Lan i Lan
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 14-09-03 17:04

Hej

Jeg er bosiddende på et kollegium, der har et lan med adgang til
internettet.

Mit spørgsmål går på. Kan jeg koble en router på mit værelses netstik. Så
jeg laver et Lan i Lannet. Eller kan det ikke lade sig gøre. Vi får tildelt
IP automatisk. Kan min router, som får IP fra lannet, tildele IP til mine
computere.

Jeg vil på den måde kunne dele mapper/printere uden at hele kollegiet får
adgang til det?

De har ført haft problemer med, at der er nogen, der har opsat en DHCP
server. Min løsning skulle vel ikke give problemer. Når jeg kobler wan
stikket fra routeren til mit værelses netstik

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 14-09-03 17:20

> [...]
tildelt
> IP automatisk. Kan min router, som får IP fra lannet, tildele IP til mine

Det lyder som en god ide du har fået.. og det kan sagtens lade sig gøre

Jeg har selv lavet noget i samme stil med en D-Link DI-604.. nem og billig
router der kan købes for under 400kr.

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 17:29

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote:

> [...]
>IP automatisk. Kan min router, som får IP fra lannet, tildele IP til mine

En bredbåndsrouter er bare den ideelle løsning til at isolere dit
lille netværk fra resten af kollegiet.

Dit router får tildelt en extern ip-adresse fra kollegiets
DHCP-server, og den kan så tildele interne ip-adresser til dine
maskiner.

Hvis du bare sikrer dig at dine interne ip-adresser ligger i et andet
segment end kollegiets ip-adresser, får du ingen problemer.

<mlr>

Fra : Jan Bachman

Dato : 14-09-03 17:39

> [...]
>
>Hvis du bare sikrer dig at dine interne ip-adresser ligger i et andet
>segment end kollegiets ip-adresser, får du ingen problemer.

Jeg afslører lige lidt uvidenhed om DHCP

Vil der ikke kunne opstå problemer med valg af DHCP server?
Kan man ikke risikere at ens PC får en IP fra kollegiets DHCP i stedet
fra ens egen? Så står PC'en med en IP uden for ens egen range, og er
pludselig mutters alene. Jeg synes at have været ude for det. Her val
al inbound blokeret i routeren.

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 17:55

Jan Bachman <ymerdyr@image.dk> wrote:

> [...]
>fra ens egen? Så står PC'en med en IP uden for ens egen range, og er
>pludselig mutters alene. Jeg synes at have været ude for det.

Nope, din bredbåndsrouter vil med hård hånd uddele ip-adresser til dit
interne netværk, kollegiets DHCP server får ikke et ben til jorden her

Og samtidig er dit netværk helt isoleret, så kollegiets DHCP server
ikke generes af din interne DHCP server.

<mlr>

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-09-03 18:33

Michael Rasmussen wrote:

> Nope, din bredbåndsrouter vil med hård hånd uddele ip-adresser til dit
> interne netværk, kollegiets DHCP server får ikke et ben til jorden her

Samtidig vil hans Bredbåndsrouter få sin ip fra kollegiets DHCP-server.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:02

On Sun, 14 Sep 2003 18:39:03 +0200, Jan Bachman
<ymerdyr@image.dk> wrote:

> Vil der ikke kunne opstå problemer med valg af DHCP server?
> Kan man ikke risikere at ens PC får en IP fra kollegiets DHCP
> i stedet fra ens egen?

Nej, ikke når den står på indersiden af en router, der selv
fungerer som DHCP-server for det pågældende LAN.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 14-09-03 17:57

> Hvis du bare sikrer dig at dine interne ip-adresser ligger i et andet
> segment end kollegiets ip-adresser, får du ingen problemer.

Nu er jeg ikke så skarp til dette her netværk. Hvad vil der ske, hvis den
ligger i samme segment.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 18:13

>Nu er jeg ikke så skarp til dette her netværk. Hvad vil der ske, hvis den
>ligger i samme segment.

Netværkstrafik i det interne ip-segment slipper ikke gennem routeren,
så man mister kontakten til alle andre maskiner i kollegiets netværk.

<mlr>

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 14-09-03 19:01

Hvis jeg skriver ipconfig får jeg:

Ip adress: 62.199.242.1
Subnet mask: 255.255.252.0
Default gateway: 62.199.240.1

Hvilket segment skal jeg så vælge?

Fra : Cubus

Dato : 14-09-03 19:04

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev

> Hvis jeg skriver ipconfig får jeg:
>
> Ip adress: 62.199.242.1
> Subnet mask: 255.255.252.0
> Default gateway: 62.199.240.1
>
> Hvilket segment skal jeg så vælge?

Du kan blot vælge det din udvalgte router har som standard.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:06

On Sun, 14 Sep 2003 20:00:47 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> Ip adress: 62.199.242.1
> Subnet mask: 255.255.252.0
> Default gateway: 62.199.240.1
>
> Hvilket segment skal jeg så vælge?

Til et privat (lukket) netværk bør man bruge de adresser, der er
sat af til formålet. Det er specificeret i RFC1918, og kan fx.
være 192.168.1.0 med masken 255.255.255.0.

De fleste, om ikke alle, af den slags småroutere vil per default
bruge en af de pågældende netværk, så du behøver sikkert ikke
gøre noget særligt for at få det til at virke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:04

On Sun, 14 Sep 2003 18:56:37 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> Nu er jeg ikke så skarp til dette her netværk. Hvad vil der ske, hvis
> den ligger i samme segment.

Det er (som udgangspunkt) noget skidt. Forestil dig, at din
maskine (lad os sige 10.10.10.10) vil snakke med en maskine
udenfor din router (lad os sige 10.10.10.100). Din maskine vil
tro, at den kan snakke med den anden direkte og vil altså ikke
sende pakken til routeren, så du vil aldrig få forbindelse.

(Det bør nævnes, at der faktisk er udstyr, der vil kunne håndtere
den situation, men det er formentlig ikke så almindeligt i
low-end udstyr).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 14-09-03 21:32

> [...]
> tro, at den kan snakke med den anden direkte og vil altså ikke
> sende pakken til routeren, så du vil aldrig få forbindelse.

Men kan jeg så ikke bare indtaste et andet "segment" og hvor finder jeg
reglerne for dette?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 22:05

On Sun, 14 Sep 2003 22:31:37 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> Men kan jeg så ikke bare indtaste et andet "segment"

Jo.

> og hvor finder jeg reglerne for dette?

http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc1918.html

Da du allerede har oplyst, at du har adresser i 62.199.240.0/22,
er der sådan set frit valg på alle hylder i de områder, det er
angivet i RFC1918, og så kan du bare bruge, hvad din router nu
end leveres med som default.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:01

On Sun, 14 Sep 2003 18:03:44 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> Kan jeg koble en router på mit værelses netstik.

Som udgangspunkt ja. (Der er nogle 'corner cases', hvor det vil
være besværligt, og der kan være ulemper forbundet med det).

Mest sandsynligt skal den pågældende router så køre NAT og/eller
have egentlig firewall-funktionalitet.

> Kan min router, som får IP fra lannet, tildele IP til mine computere.

Ja.

> Jeg vil på den måde kunne dele mapper/printere uden at hele kollegiet
> får adgang til det?

Ja.

> De har ført haft problemer med, at der er nogen, der har opsat en DHCP
> server.

Så længe din router (eller øvrige udstyr) ikke giver sig til at
lege DHCP-server for 'ydersiden', er der ikke noget problem.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/