Erfinger med jay.net's boligforenings-løsn~
Fra : Rune Højsgaard

Dato : 15-09-03 14:26

Jeg er interesseret i at høre om nogle har erfaring med jay.net?

Min andelsforening har valgt dem som internet-udbyder, og jeg er umiddelbart
noget loren ved deres tilbud:

50,- pr. mnd i abonnement (inclusive 1 GB trafik (dixet eller ikke).
1,- pr. GB yderligere dixet trafik
10,- pr GB yderligere ikke dixet trafik

Hvilket jeg egentligt ikke er utilfreds med (udover den ugennemsigtige
struktur... velkommen til stenalderen ), da der er meget at spare i
forhold til min nuværende Cybercity ADSL linie (skal bare kunne chatte,
chekke post, surfe, ssh'e og lignende).

For at benytte sig af deres forbindelse, skal man dog installere en VPN
klient (som de påstår man kan få til linux, mac og Windåse), som ens trafik
skal igennem (ryger vist over en proxy så vidt jeg kan lure?). Desuden er
der en eller anden form for filtrering af deres trafik (ifølge samtale med
en kundeservicemedarbejder) - hvilken præcis ved jeg ikke? Nogle der kan
fortælle mig lidt om det? Dette er et voldsomt irritationsmoment.

Jeg _formoder_ trafikken skal igennem deres proxy, fordi de er "for dovne"
til, at måle forbruget på anden vis. Dette kan jeg leve med. Så vidt jeg kan
forstå er trafikken ikke NAT'et, hvilket jeg egentligt ligeglad med.

Men at der skal installeres en klient førend forbindelse til omverdenen kan
etableres, har jeg meget svært ved at sluge. Dette gør det, så vidt jeg lige
kan se, umuligt eksempelivs at installere en *BSD over forbindelsen... og
hvor sjovt er det så lige at ha' jay.net (er ikke engang sikker på at deres
klient virker under FreeBSD)?

Anyways. Jeg har groft skitseret mine bekymringer her? Smid venligst alle
(gode som dårlige) erfaringer med jay.net i denne retning.

På forhånd tak for hjælpen

Rune Højsgaard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-09-03 16:35

"Rune Højsgaard" <rune@hojsgaard.dk> wrote in message

> [...]

> kan se, umuligt eksempelivs at installere en *BSD over forbindelsen... og
> hvor sjovt er det så lige at ha' jay.net (er ikke engang sikker på at

Man kan vel købe en router med indbygget VPN klient, og kører igennem denne.
og så kan man jo samtidigt smide flere computere på

Fx en sådan her, kan du jo evt høre dem af om det kan køre på.. :

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898