Bevidsthed eller!!! eller pengemaskiner
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-09-03 12:32

Hej Gruppe

Tja... nu har jeg læst lidt i indlæggende omkring smete for en fisk, og
faktisk er jeg ikke spor i tvivl om at det gør skide ondt på en fisk, læg
blot mærke til hvorledes den spænder i musklerne når man tager en krog ud
der sidder dybt... Jeg har set folk flå en krog ud af gabet på en fisk...
jeg har set folk bøvle og vride med en krog, så det mere minder om tortur...

Nå, men det var jo noget om fiskens bevidsthed, men hvad med fiskerens
bevidsthed... Jeg mener, for at fiske skal man have et fisketegn... men til
hvilken gavn... Næ, ikke for fiskens skyld... for der kræves ingen
kundskaber for at erverve et fisketegn... det eneste det kræver er, at man
er i besiddelse af en 100 krone seddel...

Skal man derimod have et jagt tegn, et duelighedsbevis eller hvadsomhelst
andet... skal man have forkundskaber...

Så på fiskenes vegne... Hvor er rimeligheden i at alle kan få lov til at
fiske uden overhovedet at vide noget om hvad de har med at gøre... f.eks
hvorledes afliver man mest humant en fisk, hvorledes afkroger man en fisk så
man forvolder mindst mulig skade... hvornår må man fange hvad og hvad er
mindste målene (det står ikke engang på fiske tegnet).

Jeg mener der vil være en rimelighed i at man skal have nogle forkundskaber
for at erhverve et fiske kort...
Jan Rasmussen

Fra : Poul Krogh

Dato : 14-09-03 15:07

Tjaa, hvis man ser på "subject" i dit indlæg skulle der komme noget om
pengemaskiner, men det gør der ikke !? Hvis du mener det er pengemaskiner,
så er jeg uenig, de penge der kommer ind i kassen ved det obligatoriske
fisketegn, bliver brugt til at få laks og ørreder (og andre fiskearter)
tilbage til de strækninger der er blevet misbrugt af den danske befolkning
gennem de sidste mange år. Det kunne feks. dreje sig om den jyske
laksestamme der stadig er (så vidt jeg ved) på grænsen af udryddelse.
Samtidig bliver pengene brugt til at ligge de snorlige åer, tilbage i deres
gamle løb, etablere fisketrapper ved dæmninger (kunne feks. være den
lortedæmning ved silkeborgsøerne og deres forb...... vandkraftværk). Hvor
stor en pct.del der direkte går til dette, ved jeg ikke, nogle påstår jo at
det er ubeskåret, men det er jo ikke til at vide, medmindre man har
regnskaberne.
Men ved spg. om det ikke var rimeligt at der var en form for kursus i
fiskeetik/fiskemoral mm., er jeg ening i at det burde være tilgængeligt.
Måske endda obligatorisk. Da der ses alt for mange mindre oplyste derude,
også i andre henseender end mht. fiskeriet. Det ses jo jævnligt at folk
smider affald, herunder fiskelline, ude i naturen, istedet for lige at
stoppe det i en lomme og smide det væk når de rammer en skraldespand, der
iøvrigt, for de flestes tilfælde, er beregnet til skrald ! Og fiskeline
er næsten som skabt til, at vikle sig om benene på fuglene. Endten dør de af
denne behandling eller også mister de et ben. Så jo, kursus og information
skal der til, også med hensyn til behandling af levende skabninger som fisk.
Hvis der kan stilles spg. ved at en kunstudstilling blender en fisk på 2
krillisekunder og få det op i en retsag, så burde dette vel også kunne tages
op på et højere plan. Så vidt jeg ved, er sports/lystfiskeri den største
samling af ligesindede, indenfor sprotsverdenen i DK. (
http://www.ulnits.dk/artikler/frame-43.htm skræmmende at der er 400 000
fisketegnspligtige og kun 135 000 der indløser det)

Nå nok for denne gang.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-09-03 21:16

Hej Poul

Ja, jeg er klar over at pengene bliver brugt til fiske opdræt m.v. jeg var
dog ikke klar over de også var med til at betale for at få rettet op på de
lige vandløb...

Men når jeg skriver penge maskine, er det måske lidt provokerende, men jeg
mener hermed, at årsagen til at man skal have et fiske kort ganske enkelt er
denne at få nogle penge i kassen, et fiskekort udviser ingen interesse for
selve det at fange fisken, og som eg nævnte, har de klåge hoveder ikke
engang tænkt på at skrive f.eks. mindste mål eller noget på selve
fiskekortet... med andre ord, et fiske kort er en simpel kvittering for at
du har smidt i hundredelap i kassen... hvordan du ellers opfører dig er
dette fiskekort uvedkommende... og det er her jeg synes der er en
ubalance...

Men ellers er vi jo i bund og grund enige.
Jan Rasmussen

Fra : Poul Krogh

Dato : 14-09-03 22:13

Tjaa. Nu fik du mig pludselig i tvivl om pengene nu også blev brugt til at
lave genetablering af gamle løb og fisketrapper mm. Så begyndte at søge
nettet tyndt. På Danmarks Fiskeriundersøgelser (
http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/fisketegn.htm ) står der: "Indtægten fra
statens lystfiskertegn anvendes til fiskepleje i samarbejde med fiskeriets
og lystfiskernes organisationer". Så jeg må vel næsten bukke mig i støvet,
da det hele hænger og falder på ordet "fiskepleje".
Til gændgæd står der "Større bestande af ørred og laks får man oftest ved
blot at sikre fri passage og genskabe gyde- og opvækst områder i vandløbene"
( http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/vandpleje.htm ) Hvilket vel også må
betegnes som fiskepleje, altså det at forøge bestanden.

Jeg sender en mail til dem idag, bare for at vide det med sikkerhed.

Mht. mindstemål på fisketegnet, så er de påtrykt mit tegn, for laks,
bæk/havørred, torsk, rødspætte, pigvar, sletvar, søtunge, rødtunge, skrubbe,
ising, guldål i salt og ferskvand, ålekvabbe, gedde i salt og fersk og
saltvand, sandart i ferskvand. Så lidt har de da tænkt sig om, det stå bag
på giroen. Men ja stadig mangelfuld.

Fra : Poul Krogh

Dato : 15-09-03 13:27

Hej. Jeg lovede jo at sende en mail til de rette myndigheder og her er
mailen og svaret :

"Hej Poul

Det er helt korrekt at der anvendes fiskeplejemidler både til
bestandsophjælpning og vandløbsrestaurering.
Du kan finde en nærmere beskrivelse af fiskeplejens aktiviteter i
handlingsplanen for fiskeplejen via flg. Link til fiskeplejehåndbogen:
http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/handlingsplan2003.htm

Jeg håber du der kan finde konkrete svar på dine spørgsmål vedr. anvendelsen
af fiskeplejemidlerne

Med venlig hilsen

Peter Geertz-Hansen
Fiskeribiolog - Økonomirådgiver
Danmarks Fiskeriundersøgelser"

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-03 15:24

Hej Poul

Tak for din lille forundersøgelse, det var ret hurtigt svar.

Du nævnte tidligere at der var påtrykt noget om mindste mål på dit
fisketegn.
Jeg har købt mit ved Vonsild Camping, og der står absolut intet om fiksen.
til gengæld står der noget om hvornår man er fritaget for at skulle have
fisketegn. og at man skal være i besiddelse af legitimation.
Så, der er åbentbart forskal alt afhængig af hvor man erhverver sit
fisketegn.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-09-03 08:55

Pengemaskine mener jeg er et forkert ord. Brugerbetaling er bedre.

Sammenligning med jagttegn er irrelevant. godtnok kan man kaste en flue i
øjet af folk, og en 200 grams pirk slår nok også hårdt, men en væsentlig
begrundelse for jagttegnet er at det er farlige våben de omgås. Dyreetikken
er selvfølgelig med, men trods at tror jeg at en hare eller en fasan
(varmblodede) har mere bevidsthed end en koldblodet torsk.

Fisketegnet forhindrer mange i at starte med at fiske. Hvis ikke jeg fiskede
villle jeg da ikke tage mine unger med ud at fiske flade. Men nu har jeg
tegnet og gør det. Eller hvis en forældrer alligevel gør det uden
fisketegn(enten fordi de ikke vil købe det for en gang om året, fordi det er
en pludselig indskydelse, eller fordi de ikke aner det) hvis de alligevel
fisker og bliver taget. Så tror jeg ikke de tager ud igen.

Fjern fisketegnet. Det er ren brugerbetaling. Eneste grund til at DSF efter
min mening støtter det er at så kommer de ikke organiserede fiskere også til
at betale for udsætninger mm. Brug fiskekotrollens tid på noget bedre og
mere fornuftigt.

Noget helt andet er fisketegn for garnfiskere (som jeg også har) Det er helt
i orden så man kan holde styr på garnene.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-03 15:18

Hej Erik

Tja... Pengemaskine eller brugerbetaling er vel et fedt... Det sjove i de
tider vi lever i, er jo netop, at først betaler vi vores skat, således vi
kan have et samfund, når det så er gjort, så skal vi betale for at bruge de
ting der er i samfundet, nå, men det er vel en helt anden diskution vi
hellere må afholde fra i denne NG.

For at præsisere mig med et fiske tegn. som udgangspunkr mener jeg ikke man
skal læse en hel vinter for at kunne fiske, men man kunne måske lave en
folder som beskriver det man skal vide, og et tilhørende questionaire, også
kaldet multiple choise, skema som man skal udfylde og have en hvis
procentdel af svarene rigtige. vi taler måske om 10 spørgsmål, og det vil
tage 10 min. at læse folderen og besvare skemaet. Når det er gjort så ved
folk bare lidt om hvad de skal være opmærksomme på.
Og de som allerede kender det hele, har jo endnu lettere ved det, de kan jo
besvare sådan et skema på under 2 min. og 2 min den ene gang om året kunne
man vel nok afse.
Jan Rasmussen

Fra : Raptor

Dato : 15-09-03 15:45

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jo
> besvare sådan et skema på under 2 min. og 2 min den ene gang om året kunne

Måske...
men hvad så med vore turister mm. dem der er s**** ligeglade, og dem der
ikke skal have fiskekort

Mig bekendt var der vist nok en hvis modstand mod kortet, i fiskeavisen på
et tidspunkt

noget med at størstedelen af pengene gik til forskning, (læs statskassen)

Brian

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-09-03 22:32

Tja, men det er vel let nok... de der ikke behøver et fiskekort er fritaget
for at betale 100kr... men det behøver jo ikke fritage dem for at skulle
have et bevis for at have gennemgået og udfyldt en prøve... og dem der er
ligeglade tja... de findes jo alle steder, nogle kører uden kørekort... og
det går jo også fint indtil det bliver opdaget...

Jeg må indrømme jeg ikke har læst om den modstand du nævner om at skulle
betale de 100kr. men det skal jo nok være rigtigt når du skriver der...
men hvad mon modstanden gælder!!! jeg tror ikke modstanden er rettet mod det
at man skulle have forkundskaber... snarere at man synes det er urimeligt at
skulle betale penge for at fiske i vores allesammens vande... og uenigheden
om hvad de penge bør gå til...

Men som sagt har jeg ikke læst artiklen.
Jan Rasmussen

Fra : Raptor

Dato : 15-09-03 22:50

> [...]
> for at betale 100kr... men det behøver jo ikke fritage dem for at skulle
> have et bevis for at have gennemgået og udfyldt en prøve...

Måske men tror du så ikke en eller anden begynder at tænke...
hmmm....prøvegebyr.... og så kommer vi til at betale ekstra for det også

men når dette er sagt er jeg ikke uenig i at der burde være en eller anden
for for info / undervisning / prøve etc., og så evt. også en mere effektiv
fiskerikontrol og nogle højere straffe til synderne

> [...]
at
> skulle betale penge for at fiske i vores allesammens vande... og

Jo det mener jeg forresten det er

> Men som sagt har jeg ikke læst artiklen.
> --
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen

Jeg kommer i tanker at jeg muligvis stadig har en af de gamle fiskeaviser
med omtalte artikel liggende hvis nogle er interesserede...

Brian

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-03 10:12

Jo, det skulle ikke undre mig der ville komme et prøve gebyr, når folk øjner
en chance for at hive penge op
af andre folks lommer, Tja... så kommer grådigheden op i dem...

Men lad os så antage, at man tager en prøve... til en værdi af netop 100kr.
(prøve gebyr) en gang for alle...
så vil jeg mene alle stadig kan være med, og de som ikke ønsker det må så
lade være at fiske....

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-09-03 11:13

Tænk på den fader (eller moder) der efter en indskydelse bare tager ungerne
med til stranden eller molen på en ferie. Intet aner om prøve , og ikke kan
nå en prøve inden ferien er forbi.

Nej ingen prøve og intet gebyr.

Og den med tyskerne. Ja der er nogle der ikke kender reglerne eller bryder
dem, og måske ikke har fisketegn. Men hvormange her i gruppen aner om der er
fisketegn og kender mindstemålene og fredninger i Norge, Sverige, Holland,
England ogTyskland? Eller i Spanien og Grækenland i forbindelse med en
charterferie?

Fra : Poul Krogh

Dato : 16-09-03 16:00

Hmmm nu må jeg altså lige blande mig. Det er da folks eget ansvar at kende
loven. Ligesom det er folks eget ansvar at vide at man skal have kørekort
for at køre bil, ha redderuddannelse for at være redder, ha jagttegn for at
jage, være Installatør for at ha installationsvirksomhed etc. etc. Det
fratager ikke for straf, at være uvidende. Noget lignende står i den danske
lovgivning. Man frikender heller ikke en bankrøver, bare fordi vedkommende
påstår at han ikke vidste det var ulovligt at røve en bank. Derfor, hvis
nogen her fra gruppen skal til udlandet, så checker vedkommende selvfølgelig
de lokale regler. Så som fisketegn, mindstevægt, mindstemål, frednngstider,
hvilken side man skal køre bil i, hastighedsbegrænsninger, promillegrænser,
etc. etc.etc. ! Eller hvad ??? Og hvis ikke, ja så har vedkommende sørme da
også fortjent at få den bod der nu tilkommer ham/hende (læs hvis bil, hende
).

Jeg går ind for at vi betaler noget til fisketegnet. Syntes godt vi kan
spytte lidt i kassen. Hvor meget der er rimelig er jo, som altid, op til den
enkelte. Men hvis vi vil have bedre fiskevand og dermed flere fisk, må vi
betale for det. Staten spytter jo også store mængder i kassen, udover hvad
vi betaler ved siden af. Ved godt at det er obligatorisk og man ikke kan
fiske uden at have et fisketegn, men du kan heller ikke eje en bil uden at
betale vægtafgift, en vindmølle uden CO2 afgift, et hus uden grundafgift
osv. osv. Om denne strategi er den rigtige, skal vel næppe diskuteres her ??
Men i en politisk orienteret debatgruppe. Jeg er næsten stolt af at være en
af de der betaler deres fisketegn og dermed er med til at rette op på de
STORE fejltagelser der er lavet op gennem tiden, herunder den store
forurening og de mange udretninger der blev lavet på vore åer.

Summa summarum er at overalt i DK, betaler individer for de individuelle
"goder" de nu måtte lyste at få del i. Og hvis det skal ændres, skal det vel
laves HELT brugerbetalt eller HELT i modsatte bred (100 pct skat). Det ind
imellem er vel en politisk debat.

Sjovt som loven er lige for alle ik ! Også for udlændinge, der enten
ferierer eller er tilflyttere. Syns heller ikke man skal male fanden på
væggen, mht. den måske-eventuel-hvis-der-er-en-dum-politikker-prøveafgift
der snakkes om.

Og nu vil jeg så vente et par timer og så samle alle de mails der kommer som
reply på denne, åbenbart idiotiske, holdning.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 17-09-03 07:36

Jeg synes ikke den er idiotisk. Den første del er jeg enig i. Uvidenhed
fritager ikke for straf.

Men vi er ikke enige i om der bør være fisketegn eller ej. Men jeg tror
faktisk at du tilhører flertallet og jeg mindretallet.

Men jeg kan nemt forestille mig mange af mine venner ikke vil med ud at
fiske fordi de ikke gad købe fisketegn, eller ikke havde et og posthuset var
lukket. Det synes jeg er et stærkt argument imod fisketegn. Man lukker mange
ude, ikke mindst fædre med børn. (kommende fiskere)
For et er at børn ikke behøver fisketegn, men hvem skal lære dem at fiske
hvis forældrene ikke fisker.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-03 17:46

Nuvel...

Det jeg lægger op til er et skema der skal udfyldes, indeholdende de mest
almende spørgsmål.
hvilket vil tage mellem 5 og 15 min. Det kan vel for pokker ikke ødelægge en
ferie for nogen, til gengæld
har de måske lært noget de ikke vidste i forvejen.... til gavn for både fisk
og naturen...

Fisketegnet er en kendsgerning, og tager man på ferie, eller fædrene ud for
at fiske med ungerne, så må han jo
sørge for at få bragt dette fisketegn i orden inden, det er jo ens for alle.
bemærk dette fisketegn kan også erhverves poå diverse campingpladsr m.v.

Når vi tager til udlandet, eller en af de mange lande der blev nævnt før, må
vi jo naturligvis følge de regler der er det pågældende sted... hvorfor
skulle det være anderledes når udlændinge kommer hertil!!!

Hmm... Tja, så er der jo diskutionen om gebyr... hvilket jeg heller ikke er
tilhænger af, men set i bakspejlet... Tja, så kommer man nok ikke uden om
det... for et par år siden blev det et lovkrav at man skal have
motorbådskørekort for at sejle en båd med en hvis størrelse motor i forhold
til bådens længde... allerede nu er der en række indstandser der står paret
med sådanne kurser som kan erhverves på en weekend, vel at mærke hvis man
har 1600-2000 kr. så kan man jo altid diskutere kvaliteten af disse
kurser... Der vil altid være nogen som vil slå mønt på den slags...

Omvendt er der jo også mange som allerede slår mønt på selve fiskeriet...
man kan fange torsk på det gule rev, vel at mærke hvis man har 1000kr....
etc etc etc.

Essensen er, hvordan får vi de som fisker til at blive bedre og mere vidende
om det de har med at gøre... --

Fra : Benny Fly

Dato : 17-09-03 10:27

Det var dog en glimrende idé.Man må da som minimum kunne forlange af en
lystfisker, at han/hun er i stand til at overholde den eksisterende
lovgivning, d.v.s. kunne se forskel på en gedde og en sandart, og kende
mindstemålene, så man ved om fangsten skal genudsættes. At fisketegn og
prøve skulle forhindre en far i at tage på fisketur med sine børn kan jeg
ikke se. Hvis faderen ikke gider lære reglerne inden, bør han holde sig fra
fiskestangen. og man kan godt købe fisketegn til en kortere periode end et
år(25 kr for en dag). Det ville være godt, hvis der også var noget
information om at færdes i naturen og behandling af fangsten sammen med
fisketegnene.

Her er en historie fra det virkelige liv: Jeg ankom til en fiskeplads, hvor
en far var ved at lære sine to drenge at fiske ål. Det så hyggeligt ud, og
drengene gik op i det. Det var sikkert en endagsturist, for fiskeriet
foregik med kæppe, et stykke snøre, en krog og en møtræk. Da de gik hjem
kunne jeg pille deres snører op efter dem, for det synes faren åbenbart
ikke, han skulle lære sine børn.

Et fisketegn vil ikke udrydde natursvin blandt lystfiskere, men hvis faderen
havde skulle udfylde et skema inden turen, ville han i det mindste vide, at
det er forkert at smide snøre i naturen.

Benny
Jan Rasmussen <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bka302$g91$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-09-03 07:23

Tror du at han havde fisketegn? Næppe. tror du at han var klar over at han
skulle have det, måske, måske ikke.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-09-03 07:28

Speedbådskørekort kan slet ikke sammenlignes med fisketegnet.

Speedbådskortet er en engangsforteelse, der ikke skal betales hvert år. Det
kan sammenlignes med et kørekort, eller evt jagttegnsprøven

Speedbådskørekortet er indført af sikkerhedsårsager. En planende båd er
faktisk et farligt våben i ukyndige hænder, og der er eksempler på dødsfald
i den forbindelse.

Fisketegnet er lavet for at financiere udgifter der burde være betalt af
staten, da rent vand og god natur er i samfundets interesse.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-03 21:44

Hej Erik

Jeg tror ikke der er nogen herfra gruppen der ikke aner hvad årsagen til at
man skal have et fisketegn er...

Det er altid let nok at sige man ikke kan sammenligne ting... hvem siger et
fiske certifikat ikke skal være en engangs prøve?, at man så efterfølgende
hvert år skal skal betale 100kr. for et fiskekort har jo ikke noget med selv
prøven og dermed certifikatet, fisketegnet eller hvad man nu ønsker at kalde
det at gøre.

Hvorvidt det er statens opgave og dermed os allesammen er et politisk
spørgsmål som er urelevant at diskutere i denne gruppe, da vi alligevel ikke
har indflydelse på det...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-09-03 07:18

At vi ikke skal diskutere noget selvom vi ikke har indflydelse på det er jeg
ikke enig i.

Vi har næppe heller indflydelse på hvorfor der er godt at fange en bestemt
fiskeart med en bestemt agn på et bestemt tidspunkt, eller på hvordan nogle
bestemte stænger skal udvikles. Men vi diskuterer det alligevel.

Desuden mener jeg vi har indflydelse på det. Det er politikerne der
bestemmer, men dem påvirker vi gennem Sportsfiskerforbundet, gennem
læserbreve, gennem partiernes debatter og opstillinger hvis vi er medlem og
måske mindst! gennem vores stemme ved valgene. Så jo vi har indflydelse på
det, selvom det er indirekte

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-03 12:35

Erik, jeg siger ikke vi ikke skal diskutere noget vi ikke har indflydelse på
her i gruppen, men bliver det for politisk mener jeg ikke det er den rette
gruppe at gøre det i...

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 17-09-03 23:03

Hej Erik

> [...]
> Men jeg kan nemt forestille mig mange af mine venner ikke vil med ud at
> fiske fordi de ikke gad købe fisketegn, eller ikke havde et og posthuset

Så må man da gøre dem opmærksom på, at fisketegnet kan købes mange andre
steder end på posthuset! Der er ca 200 salgssteder i landet ud over
posthusene, se
http://www.fd.dk/info/fiskepleje/salgsliste%20forsidelink.html - en stor del
af disse er f.eks. campingpladser, som også har åbent i weekenden og efter
normal lukketid på posthuset. I øvrigt kan man nu også købe fisketegn via
internet på dagkort.dk, http://www.dagkort.dk/fisketegn/

Med venlig hilsen

Steen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-09-03 07:31

Som altid får man kvalificeret modstand fra dig. Hmm. Ja du har ret. Men
hvis en far (eller mor) er i sommerhuset og vil ud en aften... Ja der er
måske en campingplads i nærheden. Og det er jo ikke sikkert at de véd at det
kræves. Og jeg ved godt at uvidenhed ikke undskylder lovovertrædelser, men
alligevel.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Thomas

Dato : 18-09-03 08:52

Hej Erik,
Jeg er helt enig med dig. Uanset de i mine øje positive og nødvendige sider
af Fisketegnet, synes jeg det er betænkeligt, at man skal så meget igennem
for at fiske en aften eller to. At skulle på posthuset (eller tilsvarende) i
forvejen, blot for at fiske lidt et sted man har fået lov, synes jeg er for
restriktivt. Det kan godt være, at det ikke kan være anderledes, hvis man
skal have et Fisketegn, men det sker på bekostning af borgernes
handlefrihed. Og Put&Take vande er ikke et acceptabelt alternativ i denne
sammenhæng!
Hilsen
Thomas

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-09-03 09:20

Hvis du har fået lov af en bonde til at fiske i hans egen mose skal du ikke
have fisketegn; medmindre han kræver det.

Svarer til at det ikke behøves i mange PT vande, men foreningsvande som
regel (altid) kræver det.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Thomas

Dato : 18-09-03 11:04

Det ved jeg såmen godt. Der er undtagelser. Men man kan jo ikke regne med at
en fiskelysten kender dem. Og så er der i øvrigt masser af fiskevande, hvor
man kan fiske uden tilladelse og hvor Fisketegnsmidlerne aldrig når ud, men
hvor Fisketegnet alligevel er påkrævet. Så derfor mener jeg, at meget
uskyldigt fiskeri besværliggøres i urimelig grad af hensyn til de store
linier.
Hilsen
Thomas

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-03 21:58

Hej Thomas

Jeg tror vi taler om to forskillige ting, for mig lyder det som om du
opunerer mod at skulle betale 100kr. for at få lov at fiske...

Jeg mener, at man som mindste krav bør skulle sætte sig ind i det mest
almene omkring fiskeri og opførsel i naturen...

Det kunne være således at du skulle besvare 20 spørgsmål, og ville tage
5-15min af din tid...

Hvis der er nogen der påstår at det er for besværligt og det krænker handle
friheden... Tja, så mener jeg ikke de er særligt interesseret i fiskeri, og
slet ikke i fsken og naturens ve og vel... med andre ord... hvad vil de
egentligt på fisketur for!!!
Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-03 21:51

Erik

Det er altid en masse hvisser... hvis nu en mor eller far vil ud at sejle en
tur i en lille speedbåd og de ikke lige har fået taget speedbådskørekort
eller de ikke lige vidste de skulle have det!!! og sådan an man blive ved...

Som det er i dag, hvis en mor eller far tager ud at fiske med deres børn og
de ikke har fiksekort, så falder hammeren hvis de bliver opdaget... og ingen
undskyldninger hjælper...

så jeg kan ikke rigtigt forstå hvor du vil hen med din holdning???

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-09-03 07:37

En speedbåd er farlig. Derfor skal man have en prøve. Ligesom et køreprøven.
Det koster ingen penge at have speedbådskortet, så der er overhovedet ingen
sammenligning med fisketegnet. Der er ingen prøve men kun et årligt gebyr.

Fisketegn er ren brugerbetaling efter min mening.
Kan efter min mening sammenlignes lidt med at det kostede et årligt gebyr
for at få lov at samle svampe i statsskovene. For der skal jo være penge til
at lave nogle statsskove som ikke bare er skovbrug, men også natur.
Nuvel man kan ikke sammenligne svampe med fisk, men alligevel.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-09-03 12:31

Men et er en prøve hvor man beviser at man har et vist kendskab til det man
har med at gøre, et andet er et gebyr... prøv at holde det adskilt...

Jeg ved godt der ingen prøve er til et fiske kort idag, det er jo netop det
vi diskutere hvorvidt det ikke ville være rimeligt at man skulle kunne
besvare en lille prøve... det er trods alt levende dyr vi har med at gøre...

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 14-09-03 15:49

Jeg spiser næsten aldrig fisk, men kan da godt fange en, en gang i mellem
I P&T gider jeg simpelthen ikke stå - det er nogle underlige dyr man får
der, de smager af det de bliver fodret med, og det er jo brakvand de lever
i, der er jo som regel hverken tilløb eller fraløb i disse søer.
Og hvordan skal fisken så holdes sig "naturlig frisk" ??

Så sø fiskere eller hav fiskere - er det jeg foretrækker.

Pengene vi giver for et fisketilladelses- tegn - er da ikke en
pengemaskine, men går til opdræt og genudsættelse af
ørreder m.m.m..

og endelig duelighedsbevis.

Jægere skal vide hvad de skyder efter, men sørme da også våbenhåndtering.
Jeg mener ikke der er ret mange der komme ind i en bank og råber Hit med
pengene eller jeg kaster et blink i hovedet på dig.

HA HA

Og det er vil heller ikke det mest farlige at kaste en snøre med en krog i
lidt vilt og ubehersket i havet.

Men det er fandeme farligt at skyde i en retning eller ikke være bevidst om
hvor langt man skyder

og hundrede andre eksempler der ikke er nødvendige at opremse her.

Carsten

Fra : Stephan Cederstrøm C~

Dato : 14-09-03 20:18

Kære Carsten...
Hvad mener du med, det er brakvand i put & take søerne? Brakvand er vand med
meget lav salinitet og er f.eks det Østersøen består af; det har intet at
gøre med, om der er til- eller fraløb. Der er ferskvand i alle put & takes
(undtagen saltvands dittoerne, selvfølgelig). Og så synes jeg ærligt talt,
det er en noget nedladende spøg, det du skriver angående fiske- vs.
jaggtegn. Selvfølgelig er der ikke noget direkte livstruende i at kaste et
blink, men du kan da godt se det fornuftige i at få at vide, hvordan man
bedst behandler fisken efter fangsten og slår den ihjel?! Det er jo levende
væsener, vi har med at gøre!!! Lystfiskere skal da også vide, hvad de må
fiske efter i løbet af fiskesæsonen - nogle fisk er jo fredede i deres
gydeperioder, i fald du ikke vidste det... For slet ikke at tale om
overholdelse af mindstemålene! Selvfølgelig plæderer jeg ikke for et kursus
i samme omfang som jagttegnskurset, men lidt obligatorisk tilegnen af
forkundskaber, som Jan Rasmussen skriver, det synes jeg også ville være helt
på sin plads!
Mvh. Stephan Christiansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-09-03 21:27

Hej Carsten

Først og fremmest så har brakvand ikke noget med mudret eller beskidt vand
at gøre, men forekommer i overgangen fra ferskvand til saltvand...

M.h.t. jagttegn... så lærer man jo meget andet end at håndter et gevær,
f.eks. er der regler for hvor langt du må være fra dyret når du skyder...
der er med andre ord, taget hensyn til dyrets ve og vel, og reglen er
foruden at komme til at skyde nogen uforvarent og til for at undgå at man
blot anskyder dyret uden at det dør.

Ja, et gevær er et ganske farligt stykke værktøj, men det er jo også sket at
nogen har fået en krog i kind, læben, eller i værste fald i øjet... så en
fiskestang eller heller ikke helt ufarlig, det kan godt være man ikke
ligefrem dør af den, men et mistet øje vil dog give et anseligt handicap. en
fluefisker må være overordentligt opmærksom på hvor han eller hun fisker og
specielt hvad der er bag dem...

Endelig skriver du "Jægere skal vide hvad de skyder efter" Jamen fiskere
skal da også vide hvad de fisker efter... Der er perioder på året hvor visse
fiskearter er fredede... ligesom der er mindste mål der skal overholdes...

Så jeg synes du er lidt langt ude med din argumentation...

Om ikke andet lyder det ikke som om du har ret meget tilovers for fisken og
hvordan den bliver behandlet.
Jan Rasmussen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-09-03 08:59

Betegnesen bruges (fejlagtigt) også af mange mennesker om ulækkert
stillestående vand.

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 15-09-03 20:34

OK - Tak for gode svar
Jeg vil på INGEN MÅDE virke nedladende eller "klog"

Tak for svarene.
VENLIG hilsen
Carsten

Fra : Jan Rasmussen