Dagpleje-angst
Fra : Iben Holst

Dato : 15-09-03 11:57

Hej ...

Jeg skal starte på et helt nyt job midt i oktober og er for denne enestående
chance for et spændende, fast og varigt job, truffet den svære beslutning at
afbryde min barsel som ellers skulle gå til februar/marts. Mit hjerte græder
over det, men ind imellem er man jo nødt til at lade fornuften herske...
Min datter når dog at blive 10 mdr. inden og det trøster mig en smule.

Vi havde unge piger ansatte til den ældste fra han var 1 1/2 til 3 år og det
var guld værd især for ham men også for os. Vi håber stadig meget på at vi
kan nå at ansætte en til vores datter også og har heldigvis også allerede et
par stykker vi skal have til samtale.

MEN - hvis nu vi ikke finder den rigtige og ikke når det tids nok, så er
vejen jo kun en dagpleje. Min kommende chef er yderst forstående og har
tilbudt mig 1/2 tids arbejde de første 2 -3 måneder for en stille og rolig
indkøring og accept for situationen, så umiddelbart har jeg alle odds med
mig. Og alligevel!! Jeg ønsker mest af alt og meget brændende, at min datter
kan blive hjemme; i det mindste et års tid endnu...

Det jeg håber I kan give mig nu, er gode råd og især dejlige positive
historier om jeres oplevelser med at have børn i dagpleje og hvorfor jeg
skal være glad for at hun kan komme i dagpleje. Jeg har brug for ALT
positivt om dagpleje der kan få mig ud af denne endeløse frustration over at
hun skal ud og dele opmærksomheden med 3 andre børn...

Iben :-/

(OBS. skal måske lige nævne at jeg er klar over at det er positivt at være i
kontakt med andre børn, men det kommer hun også ved at være herhjemme, ved
at hun da vil komme i legestue 2 gange ugentligt og vi i forvejen har mange
børn i den nærmeste familie)

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-03 13:47

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
datter
> kan blive hjemme; i det mindste et års tid endnu...

Helt ærligt, det er en gang pyller at høre på!
Din datter tager ikke skade af at komme i dagpleje.
Jeg har gennem tiderne haft flere forskellige dagplejere,
alle fornuftige, kærlige kvinder, som har taget sig godt
af de små.
Er problemet ikke nærmere, at det er dig, der ønsker
at have dit barn derhjemme?

Mvh.Bodil.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-09-03 15:46

> [...]
> alle fornuftige, kærlige kvinder, som har taget sig godt
> af de små.
> Er problemet ikke nærmere, at det er dig, der ønsker

Jeg havde det ligeså... jeg er en mand men osse den rene jammer da mine
unger skulle hjemmefra - men den glæde ungerne har ved at være ude og opleve
andet end sine (over)beskyttende forældre er bestemt osse værd at opleve.
Pyller - jo, men det er da et bevis for en selv hvad der er det vigtigste på
jorden for os.... mine børn fatter mig heller ikke - den store siger: Elsker
du mig og lillebror? - jeg svarer: Mere end du fatter - og samtidig jubler
jeg af lykke hvergang min kæreste får sin menstruation
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Iben Holst

Dato : 15-09-03 17:24

> [...]
> Jeg har gennem tiderne haft flere forskellige dagplejere,
> alle fornuftige, kærlige kvinder, som har taget sig godt

Hallo hallo - hvis jeg mente det ligefrem skader børn at komme i dagpleje
ville jeg da fraråde det til alle jeg mødte på min vej og desuden går mit
indlæg slet ikke på sådan noget.... Og jeg ville for alt i verden heller
ikke på nogen måde overveje at sende hende i dagpleje hvis vi ikke finder en
ung i huset, hvis jeg mente det var skadeligt.

> Er problemet ikke nærmere, at det er dig, der ønsker
> at have dit barn derhjemme?

Jo det er er det da i høj grad - du har ikke læst indlægget, når du kan
finde på at spørge sådan!

At børn ikke på nogen måde tager skade af dagpleje rører dog ikke ved mit
princip, at børn hører hjemme i deres første år. Sådan er det i min private
verden! Og at du syntes det er noget pladder, det er så din mening...

Jeg bad blot pænt om at få del i de positive og dejlige oplevelser I andre
har haft ved at bruge dagplejer.

Iben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-09-03 17:52

> Jeg bad blot pænt om at få del i de positive og dejlige oplevelser I andre
> har haft ved at bruge dagplejer.

Jeg kan fortælle dig alt fra historier om dagplejemødre, der siges at være
det rene guld - til en hæslig beretning om den dagplejemor, der slog et af
børnene ihjel.

At NOGLE har haft en hæslig eller superduper erfaring er på ingen måde nogen
garanti for, at du får samme udbytte.

Er det ikke nok for dig at vide, at det højst sandsynligt er godt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 17-09-03 05:29

> Er det ikke nok for dig at vide, at det højst sandsynligt er godt?

Alt positivt er velkomment ...

Iben

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 16-09-03 08:33

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in

> [...]

> alle fornuftige, kærlige kvinder, som har taget sig godt
> af de små.
> Er problemet ikke nærmere, at det er dig, der ønsker

Tag det roligt, Bodil. Konen har jo bestemt sig og behøver bare lidt
trøst og forståelse for at det kan være svært at overlade sit barn til
andre - især når man må gå på kompromis med sine principper for at gøre
det.

*Naturligvis* handler det om Iben's følelser, det er vel hverken
unaturligt eller slemt. Hvis Iben bare havde det mindste tvivl om at
hendes barn kunne tage skade, så tror jeg da ikke hun ville gøre det.

Jeg forstår godt hvorfor Iben tuder lidt. Og jeg har ikke engang de samme
principper (om barnet er 10 måneder eller 12 når det kommer i dagpleje
betyder vist ikke det store for barnet - sådan generelt) og jeg glæder
mig faktisk til at komme på arbejde på fuld tid igen. Men jeg skal også
snart aflevere mit barn i fremmede hænder og det er altså ikke så nemt
sådan følelsesmæssigt - for mig i hvert tilfælde. Sådan er det måske
ligefremt ment til at skulle være fra naturens side.

Jeg kan ikke hjælpe Iben for jeg har ikke erfaringer med dagpleje og har
valgt vuggestue til min søn. Men jeg er fuld af forstrøstning over at han
kommer i kærlige hænder. Jeg har talt med hans børnehavepædagog og hun
virker til at være både fornuftig og glad for børn.

Iben, jeg kan kun give Birdy og Inger Pedersen ret: besøg og tal med din
nye dagplejemor. Hvis hun ikke huer dig så sig nej til tilbuddet (giv
gerne en begrundelse så kommunen kan høre at det er med omtanke du siger
nej) og vær så lidt på nakken af kommunen så de er hurtige til at finde
et andet sted.

--ingermarie

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-09-03 15:43

> Jeg skal starte på et helt nyt job midt i oktober og er for denne
enestående
> chance for et spændende, fast og varigt job

tillykke!

> [...]
datter
> kan blive hjemme; i det mindste et års tid endnu...

Det er forståeligt.

> [...]
at
> hun skal ud og dele opmærksomheden med 3 andre børn...

Dit barn vil i løbet af kort tid vænne sig til den nye situation - mine 2
børn er begge startet perfekt - den første tidligt i hans liv (lidt over 1
år) - den anden er først lige startet i børnehave her til sommer (han er
næsten 4) - vi tænkte ham kan vi ikke vænne til at komme hjemme fra - men jo
det ku han (tog en uge) det er os der bekymrer os, ikke børnene - de har
en fantastisk evne til at tilpasse sig - godt som skidt desværre, men
hvorfor skulle dette at det er tidligt i dit barns liv være negativt? - nej
vel

> [...]
> kontakt med andre børn, men det kommer hun også ved at være herhjemme, ved
> at hun da vil komme i legestue 2 gange ugentligt og vi i forvejen har

ergo er du ved dine fulde fem... og i bund grund skulle du bare lige høre
vores mening om situationen - du er en fin forælder og (som du sikkert
inderst inde har bestemt dig for) tag jobbet! Du lyder som en der sagtens
kan elske dit barn resten af dagen alligevel.

Fra : Iben Holst

Dato : 15-09-03 17:36

> enestående
>
> tillykke!

Mange tak!

> Du lyder som en der sagtens
> kan elske dit barn resten af dagen alligevel.

Tak de beroligende og rosende ord! Jeg vil selvfølgelig altid elske mine
børn uanset hvor meget eller hvor lidt jeg er sammen med dem og hvor de
bliver passet - men jeg har bare brug for at få ridset de positive sider af
dagplejen op, så jeg lettere kan se ud over mit høje ønske om at hun kan
blive hjemme noget længere og så jeg ikke bliver en bremse for indkøringen.

Iben

Fra : Janne

Dato : 15-09-03 18:06

Iben Holst <ria@os.dk> skrev:

>Mange tak!

> [...]

Min den ældste pige var 2 år første gang hun kom i dagpleje. Det
var svært, det værste var den måde hun prøvede at lade være med at
græde når jeg skulle gå.
Den yngste pige var kun 7 mdr. (slemme mor) der har aldrig været
problemer, hun vinkede glad og lystigt farvel,og var lige så
lykkelig når jeg hentede hende igen. Jeg har et tæt og dejligt
forhold til begge mine piger idag nu er de 16 0g 18 år. Tag imod
det gode job, så får børnene også en glad mor. En glad mor giver
glade børn.
janne

Fra : Birdy

Dato : 15-09-03 19:07

Du kunne jo tage kontakt til en dagplejer i dit område og spørge om du måtte
komme på besøg for at se hvad der sker i en dagpleje !
Eller spørge på pladsanvisningen om ikke det kunne lade sig gøre at besøge
den dagplejer du evt. ville få tildelt.
Der er ingen grund til at få andenhåndsoplysninger hvis man kan opleve
stemningen selv.

Birdy

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-09-03 19:29

"Birdy" <Birdy.hyllebergFJERN@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen grund til at få andenhåndsoplysninger hvis man kan opleve
> stemningen selv.

Og netop stemningen og "tonen" er altafgørende, hvad enten det drejer sig om
dagpleje, institution eller ung pige i huset.
Og den er så svær at definere, at det er mere end vanskeligt at lave en
generel afvejning.
Nogle steder kan man få lov at besøge en dagplejemor på forhånd - andre
steder vil man bestemt have sig frabedt, at der kommer vurderende forældre.

Hvad er dine egne ønsker mht. dit barns fremtid?
Hvis du mener, det er vigtigt, at dit barn lærer at begå sig i et
forpligtende fællesskab, vil dagplejen være egnet.
Hvis du mener, det er vigtigt, at der altid er en, der har som sin vigtigste
opgave kun at tage sig af DIT barn - så skal du vælge én til at passe dit
barn hjemme. Her bliver samværet med andre børn ikke nødvendigt og
forpligtende, men mere en udflugt.

Under alle omstændigheder: en omsorgsfuld og ansvarlig dagpleje er bedre end
en ung pige, der har nok at gøre med selv at blive voksen - og en
omsorgsfuld og ansvarlig ung pige er bedre end en "udbrændt" dagpleje.
Mine erfaringer som barn med ung pige har gjort, at jeg lovede mig selv, at
jeg aldrig ville overlade mine egne børn til det.
Mine erfaringer som fhv. dagplejemor har gjort, at jeg bestemt heller ikke
ville overlade mine børn til hvem som helst.
Og mine erfaringer som mor til fire børn har gjort, at jeg har lært at vælge
skole og institution med omhu. Og at stole på mit førstehåndsindtryk af
stemningen. Det har altid holdt.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 17-09-03 05:32

Hej igen.

Mange tak for jeres svar; der er flere ting jeg kan og vil bruge til at være
mere imødekommende for ideen om at få min datter i dagpleje. Det ligger ikke
helt så fjernt fra mig længere, men jeg har heldigvis nogle uger til at
fordøje det i endnu...

Iben