hund der gør og er lidt uopdragen
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-09-03 14:08

jeg har gevaldige problemer med min mexikanske hårdløse hun gør af alt
og alle .... + hun løber op til fremmed og gør af dem på gaden hun gør
ikke andet .....men det er jo skide upraktisk ....lige så snart hun
kender folk så er der ikke noget ..... nu har jeg slet og ret tænkt på
at give hende en af de her mudn kurve på der lukker munden til når vi
går tur --- altså på det tsykke hvor hun bliver sluppet fri - der er
jo ikke noget så længe hun er i snor med mindre vi møder en hund der
vikrer truende over for mig i hendes hoved ...... men jeg kan ikke
finde ud af om det er synd ?

men det er også synd for hende fordi når vi er på landet så går hun jo
fri hele tiden - men sidste gang var vi nød til at sætte hende i snor
fordi hun løber op til vejen og gør af alt - hun gør hver gang der er
en lyd .... men lige så snart hun er tøjret eller går inde med mig så
er der ikke noget ....

ellers er hun sgu en dejlig hund - men bare meget en en mands hund
altså min hund

hun er skide go til børn min nevø på 9 mdr sad og trak i øret og stak
hende i øjnene med stor værdighed tog hun hans arm i skjorte ærmet og
flyttede den ned til jorden - hun er motorisk genial ... jeg har også
en parakit som hun lejer med de jager hianden hun kan springe op og
fange den i luften men når hun har ved så slipper der sker den ikke
noget -

hun er jo mit et og alt sammen med kvinden min ... men der skal gøres
noget ved det - gø -en ...
--
Mv.
Bo M Mogensen

You know that shooting up's for realThat person who's screaming
That's the way he really feels We're all improvising Five movies in a week
If hollywood doesn't call us ; !We'll be sick !Lou Reed (http://makeashorterlink.com/?T6C3523D5 )

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 15-09-03 19:54

Hej Bo

Du skriver ikke noget om hvad du gør for at ændre på hendes adfærd -
Hvad gør du for at lære din hund du ikke synes om det den har gang i?

Jeg er tilhænger af positiv forstærkning frem for negativ, og jeg
ville fange hendes opmærksomhed i de situationer hvor du ved den gør
ved at give hende noget andet at fokusere på; nemlig dig. Brug guffer,
legetøj, alt hvad hun tænder på, så kan du undgå at hun løber hen og
gør ad fremmede. Leg og ros og få fokus på dig og gør hun bør et
simpelt nej være nok, hvis hun altså er glad for guf eller legesager
så er det nemt at ændre på den adfærd.

I krig og kærlighed ved du, gælder alle kneb

Håber at det hjælper så du kan ændre på det du mener er et problem..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-03 20:36

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør ad fremmede. Leg og ros og få fokus på dig og gør hun bør et
> simpelt nej være nok, hvis hun altså er glad for guf eller legesager

Godt råd fra Jeanette.
Vil også lige tilføje, at du skal huske hele tiden, at snakke roligt /
dæmpet og glad til hunden. Hvis du begynder, at råbe af / efter hende,
forstærker du bare hendes gøen. Så tror hun nemlig, at hun gør det rigtige,
når hun hidser sig op, for hendes ejer " gør " jo også, altså må der være en
grund til at gø.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 00:13

On Mon, 15 Sep 2003 21:36:16 +0200, "Buffy" <tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Godt råd fra Jeanette.
>Vil også lige tilføje, at du skal huske hele tiden, at snakke roligt /
>dæmpet og glad til hunden.

jamen det gør jeg bestemt også :) stilling nr 1 så kravler hun op på
mig og sætter sig på min skuldere - jeg snakker da altid pænt til
hende når hun ikke gør ....

> [...]
>når hun hidser sig op, for hendes ejer " gør " jo også, altså må der være en

Nahh det tror jeg sgu ikke når jeg en sjælden gang skælder ud så
ligger ørene ned på hende og ser noget elændig ud ....
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 00:10

On 15 Sep 2003 11:53:40 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrote:

>Hej Bo
>
>Du skriver ikke noget om hvad du gør for at ændre på hendes adfærd -
>Hvad gør du for at lære din hund du ikke synes om det den har gang i?

jamen problemet er når vi bare er hende og mig så er hun på alle måder
forbiledlig ..... hun gir hals når der er nogen der banker på men
holder så op når jeg beder hende om det .

men når_vi_så kommer ud ja det jeg har bedst erfaringer med ....at
holde hende i snor de første 3 meter også slipper jeg hende når vi
kommer op til kirkegården ..... hun er jo en sprinter også forsvinder
hun fra hegnet til vi mødes 4 -5 minutter omme ved den samme sø der
sider hun så og venter på mig til jeg rejser mig også forsvinder hun
til vi når ned til hegnet der står hun så og venter på mig fornemmer
jeg hun er i humør til at lunte jamen så slipper jeg hende er hun i et
hjørne hvor hun kan finde på at sætte over vejen så ryger hun i
snor....

hun har ikke noget i mod at gå i snor - men hun elsker da at løbe
igenem ....

> [...]
>ville fange hendes opmærksomhed i de situationer hvor du ved den gør
>ved at give hende noget andet at fokusere på; nemlig dig. Brug guffer,

det er hun fuldstændig kold over for :( hun har agenuby tør foder der
altid står så spiser hun når hun er sulten også for hun kød en gang om
dagen også resterne af min aftens mad .... men hun ... ja god bider
spiser hun ikke ...legetøj bruger hun ikke .... hun har masser af ben
og sådan nogen gummi dyr der kan pive men de ligger der bare ...

> [...]
>gør ad fremmede. Leg og ros og få fokus på dig og gør hun bør et
>simpelt nej være nok, hvis hun altså er glad for guf eller legesager

jamen det er sgu detsvære hund som herre hun er ubestikkelig - hun går
til gendgæld næsten i panik hvis jeg er væk og gør som en gal de
første 5-10 minutter .... men jeg har hende med næsten over alt på nær
at handle ind fordi det et helved at have hende til at stå uden for
hun kan få en hel netto butik til at miste konsentrasionen med sit hyl
og ynk ....

i dag var vi oppe i et sommerhus område ... der kom hun tilbage hvor
der var nogen der havde skudt vand efter hende ... sener var der en
der truede ned at skyde hende .......ja fordi den var løbet ind på
hans grund ....så det er jo ???

problemet er det kommer så pludseligt og der er ikke noget system i
det vi sad og ventede på et tog der står 25 mennesker af ( ca ) der
sker ikke noget i lang tid så kommer der en han ligner alle andre der
bliver hun rassene ????? men der var hun så i snor ...... der er 2
ting der hjælper det ene er hvis hun bliver for umulig når vi er i det
fri jamne så binder jeg hende også stiller en stol med tæppe til hende
det kravler hun så under der ligger hun og sniver.....også er hun
rehabiliteret mht at gø et stykke tid efter ....

andre gange så lyfter jeg hende bare op over mit hovede og fortæller
hvad jeg synes om det hele der er hun er meget ydmyg også falder hun
til ro .....så har jeg smidt hende en ½ meter hænd i dynen - det gør
ikke ondt men - så stopper det også det var mht at gø herinde ....hun
er 2½ år jeg har gjort det 3 gange ja ok så fik hun en flad da hun var
valp den var ikke plan lagt hun bed mig i næssen :) så den kom pr
instinkt fra mig ! men det har hun ikke gjort siden .... hun er jo så
rar papegøjen slikker hun jo som det var en valp eller de slikker
hianden i hovedet - parakitten kan hun fange i luften men det kunne
aldrig falde hende ind at gøre den noget .... hun er motorisk genial -
hun er uhygelig præcis og hurtig.

>I krig og kærlighed ved du, gælder alle kneb

ja nu har jeg simpelthænd købt et hus på nordsjælland eller er ved det
og det indhegner jeg og graver 40 cm ned og 10 cm bredt med cement
rundt omkring også hjorte hegn også sætter jeg et hegn omkring hegnet
så hun ikke kan se når der kommer nogen aå kan hun gå og komme som det
passer hende inden for hegent der er 1200 kwm det må sgu være nok også
var tanken at bare holde hende i snor til vi kommer ned på den del af
stranden hvor der ikke er mennesker .... så er der fri løb der ...

>Håber at det hjælper så du kan ændre på det du mener er et problem..

jeg tror sgu ikke der er noget at gøre nu køber jeg / bygger jeg et
hus og flytter på landet også bliver mit hjem lukket af -

det er sgu svært at sige hvad problemet er primært nok at hun er
umådeligt forkælet - måske har hun det som mig .... jeg bryder mig
reelt ikke om andre / fremmed mennesker ...jeg er høfligheden selv -
men det kan da være hun reagere som jeg har det ?
et andet problem er hun er så lille .... så man tager det ikke helt
alvorligt også fordi jeg VED hun gør jo ikke nogen noget .....bider
stjæler osv. ireterene med sit gøen ja .... men ellers er der jo ikke
noget ondt skabt i hende ..... men det kommer jo til at koste mig
imellem 700 000 og en million at give hende de rette omgivelser - jeg
trives sgu fint i byen .... ejj jeg vil også have en manar har bestilt
en fra Italien de har nogen meget store nogen 70 - 80 kg formidabel
vagthund !!! her er den amrikanske http://www.all-animals.com/maremma/
vi har en i Italen .... det er en pragtfuld hund den er farlig hvis
man hopper ind over ens hegn men det kan man jo bare lade være med !

jamen jeg takker for dit svar ..... det kunne være jeg skulle bide i
det sure æble og tage hende med til træning men jeg HADER at være
sammen med andre mennesker - hunde og fugle det er sgu fint :) men
mennesker Ohh ....
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 07:37

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det sure æble og tage hende med til træning men jeg HADER at være
> sammen med andre mennesker - hunde og fugle det er sgu fint :) men

Har du prøvet, at slippe hende løs på et åbent område ( mark eller andet
sted, uden huse og mennesker i nærheden) og så stikke af fra hende. Se om
hun ikke følger efter dig. Prøv også, at gem dig for hende og se om hun
gider, at lede efter dig. Det lyder som om, at hun har taget lederskabet fra
dig. Hun går forrest og hun venter på dig ?

Hundetræning lyder ikke, som en hel tosset ide. Her kan du få de rigtige
redskaber til, at få en god og mere velopdragen hund. Du skal dog nok væbne
dig med tålmodighed. Dårlige vaner kan være svære, at pille af, men det kan
godt lykkedes, hvis du er stædig og engageret nok.

Held og lykke med det !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 14:19

On Thu, 18 Sep 2003 08:37:23 +0200, "Buffy" <tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Har du prøvet, at slippe hende løs på et åbent område ( mark eller andet
>sted, uden huse og mennesker i nærheden) og så stikke af fra hende. Se om
>hun ikke følger efter dig.

nej det har jeg godt nok ikke :) jeghar hørt om det ....men jeg har
ikke rigtigt nerver der holder så længe .... men på åbne strækninger
ja der løber hun jko som hun vil - men jeg ved jo hun dukker op inden
for max 10 minutter ... hun har f.eks aldrig strejfet eller er stukket
af .....

>Prøv også, at gem dig for hende og se om hun
>gider, at lede efter dig. Det lyder som om, at hun har taget lederskabet fra
>dig.

det er faktisk en go pointe jeg ikke har tænkte over !
der er jo ikke nogen tvil om at fejlen ved hende er min skyld for hun
er sgu hund - problemet er nok jeg behandler hende som jeg ville
behandle et menneske jeg sætter pris på og ikke som en hund -
gendsidig respekt venlighed og frihed ...under eget ansvar resultatet
er da også blevet en go hund for mig .... men det dur jo ikke at når
hun ser fremmed at hun løber hænd og gør af dem og det er faktisk for
det meste - hvorfor vi også går de lange ture om natten hvor der ikke
er nogen ude eller ikke ret mange .

alternativet er så skal hun være i snor også gør hun ikke noget
.....hun trækker godt nok i snoren hvilekt jo er en unode i manges øjne
..... jeg har det lidt sådan jeg har vendet mig til det og ja det
bliver jo ikke bedre at jeg gejler hende lidt op hun trækker jo lige
når vi er kommet ud fordi hun glæder sig til at komme ud at løbe :)
hun trækker ikke hvis der ikke er udisgt til at hun skal ud og løbe ..

>Hun går forrest og hun venter på dig ?

ja det gør hun ....ja dvs på fri løbs arealer hvis der er nogen buske
så forsvinder hun i dem - men hun venter på mig der hvor vi plejer at
mødes .... går vi andre steder ....så dukker hun op inden for rigmelig
tid jeg er aldrig bekymeret for at hun skal forsvinde...

> [...]
>dig med tålmodighed. Dårlige vaner kan være svære, at pille af, men det kan
>godt lykkedes, hvis du er stædig og engageret nok.

hmm ja det er bare det .... der er jo andre mennesker ..... det er jeg
jo ikke så wild med ... jeg kan overvinde mig selv - men jeg tror hun
kan mærke min indre modvilje imod andre mennesker og det vil ikke gøre
hende bedre .....
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 15:42

> [...]
> ja der løber hun jko som hun vil - men jeg ved jo hun dukker op inden
> for max 10 minutter ... hun har f.eks aldrig strejfet eller er stukket

Prøv det ! Kald på hende i starten og se, om hun ikke følger med. Hvis hun
ikke gør, så sæt dig ned ( evt. med ryggen til ), bliv ved, at kald og vent
på hende. Lad være med, at hente hende, selvom hun ikke kommer, lige med det
samme. Kan hun komme, når du kalder ?

> [...]
> hun ser fremmed at hun løber hænd og gør af dem og det er faktisk for
> det meste - hvorfor vi også går de lange ture om natten hvor der ikke

Ligesom børn, så vil hunde gerne have grænser, så i er nødt til, at finde
nogen retningslinier for, hvad der er tilladt og hvad der ikke er. ( Selvom
det kan være svært nogengange ).

> [...]
> når vi er kommet ud fordi hun glæder sig til at komme ud at løbe :)
> hun trækker ikke hvis der ikke er udisgt til at hun skal ud og løbe ..

Ang. hendes trækken i snoren, så kan du købe en Halti, til hende. Den ligner
en grime og fås i mange dyrebutikker i alle str.eller på nettet. Søg evt.
efter Halti på Google.
Vi har lige fået en Grand Danois på 2 år, som også trak meget og ikke har
været vant til andre hunde ( på nær dem han boede sammen med ). Vi købte en
Halti til ham og nu kan han gå plads, med en hel slap line og han tager også
mødet med fremmede hunde meget bedre efterhånden.

> [...]
> jo ikke så wild med ... jeg kan overvinde mig selv - men jeg tror hun
> kan mærke min indre modvilje imod andre mennesker og det vil ikke gøre

Du kan jo også gå på biblioteket og låne en stak bøger om hundeopdragelse.
Man kan lære rigtig meget, på den måde. Du kan også tjekke
www.netdyredoktor.dk . Kig under hundeskolen. Der står også en masse godt.

Alt hvad jeg ved om hunde, kommer fra bøger. Jeg har aldrig gået på
hundeskole, med vores hunde.

Det er dog smart med hundeskole, hvis hunden skal lærer, at omgås andre
hunde og der ikke lige er hunde i nærheden, af din bopæl. Hundeskole er også
stedet, hvis man skal træne brugshunde, agillity m.m. og konkurrere eller
testes i, hvor langt ens hund er noget osv. Bare lige for, at få afklaret,
at jeg overhovedet intet har imod, at andre folk, går til hundetræning...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 18:57

On Thu, 18 Sep 2003 16:41:59 +0200, "Buffy" <tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>Prøv det ! Kald på hende i starten og se, om hun ikke følger med.

jamen det det gør hun hvis hun kan se mig og ikke er gået i selv sving
- dvs når hun løber meget særkt igenem buskaset så forsvinder hun ind
i sin egen verden en tid ...

> [...]
>på hende. Lad være med, at hente hende, selvom hun ikke kommer, lige med det

ja hun kommer som sagt hvis hun har kontakt med mig dvs at vi kan se
hianden ... med mindre der kommer en ræv så er fristeslen altså for
stor så løber hun efter den ....

det skal siges hun er ikke meget for at komme da det som regl er = med
hun skal i snor ... det underlige ved det er hun ser ud som aldrig har
fået andet ind tæsk når hun skal ha snoren på kryber rundt for mine
føder ( ? ) men lige så snart den er på så er alt fint ....

>Ligesom børn, så vil hunde gerne have grænser, så i er nødt til, at finde
>nogen retningslinier for, hvad der er tilladt og hvad der ikke er. ( Selvom
>det kan være svært nogengange ).

det er skide svært også fordi der ikke et noget system i hendes unoder
det er jo ikke altid hun gør af folk der kan være perioder hvor hun
slet ikke gør ( de er godt nok ikke så lange :)

>Ang. hendes trækken i snoren, så kan du købe en Halti, til hende. Den ligner
>en grime og fås i mange dyrebutikker i alle str.eller på nettet. Søg evt.
>efter Halti på Google.

jamen det er ikke noget problem det kan måske se dumt ud men hun vejer
jo ikke mere ind 6 kg og jeg vejer 86 så .... havde det nu været en
meget stor hund så havde det været noget andet ...
men jeg tror også store hunde er næmmer ? min gamle berna sennet ja
den er død nu - hun havde ingen fejl overhovedet borste fra hun ku
finde på at gå på køkken bordet ....og tage mad.... men ok Bella var
så også en del af en familli da jeg bode hjemme imens hun levede
sjovt nok hende havde jeg ikke problemer med at få til gå odenligt hun
var ALDRIG i snor når vi nåede en vej med biler så slog jeg mig selv
på låret også gik hun ind til den side hvor lyden kom fra og der blev
hun til jeg sagde smut så.....

> [...]
>Halti til ham og nu kan han gå plads, med en hel slap line og han tager også
>mødet med fremmede hunde meget bedre efterhånden.

jamen det er jo også kæmpe hund .... der bliver man jo nød til at tage
det alvorligt med det samme .... når jeg for min manar så bliver der
heller ikke nogen slinger i valsen fordi der_ved_jeg den I italien
har jo bidt 3 menesker - det var en bladning af uheld og derres egen
fejl man vader ikke ind til en vagthund med mindre man bliver lukket
ind der var så 2 der kravlede over hegnet også var der en gang hvor vi
havde glemt at lukke døren så vade posten ind ..... :(

>Du kan jo også gå på biblioteket og låne en stak bøger om hundeopdragelse.
>Man kan lære rigtig meget, på den måde. Du kan også tjekke
>www.netdyredoktor.dk . Kig under hundeskolen. Der står også en masse godt.

ok

>Alt hvad jeg ved om hunde, kommer fra bøger. Jeg har aldrig gået på
>hundeskole, med vores hunde.

jamen jeg har det også sådan lidt jeg ser ingen forskel på hunde og
børn i værdi - selvfølig skal de i specila klasse hvis de har et behov
- men det mest må man ku klare selv

> [...]
>at jeg overhovedet intet har imod, at andre folk, går til hundetræning...

nej men jeg har indtryg af det er sådan noget hygge kom samen for
mange min mor går da til træning med sin hyrde hund - hun har ikke får
mere .... og det er da vældigt borste fra de ikke kan få ham til at gø
på komando :) læren siger han er for høflig :) ?!!!!
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 20:35

> ja hun kommer som sagt hvis hun har kontakt med mig dvs at vi kan se
> hianden ... med mindre der kommer en ræv så er fristeslen altså for
> stor så løber hun efter den ....

Så er det netop her, at du spurter afsted den anden vej....

> [...]
> fået andet ind tæsk når hun skal ha snoren på kryber rundt for mine
> føder ( ? ) men lige så snart den er på så er alt fint ...

Det er smart, at inkalde hunden, rose den og derefter give den kommandoen
Fri, altså lade den lege videre. Hunden opfatter hurtigt kommandoen Fri =
Fri og den opfatter også hurtigt, at den ikke kommer i snor, hver gang der
bliver kaldt, altså bliver det også sjovere, at komme.

> jamen det er ikke noget problem det kan måske se dumt ud men hun vejer
> jo ikke mere ind 6 kg og jeg vejer 86 så .... havde det nu været en
> meget stor hund så havde det været noget andet ...

Det kan godt være, at hun er meget lille, men Haltien er noget mere
behagelig for hunden. Jeg oplever tit små hunde, der trækker så meget i
linen, at de lyder som om, de er ved at kvæle sig selv. En anden løsning er
en gåsele ( hvis du da ikke allerede bruger sådan en ), så kommer trækket,
heller ikke i halsen på hunden. Skid på, hvordan det ser ud. Det virker og
er mere behageligt for hunden.

>da vældigt borste fra de ikke kan få ham til at gø
> på komando :) læren siger han er for høflig :) ?!!!!

Nogen hunde har nemmere, ved at lære, at give hals end andre. Hvis de så
endelig lærer det, så er det smart, at lære dem kommandoen Stille også.
Sidstnævnte er dog ikke lykkedes mig endnu.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 20:53

On Thu, 18 Sep 2003 21:35:12 +0200, "Buffy" <tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>Så er det netop her, at du spurter afsted den anden vej....

ja dte kan jeg da godt prøve :) men det tror jeg ikke hun opdager ?
altså før hun kommer tilbage !

> [...]
>Fri og den opfatter også hurtigt, at den ikke kommer i snor, hver gang der
>bliver kaldt, altså bliver det også sjovere, at komme.

jaaa .... men det var jo ikke nødvendigt med den gamle den gjorede jo
bare osm jeg sagde :)...... men det kan man jo i sagens natur ikke
overføre på hund nr 2 - problemet er jo også at hun er 2½ år og som
sådan ikke nogen valp mere ... jeg ved ikke om det er for sent -
primært skal jeg stille mig selv om til det ...

>Det kan godt være, at hun er meget lille, men Haltien er noget mere
>behagelig for hunden. Jeg oplever tit små hunde, der trækker så meget i
>linen, at de lyder som om, de er ved at kvæle sig selv.

ja ja hun begynder enda at hypper ventilere :) men altså så må hun sgu
bare lade være ....

jeg ved godt det lyder ondt men jeg kunne godt tænke mig sådan en så
man kunne give hende et stød på afstand og når hun så gjorde noget
forkert jamen så fik hun et rap for det er hun ikke meget for .. eller
endnu være få fjernet stemme båndet jeg ved godt dte lyder modbydeligt
men altså ud fra den betragtning vi lever i en verden med andre
mennesker så ville det være en fordel om hun kunne lade være med at gø
helt !

> [...]
>heller ikke i halsen på hunden. Skid på, hvordan det ser ud. Det virker og

jamen jeg er bedøvemes med hvordan det ser ud - bare hunden trives ...

>Nogen hunde har nemmere, ved at lære, at give hals end andre. Hvis de så
>endelig lærer det, så er det smart, at lære dem kommandoen Stille også.
>Sidstnævnte er dog ikke lykkedes mig endnu.

jamen det er noget med at den bliver trænet folk der er blevet væk så
skal han jo gi lyd når de er fundet ....men efter han blev kastreret i
mod at strejfe så er der blevet meget vagthund over ham hvilekt vil
sige han OGSÅ gør hver gang der kommer nogen eller han høre noget ...
men ham kan man få til at lukke i når man råber det til ham ....
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 21:21

> ja dte kan jeg da godt prøve :) men det tror jeg ikke hun opdager ?
> altså før hun kommer tilbage !

Du skal kalde højt og glad hele vejen, mens du løber. Det er selvfølgelig
ikke sikkert, at det virker, men helt sikkert forsøget værd. Husk bare, at
du ikke skal løbe efter hende.

> [...]
> sådan ikke nogen valp mere ... jeg ved ikke om det er for sent -
> primært skal jeg stille mig selv om til det ...

Din gamle hund, var vidst også en større race. Små hunde er tit mere livlige
og mere selvstændige og dermed sværere, at opdrage, men det kan godt lade
sig gøre, hvis du er tålmodig / stædig nok.
Det er IKKE for sent. Vi har haft vores Grand Danois ( også på vej mod de 3
år ) i 13 dage. Han har lært kommandoerne Bliv og Fri og kan også gå pænt
Plads nu.

> ja ja hun begynder enda at hypper ventilere :) men altså så må hun sgu
> bare lade være ....

Eller du må købe en Halti eller gåsele....

> [...]
> men altså ud fra den betragtning vi lever i en verden med andre
> mennesker så ville det være en fordel om hun kunne lade være med at gø

Stød er bestemt IKKE vejen frem. Find i stedet en stak bøger om
hundeopdragelse og din tålmodighed frem.
Du kan også klikke på dette link :

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/hund_hundeskolen.html

Hvis du klikker på Lise Lotte Christensen, kommer du ind på en side, med
informationer og en E-mail til hende. Hun er knalddygtig til hunde og
problemhunde, så måske kan hun vejlede dig. Ellers er der også en masse gode
råd, om hundeopdragelse på siden.

> jamen jeg er bedøvemes med hvordan det ser ud - bare hunden trives ...

Igen: Skift halsbåndet ud, så vil hun trives bedre

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 23:00

On Thu, 18 Sep 2003 22:20:47 +0200, "Buffy" <tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>ikke sikkert, at det virker, men helt sikkert forsøget værd. Husk bare, at

ja det ? jeg vil prøve - nu skla hun lige blive helt frisk igen oven
på sin dårlige mave ....

>Din gamle hund, var vidst også en større race.

ja det var jo en stor benard sent på en 40 -45 kg vil jeg tro

>Små hunde er tit mere livlige
>og mere selvstændige og dermed sværere, at opdrage, men det kan godt lade
>sig gøre, hvis du er tålmodig / stædig nok.

jamen jeg tror også det er ihvertilfælled en fejl ved mig som ejer
fordi jeg har tænkt når ja herre gud den bette ski der sker jo ikke
noget vs. en stor hund - som der bare skal være styr på

>Det er IKKE for sent. Vi har haft vores Grand Danois ( også på vej mod de 3
>år ) i 13 dage. Han har lært kommandoerne Bliv og Fri og kan også gå pænt
>Plads nu.

ja men alt det .... behøves hun jo ikke bare jeg ku få hende til at
holde mund og lade være med at jage andre mennesker ... men jeg prøver
med nogen af alle de ting du og andre har skrevet ...

>Eller du må købe en Halti eller gåsele....

jaee jeg vil se på det hendes gamle skræder syed halsbånd er ved at
køre på det sidste eller det skal da syes fordi hendes hunde tegn
sider der i ... ja hun ser selvfølig også chippet .... men det er nu
mest praktisk man kan læse på hunde hvor den høre til hvis der skulle
gå noget galt ....

> [...]
>problemhunde, så måske kan hun vejlede dig. Ellers er der også en masse gode

jeg vil kikke på den ...

>Igen: Skift halsbåndet ud, så vil hun trives bedre

nåå men halsbånd skal hun jo ha tul sit skildt ... men derfor kan hun
godt få noget andte at gå i snor med !

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 07:11

> ja det ? jeg vil prøve - nu skla hun lige blive helt frisk igen oven
> på sin dårlige mave ....

Selvfølgelig ! God bedring med hende !

> [...]
> sider der i ... ja hun ser selvfølig også chippet .... men det er nu
> mest praktisk man kan læse på hunde hvor den høre til hvis der skulle

Du kan sagtents beholde hendes halsbånd med hundetegnet, selvom du bruger en
Halti, eller Gåsele ved siden af. Vores hunde har også halsbånd og hundetegn
på.
Du kan se / bestille en Halti her. Str. 0 er små hunde og str. 5 er store
hunde.

http://www.dyreudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=11067

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 19-09-03 13:06

On Fri, 19 Sep 2003 08:11:14 +0200, "Buffy" <tjekmig(Snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>Selvfølgelig ! God bedring med hende !

jow tak ..hun har ikke skidt i lang tid - men jeg kan lugte på hendes
tarm gasser og dem plejer der ikke at være mange af at maven ikke er
helt i top men ... nu skal hun med på posthuset .... hvor man ellers
ikke må have hund - men hun kender dem der sider ved skranken der oppe
så hun skal altid lige op og hilse på dem der sider ved skranken ....
ja det er faktisk tæt på de bliver lidt sure på sv posthus hvis jeg
ikke har hende med

*snip*

> [...]
>på.
>Du kan se / bestille en Halti her. Str. 0 er små hunde og str. 5 er store

jeg bestiller et med det samme !
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-09-03 08:09

Hej igen Bo

Det problem du beskriver med at din hund er opmærksom når man er alene
med den - det er jo noget vi alle er startet med, og hundetræning på
en plads med andre hunde, kan gøre ret meget og hjælpe med netop den
slags problemer
-bl.a. trænes indkald med forhindringer så måske bør du kraftigt
overveje dette selvom det måske ikke er din kop the så gør det for din
hunds skyld..

Det lyder for mig som om at hun mangler socialisering og at du
begynder at behandle hende som en hund og ikke som et menneske, hun
har brug for regler, ligesom børn har..

En anden ting er at jeg aldrig ville slippe min hund så den var ude af
syne, man aner ikke hvad der kan ske, men man kan komme i mange
uheldige situationer, og jeg synes det er uansvarligt at tillade
dette.

Mht. mad så kan man få guffer de fleste hunde ikke kan stå for, selv
de der ikke er så madglade har svært ved at modstå en frolic eller en
lille bid pølse.
Jeg ville ikke fodre med rester af menneske mad medmindre det var for
at få hunden til at spise fordi den var underernæret - menneskemad er
det samme som chips er for os, blot til orientering.
Og når du skriver at hun ikke bruger legetøj, kunne det så have noget
at gøre med at du ikke hjælper hende til at finde det interessant?
At lege med sin hund ved at lave trækkelege med forskellige legesager
kan hjælpe lidt på interessen for div. ting.

Du skriver I var i et sommerhusområde - ved du at man altid skal have
sin hund i snor hvis man ikke har den under kontrol? - jeg kan godt
forstå at mange bliver sure over løse hunde og tænk på det hunden
oplever når den jages af fremmede. Hvis du er et sted hvor hun kan
stikke af fra dig, bør du ikke slippe hende løs for det første og så
har du seriøst brug for træning på en plads med andre hunde hvor en
træner kan hjælpe dig med de problemer du har..

Når hun laver udfald mod andre tyder det på usikkerhed, tænk hvis hun
også angriber andre når hun stikker af fra dig, så er det da til at
forstå at andre bliver sure ikke?
Igen ville træning med andre hunde hjælpe hende til at forstå andre
hunde..

Hun lyder for mig som om hun er bange og usikker og så hjælper det
slet ikke at være hård ved hende, tværtimod...og at holde hende løftet
over jorden er noget af det værste du kan gøre, og at kaste hende
gennem luften er heller ikke tilrådeligt - hvordan ville du selv ha'
det hvis du blev behandlet sådan?
Selvom det ikke har gjort ondt, så er det ikke en positiv oplevelse,
hun er blot blevet endnu mere bange og bekymret af den slags
oplevelser...

At købe en bolig og indhegne og barikere er en måde at undgå verden og
problemerne på, men måske prøver din hund at fortælle dig at den har
et problem og godt kunne tænke sig at lære at omgåes andre hunde...og
mennesker så i kunne færdes sammen i fred og ro uden de store
problemer, vi har alle haft vores problemer med vore hunde af
forskellig karakter, men alt kan trænes hvis man bare er tålmodig og
hjælper hunden på vej.

Håber at du kan finde en træningsplads så din hund kan få lidt
socialisering og du kan få lidt hjælp til at hjælpe din hund

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 19-09-03 13:00

On 19 Sep 2003 00:08:58 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrote:

HI Jeannette

>-bl.a. trænes indkald med forhindringer så måske bør du kraftigt
>overveje dette selvom det måske ikke er din kop the så gør det for din
>hunds skyld..

ja jeg må ...well prøve men problemet er bare ikke bare er det ikke
min kop the - jeg er simpelthend primært blevet førtids pensioneret
p.gr mit noget anspændte forhold til andre mennesker specilt
autoriteter .... der går den helt gal ....det er faktisk så slemt at
jeg kan glide fra at være et almindeligt omgængeligt menneske hend
over det psykotiske helt ind i det skezofregne område hvis jeg er
sammen med andre mennesker specilt hvis det er organiseret - jeg evd
godt det lyder vandvitigt men sådan er det - detsvære .... jeg kan
blive meget psykisk syg hvis jeg sammen med andre mennesker under
organiserede former .... jeg ville egentlig helst være fri for at
skrive det her men - det er for at forklare det ikke bare en infantil
mangel på vilje !

>Det lyder for mig som om at hun mangler socialisering

ja det må man sige

>og at du
>begynder at behandle hende som en hund og ikke som et menneske,

det er jo det både med hende og med min gamle hund - havde jeg JO en
større meneselig respekt for min hund ind for mennesker i
almindelighed .... det gik jo sådan set fint nok med den gamle - der
ville heller ikke være noget problem med hende her hvis vi bode aflene
mange km fra andre mennesker for hun er jo forbiledlig og problem fri
i alle samenhænge når vi bare er hende og mig og fuglene - hvilket
selvfølig ikke løser den i nærværende debat beskreven problematik ..

> hun
>har brug for regler, ligesom børn har..

ja og det er også derfor jeg bliver nød til at prøve dte andet med
hunde skole men jeg har jo lige købt en sommerhus grund og bestilt et
hus - mest p.gr hunden fordi så kan hun blive hegnet inde og stadigt
være fri + vi skal ikke gå så langt før der er menneske øde.....
det var 700 000 kr s løsningen :)......

> [...]
>syne, man aner ikke hvad der kan ske, men man kan komme i mange
>uheldige situationer, og jeg synes det er uansvarligt at tillade

Puhh ja det kommer jo lidt an på hunden - hende gør simpelthen ikke
andre noget hverken dyr eller mennesker borste fra det famøse gøen
og den gamle gjorde det aldrig

>Mht. mad så kan man få guffer de fleste hunde ikke kan stå for, selv
>de der ikke er så madglade har svært ved at modstå en frolic eller en
>lille bid pølse.

ikke hende her ... når hun spiser så skal hjun først ha det også skal
hun finde et sted hvor hun kan spise det i fred - skide primadonna :)

>Du skriver I var i et sommerhusområde - ved du at man altid skal have
>sin hund i snor hvis man ikke har den under kontrol?

yeps ..... Kbhs poltivedtægt jeg kan ikke husek nr

>- jeg kan godt
>forstå at mange bliver sure

jamen det kan jeg da også ....

> [...]
>har du seriøst brug for træning på en plads med andre hunde hvor en
>træner kan hjælpe dig med de problemer du har..

jaeee .... det er jo det ..... men nu køber jeg jo et hus hvor der er
en stor have der er låst af hegn osv også er der meegt kort som jeg
skrev til der er masser af menneske fri plads

>Når hun laver udfald mod andre tyder det på usikkerhed, tænk hvis hun
>også angriber andre når hun stikker af fra dig

det gør hun ikke hun gør bare .... hun gør aldrig af mig !

>, så er det da til at
>forstå at andre bliver sure ikke?
>Igen ville træning med andre hunde hjælpe hende til at forstå andre
>hunde..

ja det ....tror du det vil hjælpe hvis en anden gik med hende ?

> [...]
>over jorden er noget af det værste du kan gøre, og at kaste hende
>gennem luften er heller ikke tilrådeligt - hvordan ville du selv ha'

nu er det jo meget få gange det er sket - men tro mig det hjælper !
+ hun tager jo ike fysisk skade !

>Selvom det ikke har gjort ondt, så er det ikke en positiv oplevelse,
>hun er blot blevet endnu mere bange og bekymret af den slags
>oplevelser...

Nahh hun er sgu en lige så glad hund som før men det har bare taget
nogen unoder af hende f.eks det med hun bliver ved med at gø inde i
lejligheden !

>At købe en bolig og indhegne og barikere er en måde at undgå verden og
>problemerne på, men måske prøver din hund at fortælle dig at den har
>et problem og godt kunne tænke sig at lære at omgåes andre hunde...

jamen jeg har jo betsilt en mere ....det er italiensk manar - den må
hun sgu lære at elske ellers har hun et problem :) for den er sgu
stor

>og
>mennesker så i kunne færdes sammen i fred og ro uden de store
>problemer,

jow men sagen er hunden og jeg ligner jo hianden af sind - jeg er jo
udadtil høflig så længe man behandler mig pænt eller bliver væk fra
mig - men når jeg sådan sider og glider ind i mine egne tanker /
fantasier ...så sider jeg og regner på hvordan man kan lave en
labotomi på et andet menneske - ham der trude med at skyde min hund
jeg taler venligt og høfligt med ham - imens jeg tænker på hvordan jeg
ville kunne få hans død til at ligne en drukne ulykke osv osv.
så det jo ikke bare p.gr hunden - mit nye hjem bliver et fort - med
hegn overvågnings kamera låger der kan åbnes inde fra ...grunden til
jeg har betsilt manaren er jo også for at holde folk ude !
ja det lyder nok meget vandvitigt hvad det sikkert også er - men jeg
er jo godheden selv så længe man bare behandler mig fornuftigt
og for guds skyld ikke prøver at komme ind i mit hjem !

> vi har alle haft vores problemer med vore hunde af
>forskellig karakter, men alt kan trænes hvis man bare er tålmodig og
>hjælper hunden på vej.

ja men er der ikke altid en skønhedes fejl man aldrig kommer til livs
:) ? nej jeg ved godt hvad du mener og det omtalte problem med hun
løber hænd til andre og gør er et problem der er for stort - fordi jeg
stiller den samme krav til mig selv som jeg stiller til andre - retten
til at være i fred og uforstyret !

>Håber at du kan finde en træningsplads så din hund kan få lidt
>socialisering og du kan få lidt hjælp til at hjælpe din hund

vil det være helt håbløst hvis jeg betalte en anden for at tage på de
kurser ? jeg har jo MASSER af venner .....

og tak for svaret
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 16-09-03 04:18

> hun er skide go til børn min nevø på 9 mdr sad og trak i øret og stak
> hende i øjnene med stor værdighed tog hun hans arm i skjorte ærmet og
> flyttede den ned til jorden -

Ja undskyld ... jeg ved det ikke har spor med dit spørgsmål at gøre .. men
jeg fatter bare ikke hvor forældrene til din nevø .. eller hvor du er .. når
I åbenbart kan sidde og kigge på at et barn trækker en hund i øret eller
stikker den i øjnene ... godt hunden siger fra på en god måde .. men skal
ungen ikke lære at omgås en hund med respekt og skal han ikke vide at også
en hund har grænser ?? .. OK han er kun 9 mdr. men selv i den alder bør man
få ind med modermælken hvordan man behandler en hund .. og forældre, voksne
bør når det drejer sig om hunde/børn være den usynlige mur der forhindrer at
barnet gør noget forkert ved hunden .. altså beskytter hunden mod barnet ..
bare min mening
hejhils fra Ami og tilgiv at jeg egentlig kommer med noget .. i forhold til
dit spørgsmål ganske OT

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 18-09-03 00:21

On Tue, 16 Sep 2003 05:18:26 +0200, "Anne-Marie Prange"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrote:

> [...]
>I åbenbart kan sidde og kigge på at et barn trækker en hund i øret eller
>stikker den i øjnene ... godt hunden siger fra på en god måde ..

jamen jeg var lige ved siden af ...hun er så hurtig min hund hun ser
det komme lang tid før det rammer hende og undviger - så længe det er
spædt børn katte fugle så er hun 100 % tolerant i dag slikkede hun en
katte killing hun jager den ene af fuglene men lige så snart hun har
den så slikker hun den bare ...

> [...]
>barnet gør noget forkert ved hunden .. altså beskytter hunden mod barnet ..

jamen jeg fik det også serveret forkert min nevø aner jo ikke hvad han
gør med sine 9 mdr han tager ved det han han kan ramme ... der ligger
ikke ond vilje bag ....

>hejhils fra Ami og tilgiv at jeg egentlig kommer med noget .. i forhold til
>dit spørgsmål ganske OT

Nååå Ot er det well ikke så længe det har med hund at gøre selvom en
emne linje i længde nok kan få problemer med emne linjen .... men
sådan er det jo ...

--
Mv.
Bo M Mogensen