Problem med database håndtering i Java / e~
Fra : Gimmer

Dato : 15-09-03 18:07

Hej. Jeg har lavet et program som virker nogenlunde... selve programmet skal
skal hente nogle informationer fra excel fra en csv fil og så bruge nogle
tal til at beregne med!

jeg har dog det problem at man sombekendt ikke kan gå tilbage i en søgning i
en database fra java, dette problem har jeg så løst ved at kalde database
forbindelsen to gange (da det er et difference beregnings program mellem to
priser ).
Problem 1: Den vil ikke indrage hele databasen, kun de første ca 50 linier.
Problem 2: Hvis jeg skal have en pris fra csv filen skal jeg kalde den med
en kode som hedder fx. 1000, men fra java programmet skal jeg skrive 1000.0
for at får prisen, hvordan fjernes xxx(.0) således det ikke er der mere?

venlig hilsen Lars Gimsing.
Ps. Skulle dervære nogen som ikke lige forstår hvad jeg har skrevet, men
gerne vil hjælpe vil jeg hjertens gerne sende diverse filer til personen via
mail

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 17-09-03 07:14

Hej - interfacet til excel er vel java.sql ikke? Så kan du godt scrolle i et
RecordSet.
Se efter:
TYPE_SCROLL_INSENSITIVE
-J

Fra : Gimmer

Dato : 17-09-03 16:10

hmm det vil jeg da så prøve... jeg havde bare fået den opfattelse at man kun
kunne gå ned af i et resultset!

Fra : kgc

Dato : 18-09-03 07:33

Gimmer wrote:

> Hej. Jeg har lavet et program som virker nogenlunde... selve programmet skal
> skal hente nogle informationer fra excel fra en csv fil og så bruge nogle
> tal til at beregne med!

Jeg er ikke erfaren hvad angår databsetilgang fra java - men har lavet
mange import-rutiner i et andet programmeringssprog (Clarion). Når jeg
læser ovenstående siger du efter min opfattelse nogle modstridende ting.

"Hente data fra excel" ville jeg nok umiddelbart forstå som en eller
anden form for databaseinterfase til et excel-regneark (fil der så vidt
jeg husker typisk har efternavn .xsl). En csv-fil (comma separated
values) er derimod ikke excel-specifik, men en almindelig tekst-fil i et
bestemt format (som vist alligevel ikke er helt standardiseret, men hvor
der er en post (record) pr. linie, med felter adskildt af semikolon. I
nogle udgaver er tekst-felter (strings) omgivet af ""). En csv-fil kan
dannes (eksporteres) fra excel, men kan lige så godt komme fra et andet
program. Det er en almindelig tekstfil, og har således ikke databasens
muligheder for at søge. Sekventiel tilgang vil være det mest almindelige.

Du kan evt. indlæse data i en eller anden passende datastruktur, før du
foretager den egentlige behandling. Dette selvfølgelig under
forudsætning af, at de datamængder du har behov for at indlæse og
viderebehandle er overkommelige i forhold til hukommelsesforbrug.

Håber du kan bruge dette til et eller andet.

Mvh. Kasper

Fra : Gimmer

Dato : 19-09-03 08:08

tak for indlæget. Jeg har nu forstået at selve csv filen sådan set ikke er
en specifik excel fil, men jeg kan stadig ikke åbne forbindelse til filen
hvis jeg ikke lige gemmer den som xls. Nogen som ved hvordan dette gøres jeg
kan se at odbc har en csv/txt og af en eller anden grund vil excel altid
bare bruge txt... hvilket gør at java kommer med en exception!

vh Gimmer

Fra : kgc

Dato : 19-09-03 21:06

Gimmer wrote:
> [...]
> kan se at odbc har en csv/txt og af en eller anden grund vil excel altid
> bare bruge txt... hvilket gør at java kommer med en exception!

Hmm, kender ikke noget særligt til excel og odbc-adgang til csv, men jeg
syntes det mest oplagte er at læse csv-filen linie for linie - da den jo
er en almindelig tekst-fil. Brug en ganske almindelig BufferedFileReader
(tror jeg nok den hedder - lidt længe siden jeg har skrevet java, så
tjek lige API'en hvis du ikke ved det), og så ellers selv behandle
strengen. Det burde være rimeligt simpelt.

Mvh. Kasper

Fra : Gimmer

Dato : 20-09-03 15:31

Det virkede... skide godt nogen kan tænke når jeg ikke kan