Call Function - ?
Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-09-03 15:25

Hej,

Jeg er en gang imellem stødt på et problem, hvor jeg har lavet en
Function (ikke en Sub), som ved kørsel giver en 800A0414-fejl. Noget i
retning af:
"Cannot use parentheses when calling a Sub"

Ifølge
<url: http://www.aspfaq.com/plain.asp?id=2115>
skal jeg så bruge 'Call Funktionsnavn' - og det virker så normalt
også.
Eller jeg kan droppe paranteserne - det går også godt, så længe
parametrene ikke er for sammensatte.

Mit problem er bare, at jeg har svært ved at se, hvorfor det nogle
gange er OK uden Call, mens det andre gange går galt. Jeg har haft
funktioner, hvis opbygning var meget ens, men hvor den ene krævede
Call, mens den anden ikke gjorde ..?

Anyone?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Svend Pedersen

Dato : 14-09-03 20:58

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote in

> [...]
> gange er OK uden Call, mens det andre gange går galt. Jeg har haft
> funktioner, hvis opbygning var meget ens, men hvor den ene krævede

Ved kald af en sub kan du bruge begge metoder - dvs. uden og med
paranteser. Bruger du paranteser skal du dog bruge "call" først - det
er ikke nødvendigt, hvis du undlader paranteserne.

Med funktioner skal du altid bruge paranteser.

call minSub(parameter1, parameter2)    eller -
   minSub parameter1, parameter2        eller

   minFunction(parameter1, parameter2).

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-09-03 21:14

"Svend Pedersen" <seh_dk_vejle@yahoo.dk> wrote in message

> Med funktioner skal du altid bruge paranteser.
>
> call minSub(parameter1, parameter2) eller -
> minSub parameter1, parameter2 eller
>
> minFunction(parameter1, parameter2).

Hvad bruges parametre til?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-09-03 22:26

On Sun, 14 Sep 2003 22:14:13 +0200, "Christian M. Nielsen"
<look_for_it@my.webpage> wrote:

>Hvad bruges parametre til?

De indbyggede funktioner i VBScript har parametre - fx en som de
fleste kender:
Replace(expression, find, replacewith)
(for nu at tage den korte udgave af den)

På samme måde kan man selv lave funktioner, der har (eller ikke har)
parametre - dvs. man fodrer dem med noget input (parametrene), og de
leverer et eller andet output.

Hvis man har nogle rutiner, som man gentager i løbet af et script, kan
det ofte være en god idé at bruge funktioner i stedet.
Dels giver det ofte noget mere overskuelig kode, dels kan det ofte
være hurtigere at rette de samme ting ét sted frem for flere.

Se nogle enkle eksempler på html.dk:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion9.asp>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-09-03 05:40

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> [...]
> Dels giver det ofte noget mere overskuelig kode, dels kan det ofte
> være hurtigere at rette de samme ting ét sted frem for flere.

ok

> Se nogle enkle eksempler på html.dk:
> <url: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion9.asp>

Er der nogen der har smartere eksempler? Jeg synes stadig jeg har lidt svært
ved at forestille mig hvornår det er meget lettere / smartere at bruge
argumenterne.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-09-03 09:34

"Christian M. Nielsen" <look_for_it@my.webpage> wrote in message

> Er der nogen der har smartere eksempler? Jeg synes stadig jeg har lidt
svært
> ved at forestille mig hvornår det er meget lettere / smartere at bruge
> argumenterne.

Ok, nogle eksempler

Lad os sige at du har en global variabel fx mstrConnection du bruger i dine
forskellige funktioner der lave databaseopslag
Du undlader at bruge argumenter og det fungerer forsåvidt ganske udmærket

Lad os så sige at du laver en nyt site hvor din globale variabel pludselig
hedder mstrConn
Hvad der så sker i din funktion er lidt afhængig af om du bruger Option
Explicit eller ej

Believe it or not - jeg har selv været igennem den tur på den hårde måde

Går du skridtet videre og begynder at lave tingene modulopbygget og fx har
dine databasekald indkaplset i et ActiveX komponent så skal du overføre
variablen (mstrConnection) til komponenten

Også hvis du har dine funktioner i includefiler så er det særdeles rart ikke
at være afhængig af navgivningen af dine variabler på de enkelte sider

mvh/Peter Lykkegaard