Hvad er en cpp?
Fra : Heine Laursen

Dato : 17-09-03 12:44

Hejsa.

Jeg og en kammerat sider her og diskutere hvad cpp (C Pre Compiler) enlig
er.

Jeg mener det er et stykke program der chekker synsaksen eller sådan noget
før det bliver compilet af feks GCC

Min kammerat mener at det er programmet der faktisk compiler en *.cpp fil

Hvem af os har så ret?

Heine Laursen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-03 13:12

Heine Laursen skrev:

>Jeg og en kammerat sider her og diskutere hvad cpp (C Pre Compiler) enlig
>er.

Hvilket system benytter en sådan fil? Er det et program der
hedder cpp.exe?

Mitt system (BC++ 5.5) har en fil der hedder cpp32.exe. Det er
selve compileren, og det står for "C Plus Plus". Compileren er
både præ og nonpræ.

--
Bertel

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 17-09-03 13:47

> Mitt system (BC++ 5.5) har en fil der hedder cpp32.exe. Det er
> selve compileren, og det står for "C Plus Plus". Compileren er
> både præ og nonpræ.
>
> --

Sikker på det? Mener at Borlands compiler hedder bcc32.exe og en kørsel af
cpp32.exe giver:

"Borland C++ Win32 Preprocessor 5.6 Copyright (c) 1993, 2002 Borland"

Mvh.

Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-03 13:57

Kasper Kristensen skrev:

>Sikker på det? Mener at Borlands compiler hedder bcc32.exe og en kørsel af
>cpp32.exe giver:

> "Borland C++ Win32 Preprocessor 5.6 Copyright (c) 1993, 2002 Borland"

Undskyld, du har da helt ret.

--
Bertel

Fra : Robert Larsen

Dato : 18-09-03 07:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Mitt system (BC++ 5.5) har en fil der hedder cpp32.exe. Det er
> selve compileren, og det står for "C Plus Plus". Compileren er

Mon ikke de mener en C Pre Processor ?
Hvis det er tilfældet så er en preprocessor et program som udfører
substitutioner i din kode inden det compiles. #include directiver
substitueres med indholdet af den inkluderede fil, makroer (#define
MAX(x,y) ((x) > (y) ? (x) : (y))), betinget compilering (#ifdef ....
#else ....), osv. Det er så resultatet af preproceseringen som gives
videre til compileren.

Robert

Fra : Ivan Johansen

Dato : 17-09-03 13:59

Heine Laursen wrote:
> Jeg og en kammerat sider her og diskutere hvad cpp (C Pre Compiler) enlig
> er.

C Pre-Processor blev oprindeligt udført før selve compileringen af et C
program. I dag sker det ofte som en del af compileringen. cpp reagerer
på direktiver som starter med #, f.eks:
#include bruges til at inkludere en anden fil
#define bruges til at definere en makro
#ifdef tjekker på om en makro er defineret.

Ved hjælp af makroer kan man lave en simpel erstatning af tekst.

Ivan Johansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-09-03 15:46

Heine Laursen wrote:
> [...]
> før det bliver compilet af feks GCC
>
> Min kammerat mener at det er programmet der faktisk compiler en *.cpp fil

Hvis I har lyst til præcis at se, hvad præprocessoren gør, så kan
I få outputtet at se sådan (hvis I bruger gcc):

gcc -E foo.c

--
Jens Axel Søgaard