Trådløs netwærk
Fra : Dan...

Dato : 16-09-03 22:19

Hej NG.

Står og skal installer en trådløs link fra A til B, ca. 100 meter med en
Wireless link. Den skal have ext. antenne tilslutning og skal kunne køre
krypteret. Nogle der har et godt bud på et produkt der kan det.

Med venlig hilsen

Dan...

Fra : Steffen

Dato : 17-09-03 14:36

Hej Dan,

Der er meget trådløst udstyr du kan sætte kraftigere antenner på, så du kan
få et ordenligt signal igennem på 100m. På 100m vil jeg tro at en 6dBi
antenne. Det jeg mangler lidt i din forklaring er, at jeg gerne vil hører om
hvilke omgivelser du skal sætte netværket op i og om det er samme netværk de
skal ligge i eller det skal være hver sit.

Steffen
Hjælp til netværket www.s-p.dk

Fra : Nicolai Solling

Dato : 17-09-03 17:27

Tænk lige på at hvis du benytter en 6dBi antenne så skal man dæmpe
sendestyrken i AP'et således at man ikke overstiger telestyrelsens
bestemmelser...

Nic

Fra : jens

Dato : 18-09-03 01:09

"Nicolai Solling" <nicolai@no.replies.dk> skrev i en meddelelse
> Tænk lige på at hvis du benytter en 6dBi antenne så skal man dæmpe
> sendestyrken i AP'et således at man ikke overstiger telestyrelsens
> bestemmelser...

Kan man ikke bare måle længere væk fra senderen ?

Gider du svare under det du kommenterer, det kan jeg godt lide.

Mvh Jens

Fra : Msp

Dato : 22-09-03 02:07

> [...]
> Tænk lige på at hvis du benytter en 6dBi antenne så skal man dæmpe
> sendestyrken i AP'et således at man ikke overstiger telestyrelsens

Jeg tror at du tager fejl her, han øger ikke udgangseffekten (typisk 60
milliwat) for accesspointet, han laver et støtte gain. Det er tilladt at øge
gainet fra antennen så meget det er muligt, ved F.eks. at stakke antenner.
Hvordan skulle radioamatører ellers kunne nå ca. jorden rundt med tilladte
sendestyrker.
Det er derimod ulovligt at montere en udgangsforstærker, således at effekten
øges.

Msp

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-03 11:50

On Mon, 22 Sep 2003 03:06:52 +0200, "Msp" <div@solvberg.dk>
wrote:

> [...]
> gainet fra antennen så meget det er muligt, ved F.eks. at stakke antenner.

Nej, det er ikke tilladt med wireless LAN.

I ETSI-lande er det max 100 mW, der må forlade antennen (A.K.A.
"EIRP" eller "equivalent isotropic radiated power"), så hvis man
har antenner med gain, vil man være nødt til at skrue ned for
sendestyrken på udstyret.

> Hvordan skulle radioamatører ellers kunne nå ca. jorden rundt med tilladte
> sendestyrker.

Der gælder muligvis andre regler for dem.

-A

Fra : jens

Dato : 19-09-03 13:43

> [...]

> Wireless link. Den skal have ext. antenne tilslutning og skal kunne køre
> krypteret. Nogle der har et godt bud på et produkt der kan det.

Linksys Wab11

www.elsborglink.dk har manualen i pdf, og der kan monteres externe antenner
på dem.

De har den egenskab af få en langt bedre rækkeevne med en
firmwareopgradering, uden ekstra antenner har jeg testet dem over 80 meter,
gennem 2 mure og et vindue.

Om de så når 100 meter også må du finde ud af, ingen vil love dig det, men
elsborg giver vist returret......

Mvh Jens