Strømstyring på Linux
Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-09-03 09:00

Hej NG

Først: Jeg er fuldstændig nybegynder med Linux!!!

Jeg er ved at sætte en webserver op, og skal have lavet noget strømstyring
på PC'en, a-la det man finder i Windows (harddisk spin-down, standby etc.)
Jeg har førsøgt at anvende det APM der er i BIOS'en, men det bliver
tilsyneladende overrulet af Linux'en (Redhat).

På Redhat.com har jeg fundet nogle beskrivelser om hdparm og apmd, men ikke
en step by step vejledning i hvordan man sætter det op. Er der nogen der har
et link til en sådan beskrivelse?

På forhånd tak

Nygaard

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-03 15:49

Den Wed, 17 Sep 2003 10:00:29 +0200 skrev Keld Nygaard:
> [...]
>Jeg har førsøgt at anvende det APM der er i BIOS'en, men det bliver
>tilsyneladende overrulet af Linux'en (Redhat).

Hvad er det sjove i en webserver der går i standby, så man ikke
kan kontakte den længere?

Mvh
Kent
--
Journalist: En der har forstand på at skrive artikler, men typisk
ikke på det artiklerne handler om.

Fra : Ivar

Dato : 17-09-03 16:04

Kent Friis wrote:

> Hvad er det sjove i en webserver der går i standby, så man ikke
> kan kontakte den længere?

Den kan da vækkes op på trafik på netkortet.

Ivar

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-03 16:10

Den Wed, 17 Sep 2003 17:03:30 +0200 skrev Ivar:

>Den kan da vækkes op på trafik på netkortet.

Det er ellers ikke normalt, for på de fleste netværk står der nogen
windows-kasser og sender en masse "støj" adskillige gange i
minuttet, så ville den aldrig gå i standby.

Wake-on-lan er IKKE "vækkes op ved trafik på netkortet".

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Ivar

Dato : 17-09-03 19:17

Kent Friis wrote:

> [...]
> minuttet, så ville den aldrig gå i standby.
> Wake-on-lan er IKKE "vækkes op ved trafik på netkortet".

Dengang jeg kørte win. havde jeg sat den til at gå i søvn (kan ikke huske hvor
dyb en søvn) og så vågne op når der var en der sendte en mail til min server.
Det er længe siden, så de nærmer omstændigheder kan jeg ikke huske, og den
maskine er slagtet nu, så jeg ved ikke om jeg kan reproducere på denne, når
engang jeg får bootet XP.

Ivar

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-09-03 17:28

> Hvad er det sjove i en webserver der går i standby, så man ikke
> kan kontakte den længere?

Det sjove vil jo være hvis der var en der viste hvordan man kunne lave
strømbesparelse på maskinen, så den stadig var tilgængelig...

/Nygaard