/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
Danmarks længste allé.
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 14-09-03 20:22


Jeg har lige hørt at man mener at den allé der fjæler sig ude langs den
gennemrestaurerede Vestvold, skulle være Danmarks længste. Den er
da også imponerende. Og det er et spændende og dejligt grønt område
der er kommet ud af det.

Hvor gammel er volden egentlig? Når man rigtig tænker over det er det jo
et gigantisk stykke arbejde fra før man havde gravemaskiner. Blev det
hele anlagt i forbindelse med nogen bestemt krigstruende situation?

Håber nogen kan svare på spørgsmålene.

Ruth



 
 
Kjeld Nielsen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Kjeld Nielsen


Dato : 14-09-03 23:40

Den 14/09-2003 klokken 21:22, skrev "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> i
<bk2f5s$2q0g$1@news.cybercity.dk>:


> Jeg har lige hørt at man mener at den allé der fjæler sig ude langs den
> gennemrestaurerede Vestvold, skulle være Danmarks længste. Den er da
> også imponerende. Og det er et spændende og dejligt grønt område der er
> kommet ud af det.

> Hvor gammel er volden egentlig? Når man rigtig tænker over det er det jo
> et gigantisk stykke arbejde fra før man havde gravemaskiner. Blev det
> hele anlagt i forbindelse med nogen bestemt krigstruende situation?

Se om Vestvoldens historie på <http://www.vestvolden.dk/>

Med venlig hilsen,
Kjeld


Peter Loumann (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 15-09-03 08:45

On Mon, 15 Sep 2003 00:39:43 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

>Se om Vestvoldens historie på <http://www.vestvolden.dk/>

Det var da en glimrende side!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Ruth Nielsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 15-09-03 13:12


"Kjeld Nielsen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" skrev:



> > Jeg har lige hørt at man mener at den allé der fjæler sig ude langs den
> > gennemrestaurerede Vestvold, skulle være Danmarks længste>

> Se om Vestvoldens historie på <http://www.vestvolden.dk/>

Mange tak, det er vel nok en mangfoldighed af vidt forskellige oplysninger
man får der. Virkelig interessante.

Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks længste.
Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste. Så jeg håber
nogen dukker op som ved noget om det.

Hilsen Ruth




Herluf Holdt, 3140 (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 15-09-03 13:49

Ruth Nielsen skrev:
> Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> længste.Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste.
> Så jeg håber nogen dukker op som ved noget om det.

I så fald skal det være en allé på ca. 15 km's længde.
(Husum- og Vestencienten). Der hvor alleen er, lå
faktisk en jernbane, hvor et batteritog kunne føre seks
15 cm-kanoner hurtigt frem i tilfælde af et angreb.
Københavns befæstning blev gradvis ophævet fra 1920.

Jeg har altid troet at Ledreborg Allé var en af Danmarks
største, når man regnede vejen fra Roskilde til Lejre med.
Jeg husker fornemmelsen af at køre i en katedral, når jeg
kikkede og under trækronerne. Desværre holder træer ikke
evigt. Mange af dem måtte udskiftes.

Lange strækninger med vejtræer oplevede jeg på Rügen
i okt. 2001. Det var en fornøjelse at se. De store
turistbusser måtte køre forsigtigt i midten, for at undgå
at ramme de tykke grene.

Mon ikke der er én som kan finde den længste allé i
Guinness Rekordbog?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Ruth Nielsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 15-09-03 16:42


"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev:

> > Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> > længste.Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste.
> > Så jeg håber nogen dukker op som ved noget om det.
>
> I så fald skal det være en allé på ca. 15 km's længde.
> (Husum- og Vestencienten).

Ja, det dér ord "Vestencienten" har man altid hørt, men hvad i alverden
betyder det? Det røber måske stor uvidenhed at spørge, men alligevel.


> Der hvor alleen er, lå
> faktisk en jernbane, hvor et batteritog kunne føre seks
> 15 cm-kanoner hurtigt frem i tilfælde af et angreb.
> Københavns befæstning blev gradvis ophævet fra 1920.

Mon det så vil sige at alleen er fra den tid, - det er ikke sådan at
nævnte tog kørte ved siden af den?

Venlig hilsen Ruth




Hanne Christensen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne Christensen


Dato : 15-09-03 19:19



> Ja, det dér ord "Vestencienten" har man altid hørt, men hvad i alverden
> betyder det? Det røber måske stor uvidenhed at spørge, men alligevel.
>
>
enceinte: en lang fæstningsvold med grav, udenværker om fæstning

vh
Hanne


Herluf Holdt, 3140 (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 15-09-03 21:22

Ruth Nielsen skrev:
> "Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
>> I så fald skal det være en allé på ca. 15 km's længde.
>> (Husum- og Vestencienten).

Alléen langs Vestencienten er iflg. Vestvoldens Venner
14 km lang. (Så regner de altså ikke Husumencienten med).
De kalder den også Danmarks længste allé i brochuren om
Vestvolden.

> Mon det så vil sige at alleen er fra den tid, - det er ikke
> sådan at nævnte tog kørte ved siden af den?

Nej, både banen og den 6 m brede voldgade blev kranset af
seljerøn, og det er disse træer der udgør alléen. Der er et
gammelt billede i brochuren af en række forblæste træer
langs bane og vej.


Den side Kjeld Nielsen har linket til har vist alt det med man
ellers vil vide om Københavns befæstning, Estrups provisorie-
regering, Garderhøjfortet, Kvindekanonerne og det hele. Læs
også om arrangementet "Københavns Befæstningsdag 2003",
søndag den 28. september.

Jeg måtte jo lige ty til min skuffe med mærker og mærkelige
badges. Der fandt jeg sørme det diplom jeg fik som bevis på
at have gennemført "Vestvoldens 100 års jubilæumsmarch"
20. september 1992 fra Husum til Avedøre.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


Ruth Nielsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 15-09-03 16:58


"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev:


> > Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> > længste.Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste.


> Jeg har altid troet at Ledreborg Allé var en af Danmarks
> største, når man regnede vejen fra Roskilde til Lejre med.
> Jeg husker fornemmelsen af at køre i en katedral, når jeg
> kikkede op under trækronerne.

Jah, det var også vores barndoms allé nr. 1. Når vi kørte med toget
ned til min morfar i Regstrup, skulle min mor altid have os hen til vinduet
for at se Ledreborg Allé.

>Desværre holder træer ikke
> evigt. Mange af dem måtte udskiftes.

Ja, da vi senere kørte turen på cykel kunne vi jo fra Roskildevejen se
alléen inde på marken, det er også flot at se en allé på afstand, men det
er rigtigt at flere og flere træer faldt fra. Er der ikke noget om at man
har
plantet nye træer nu?

> Lange strækninger med vejtræer oplevede jeg på Rügen
> i okt. 2001. Det var en fornøjelse at se. De store
> turistbusser måtte køre forsigtigt i midten, for at undgå
> at ramme de tykke grene.

Jamen det er dejligt at se store gamle træer langs vejene. Jeg mener da
også at der er en del flotte alleer på vejene omkring Gisselfeld og
Bregentved.

Men der er da også noget om at man langt tilbage i tiden plantede træer ved
almindelige offentlige veje - eet eller andet sted på Sjælland er der en
allé af
kastanjetræer med lyserøde blomster. Hvor *er* det flot at komme dér når
de blomstrer.

Så jeg kan forestille mig at i gamle kulturlandskaber, som der må være på
Rügen, må der også være både alléer og levende hegn af forskellig slags.


> Mon ikke der er én som kan finde den længste allé i
> Guinness Rekordbog?

Det var da måske lige netop det man skulle gøre. Jeg har
den nu desværre ikke.

Venlig hilsen

Ruth



Carsten Finn Rasmuss~ (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 15-09-03 16:54

Ruth Nielsen wrote:
>
> Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> længste.
> Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste. Så jeg
> håber
> nogen dukker op som ved noget om det.
>

Der er åbenbart kamp om pladserne.
Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.

Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.


--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Ruth Nielsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 15-09-03 18:34


"Carsten Finn Rasmussen" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen wrote:
> >
> > Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> > længste.
> > Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste. Så jeg
> > håber
> > nogen dukker op som ved noget om det.
> >
>
> Der er åbenbart kamp om pladserne.
> Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.
>
> Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.

Nå, er det sådan det forholder sig. Hvis alléen forstætter hele vejen langs
Vestvolden, skulle den være på 15 km. Det tror jeg ikke helt at Ledreborg
Allé er, men jeg kan overhovedet ikke huske hvor tæt på Roskilde den
starter.

Er der ingen lange alléer i Jylland?

Hilsen Ruth



Jørgen Grandt (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 17-09-03 09:47

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Er der ingen lange alléer i Jylland?

Alleer? Overhovedet ikke. Vi har såmænd blot boulevarder - og så
selvfølgelig Danmarks eneste avenue.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'
www.hamigen.dk


Karsten Madsen (18-09-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 18-09-03 15:04

>> Er der ingen lange alléer i Jylland?
> Alleer? Overhovedet ikke. Vi har såmænd blot boulevarder - og så
> selvfølgelig Danmarks eneste avenue.

Alleer ? Masser Kastanie Allé i både Sønderborg og Augustenborg

Avenue: Det må være Prins Henriks Avenue i Sønderborg du tænker på.




Jørgen Grandt (18-09-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 18-09-03 17:22

Karsten Madsen skrev:

> >> Er der ingen lange alléer i Jylland?

> > Alleer? Overhovedet ikke. Vi har såmænd blot boulevarder - og så
> > selvfølgelig Danmarks eneste avenue.
>
> Alleer ? Masser Kastanie Allé i både Sønderborg og Augustenborg

Det var min spøg. Listen er jyske alleer må være alenlang.

> Avenue: Det må være Prins Henriks Avenue i Sønderborg du tænker på.

Tænk, jeg troede ikke der fandtes kommuner som finder på at navngive en
vej eller gade efter en ikkeafdød person. Men måske skyldes det i dette
tilfælde at der på omtalte Prins Henriks Avenue if. Krak tilsyneladende hverken
bor mennesker eller firmaer.

Den jeg tænkte på hedder Dalgas Avenue og ligger i Århus C.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'
www.hamigen.dk


Ruth Nielsen (18-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 18-09-03 21:08


"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse
> Karsten Madsen skrev:
>
> > >> Er der ingen lange alléer i Jylland?
>
> > > Alleer? Overhovedet ikke. Vi har såmænd blot boulevarder - og så
> > > selvfølgelig Danmarks eneste avenue.
> >
> > Alleer ? Masser Kastanie Allé i både Sønderborg og Augustenborg
>
> Det var min spøg. Listen er jyske alleer må være alenlang.
>
> > Avenue: Det må være Prins Henriks Avenue i Sønderborg du tænker på.
>
> Tænk, jeg troede ikke der fandtes kommuner som finder på at navngive en
> vej eller gade efter en ikkeafdød person. Men måske skyldes det i dette
> tilfælde at der på omtalte Prins Henriks Avenue if. Krak tilsyneladende
hverken
> bor mennesker eller firmaer.
>
> Den jeg tænkte på hedder Dalgas Avenue og ligger i Århus C.

Åh jamen så kommer jeg til at tænke på den som er hovedgade i Møgeltønder.
Den fine særprægede gade, hvad er mon dens navn? Hedder den noget med
allé?

Ruth




Thomas Thorsen (18-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 18-09-03 22:10

Ruth Nielsen skrev:

> Åh jamen så kommer jeg til at tænke på den som er hovedgade i
> Møgeltønder. Den fine særprægede gade, hvad er mon dens navn?
> Hedder den noget med allé?

Slotsgaden.

TT



Arne Feldborg (18-09-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 18-09-03 23:56

"Jørgen Grandt" <UnstableBut@OnCable.dk> skrev Thu, 18 Sep 2003 18:22:23
+0200


>Tænk, jeg troede ikke der fandtes kommuner som finder på at navngive en
>vej eller gade efter en ikke afdød person.
>
Det tror jeg da forekommer jævnligt, især når det er kongelige personer.
Veje, broer og færger feks.

Men iøvrigt er Prins Henrik (som bekendt) ikke den første.

Vi har da feks. Dronningens Boulevard (underforstået Dronning Magrethe
den 2's Boulevard) her i Herning.

Men vi havde da forøvrigt også (Mads Eg) Damgårdsvej før manden døde. Og
jeg tror det var det samme med H. P. Hansensvej.


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Niels Gjermandsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels Gjermandsen


Dato : 15-09-03 20:32

Hej gruppe

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3f65e0d0$0$13216$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ruth Nielsen wrote:
> >
> > Stadig kunne jeg dog godt lide at vide om alléen er Danmarks
> > længste.
> > Jeg har sågar hørt at den skulle være Europas længste. Så jeg
> > håber
> > nogen dukker op som ved noget om det.
> >
>
> Der er åbenbart kamp om pladserne.
> Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.


Ja det er den nok, men den er jo nyere, og så kan man jo kalde den en allé.
Men det er en tilsnigelse, en allé er jo en vej, Vestvolden er en sti. Men
den er da en god oplevelse da det er et grønt område der omkredser
Kjøbenhavn.


>
> Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.
>
>


Det har den været i mange år. Omkring 7 kilometer, og så er den ægte.
Desværre har mange af træerne måttet lade livet, men de er for manges
vedkommende da blevet erstattet af nye i de senere år.


> --
> Carsten (3600)
> HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....
>
>


--
Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen



Ruth Nielsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 15-09-03 22:10


"Niels Gjermandsen" skrev i en meddelelse:


> Hej gruppe

> "Carsten Finn Rasmussen" <skrev i en meddelelse
> > Ruth Nielsen wrote:


> > Der er åbenbart kamp om pladserne.
> > Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.


> Ja det er den nok, men den er jo nyere, og så kan man jo kalde den en
allé.
> Men det er en tilsnigelse, en allé er jo en vej, Vestvolden er en sti. Men
> den er da en god oplevelse da det er et grønt område der omkredser
> Kjøbenhavn.

En asfalteret kørebane som er bred nok til at en bil kan køre ad den
må være ligeså bred som de veje man kørte på med hestvogne før
i tiden. Mht. de smalleste landeveje midt inde i Nordsjælland nord for
Alsønderup f.eks., jeg tror ikke de er bredere end vejbanen i Vestvolds
Alléen. Men det er måske noget andet som er afgørende for om den er
ægte??

> > Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.


> Det har den været i mange år. Omkring 7 kilometer, og så er den ægte.
> Desværre har mange af træerne måttet lade livet, men de er for manges
> vedkommende da blevet erstattet af nye i de senere år.

Ja 7 km er da også en lang allé, men jeg ved ikke om det er ukorrekt at
kalde den langs Vestvolden for en uægte allé.

Ruth




Jørgen Grandt (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 17-09-03 09:51

Carsten Finn Rasmussen skrev bl.a.:

> Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.
>
> Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.

Kan det ikke skyldes at præmisserne er forskellige: Ledreborg Allé er
vist nok én lang ubrudt vejstrækning, hvorimod den meget længere
Vestvolden skæres igennem af motor- og andre store veje og gader et
hav af gange?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'
www.hamigen.dk


Ruth Nielsen (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 17-09-03 20:50


"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse
> Carsten Finn Rasmussen skrev bl.a.:


> > Iflg. Skov & Natyrstyrelsen er Vestvolden Danmarks længste allé.
> >
> > Ledreborg Slot påstår at have Nordeuropas længste Allé.
>
> Kan det ikke skyldes at præmisserne er forskellige: Ledreborg Allé er
> vist nok én lang ubrudt vejstrækning, hvorimod den meget længere
> Vestvolden skæres igennem af motor- og andre store veje og gader et
> hav af gange?

Det kan det måske nok. Jeg ved ikke hvad den sproglige norm skulle være
hvis man skulle definere ordet allé 100% korrekt. som barn boede jeg på
en Linde Allé, hvor jeg aldrig har set spor af noget lindetræ. Der kunne man
måske tale om at det ikke var en ægte allé. Jeg ville nødig gå ind på at
alléen
langs Vestvolden skulle kaldes uægte fordi den bliver gennemskåret.

Jeg synes det er så flot at man har restaureret og genskabt alt hvad der
kunne
genskabes af det store bygningsværk. Måske skal man lade være med at
sammenligne de to alleer. Det er bestemt også flot at Ledreborg Allé er 7 km
lang. Og - jo, det er én ubrudt strækning.

Hvor lang er mon Jægersborg Allé?

Ruth



Kjeld Nielsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Kjeld Nielsen


Dato : 16-09-03 00:18

Den 15/09-2003 klokken 22:22, skrev "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> i
<mhp9b.72056$Kb2.3395719@news010.worldonline.dk>:

> Nej, både banen og den 6 m brede voldgade blev kranset af
> seljerøn, og det er disse træer der udgør alléen. Der er et gammelt
> billede i brochuren af en række forblæste træer langs bane og vej.

Avedøre Lokalhistoriske Forening har også en del billeder og beskrivelse
af Vestvolden.
(Noget af det er sikkert 'sakset' fra Vestvoldens hjemmeside).

<http://www.avedoere-selskabet.dk/Byland/Mili/militærområder.htm>

Med venlig hilsen,
Kjeld


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408182
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste