MySQL: To forskellige joins mod samme tabe~
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-09-03 15:57

Jeg skal lave en database med skemadata i MySQL og har en tabel med
begivenheder, som løber mellem to tidspunkter (tidfra-tidtil).

Jeg vil gerne lave en liste over valgbare tidspunkter som opslagskolonne,
men løber ind i et problem, når jeg skal hente data, fordi jeg forsøger at
lave to forskellige join's til tabellen med tidspunkter... - intentionen er
altså noget i stil med dette:

SELECT
skemaid,
ttider.tidstring AS tidfra,
ttider.tidstring AS tidtil
FROM
tskema
LEFT JOIN
ttider ON tskema.tidfra=ttider.tidid
LEFT JOIN
ttider ON tskema.tidtil=ttider.tidid

Det virker selvfølgelig ikke, men jeg forestiller mig, at der måske er en
syntaktisk krølle, der gør det muligt at lave to opslag i samme tabel?

Kim

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-09-03 17:07

On Tue, 16 Sep 2003 16:57:10 +0200, "Kim Bach Petersen"
<sunsite@kensho.dk> wrote:

>Det virker selvfølgelig ikke, men jeg forestiller mig, at der måske er en
>syntaktisk krølle, der gør det muligt at lave to opslag i samme tabel?

Ja, lav et alias til den ene. Fx:

LEFT JOIN
ttider ON tskema.tidfra=ttider.tidid
LEFT JOIN
ttider t2 ON tskema.tidtil=ttider.tidid

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: PHP (og ikke PhP)

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-09-03 22:04

Peter Brodersen wrote:

> Ja, lav et alias til den ene.

Super - tak for det!

Kim

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-09-03 11:27

> Ja, lav et alias til den ene. Fx:
>
> LEFT JOIN
> ttider ON tskema.tidfra=ttider.tidid
> LEFT JOIN
> ttider t2 ON tskema.tidtil=ttider.tidid

Umiddelbart ville jeg mene at en normal AND vil være mere egnet:

SELECT
skemaid,
ttider.tidstring AS tidfra,
ttider.tidstring AS tidtil
FROM
tskema
LEFT JOIN
ttider ON tskema.tidfra=ttider.tidid AND tskema.tidtil=ttider.tidid

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-03 11:42

Mark S. Rasmussen skrev:

> Umiddelbart ville jeg mene at en normal AND vil være mere
> egnet:

Det er ikke tilfældet.

> LEFT JOIN
> ttider ON tskema.tidfra=ttider.tidid AND
> tskema.tidtil=ttider.tidid

Da ttider.tidid = ttider.tidid betyder ovenstående linje i praksis
også: tskema.tidfra = tskema.tidtil. Den begrænsning er ikke
ønsket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen