GUI Design
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-03 20:21

Hvordan laver i GUI ?
Skriver i koden manuelt eller bruger i et eller andet drag 'n' drop
eller lign. ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Lars Dam

Dato : 15-09-03 20:55

On Mon, 15 Sep 2003 19:20:47 +0000 (UTC)
Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Hvordan laver i GUI ?
> Skriver i koden manuelt eller bruger i et eller andet drag 'n' drop
> eller lign. ?

Både og. D&D er godt til hurtig prototyping af applikationen, men det genererer også en del overflødig kode. Så en fornuftig procedure er:

Lav en prototype vha. et værktøj.

Ligeså snart den er tæt på at være på plads, så lav den rigtigt i hånden forfra med udgangspunkt i de erfaringer man har opnået vha. værktøjet.

Hvis man f.eks. bruger komponent 'factories' så får man en kode mængde der er 1/2-2/3 mindre - altså mindre kode -> mindre vedligeholdelses arbejde -> mindre fejlkilder etc.

vh. ld

Fra : Lars Dam

Dato : 15-09-03 20:57

On Mon, 15 Sep 2003 21:55:10 +0200
Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis man f.eks. bruger komponent 'factories' så får man en kode mængde der er 1/2-2/3 mindre - altså mindre kode -> mindre vedligeholdelses arbejde -> mindre fejlkilder etc.

Jeg vil også lige tilføje at efterhånden som man finder ud af at organisere sin kode fornuftigt og får styr på layout managers, så kommer man automatisk til at gå mere væk fra gui værktøjet og koder det hele i hånden fra start af.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-03 23:06

Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote in

> [...]
> organisere sin kode fornuftigt og får styr på layout managers,
> så kommer man automatisk til at gå mere væk fra gui værktøjet og

Ja jeg synes nu godt nok det er noget besværligt lige nu men det
kommer nok.

Fra : kgc

Dato : 18-09-03 07:24

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan laver i GUI ?
> Skriver i koden manuelt eller bruger i et eller andet drag 'n' drop
> eller lign. ?

Jeg skriver det hele i hånden - har dog ikke den store erfaring med
avancerede GUI's.

Er generelt glad for at håndkode i min editor - bl.a. fordi jeg skriver
java-kode i studiesammenhæng, og derfor godt kan lide at gøre det hele
selv - så lærer jeg mest.

Jeg må dog indrømme at jeg godt kunne ønske mig en visuel GUI-builder -
der KUN skal benyttes til at bygge GUI'en. Nærmest bare et
"tegne-værktøj" der genererer de nødvendige klasser, og ikke mere end
det. Er der nogen der kender sådan et værktøj de vil anbefale? Er der
endda nogen der kender et gratis værktøj? (så mit java-miljø fortsat kan
være gratis og lovligt på samme tid )

Mvh. Kasper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-09-03 14:09

kgc <nospam1@webspeed.dk> wrote in

> [...]
> anbefale? Er der endda nogen der kender et gratis værktøj? (så
> mit java-miljø fortsat kan være gratis og lovligt på samme tid

NetBeans fra Sun kan det, den følger med til Java 1.4.2.