Kat
Fra : Jens

Dato : 14-09-03 16:47

Hej
Jeg har lige et spørgsmål, hvis naboen har en kat ( deres egen ) og spørg om
man vil skyde den ( har jagttegn) er det så lovligt eller skal han sendes
til dyrlægen for at få den aflivet, jeg ved at det går hurtigere ved at
skyde den. ( jeg ved ikke om han er nærig og derfor vælge skydning).
VH. Jens

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-09-03 18:43

ja, hvis din nabo ikke har modet til at få den aflivet hos en dyrlæge, så
kan du da godt gøre det, men husk at overholde jagtloven.........
mvh

Fra : Peder Porse

Dato : 14-09-03 18:58

Jeg kan nu ikke se, det har noget med jagtloven at gøre, men man skal
overholde dyreværnsloven..
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Some One Else

Dato : 17-09-03 15:32

Jens wrote:

> [...]
> til dyrlægen for at få den aflivet, jeg ved at det går hurtigere ved at
> skyde den. ( jeg ved ikke om han er nærig og derfor vælge skydning).

Så vidt jeg ved så må man ikke selv aflive nogle former for husdyr selv
det skal foregå hos en dyrelæge, så man kan komme af med dyret bagefter
for det er ikke lovligt at begrave det i baghaven.

Fra : Peder Porse

Dato : 17-09-03 16:19

Dyreværnsloven og en bekendtgørelse siger at dyrlæger og folk med
jagttegn må aflive dyr.
pp

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 17-09-03 20:16

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> wrote in message
> Dyreværnsloven og en bekendtgørelse siger at dyrlæger og folk med
> jagttegn må aflive dyr.
> pp

Snik, snak ..
Hvilke paragraffer & bekendtgørelser ?

Må jeg så ikke aflive syge fisk, mus, hamstere, marsvin, høns, kaniner,
ænder, gæs, får og mange andre.
(de nævnte har jeg da selv aflivet/slagtet mange gange)

Nej, det skal det bare gøres forsvarligt, ellers forbryder du dig mod
dyreværnsloven.
Det gælder forøvrigt også katte, hunde, kvæg & heste.

Enhver kan købe/anvende boltpistoler hos forretninger der handler med
bønder.
Jeg troede venstrefolk havde mere forstand på landbrug, men det var måske i
gamle dage.
Nu er de åbenbart handelshøjskolefolk de fleste.

mvh
Jan Selchau-Hansen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-09-03 22:08

Egen katt?

Øks, hoggestabbe, og kort prosess?

Det er da vel umulig å lovforby noe slikt, hvordan er det mulig å
opprettholde respekt for lovene, når man lager lover som er umulige å
etterkontrollere?

Eller finnes det et spesielt kattepoliti, som patruljerer hagene, og
kontrollerer at alle godkjent, registrerte katter fremdeles lever?

Det svimler for øynene, er det INGEN ende på galskap i Danmark?
--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Peder Porse <pp@pederporse.dk> skrev i

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-03 06:29

Nej,galskaben fortsætter...desværre i Danmark

Mvh. Michael

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 18-09-03 07:13

Helt præcist, - hvad er det der er så galt ?

Eller hyler du bare sammen med den norske hyler ?

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-03 09:26

Jeg mener at Erik,eller hyleren som du så flot skriver,har fat i noget der.
Love som er umulige at efterkontrolere,er da fuldstændig latterlige...også
selv om
man holder sig til dem.
Set fra nordmændnes side,lyder dansk lovgivning nok engang imellem som en
joke!
Og ærlig talt,så syntes jeg at jeres mudderkastning mod nordmændene nogle
gange er på
børnehave niveau.

Mvh.
Michael Rasmussen

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 18-09-03 09:58

Det er helt iorden at mene at der er noget galt med lovgivningen.

Men i denne tråd var spørgsmålet, om man selv måtte aflive en kat.
Det viser sig så, at det må men gerne, hvis det gøres forsvarlig.

Så er det efter min mening "automathylerri" at tale om galskab i
lovgivningen, uden at komme med eksempler.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-09-03 19:43

Hey Kid.

Eksemplet var TRÅDEN.

Det er umulig, bortsett fra i en mer effektiv politistat enn *noen* jeg
kommer på i farten å kontrollere hva mennesker driver på med i deres ege
hus.

Derfor er det umulig å få mennesker til å respektere slike lover, om nå
mange nok er uenige.

I et forum som dette, vil nok mange avholde seg fra å gi tilkjenne sin
misbilligelse med slike lover (de fleste mennesker er dessverre feige inn
til beinet).

Men i sitt stille sinn, og i en dunkel krok i sin egen hage, tar nok de
fleste saken (dvs øksa, rifla eller ganske enkelt en sten) i sin egen hånd.

Lettest. mest praktisk, minst byråkrati.

De fleste mennesker velger de letteste løsninger.

Hva er *galt* med å etterstrebe lover og forordninger som *faktisk*
gjenspeiler de fleste menneskers rettsoppfatning?

Man kommer ellers aldri overens med rabiate våpenhatere eller minst like
rabiate dyre"vernere" (situasjonsbetinget og med sterke bindinger til
moderne terrorisme).

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-09-03 19:54

Hej Jens.

Et dyr skal efter lovens foreskrifter aflives så hurtigt og humant som
muligt. Denne stæning mener jeg også at kunne huske fra min lære-bog da
jeg tog jagttegn. Helt præcist stor der i
Bekendtgørelser om jagtmåder og jagtredskaber kap. 3 § 9 :
"Aflivning af nødstedt vildt skal foregå så smertefrit og så hurtigt som
muligt".
En syg høne skal man jo ikke tage med til den "dyre-læge" en hurtig økse
eller en god luft-bøsse er at foretrække.
Hvis en ejer af et sygt eller tydeligt svækket husdyr, beder en om at
aflive det, er der, set med mine øjne, ikke noget galt i det. Om
dyreværns-loven er med på den - ved jeg ikke!
Dog skriver jagtloven at det KUN er dyrlæger, landmænd eller jægere.
Et gammelt uofficielt krypskytte ordspil, jeg en gang hørte:
Alle dyr kan nedlægges, men de skal fjernes INDEN naboen eller andre ser
det.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Peter Weis

Dato : 19-09-03 08:28

"Bo M. Havmand" <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> dyreværns-loven er med på den - ved jeg ikke!
> Dog skriver jagtloven at det KUN er dyrlæger, landmænd eller jægere.

Den citerede paragraf fra jagtloven drejer sig om nødstedt vildt. Den
er ganske irrelevant for husdyr, nødstedte eller ej.

Det er dyreværnsloven som gælder her, nærmere bestemt dens kapitel 2,
$13.
Der er ingen specifikke restriktioner mht hvem der må aflive en kat,
bare det sker "så hurtigt og smertefrit som muligt", herunder ikke ved
drukning.
I stk.2 nævnes dog at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler
om aflivningsmetoder og at" aflivning af visse større dyr kun må
foretages af en dyrlæge eller anden autoriseret person".

I justitsministerens bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr,
nævnes at den også gælder for katte og hunde. Restriktionerne er her:
- Aflivning må ikke foretages af børn under 14 år ($4).
- Aflivning må kun foretages af folk der har de fornødne færdigheder
($10, $11, $12)
- Aflivningen må kun foretages af "dyrlæger, slagtere, personer med
jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning
eller aflivning" ($13), bortset fra aflivning af killinger og hvalpe
op til 1 uge efter fødslen.
Derudover indeholder bekendtgørelsen en del regler om
aflivningsmetoderne.

Så det springende punkt er hvad der forstås ved uddannelse i
aflivning. Den er ikke specificeret.
En dyrlægeuddannelse, en landmandsuddannelse og en bestået jagtprøve
anses i hvert fald for tilstrækkeligt.
Muligvis vil instruktion i aflivning fra en landmand eller en person
med jagttegn kunne gøre det ud for uddannelsen. Det står der ikke
noget om i bekendtgørelsen.

mvh
Peter

Fra : Kent

Dato : 19-09-03 16:16

Jeg ved ikke om det er lovligt eller ikke,( interesserer mig heller ikke)
men jeg ville uden tøven tage katten med et sted hvor der kan skydes og
aflive den.
Jeg ville nok sige til manden at han ikke skal reklamere med at jeg i givet
fald har aflivet hans kat, der kan meget nemt blive en del brok fra folk der
ikke mener det er rigtigt at skyde en kat.
Et skud er stadig det hurtigste, og hvis man kan tale om humant, er det vel
det bedste at den dør i skuddet.
Kent

Fra : Mars

Dato : 19-09-03 17:46

> [...]
der
> ikke mener det er rigtigt at skyde en kat.

Ja tak ska du ha!!! .. jeg var nær blevet lynchet for at foreslå at man
vaskede en kat for at at undgå den kom igen og kravlede på ens bil :))

Mars

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-09-03 00:43

Dumt å skyte katta PÅ bilen da, det blir lett skader i lakken....

--
ErikP ( så skal vi se hvor lenge det går før en dust kryssposter til en
eller annen terrorist-gruppe...æææ dyreverngruppe)

Mars <no@name.com> skrev i

Fra : M@X

Dato : 20-09-03 09:00

> Dumt å skyte katta PÅ bilen da, det blir lett skader i lakken....

Da ikke hvis man gør det på naboens norsk indregistrerede bil.

mvh M@X (der ikke har noget imod Nordmænd)

Fra : Torben F@rum

Dato : 20-09-03 09:55

"M@X" <416Tatanka@snabelaNielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Da ikke hvis man gør det på naboens norsk indregistrerede bil.
>
> mvh M@X (der ikke har noget imod Nordmænd)

Loool

Torben Farum

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-09-03 20:14

> Da ikke hvis man gør det på naboens norsk indregistrerede bil.
>
> mvh M@X (der ikke har noget imod Nordmænd)

Skjønner M@X!

De norske bil-lakkerere er velkjent for å være dyktige!

Men dog forjævligt kodtbare!