Dyrenes Dag indsamling
Fra : Carsten Sørensen

Dato : 16-09-03 17:18

Hej gruppe,

Jeg er sikkert ikke den eneste der i dag har modtaget et personligt
adresseret brev fra subject inkl. medfølgende girokort man kan udfylde
med et passende beløb. Jeg har faktisk lidt på fornemmelsen at de fleste
medlemmer af Kattens Værn har fået (eller vil i de kommende dage) dette.

Jeg har aldrig hørt om Dyrenes Dag, hvem i alverden er det?
www.dyrenesdag.dk fører til Inges Kattehjem. Faktisk har dette brev fået
mig op af stolen, da det lugter langt væk af at KV har videregivet min
adresse. Dette bygger jeg på at DD støtter KV (samt nogle andre
organisationer), girokortet er mærket med "KV" (så man kan se hvilken
type markedsføring der virker, antageligt), og KV er den eneste
dyreværnsorganisation jeg er medlem af.

Og det gør mig virkelig sur at KV render rundt og giver min adresse til
andre, hvis det er tilfældet. Desuden har jeg markering i CPR om at jeg
ikke ønsker denne type markedsføring, hvilket DD har ignoreret :-/

Og nu sidder der indtil flere og tænker "hold kæft han går i små sko,
det er jo velgørenhed." Ja? Og? Alle er lige for loven. Velgørende
organisationer bør måske endda gøre en ekstra indsats for at holde sig
på den rette side så de fremstår troværdige. DD er i hvert fald dumpet
på den konto, og jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor jeg skulle donere til
dem, når jeg bare kan donere direkte til KV eller en anden organisation,
så jeg ved hvor pengene lander. KV skuffer mig i den grad, hvis det da
er dem der har videregivet min adresse, men jeg kan ikke se hvem det
ellers skulle være.

Herunder følger en kopi af et brev jeg har sendt til DD og KV i dag,
hvis andre skulle føle sig inspireret.

Fortsat god aften :)

Carsten Sørensen
+ Fru V og Tortie der er totalt ligeglade med det her

---KLIP-KLIP---
Dyrenes Dag,
Dyrenes Dag Komité,
Hovedvejen 46,
5750 Ringe

Kattens Værn sekretariat,
Dronning Olgas Vej 4,
2000 Frederiksberg

Valby, d. 16. september 2003
Ang. Dyrenes Dag landsindsamling

Jeg har dd. modtaget en skrivelse angående Dyrenes Dag landsindsamling
samt girokort (kopi af hvilken er vedlagt), hvilket undrer mig meget da
jeg ikke har hørt om Dyrenes Dag før, eller været i kontakt med Dyrenes
Dag. En nærmere granskning af skrivelsen afslører dog at Dyrenes Dag
støtter Kattens Værn, af hvilken jeg er medlem, og jeg må derfor
konkludere at denne meget målrettede reklame er hjulpet på vej til min
adresse af Kattens Værn. Det lille “KV” mærke under “meddelelse til
modtager” på girokortet bestyrker yderligere min mistanke.

Efter en konsultation med Forbrugerstyrelsen har jeg fået beskræftet at
markedsføringsloven også gælder for fonde og velgørende organisationer,
da disse er at betragte som erhvervsdrivende. Jeg skal derfor gøre
opmærksom på markedsføringslovens §6a, stk. 3, og at jeg jvf. denne via
CPR-registret har frabedt mig disse typer af henvendelser. Det er i
denne forbindelse nødvendigt at gøre opmærksom på at erhvervsdrivende
har pligt til at krydschecke adresseret reklame med dette register fra
CPR, populært kaldet Robinson-listen. Dette har Dyrenes Dag tydeligvis
undladt at gøre i dette tilfælde.

Yderligere har Forbrugerstyrelsen bekræftet min mistanke om at det er en
yderst tvivlsom praksis at udveksle adresser organisationer imellem, og
jeg skal derfor også på det kraftigste indskærpe at Kattens Værn ikke må
give min adresse videre uden min tilladelse. I tilfælde af at Dyrenes
Dag ikke skulle have fået min adresse fra Kattens Værn beklager jeg
selvfølgelig, i så fald kan dette betragtes som en henstilling om ikke
at videregive min adresse i fremtiden, og jeg ønsker i det tilfælde at
få oplyst hvorfra Dyrenes Dag har min adresse.

Til sidst vil jeg minde om at Dyrenes Dag kan annoncere i Kattens Venner
uden at komme på kant med loven.

Fra : Denise

Dato : 16-09-03 19:23

"Carsten Sørensen" <p5iutis02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> medlemmer af Kattens Værn har fået (eller vil i de kommende dage) dette.
>
> Jeg har aldrig hørt om Dyrenes Dag, hvem i alverden er det?

Hej Carsten
Jeg har også fået fra DD og dem har jeg betalt 100 kr til, hver gang der var
landsindsamling, i 1999 boede de på Alhambravej, hvor DB også ligger ?????
Derfor troede jeg faktisk det var fra DB, men har nu set, at jeg også
betaler til en anden landsindsamling, nemlig fra DB.
Ja, foroven på brevet fra DD står medlemsnummeret fra KV, så enten er
adresserne givet videre fra KV eller også er det en afdeling af KV ??
Det kan være andre ved nærmere.

> www.dyrenesdag.dk fører til Inges Kattehjem.

Det synes jeg er meget underligt.

Hilsen Denise

Fra : Helle Knudsen

Dato : 16-09-03 20:22

Hej

Dyrenes Dag er ikke en forening.. men en dag hvor man slår et ekstra slag
for dyrene..

På Dyrenes beskyttelse hjemmeside står følgende:
Til minde om dyrenes skytshelgen Francis af Assisi markerer dyreværns
organisationer verden over Dyrenes Dag den 4. oktober. Francis af Assisi
blev født år 1182 i Assisi, og han er rettelig døbt Francis di Bernadone.
Forfærdet over sine oplevelser af sult, spedalskhed, fattigdom og nødlidende
mennesker og dyr viede han sit liv til at tjene Gud og blive omvandrende
prædikant med henblik på at sprede evangeliet og hjælpe dem, der havde hjælp
behov - han helbredte bl.a. mishandlede dyr. Lidt efter lidt tiltrak "Broder
Frans" sig et større antal disciple, og herved dannedes Franciskanerordenen
i år 1209. Francis af Assisi huskes i dag bedst for sin kærlighed til alle
levende og lidende skabninger - både mennesker og dyr. Han undlod aldrig at
forsvare dyrene i sine prædikener - dyrene, som han kaldte for sine "ydmyge
små brødre". Francis af Assisi døde den 3 oktober år 1226. To år efter sin
død blev han helgenkåret og ligger begravet i krypten under San Francesco.

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Denise

Dato : 16-09-03 21:33

"Helle Knudsen" <helle@NOSPAMlite.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Dyrenes Dag er ikke en forening.. men en dag hvor man slår et ekstra slag
> for dyrene..

Ja, men indsamlingen er til Dyrenes Dag Komité, men hvem står bag denne
indsamling hvert år ?
Hilsen Denise

Fra : Helle Knudsen

Dato : 16-09-03 21:53

Dyrenes Dags komité består af:
"Værn for værgeløse dyr", "Dansk Dyreværn Århus",
"Husdyrenes Vel" samt "Kattens Værn".
arrangerer dagen sammen med ZOO København.

http://www.husdyrenes-vel.dk/Husdyrenes%20Vel.data/Components/pdf/Side7.pdf

Altså en sammenslutning af dyreværns organisationer... og som(det er jeg
ikke helt sikker på) varetages af Husdyrenes Vel i Ringe på Fyn

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 08:00

"Helle Knudsen" <helle@NOSPAMlite.dk> wrote in message

> [...]
>
> Altså en sammenslutning af dyreværns organisationer... og som(det er jeg
> ikke helt sikker på) varetages af Husdyrenes Vel i Ringe på Fyn

Hej Helle
Tak for oplysningen, altså det ser da lidt ud som de er reelle ikke ?
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 08:46

Hej Helle
Jeg kom til at trykke på den knap, der vil sende email til dig i stedet for
at svare i gruppen. Idet jeg gjorde det, kom der et skærmbillede fra
Microsoft Outlook med følgende tekst:

"A program is trying to access e-mail addresses you have stored in Outlook.
Do you want to allow this ?

If this is unexpected, it may be a virus and you should choose "No". og så
nogle checkboxes.

Har du en visus på din maskine måske ?

Andre der ved hvad det går ud på ?

Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 10:52

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> [...]
> Do you want to allow this ?
>
> If this is unexpected, it may be a virus and you should choose "No". og så

Hej Helle
Undskyld, det siger den også når jeg skriver til andre, det har jeg bare
ikke gjort før, så jeg blev noget forvirret.
Så ingen alarm, undskyld hvis du blev nervøs
Hilsen Denise

Fra : Tina

Dato : 17-09-03 11:32

Denise wrote:

> [...]
> bare ikke gjort før, så jeg blev noget forvirret.
> Så ingen alarm, undskyld hvis du blev nervøs

Tjek lige din egen maskine for virus. Hvis den ikke har sagt det førhen, og
den gør det pludselig nu ved alle du prøver at sende til, er der grund til
at være på vagt
En glimrende gratis online virus-test-ting ligger der på

Hilsen
Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 11:43

> [...]
> at være på vagt
> En glimrende gratis online virus-test-ting ligger der på

Hej Tina
Den er gennemchecket for virus og det er på mit arbejde.
Men det var fordi jeg aldrig før havde svaret direkte til en person (som jeg
jo heller ikke skulle nu), at den kom med meddelelsen.
Så hvis du svarer Reply isf Reply Group, vil du nok også se den besked,
altså hvis du kører via Outlook Express - altså tror jeg nok, hihi
Hilsen Denise

Fra : Tina

Dato : 17-09-03 12:01

Denise wrote:

> [...]
> Men det var fordi jeg aldrig før havde svaret direkte til en person
> (som jeg jo heller ikke skulle nu), at den kom med meddelelsen.

Godt.

> Så hvis du svarer Reply isf Reply Group, vil du nok også se den
> besked, altså hvis du kører via Outlook Express - altså tror jeg nok,
> hihi Hilsen Denise

Hmmmmm, nej, det kommer den ikke med. Ikke hos mig, ihvertfald

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 16-09-03 22:04

Denise wrote:
> Ja, men indsamlingen er til Dyrenes Dag Komité, men hvem står bag denne
> indsamling hvert år ?

Du kom mig i forkøbet :) Deres SE-nummer kan slås op på www.cvr.dk -
http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=11625134&juridisk=S%D8G

Jeg har i øvrigt prøvet at ringe på det telefonnummer der står, men
nummeret er ikke længere i brug :-/

Jeg kan da godt lide tanken om et ekstra slag for dyrene en dag om året,
men jeg ville da så klart foretrække at det så kom ud til den brede
befolkning, i stedet for til os der allerede giver. Det ville nok være
mere indbringende at prædike for dem der ikke er omvendte :) Brevet
nævnte i øvrigt slet ikke noget om det skulle forholde sig således, nu
hvor jeg genlæser det er der faktisk ikke noget information af
nævneværdig værdi omkring deres arbejde eller hvor man kan indhente
flere oplysninger. Jeg er sikker på tanken er fin, men jeg synes at
foretagendet virker uldent. De gør i hvert fald ikke ret meget for at
fremstå som troværdige, og da jeg er meget skeptisk af natur, sååååå...

Jeg havde i øvrigt ikke lagt mærke til at mit KV-medlemsnummer stod på
brevet, men du har jo helt ret. Fy da, nu er jeg ikke i tvivl længere.
Så må KV jo kunne opklare noget. I'm on it :)

Carsten Sørensen

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 08:03

> [...]
> brevet, men du har jo helt ret. Fy da, nu er jeg ikke i tvivl længere.
> Så må KV jo kunne opklare noget. I'm on it :)

Hej Carsten
Det kan jo godt være de er reelle, se indlæg fra Helle. Men det der stadig
undrer mig er at deres telefonnummer ikke virker, samt at de linker til
Inges Kattehjem.
Og det er jo faktisk ret irriterende, at KV bare deler ud af adresser, det
kunne jeg også godt tænke mig et svar på, de burde jo have en skideballe for
det alligevel, jeg har bare ikke været klar over det. Jeg betaler faktisk
bare alle tiggerbreve, der har med dyr at gøre, lidt naivt ikke
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 17-09-03 06:34

"Helle Knudsen" <helle@NOSPAMlite.dk> wrote in message
> Hej
>
> Dyrenes Dag er ikke en forening.. men en dag hvor man slår et ekstra slag
> for dyrene..

Det er meget godt - man samler penge ind - hvor kommer de hen? Aflønning af
det kontorpersonale som indtaster beløbene? Ikke for at være nærig, men det
lyder ikke særlig gennemtænkt.

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-09-03 07:37

Uden at skulle gøre mig klog på hvordan tingene hænger sammen, har Dyrenes
Dags Komite eksisteret
i mange år, og så vidt jeg husker sendt girokort ud
omkring denne tid op til Dyrenes Dag i oktober, pengene bliver så delt
mellem de foreninger der er
nævnt

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 08:04

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> wrote in message
> [...]
> i mange år, og så vidt jeg husker sendt girokort ud
> omkring denne tid op til Dyrenes Dag i oktober, pengene bliver så delt

Ja, jeg har jo betalt i mange år, fandt en kvittering fra 99, hvor de boede
på Alhambravej.
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter

Dato : 17-09-03 08:21

Marianne Hellemose wrote:

> [...]
> i mange år, og så vidt jeg husker sendt girokort ud
> omkring denne tid op til Dyrenes Dag i oktober, pengene bliver så delt

Mig bekendt er det bl.a. Dyrenes Dags Komite, der har taget initiativ
til og delvis finansierer de dyreambulancer, Falck kører med.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Denise

Dato : 17-09-03 08:48

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Mig bekendt er det bl.a. Dyrenes Dags Komite, der har taget initiativ
> til og delvis finansierer de dyreambulancer, Falck kører med.

> [...]

Ok, det er da et godt formål, fortæl lige Camilla det
Hilsen Denise

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 17-09-03 11:17

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in news:3f680ae3$0$48887
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Mig bekendt er det bl.a. Dyrenes Dags Komite, der har taget initiativ
> til og delvis finansierer de dyreambulancer, Falck kører med.

O.k, jeg er efterhånden overbevist om at DDK nok er et reelt foretagende,
og at det bare er deres præsentation og fremgangsmåde der lader noget
tilbage at ønske. Det er faktisk ret ærgeligt at de ikke gør noget ud af at
fortælle om de gode ting de åbenbart gør. Som det ser ud nu, har jeg stadig
ikke lyst til at støtte dem.

Carsten Sørensen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-09-03 11:29

Jeg mener også Dyrenes Dag er et af de steder man kan søge om hjælp til
dyrlægeregninger, det har det iaf været.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-09-03 07:27

> [...]
> med et passende beløb. Jeg har faktisk lidt på fornemmelsen at de fleste
> medlemmer af Kattens Værn har fået (eller vil i de kommende dage) dette.

Jeg har også fået dette brev med vedhæftet girkort, som jeg læste med
undren og lagde hen i bunken "tiggerbrev". Jeg tænkte ikke nærmere over
hven DD var eller hvor de havde min addresse fra - jeg har ikke tænkt
mig at støtte dem alligevel, da brevet ikke oplyser noget om *hvordan*
de hjælper nødstedte dyr, dyreværnsforeninger. og dyrehjem. Der står
lidt forblommet om at de hjælper "økonomisk vanskeligt stillede
personer" med tilskud til dyrlægebehandling...

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katrine Nederby

Dato : 17-09-03 12:00

> [...]
> med et passende beløb. Jeg har faktisk lidt på fornemmelsen at de fleste
> medlemmer af Kattens Værn har fået (eller vil i de kommende dage) dette.

Hmmm...ja, jeg har fået hele 2!!!
Sikkert fordi, jeg er medlem af både Dansk Dyeværn og KV (det medlemsnummer
står på den ene). Det virker altså lidt klodset og er da spild af resourcer
Godt jeg ikke er medlem af de andre foreninger bag komitéen også *lol*

--
Mange hilsner
Katrine