Korrekt måde ved 2 afhængige insertstateme~
Fra : Dcasso

Dato : 15-09-03 18:03

Hej

Jeg har en del gange være ude for følgende situation:

To tabeller, med en afhængighed imellem, dvs. id fra tabel1 skal
overføres til tabel2.

Normalt har jeg løst det på en af følgende to måder.

insert 1'eren
aflæs sidste id i tabellen
insert 2'eren

eller

insert 1'eren, med et random number felt
find record vha. det random number
insert 2'eren.

Hvilken bør foretrækkes (random number kan gentages og insert id, kan
man jo komme ud for på et tidspunkt at to insert "samtidigt)
Eller er der en 3. metode.

Står nemlig med en ret vigtig indholdsdb, hvor der ikke bør ske fejl
og vil derfor gerne være "100%" sikker.

mvh
Dennis

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-09-03 18:43

"Dcasso" <ikke@oplyst_pga_spam.dk> skrev i en meddelelse

> To tabeller, med en afhængighed imellem, dvs. id fra tabel1 skal
> overføres til tabel2.

Og databasen er?

Hvis det er Access så kik @@identity
Ellers burde du kunne føre begge inserts af på een gang

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Dcasso

Dato : 14-09-03 23:44

> [...]
>>
>Og databasen er?
>
>Hvis det er Access så kik @@identity
>Ellers burde du kunne føre begge inserts af på een gang

access

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-09-03 19:45

Dcasso wrote: