CD-Brænder
Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 08:06

Jeg læser lige p å linuxbog.dk at Linux kun har support for SCSI CD-Brænder,
men at man kan emuluere en SCSI på IDE bussen, så man aligevel kan bruge en
IDE brænder.

Kan Mandrake selv finde udaf at gøre det på deres standardkerne, eller
kræver det at man selv kompiler ens kerne?

Ivar

Fra : thomas b

Dato : 16-09-03 08:27

jeg har kørt Mandrake flere gange og den fandt selv udaf det.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-03 08:51

In article <3f66b65f$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Ivar wrote:
> Kan Mandrake selv finde udaf at gøre det på deres standardkerne, eller
> kræver det at man selv kompiler ens kerne?

Den kan sandsynligvis selv finde ud af det. Prøv at brænde en cd-rw skive
(så du kan lege uden at det koster dig 10,- per gang) som test.

k3b er nok det letteste program at bruge:

http://apps.kde.com/rf/2/latest?sid=428c4b6789820d8044e06b221be197be

.... og burde være at finde på din mandrake.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 16-09-03 16:17

Thomas S. Iversen wrote:

> Den kan sandsynligvis selv finde ud af det. Prøv at brænde en cd-rw skive
> (så du kan lege uden at det koster dig 10,- per gang) som test.

Jeg ville nok føle mig snydt hvis jeg gav 10,- på skive. Prøv at lur ind på
cdrsite.com og se hvad du kan få dem til.

/Esben

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 16-09-03 11:00

Den Tue, 16 Sep 2003 09:06:06 +0200, skrev Ivar:

> [...]
>
> Kan Mandrake selv finde udaf at gøre det på deres standardkerne, eller
> kræver det at man selv kompiler ens kerne?
Hej
Prøv nedenstående, for at se om din brænder er fundet.

NB. sudo fordi jeg kører cdrecord som root.

<KLIP>
[sem@ibmbox sem]$ sudo cdrecord -scanbus
Cdrecord 2.0 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2002 Jrg Schilling
Linux sg driver version: 3.1.24
Using libscg version 'schily-0.7'
cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code version
(schily - Red Hat-scsi-linux-sg.c-1.75-RH '@(#)scsi-linux-sg.c
1.75 02/10/21 Copyright 1997 J. Schilling').
scsibus0:
0,0,0 0) 'LITE-ON ' 'LTR-32123S ' 'XS0U' Removable CD-ROM
0,1,0 1) *
0,2,0 2) *
0,3,0 3) *
0,4,0 4) *
0,5,0 5) *
0,6,0 6) *
0,7,0 7) *
</KLIP>

vh
/sv-e

Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 11:16

Svend-Erik Madsen wrote:

> Prøv nedenstående, for at se om din brænder er fundet.

Jeg har ikke nogen brænder, men ser at man kan få den til under 400,00, så
nu er det vel på tide at jeg også får sådan en. Og så skulle den jo gerne
virke 100% under min Linux,,,

Havde ellers for flere år siden besluttet at jeg ikke skulle have en CD
brænder, men ville vente på at DVD kom ud til folket, men nu skal det alså
aligevel være til den pris

Ivar

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-03 11:29

In article <3f66e2df$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Ivar wrote:

> Jeg har ikke nogen brænder, men ser at man kan få den til under 400,00, så
> nu er det vel på tide at jeg også får sådan en. Og så skulle den jo gerne
> virke 100% under min Linux,,,

De fleste IDE brændere du køber vil virke under linux (via SCSI over
ide). Jeg har selv en billig liteon 24x10x40rw brænder til 299,-
Fungerer upåklageligt med burnfree protection og whats not! Aldrig har
det været _så_ nemt og hurtigt at tage backup af sit home katalog som
nu Tager små 6 minutter.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 11:55

Thomas S. Iversen wrote:

> De fleste IDE brændere du køber vil virke under linux (via SCSI over
> ide). Jeg har selv en billig liteon 24x10x40rw brænder til 299,-
> Fungerer upåklageligt med burnfree protection og whats not!

Det lyder godt. Så der bliver bestilt sådan en i dag. Så er der bare tilbage
at få monteret den i maskinen, sådant rent fysisk, den vide dækplade er let
nok at få afmonteret, men bag den sider der en metalplade, den ser ud til
at være skruget fast, men skrugerne sider bag selve plastrammen, der er en
del af kabinettet. Hvorfor skal de lave det så besværligt, hvis de mener at
den plade skal være der, hvorfor så ikke skruge den fast indefra, så den er
til at afmontere,,,

> Aldrig har det været så nemt og hurtigt at tage backup af sit home katalog
> som nu Tager små 6 minutter.

Det er det satte i aftes øhe backupdrake til at tage daglige backup af /Home
/etc / var/www/html og så ligge det på en ledig partition, det er letter
end at brænde det på en CD, omend CD'en er mere sikker,,,

Ivar

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-09-03 12:02

Ivar wrote:

> [...]
> brænder, men ville vente på at DVD kom ud til folket, men nu skal det alså

Du kan få en Lite-On 4XDVD brænder for 928kr + porto.

Martin.

Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 12:50

Martin Andersen wrote:

> Du kan få en Lite-On 4XDVD brænder for 928kr + porto

Ja, men ikke forløbig,,,

Ivar

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-09-03 13:18

Martin Andersen wrote:
> Du kan få en Lite-On 4XDVD brænder for 928kr + porto.

Hvad koster medierne så? Og er de overhovedet til
at opdrive?

Jeg tænker ikke på de priser, man læser på nettet, men
priser, som folk har betalt et sted, som rent faktisk
har medierne på lager...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-09-03 14:53

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> at opdrive?
>
> Jeg tænker ikke på de priser, man læser på nettet, men
> priser, som folk har betalt et sted, som rent faktisk

Man kan bare købe dem over nettet, i Tyskland. Der koster
DVD+R omkring 20kr pr stk, og DVD+RW omkring 35 kr stk.
Jeg går ud fra de har dem på lager.

Martin.

Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 18:31

Ivar wrote:

> [...]
> Kan Mandrake selv finde udaf at gøre det på deres standardkerne, eller
> kræver det at man selv kompiler ens kerne?

Jeg har så købt en brænder, installeret k3b m.fl. men ikke få scsi
emuleringen til at virke. Jeg har som der står på
http://www.linuxbog.dk/alle/bog/cdrombraending.html#OPSAETNING-IDE-SCSI-EMULERING
ændret /etc/lilo.conf kørt /sbin/lilo og rebootet, og så

| [root@milli ivar]# modprobe sg
| [root@milli ivar]# modprobe ide-scsi
| [root@milli ivar]# cdrecord -scanbus
| Cdrecord 2.0 (i586-mandrake-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2002 Jörg
| Schilling
| cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg*'. Cannot open
| SCSI driver.
| cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are
| root.
| cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.
| [root@milli ivar]#

Hvad er der galt?
Jeg køre med standart mdk2.4.21-0.13 kerne

Ivar

Fra : Carsten

Dato : 16-09-03 19:07

hej Iwar

hvad får du som output med cdrecord -scanbus
/Carsten

Fra : Ivar

Dato : 16-09-03 19:22

Carsten wrote:

> [...]

| root.
| cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.

Ivar

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-03 20:31

In article <3f6748d4$0$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Ivar wrote:
> [...]

Kan du ikke sende en lsmod efter ovenstående er kørt.
+ en ls -al /dev/pg*
+ det sidste af dmesg efter du har kørt ovenstående.

Det er heller ikke noget så simpelt som at drevet ikke bliver fundet?
Kan du bruge det som cdrom drev?

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-09-03 01:35

On Tue, 16 Sep 2003 19:30:30 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>+ det sidste af dmesg efter du har kørt ovenstående.
>Det er heller ikke noget så simpelt som at drevet ikke bliver fundet?

Det bliver fundet, har fået en ekstra CD-icon på disktoppen, har ikke
prøve at sætte en CD i og prøve om den faktisk også kan læse.

Men men, jeg prøvede at sætte de to moduler i øhe /etc/modul og nu kan
jeg ikke boote den kommer med en fejlmelling over de to linier, og
en hel masse andet også (sikkert følgefejl) og så kommer den med txt
baseret login promt. Jeg kan godt logge på, men kan ikke udføre nogle
vider komandoer, dir kender den f.eks. ikke Har også prøvet at
booet i fejlsafe mode, gør ikke nogen forskæld

Har prøvet at boote fra floppy, men får ikke nogen brugbar
komandopromt.

Tror at jeg vil finde min gammle SuSe CD fram, og køre fra den, og se
om jeg kan gøre noget ved /etc/modul, og hjælper det ikke, så glæde
mig over at jeg ikke behøver at græde hvis jeg må ominstallere, jeg
*HAR* backup af /home /etc og mine web sider

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-03 21:42

In article <dfafmvc85p02505tb59m9ctg2ripq51qlb@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Har prøvet at boote fra floppy, men får ikke nogen brugbar
> komandopromt.

Hmm, kan du ssh ind på maskinen? Evt kopiere /var/log/kern.log ud
(eller hvad den nu lige hedder på mandrake)?

Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-09-03 22:58

On Tue, 16 Sep 2003 20:42:00 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Hmm, kan du ssh ind på maskinen? Evt kopiere /var/log/kern.log ud
>(eller hvad den nu lige hedder på mandrake)?

Er det boot.log du tænker på, eller kernens log?
Forventer aqt det må være boot.log der er den intersante, men læser
det som kernens log,,,

Jeg har jo explore2fs som kan læse ext drev, desvære er den bare ikke
så god til at skrive, så der er jeg stadig lidt loost

Bootloggen kommer her

Sep 16 23:24:43 milli partmon: Checking if partitions have enough free
diskspace:
Sep 16 23:24:43 milli partmon: ^[[65G[^[[1;32m
Sep 16 23:24:43 milli partmon: /etc/rc5.d/S13partmon: line 1:
/usr/bin/partmon: No such file or directory
Sep 16 23:24:43 milli partmon:
Sep 16 23:24:43 milli rc: Starting partmon: succeeded
Sep 16 23:24:43 milli rpc.lockd: lockdsvc: Function not implemented
Sep 16 23:24:43 milli nfslock: rpc.lockd startup failed
Sep 16 23:24:43 milli nfslock: rpc.statd startup succeeded
Sep 16 23:24:43 milli modprobe: modprobe: Invalid line 6 in
/etc/modules.conf
Sep 16 23:24:43 milli modprobe: ^Isg
Sep 16 23:24:43 milli modprobe: modprobe: Invalid line 7 in
/etc/modules.conf
Sep 16 23:24:43 milli modprobe: ^Iide-scsi
Sep 16 23:24:43 milli random: Initializing random number generator:
succeeded
Sep 16 23:24:43 milli xfs: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:43 milli xfs: xfs startup failed
Sep 16 23:24:43 milli mount: mount: fs type ext3 not supported by
kernel
Sep 16 23:24:43 milli mount: mount: fs type supermount not supported
by kernel
Sep 16 23:24:43 milli last message repeated 2 times
Sep 16 23:24:43 milli mount: mount: fs type vfat not supported by
kernel
Sep 16 23:24:43 milli mount: mount: fs type ext3 not supported by
kernel
Sep 16 23:24:43 milli apmd: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:44 milli apmd: apmd startup failed
Sep 16 23:24:44 milli dm: Starting display manager:
Sep 16 23:24:44 milli dm: Display manager startup succeeded
Sep 16 23:24:44 milli dm:
Sep 16 23:24:44 milli rc: Starting dm: succeeded
Sep 16 23:24:44 milli saslauthd: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:44 milli saslauthd: saslauthd startup failed
Sep 16 23:24:44 milli tmdns: tmdns startup succeeded
Sep 16 23:24:44 milli cupsd: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:44 milli cups: cupsd startup failed
Sep 16 23:24:44 milli rc: Starting postfix: succeeded
Sep 16 23:24:44 milli numlock: Starting numlock:
Sep 16 23:24:44 milli numlock:
Sep 16 23:24:44 milli numlock: /etc/rc5.d/S85numlock: line 25:
setleds: command not found
Sep 16 23:24:44 milli last message repeated 7 times
Sep 16 23:24:44 milli rc: Starting numlock: succeeded
Sep 16 23:24:45 milli mcserv: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:45 milli mcserv: mcserv startup failed
Sep 16 23:24:45 milli crond: execvp: No such file or directory
Sep 16 23:24:45 milli crond: crond startup failed
Sep 16 23:24:45 milli kheader: /etc/rc5.d/S95kheader: line 1: dirname:
command not found
Sep 16 23:24:45 milli kheader: /etc/rc5.d/S95kheader: line 71: cmp:
command not found
Sep 16 23:24:45 milli rc: Starting kheader: succeeded
Sep 16 23:24:36 milli date: Tue Sep 16 23:24:36 CEST 2003
Sep 16 23:24:36 milli rc.sysinit: Setting clock (localtime): Tue Sep
16 23:24:36 CEST 2003 succeeded
Sep 16 23:24:36 milli rc.sysinit: Loading default keymap succeeded
Sep 16 23:24:36 milli rc.sysinit: Setting hostname milli: succeeded
Sep 16 23:24:36 milli modprobe: modprobe: Invalid line 6 in
/etc/modules.conf
Sep 16 23:24:36 milli modprobe: ^Isg
Sep 16 23:24:36 milli modprobe: modprobe: Invalid line 7 in
/etc/modules.conf
Sep 16 23:24:36 milli modprobe: ^Iide-scsi
[...]
Sep 16 23:24:36 milli fsck: /dev/hda10: clean, 22400/365056 files,
111054/728941 blocks
Sep 16 23:24:36 milli rc.sysinit: Remounting root filesystem in
read-write mode: succeeded
Sep 16 23:24:36 milli rc.sysinit: Activating swap partitions:
succeeded
Sep 16 23:24:39 milli rc.sysinit: Finding module dependencies:
succeeded
Sep 16 23:24:39 milli : Loading module: sg
Sep 16 23:24:39 milli : Loading module: ide-scsi
Sep 16 23:24:39 milli fsck: /dev/hdb5: clean, 33/336672 files,
246502/672379 blocks
Sep 16 23:24:39 milli fsck: /dev/hda7: clean, 10600/387840 files,
247181/775128 blocks
Sep 16 23:24:39 milli fsck: /dev/hda6: clean, 61196/513024 files,
308366/1024135 blocks
Sep 16 23:24:39 milli mount: mount: fs type ext3 not supported by
kernel
Sep 16 23:24:39 milli mount: mount: fs type supermount not supported
by kernel
Sep 16 23:24:39 milli last message repeated 2 times
Sep 16 23:24:39 milli mount: mount: fs type vfat not supported by
kernel
Sep 16 23:24:40 milli mount: mount: fs type ext3 not supported by
kernel
Sep 16 23:24:40 milli rc.sysinit: Mounting loopback filesystems:
succeeded
Sep 16 23:24:40 milli rc.sysinit: Enabling swap space: succeeded
Sep 16 23:24:42 milli switchprofile: /etc/rc5.d/S01switchprofile: line
1: tr: command not found
Sep 16 23:24:42 milli rc: Starting switchprofile: succeeded
Sep 16 23:24:42 milli harddrake: failed
Sep 16 23:24:42 milli network: Setting network parameters: succeeded
Sep 16 23:24:42 milli ifup: arping: socket: Address family not
supported by protocol
Sep 16 23:24:42 milli ifup: Error, some other host already uses
address 127.0.0.1.
Sep 16 23:24:42 milli internet: Checking internet connections to start
at boot succeeded
Sep 16 23:24:42 milli portmap: portmap startup succeeded
Sep 16 23:24:45 milli devfsd: Running devfsd actions: succeeded
Sep 16 23:24:45 milli echo: 0
Sep 16 23:24:45 milli rc: Disabling Boot logo succeeded

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-09-03 06:32

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> Sep 16 23:24:43 milli modprobe: modprobe: Invalid line 7 in
> /etc/modules.conf
> Sep 16 23:24:43 milli modprobe: ^Iide-scsi

^I lugter af nogle <TAB>'s, der ikke burde have
været der.

Fra : Ivar

Dato : 17-09-03 02:21

Thomas S. Iversen wrote:

> Hmm, kan du ssh ind på maskinen? Evt kopiere /var/log/kern.log ud
> (eller hvad den nu lige hedder på mandrake)?

Efter flere forgæves forsøg på at få adgang til at få rettet fejlen blev det
til en reinstall, og så blev drevet fundet og installeret som scsi-ide.

Ivar

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-03 06:27

In article <3f67b6ea$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Ivar wrote:

> Efter flere forgæves forsøg på at få adgang til at få rettet fejlen blev det
> til en reinstall,

:-/

> og så blev drevet fundet og installeret som scsi-ide.

Det var da så tilgengæld den gode nyhed. Da jeg er miljøbevidst vil
jeg opfordre dig til at købe mindst én skive CD-RW til lege/test formål

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Carsten

Dato : 17-09-03 10:45

Hej Ivar

her er lidt nødigt det er for besværlig at bruge de grafiske
brændeprogrammer når man først har fundet ud af at brænde fra
komandopromten, håber nedenstående kan kaste lidt lys

Brænding af cd med cdrecord

første gang man andvender cdrecord er man nød til at undersøge hvor ens
cdrecorder er monteret
dette gøres med cdrecord -scanbus i mit tilfælde

scsibus0:
0,0,0 0) 'ATAPI ' 'CD-R/RW 20X10 ' 'H.DH' Removable CD-ROM

deraf dev=0,0,0 som man kan se andvendt i cdrecord linjen

Da cdrecord ikke direkte kan brænde filer på en cd men kun ISO filer er man
nød til at lave en sådan
med det indhold man ønsker at brænde, dette gøres med mkisofs

# mkisofs -o /home/carsten/output.iso -R /home/carsten/doc

^ mkisofs laver en ISO fil med navnet output.iso som bliver placeret i
/home/carsten og indholdet er hvad der måtte være af filer i
/home/carsten/doc og undderligene biblioteker

# cdrecord -v fs=12m speed=16 dev=0,0,0 /test.iso

^ brænder en cd med test.iso ,(forudsat at man er i det bibliotek hvor
test.iso er placeret, ellers brug hel sti)

# mkisofs -R /home/carsten/doc/ | cdrecord -V fs=12m speed=10 dev=0,0,0 -

^ der er også muligt at pipe mkisofs og cdrecord dvs. at output fra mkisofs
bliver brugt som input i cdrecord (det er hvad der normalt sker når man
bruger k3b og Annet af samme slags)

# cdrecord -v blank=all speed=10 dev=0,0,0
^ sletter en cd-rw

# cdrecord dev=0,0,0 -eject speed=2 -pad -audio *.wav
^ brænder en audio cd ( alm musik cd) med de wav filer der måtte lige i det
bibliotek man er i

/Carsten

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-09-03 22:03

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> en hel masse andet også (sikkert følgefejl) og så kommer den med txt
> baseret login promt. Jeg kan godt logge på, men kan ikke udføre nogle

Lyder som om PATH af en eller anden grund ikke bliver sat. Prøv at
angive den fulde path til kommandoen '/usr/bin/mc' det skulle gerne
starte Midnight Commander.

Hvis den starter så surf hen til filen du rettede i og tryk <F4>, fjern
dine ændringer og tryk <F10> og husk at gemme.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-09-03 22:09

On Tue, 16 Sep 2003 23:02:52 +0200, Thomas Overgaard
<thover@post2.tele.dk> wrote:

>Lyder som om PATH af en eller anden grund ikke bliver sat.

Lyder ikke usansynligt, tror dog heller ikke at partitionerne bliver
mountet.

>Prøv at
>angive den fulde path til kommandoen '/usr/bin/mc' det skulle gerne
>starte Midnight Commander

Har jeg prøvet, der er en fil som mc er afhænig af, og den kan den
ikke finde, så mc kan ikke køre,,, har prøvet med vi og den kan heller
ikke køre.

>Hvis den starter så surf hen til filen du rettede i og tryk <F4>, fjern
>dine ændringer og tryk <F10> og husk at gemme.

Klart, hvis bare jeg kunne komme så langt som at få mc op og køre,,,