Hvad ville I gøre?
Fra : Madamme

Dato : 14-09-03 22:30

Kære Kolleger.
En 14-årig dreng kommer i skole en morgen. På hans noget røde og hovne
ansigt kan man se, at han har fået en på hovedet.
Hvad ville du gøre?
Hvad er proceduren på din skole?
Har skolen en decideret handlings/beredskabsplan, og hvordan er ordlyden i
så fald?
Har du nogen erfaring med en situation som den skitserede?
Alle kommentarer er YDERST relevante og velkomne.

Hilsen Elisabeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-03 13:50

"Madamme" <Madamme@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så fald?
> Har du nogen erfaring med en situation som den skitserede?
> Alle kommentarer er YDERST relevante og velkomne.

1. Slap lige lidt af først.
2. Tal direkte med drengen - og under fire øjne, fortæl ham, hvad du kan
se -
og spørg om baggrunden.
3. Tal med din leder/inspektør om sagen, måske er det ikke første gang -
måske er der ting, som du slet ikke ved om drengen og hans familie.
4. Brug i alle ting din sunde fornuft.
5. Vær opmærksom på, at du som underviser har skærpet indberetningspligt.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-09-03 16:16

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Madamme" <Madamme@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> 1. Slap lige lidt af først.

Det er altid en god idé at tage tingene stille og roligt - men det skal dog
tages alvorligt - så forhåbentlig ligger der ikke i dit udsagn at man skal
tage det mindre alvorligt end andre ting, man har skærpet indberetningspligt
til?

> 2. Tal direkte med drengen - og under fire øjne, fortæl ham, hvad du
> kan se -
> og spørg om baggrunden.

Og hvis drengen siger: jeg har blot været i slagsmål med min lillebror?
Eller siger at han blot er faldet uheldigt?

> 3. Tal med din leder/inspektør om sagen, måske er det ikke første
> gang - måske er der ting, som du slet ikke ved om drengen og hans
> familie.

Måske,men alligevel: korporlig afstraffelse er forbudt - uanset familiens
forhold. Så skal de måske have hjælp?

4. Brug i alle ting din sunde fornuft.

Også altid en god ting -men hvad er ens "sunde fornuft"? Hvis ens sunde
fornuft siger: årh, hva ' han har s'gu' ikke skade af et par flade på rette
tid og sted, det vil være tåbeligt at blæse en sådan sag op til ingen
verdens nytte.- etc., så er det jo så som så hvor sund den fornuft er.

> 5. Vær opmærksom på, at du som underviser har skærpet
> indberetningspligt.

Det er nemlig korrekt - så det med den "sunde fornuft" bør vige for
almindelig procedure: skolelederen bør orienteres efter samtalen med
drengen.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-09-03 14:16

Madamme wrote:
> [...]
> ordlyden i så fald?
> Har du nogen erfaring med en situation som den skitserede?
> Alle kommentarer er YDERST relevante og velkomne.

Som offentlig ansat har man indberetningspligt - skærpet endda. På mistanke
om misrøgt hjemme, bør du tage kontakt til skolelederen for nærmere
afklaring. Kommandovejen er altid via skolelederen, hvis du befinder dig på
skolen, når du observerer evt. misrøgt. Er du klasselærer vil en samtale med
knægten måske kunne afdække noget - men hvis du ikke er tilfreds med svaret,
så kontakt skolelederen. Det er hende/ham, der har det overordnede ansvar.

--
ahw

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 19-09-03 22:46

> [...]

svaret,
> så kontakt skolelederen. Det er hende/ham, der har det overordnede ansvar.

Så du programmet for nyligt (det var et gammelt program, som blev
genudsendt) om børn, som blev fjernet fra deres forældre pga. rygter og
løgne og overdrevne indtryk fra udefrakommende, som intet anede om de
involverede familier? (det program pissede mig godt nok vældig groft af)

Du lyder lidt som en af dem, der kunne sætte sådan noget igang.

Det kunne jo faktisk være, at knægten havde været i slagsmål med en af sine
søskende eller en "kammerat" eller at det var et uheld.

Ingen grund til at male fanden på væggen.

Man har vel sin intuition trods alt og en samtale med en yngre knægt af en
respekteret lærer, vil som regel kunne frembringe sandheden. Hvadenten det
er direkte fra knægten eller læreren selv, som kan komme frem til sandheden.

Bare min 25 øre.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-03 08:53

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> [...]
> af en respekteret lærer, vil som regel kunne frembringe sandheden.
> Hvadenten det er direkte fra knægten eller læreren selv, som kan

Jo, jeg så den pågældende udsendelse, men jeg så også en anden udsendelse,
hvor børn, der vitterlig blev vanrøgtet, ikke blev tvangsfjernet alligevel
af politisk-økonomiske grunde. Så du den? De pågældende socialrådgivere, der
fulgte loven, blev politisk presset og så derpå fyret for at gøre deres
job.´Det brød jeg mig ikke om.

Og forleden var der et indlæg i TV-avisen om de mange børn, der hvert år dør
på grund af vold i hjemmene, og det blev kommenteret med folks
berøringsangst. Det med at man ikke skal "male fanden på væggen" er altså
for sent, når ulykken først er ude.
Det er forbudt at slå sine børn, uanset hvad man mener om loven, og vi har
som offentligt ansatte pligt til at gribe ind -også på mistanker. Det hele
behøver naturligvis ikke ende med bål og brand, men hvis det er situationer,
der gentager sig lidt for mange gange, så vil jeg ikke som lærer være i
tvivl: der skal skrides ind på den ene eller anden måde. AT lukke øjnene er
ikke alene fejt, men også ulovligt for en offentlig ansat - især en lærer
eller en pædagog, der har med børn at gøre til dagligt.

Jeg vil have det skidt med at det viser sig at være en storm i et glas
vand - men det er der heldigvis andre professionelle, der skal afgøre - til
gengæld vil det være helt ubærligt, hvis jeg - af misforstået
berøringsangst -har overset klokkeklare signaler, hvor det så er endt med et
dødsfald eller en hjerneskade.

Med andre ord: better safe than sorry.

--
ahw