Regnsensor
Fra : Jonas Hansen

Dato : 16-09-03 11:57

Hej gruppe,

Min Fader har fornylig erhvervet sig en ny bil. Valget faldt på en Citroën
C5. Standard udstyr på denne model er (bl.a.) en sådan automatisk
vinduevisker funktion. Ved hjælp af en eller anden form for sensor monteret
i forruden, tilpasser (en af) bilens computer hastigheden på viskeren til
mængden af nedbør. Skide smart :) Men vi undrede os over: hvordan virker
den sensor egentlig? Bud var så mange som, en form for ekko til lysets
brydning osv.
Nogle der har bud/svaret?

Mvh
Jonas

Fra : rAnders

Dato : 16-09-03 15:15

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mængden af nedbør. Skide smart :) Men vi undrede os over: hvordan virker
> den sensor egentlig? Bud var så mange som, en form for ekko til lysets

en lille beholder/tragt der måler gennemstrømning af vand via. modstanden i
vandet. !!??

rAnders.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 16-09-03 15:30

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote:

> en lille beholder/tragt der måler gennemstrømning af vand via. modstanden
> vandet. !!??

Ja det var også vores første bud. Sagen er bare den, at "målingen" foregår
igennem forruden, dvs. at der intet sted er et hul i selve glasset. Det
skulle jeg selvfølgelig have skrevet første gang :/ Men tak for dit bud :)

Mvh
Jonas

Fra : Sven Nielsen

Dato : 16-09-03 20:11

In article <3f671e3e$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk says...

> [...]
> skulle jeg selvfølgelig have skrevet første gang :/ Men tak for dit bud :)

Sensoren udnytter fænomenet total indre reflektion. Det er det fænomen,
at en lysstråle ikke kan gå fra glas til luft, når dets indgangsvinkel er
over en kritisk vinkel. Når der er vand på overfladen af glasset i stedet
for luft, transmitteres en større del af lyset, dvs. refleksionen
mindskes.

Se f.eks. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/phyopt/totint.html

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 16-09-03 15:18

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> wrote

> Hej gruppe,

Hej Jonas

> mængden af nedbør. Skide smart :) Men vi undrede os over: hvordan virker
> den sensor egentlig? Bud var så mange som, en form for ekko til lysets
> brydning osv.
> Nogle der har bud/svaret?

Hvis http://auto.howstuffworks.com/wiper4.htm står til troende, sendes der
infrarødt lys ind i glasset i en vinkel på 45°, og jo mere lys der
reflekteres tilbage til sensoren, desto tørrere er glasset.

Torben

Fra : //zigge

Dato : 16-09-03 18:11

> Nogle der har bud/svaret?

Det definitive svar - nej

Skulle jeg selv lave en sensor, ville jeg gøre det på samme vis som man
laver en spildmåler til en mejetærsker.
På en sådan monteres et metalrør på ca. Ø50 i "udblæsningen" bagved. Hvis et
korn rammer røret laver det en distinkt lyd, som kan registreres vha. en
simpel mikrofon og et lydfilter.
På trods af den infernalske larm der er i en mejetærsker er det muligt at
måle de enkelte korn der rammer røret og en spildmåler er ekstremt precis.
Det skulle da være muligt at lave et lydfilter der "genkender" lyden af en
dråbe vand der rammer bilruden og derefter sende signalpulserne videre til
en regulering der styre vinskerfrekvensen. Vi kan jo høre lyden af dråber
der rammer forruden - så en mikrofon kan også.

Mvh
//zigge

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-09-03 19:04

> Vi kan jo høre lyden af dråber der rammer forruden - så en mikrofon kan
også.

Der er et stykke vej fra at måle noget til at få en maskine til at genkende
det.
Netop regn må lyde på mange forskellige måde, afhængigt af regntypen og
farten.
Hvad med sne forøvrigt?

Lyden af faldende sne. Det lyder jo helt poetisk

Fra : EjS

Dato : 18-09-03 11:13

> Nogle der har bud/svaret?

Det bliver et bud... Jeg tror der sidder en infrarød transceiver - har du
lagt mærke til om den udsender synligt lys (det gjorde den Peugeot 306 med
regnsensor jeg har kørt i).

Iøvrigt en smart funktion der dog ikke virker når der er meget salt på
vejene...

MVH EjS