nøøøøøøjjjjj hvor mormis ser
lækker ud. Hende kunne jeg sagtens falde for og så har jeg endda kun
set hendes billede

Jeg foreslår iøvrigt at mormis og killinger kommer ind under
tortiekontoens vinger, hvad siger i andre?

Fra : Elwarth

Dato : 20-09-03 12:15

"Kate" <doughnut@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt pokker i vold fra mig , for nøøøøøøjjjjj hvor mormis ser
> lækker ud. Hende kunne jeg sagtens falde for og så har jeg endda kun

Hej Kate
Altså transportproblemer er til for at løses
Vi kommer gerne og afleverer hende til den tid, hvis det er. *fedte, fedte*

> Jeg foreslår iøvrigt at mormis og killinger kommer ind under
> tortiekontoens vinger, hvad siger i andre?

Det er rigtig sødt af dig at foreslå det, men det er ikke nødvendigt. Vi
klarer os endda, så hellere bruge tortiekontoen til andre med et stort
hjerte, men knap så stor en pengepung. Men tak fordi, du tænkte på det

Venligst
Dorthe

Fra : Ann K

Dato : 20-09-03 14:22

Hej Dorthe.
Tja - mange roser...
Både med stamnavn... men især fordi du har gidet at gøre en forskel for
Mormis
Hun ser på billederne ud som om hun virkelig trængte til en hjælpende hånd!
tynd og "pjasket" pelsen
Mormis er Sorttortietabby - nøjagtig ligesom Kludetæppet... forstår du nu,
hvorfor jeg ikke mener, det er pænt??

> Det er rigtig sødt af dig at foreslå det, men det er ikke nødvendigt. Vi
> klarer os endda, så hellere bruge tortiekontoen til andre med et stort
> hjerte, men knap så stor en pengepung. Men tak fordi, du tænkte på det

Og her har du så gjort dig fortjent til min store _respekt_!!!
Det er et hamrende dyrt ansvar, du nu har påtaget dig... dejligt at opleve
at du kan se længere frem i tiden - og ved at der sikkert kommer flere
andre, som vil stå i samme situation - uden at kunne klare det økonomisk!

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Elwarth

Dato : 20-09-03 14:39

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mormis
> Hun ser på billederne ud som om hun virkelig trængte til en hjælpende

Hej Ann
Takker for roserne
Hun ser allerede meget pænere ud, hun må have haft lidt tid til overs til at
vaske sig og sådan ovenpå fødslen. Så hendes pels er faktisk rimeligt blank
og fin nu.

> Mormis er Sorttortietabby - nøjagtig ligesom Kludetæppet... forstår du nu,
> hvorfor jeg ikke mener, det er pænt??

Nå ja, det er det, det hedder. Men nej, jeg forstår dig ikke, jeg eeelsker
tortier

> [...]

> at du kan se længere frem i tiden - og ved at der sikkert kommer flere
> andre, som vil stå i samme situation - uden at kunne klare det økonomisk!

Hold da helt op, jeg sidder jo her og rødmer
Jeg ved, det bliver dyrt. Jeg har allerede brugt en del på ordentligt foder
og lidt udstyr til dem. Om 14 dage skal de til dyrlægen og tjekkes i alle
leder og kanter, så må vi se, om der viser sig noget, der skal behandles
for. Og så har jeg bestemt, at hverken Mormis eller killingerne forlader
vores hus uden at blive vaccineret og neutraliseret først, så der venter den
største udskrivning. Men jeg satser på, at min dyrlæge kan overtales til
noget mængderabat, jeg er jo i forvejen en flittig kunde
Så de bliver ikke foræret væk, men kommer til at koste lidt, selvom jeg
selvfølgelig ikke kan få alle pengene ind igen.
Det blev de i øvrigt noget skuffede over i 3. klasse

Venligst
Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-09-03 23:08

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> writes:

> Nå ja, det er det, det hedder. Men nej, jeg forstår dig ikke, jeg eeelsker
> tortier

Så skulle du prøve at kigge på tortielovers i yahoo groups, der er en
større samling af tortieejede mennesker men sproget er engelsk ;-/

Vi planlægger for tiden at besøge Ann og Jan med alle vores tortie
misser og går ikke igen før hun har overgivet sig og siger at tortie
er pænt *GGG*
(bare for sjov Ann, men kunne ikke lige dy mig..*GGG*)

Fra : Ann K

Dato : 20-09-03 23:45

> Vi planlægger for tiden at besøge Ann og Jan med alle vores tortie
> misser og går ikke igen før hun har overgivet sig og siger at tortie
> er pænt *GGG

*GYS*

> (bare for sjov Ann, men kunne ikke lige dy mig..*GGG*)

Okæj... beder Saga om at lægge sig snue inde i klædeskabet igen! ;-D

Fra : Kate

Dato : 21-09-03 19:28

Henrik Pedersen <misbams-meow@edb.dk> wrote in

> (bare for sjov Ann, men kunne ikke lige dy mig..*GGG*)

Hahahaha. Ja, så kommer jeg også, dog uden tortie-mis for sådan en
indgår jo (endnu) ikke i samlingen

Fra : Kate

Dato : 21-09-03 19:30

> Altså transportproblemer er til for at løses
> Vi kommer gerne og afleverer hende til den tid, hvis det er.
> *fedte, fedte*

Uha, du må ikke lokke på den måde. Jeg _har_ jo huset fuldt i forvejen!
Men hun ser godt nok så kær ud, men jeg har altså altid syntes at
tortiemisser er umådeligt smukke.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-09-03 12:28

Kate skrev
<Jeg foreslår iøvrigt at mormis og killinger kommer ind under tortiekontoens
vinger, hvad siger i andre? >

helt enig ,-))

--
Marianne Hellemose