Remotecontrol fra IP til IP, men hvordan ?~
Fra : Thomas

Dato : 14-09-03 14:06

Hej.
Jeg skal styre et apparat via en PC's comport. Men ikke via den PC som
apparatet sidder på men via en PC et andet sted i verden.

Et eks. som ligner kunne være at jeg vil aflæse et termometer som sidder på
et bjergtop og har forbindelse til en PC og internetet.
Jeg skal så kunne sidde og aflæse det nede ved min egen PC og styre/aflæse
dette termometer.

Jeg har så fundet et fikst lille program som kan omsætte fra Comport signal
til TCP/IP og omvendt fra TCP/IP til Comporten.

Så er vi fremme ved spørgsmålet som går ud på følgende:
For at configurere dette program har jeg brug for den ene (client) PC kender
IP adressen fra den anden PC (Serveren).
Men da nu denne "server" PC sidder bag routere, firewalls og andre frække
ord som jeg ikke har meget forstand på, så har jeg svært ved at se hvad jeg
skal skyde efter af IP adresse.
Hvis jeg bare checker maskinens IP, så er det jo en lokal tildelt i LAN'et.

Så hvordan pokker skyder jeg igennem alle disse IP lag og får en direkte
forbindelse mellem PC'erne ?

Anyone ?

Thomas.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 14:32

"Thomas" <oz1jte@SLETDETTEmail.dk> wrote:

>Jeg har så fundet et fikst lille program som kan omsætte fra Comport signal
>til TCP/IP og omvendt fra TCP/IP til Comporten.

Det program ku' jeg osse bruge - Hvor har du fundet det ?

> [...]
>ord som jeg ikke har meget forstand på, så har jeg svært ved at se hvad jeg

'Serveren', eller rettere den 'port' på serveren som dit comport
program anvender, skal kunne 'ses' fra nettet -

Det betyder i praksis at du skal ind og pille i opsætningen på den
router / firewall som beskytter 'serveren' - Hvis det ikke er dit eget
netværk må du nok gå den tunge vej til den edb ansvarlige og forklare
ham om dit problem.

<mlr>

Fra : Thomas

Dato : 14-09-03 15:10

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse .

> Det program ku' jeg osse bruge - Hvor har du fundet det ?

Dette er det prg. som jeg sætter min lid til:
ReMapPro - http://download.com.com/3000-2085-10205358.html

Ellers kig på dette:
http://www.taltech.com/TALtech_web/products/tcpcom.html

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 14-09-03 18:22

> Det program ku' jeg osse bruge - Hvor har du fundet det ?

> 'Serveren', eller rettere den 'port' på serveren som dit comport
> program anvender, skal kunne 'ses' fra nettet -

Porten er vel en sekundær ting. Hvis IP'en bare kan ses, så er det vel bare
at vælge en ledig port.

> [...]
> router / firewall som beskytter 'serveren' - Hvis det ikke er dit eget
> netværk må du nok gå den tunge vej til den edb ansvarlige og forklare

Ja, men hvad skal gøres ?
Den IP som PC'ern har er jo tildelt af routeren og routeren kan jo ikke bare
lave et hul igennem til de IP adresser som ligger indenfor LAN'et ?

> <mlr>

Thomas.

Fra : Cubus

Dato : 14-09-03 19:13

"Thomas" <oz1jte@SLETDETTEmail.dk> skrev

> [...]
> Den IP som PC'ern har er jo tildelt af routeren og routeren kan jo ikke bare
> lave et hul igennem til de IP adresser som ligger indenfor LAN'et ?

En webserver der gemmer sig på et lokalnet bag en router kan heller
ikke umiddelbart tilgås. Det lader sig alligevel gøre ved at tilgå routerens
globale WAN-IP-adresse. Routeren er så konfigureret til at sende al
indkommende trafik på port 80 videre til webserveren. Det kaldes
port forwarding. Det må være det samme princip du skal have fat i.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 20:31

>Porten er vel en sekundær ting. Hvis IP'en bare kan ses, så er det vel bare
>at vælge en ledig port.

nope..

>Ja, men hvad skal gøres ?
>Den IP som PC'ern har er jo tildelt af routeren og routeren kan jo ikke bare
>lave et hul igennem til de IP adresser som ligger indenfor LAN'et ?

Du skal ind i routeren NAT (Network Address Translation) opsætning, så
routeren sender al trafik til WAN ip-adressens port xxx videre til LAN
ip-adressens port yyy.

<mlr>

Fra : Thomas

Dato : 14-09-03 20:45

Ok...
Tak for jeres svar.
Der er lige et par begreber og ting jeg må fordybe mig lidt i før jeg
forstår jeres svar helt.
Men hvis jeg skal snakke med en netværks administrator om dette emne er det
jo rart at hjælpe ham lidt på vej med et par gode ideer.
Det tror jeg at jeg muligvis har fået jvf. jeres svar....

Thomas.