Formular og opdatering af database
Fra : johan svendsen

Dato : 17-09-03 13:27

Hej Nyhedsgruppe

Forleden fik undertegnede og et par venner fra min gamle klasse
en ide, vi ville lave en hjemmeside med info osv. om vores gamle
gymnasieklasse... Herefter satte jeg mig for bla. at lave
klasselisten, jeg surfede lidt på nettet og fandt hurtigt
html.dk... herefter læste jeg de tutorials i har liggende, de er
i øvrigt meget let forståelige... Well, jeg kom til sidste afsnit
i ASP tutorial, afsnittet om opdatering af databasen
(klasselisten ligger som en database), jeg ville lave en side med
en formular (som set i lektion 11 om ASP) dvs. altså kæde de to
sider sammen... umiddelbart ville jeg tro at det bare var at
koble de to koder, men det virker altså ikke... hvad gør jeg galt
?
jeg skriver koden til opdater.asp herunder:

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Update personer set "
strSQL = strSQL & "Fornavn= <% Response.Write
Request.Form(brugernavn) %> "

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>%>
<h1>Databasen er opdateret!</h1>

koden til op.asp (som er den side man afvikler, med den grafiske
side):

<title>Formular</title>
<head>
</head>
<h1>Skriv dit navn</h1>

<form method="post" action="opdater.asp">
<input type="text" name="brugernavn">
<input type="submit">
</form>

Og min browser kommer med følgende fejl:

Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0409)
Unterminated string constant
/opdater.asp, line 15, column 70
strSQL = strSQL & "Fornavn= <% Response.Write
Request.Form(brugernavn) <- linie 15 er denne og linien over

Jeg har prøvet meget, men jeg tror at jeg har lokaliseret
problemet til at være "Fornavn= , i jeres tutorial har man
nemlig sat tekst i stedet for en variabel som jeg indsætter...

Jeg håber at jeg har forklaret mit problem tydeligt nok

På forhånd tak!

hilsen Johan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 17-09-03 13:44

johan svendsen wrote:
> [...]
> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")

Problemet ligger nok i nedenstående, du har ASP-tags inde i din ASP-kode og
det går ikke. Response.write bruges til at skrive til skærmen og skal
således heller ikke være med i opbygningen af din sql-sætning.[1]

> ' SQL sætning opbygges
> strSQL = "Update personer set "
> strSQL = strSQL & "Fornavn= <% Response.Write
> Request.Form(brugernavn) %> "

Prøv i stedet med:

strSQL = "Update personer set "
strSQL = strSQL & "Fornavn= '" & Request.Form(brugernavn) & "'"

Hvis du kopierer ovenstående over, vil du se at jeg har sat enkelte
anførselstagn ind omkring din variabel. Det er fordi jeg går ud fra at
brugernavn i din database er en streng og så skal den pakkes ind i enkelte
pinger.

[1]
Princippet i at sammensætte en sql-sætning ( eller en hvilken som helst
anden streng ) er:
<%
Dim strSql, strVar

strVar = "Hans"
strSql = " Hej med dig "
' sæt de to variable sammen
strSql = strSql & strVar
' nu vil strSql indeholde "Hej med dig Hans"
' Hvis du vil udskrive den til skærmen :
Response.Write strSql
' Hvis du vil køre den på databasen ( den vil fejle ):
Conn.Execute(strSql)

%>

Mvh
Chrisser

Fra : johan svendsen

Dato : 17-09-03 13:55

Tak for dit svar!!!

> strSQL = "Update personer set "
> strSQL = strSQL & "Fornavn= '" & Request.Form(brugernavn) & "'"

Jeg har prøvet lidt med det du sagde, og det ser ud til at virke, godtnok med
lidt skønhedsfejl (alle elever kom til at hedde johan til fornavn ), men
det virkede...
Forresten ændrede jeg din kode lidt for at den ville, jeg ved ikke, men det er
sikkert bare specifikt for min kode det gælder:

> strSQL = "Update personer set "
> strSQL = strSQL & "Fornavn= '" & Request.Form("brugernavn") & "'" '

MVH

Fra : Chrisser

Dato : 17-09-03 14:05

johan svendsen wrote:
> Jeg har prøvet lidt med det du sagde, og det ser ud til at virke,
> godtnok med lidt skønhedsfejl (alle elever kom til at hedde johan
> til fornavn ), men det virkede...

Hæ hæ - sådan går det uden where-delen

> Forresten ændrede jeg din kode lidt for at den ville, jeg ved ikke,
> men det er sikkert bare specifikt for min kode det gælder:

Næ, der skal godt nok gåseøjne omkring brugernavn når du henter det ud fra
en form

Må jeg foreslå dig, hvis du ikke allerede har det, at kigge lidt på editorer
der kan finde ud af at farvelægge din kode ?
Så tror jeg du ville have opdaget problemet før du fik fejl ( og jeg ville
have set det med de gåseøjne hvis jeg have skrevet mit svar inde i min )

Der findes flere af dem, f.eks editplus fra http://www.editplus.com/
- der er 30 dages prøvetid på den, derefter kan du registrere den hvis du
kan lide den. Den er god til at farvelægge kode og det frasorterer altså
mange syntaksfejl.

Chrisser

Fra : johan svendsen

Dato : 18-09-03 17:15

mange tak for din hjælp... det er godt at få henvisninger, for som jeg skrev
i starten af dette spørgsmål er jeg ret ny inden for webprogrammering (og
programmering i det heletaget)
;)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-03 21:04

johan svendsen skrev:

> mange tak for din hjælp... det er godt at få henvisninger, for
> som jeg skrev i starten af dette spørgsmål er jeg ret ny inden
> for webprogrammering (og programmering i det heletaget)

Hvem svarer du? Det er svært at se når du ikke medtager noget af
det indlæg du kommenterer. Se gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen