Webspeed og USB ?
Fra : TBC

Dato : 17-09-03 02:53

Da min ISP ikke bærer den interne gruppe om TDC's Oncable kabelmodem løsning
kaldet Webspeed, prøver jeg her.

I forbindelse med snarlig installation af Webspeed på kollegas PC, kunne jeg
godt tænke mig at vide om der er problemer eller forbehold ved at benytte
USB forbindelsen til Modemet, frem for at bruge et almindeligt netværkskort
(hvilket hun ikke i forvejen har)

Jeg har set at der følger en driver CD med som også skulle indeholde
USB-drivere, men når man ser Webspeeds hjemmeside ser det ud til at det er
tiltænkt at man skulle bruge netværkskort og ikke USB til løsningen.

Spørgsmålet er derfor om det overhovedet er muligt at bruge USB til Webspeed
løsningen. Jeg har f.eks et Ericsson HM220dp modem til min egen ADSL
forbindelse fra Telia, et modem som også har USB tilslutning, men det kan
jeg ikke få til at virke med min løsning, selv via downloadede USB drivere
til Modemet.

Hvordan er det med Webspeed, kan man bruge USB der, eller skal vi ud og
"investere" i et netværkskort ? ...Hvis der i givet fald kan bruges USB, er
der få nogle forhold/kompatibilitetsproblemer med Windows versioner eller
andet jeg skal være opmærksom på ?

TBC

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 17-09-03 06:20

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
er
> der få nogle forhold/kompatibilitetsproblemer med Windows versioner eller

Jeg bruger selv netkort, men de erfaringer med USB jeg har læst her og i
TDC's egen gruppe går på, at det ofte er muligt at få USB til at fungere.
Der kan dog let være problemer som gør at det alligevel ikke fungerer, eller
måske ikke fungerer særlig stabilt.

Windows 98 (SE?)og USB fungerer vist ikke altid lige godt. For nylig har der
også været noget kritik af (lidt ældre?)motherboards med VIA chipsets, men
så vidt jeg kunne læse mellem linjerne, så kunne det problem vist ofte løses
med nyeste Via 4in1 driver (hvis du ved hvordan man finder og installerer
den).

Generelt har rådet dog været, at hvis du vil have størst sandsynlighed for
at det fungerer godt og stabilt, så invester i et netkort. Et hurtigt kik på
et par web butikker siger at sådan et kort kan fås til omkring 100,-, så mon
ikke det var en god investering.

/Anders

Fra : Per Tordrup

Dato : 17-09-03 07:14

"Anders K. Olsen" <akol_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> TDC's egen gruppe går på, at det ofte er muligt at få USB til at fungere.
> Der kan dog let være problemer som gør at det alligevel ikke fungerer,

Jeg startede med at bruge USB, men mente ikke jeg fik den optimale
hastighed, efter en lille snak med en kollega, som overbeviste mig om at jeg
skulle bruge netkort, synes jeg at hastigheden er steget. Men det kan være
det bare er mig

> [...]

> et par web butikker siger at sådan et kort kan fås til omkring 100,-, så

Jo, jeg mener at det ville være en god invistering.

Per

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 17-09-03 12:03

On Wed, 17 Sep 2003 03:53:01 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> [...]
>der få nogle forhold/kompatibilitetsproblemer med Windows versioner eller

Jeg har indtil for nylig brugt Webspeed med USB fordi der ikke var
noget netkort i min computer. Det var helt problemløst, både hvad
angår installation og stabilitet på Windows 98 og XP Home/Pro. Jeg har
nu fået en anden PC med indbygget netkort, som (næsten) altid fungerer
upåklageligt.
Jeg har ikke kunnet konstatere nogen positiv ændring i hstigheden
efter skiftet fra USB til netkort..

KS

Fra : TBC

Dato : 17-09-03 12:44

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> upåklageligt.
> Jeg har ikke kunnet konstatere nogen positiv ændring i hstigheden

Tak til alle for jeres svar. Jeg kan altså konkludere at der er muligt at
bruge USB til Webspeed løsningen, men at man langt fra skal regne med samme
kompatibilitet til ethvert system som med netkort. Jeg vil derfor satse på
USB først, og se om der virker i min kollegas setup. Hvis ikke må hun jo så
i givet faldt "punge ud" til et netværkskort. Det handler ikke så meget om
de små 100-150 kr. for hende, men mere om princippet omkring hvordan hun
syntes hun er blevet smurt som "gør det selv kunde" med alle de ekstra
udgifter der alligevel kommer på til teknikker besøg grundet for ringe
signal i selve kabelnettet, hvilket jo bare er noget der burde virke som det
nu engang er under TDC's ansvar og service. Jeg tror derfor det vil være
mest fordelagtigt ikke at tirre hende med yderligere en udgift

Men endnu engang tak for jeres svar

TBC

Fra : Olesen

Dato : 17-09-03 17:51

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> der få nogle forhold/kompatibilitetsproblemer med Windows versioner eller

Det siges, at jo ældre bundkort, jo større problemer
med at få det til at virke.
Men disse vise ord synes jeg man kan
bruge overalt i en PC.

Jeg har ingen problemer med USB/webspeed løsningen.
Det kører perfekt.