Kat der pisser over det hele....
Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 11:59

Hejsa ng

Sidste lørdag fik jeg to hankatte hjem. De første par dage gik de pænt på
kattebakke, men i mandags begynder den ene umotiveret at pisse over det
hele.

Det står på en dags tid, og så forsvinder det af sig selv. Hvorefter jeg
formoder at problemet er løst og bare er pga de nye omgivelser.
Her i går aftes begynder det så igen, Denne gang ikke kun på gulvet, men
også i sengetøjet o.l.

Har i en ide om hvad det kan være?? Har overvejet om det kan være en
urinejsinfektion, da jeg har hørt at nogle katte får det pga kostændringer.
Hvad kan jueg behandle dette med?? Håber meget at der er nogen der har et
råd, da vasketøjsbunken vokser sig større og større..

Mvh Helle Madsen.

Fra : Niels Peter

Dato : 14-09-03 12:10

Helle Madsen wrote:

> [...]
> kostændringer. Hvad kan jueg behandle dette med?? Håber meget at der
> er nogen der har et råd, da vasketøjsbunken vokser sig større og

Først synes jeg, du skal få katten checket hos dyrlægen. Det hænder ikke
så sjældent, at det viser sig, katten fejler et eller andet, som får den
til at reagere med urenlighed. Og det behøver ikke engang at have noget
med urinvejene at gøre, bare et eller andet, der gør ondt eller
frustrerer katten.
Hvis dyrlægen melder at katten er rask, så skriv igen og prøv i
mellemtiden at tænke efter, om der sker et eller andet med eller omkring
katten, der tidsmæssigt falder sammen med "tisseanfaldene".

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 12:50

Hejsa.

Se svaret til anja ovenfor. Og ydermere kan jeg fortælle at det sker når
katten render rundt og leger med den anden.

Helle Madsen

Fra : Niels Peter

Dato : 14-09-03 13:54

Helle Madsen wrote:

> Hejsa.
>
> Se svaret til anja ovenfor. Og ydermere kan jeg fortælle at det sker
> når katten render rundt og leger med den anden.
>
> Helle Madsen

Hvis der er tale om en killing, kan det være tre ting, der er inde i
billedet:
a) den kan have så travlt med at lege, at den ikke synes, den lige har
tid til at opsøge bakken (og da den lige er flyttet ind, kan den måske i
skyndingen heller ikke lige huske, hvor den står) eller
b) den har som killing ikke så meget "selskabsblære" som den får som
voksen, og kan simpelthen ikke nå bakken. Killinger har mindre blærer og
har stadigvæk mindre kontrol over dem, end de får som voksne.
c) Der kan også være tale om en kombination af ovennævnte.
Løsningen i alle tilfælde vil så være at få nogle flere bakker placeret
sådan, at der altid er en lige i nærheden, så "den ikke har den
undskyldning".
Du vil så i en periode måtte leve med kattebakker allevegne, men jeg
tror under alle omstændigheder, det her er et overgangsproblem. Jeg kan
ikke argumentere for det, det er mere en "gut feeling"

Niels Peter
www.bluewhite.dk
"Cats Are People, Too!"

Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 17:08

Hejsa

Håber også meget det er et overgangsproblem. Han er en fantastisk kat, som
jeg er blevet enormt glad for. Han er meget social og kælen.

Tror måske du har ret i at han simpelthen glemmer at gå på kattebakke. Det
sker også i de rum hvor der står kattebakke. Har kattebakker stående, så han
kan komme til når det er nødvendigt, men tror slet ikke han ænser det. Men
vil lige rende min stakkels dyrlæge på dørene igen i morgen, for at være
sikker på at det ikke er katten der fejler noget.

Fra : Malene

Dato : 14-09-03 18:24

Hej Helle!

Indtil du får dit utætte pus tjekket efter hos dyrlægen, kan du jo prøve at
gøre bakkerne mere interessante - på længere sigt er det måske oven i købet
nødvendigt, at eksperimentere med forskellige grustyper.

Sæt dig ned ved en frisk bakke og begynd så at grave i gruset med fingrene.
Lad missen se på, mens du snakker sødt og opmuntrende til ham. Prøv så lidt
efter lidt at sætte ham op i bakken, mens du stadig selv graver. Det handler
om at gøre bakken interessant og tryg for ham. Har du tjekket, at bakkens
kanter ikke er for høje? Skifter du gruset ud dagligt, så der er rent og
lugtfrit?

Måske han simpelthen bare prøver grænser af. Nogle killinger og ungkatte
tester deres ejere, for at se hvor langt de kan gå, før der falder dom. Vær
konsekvent når du opdager at han er i færd med at tisse uden for bakken. Sig
NEJ eller FY eller sprøjt vand på ham, så han bliver forskrækket. Tag ham så
op og sæt ham i kattebakken. Hvis han så tisser i bakken, skal du rose ham
og evt give ham en lille godbid.

Jeg håber for missen og dig, at der bare er tale om drengestreger og at han
går glat igennem dyrlægetjekket i morgen. Held & lykke herfra

-Malene

Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 19:00

"Malene" <jegsavnerpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
købet
> nødvendigt, at eksperimentere med forskellige grustyper.

De vil jeg prøve. Styrter ned til dyrehandleren og køber nyt grus som det
første i morgen tidlig

> [...]
> kanter ikke er for høje? Skifter du gruset ud dagligt, så der er rent og

Jeg gør bakken ren to gange om dagne, og tilføjer nyt grus efter behov. Og
kanterne burde ikke være for høje. Den anden kat der er noget mindre tisser
fint på den. Og han gør det også selv ca 9 ud af to gange.

> [...]

> op og sæt ham i kattebakken. Hvis han så tisser i bakken, skal du rose ham

Gør jeg også nå jeg fanger ham i det. Mend et er lidt svært at skælde ud tre
timer senere, når man har opdaget det. Det forstår han alligevel ikke en
skid af.

> Jeg håber for missen og dig, at der bare er tale om drengestreger og at
han
> går glat igennem dyrlægetjekket i morgen. Held & lykke herfra

Ber jeg også til at han gør, og mange tak.

Helle Madsen

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 14-09-03 20:02

<klip>

> Sig NEJ eller FY eller sprøjt vand på ham, så han bliver forskrækket.
>
> Helle Madsen
</klip>

VIl da lige indskyde en bemærkning, da min Miver har udviklet sig til en
værre "pisse-marie" (jaja, jeg skal til dyrlæge mandag med en urinprøve)

Hvis jeg så meget som hæver min stemme bare en milimeter over normalt, kan
jeg se røwen af en kat,der totalt bange forsvinder og holder sig langt fra
mig læææænge. (og hun pisser så selt sikkert i mine sko, op ad spejlet, i
sofaen eller endre steder der ikke er en kattebakke)

Tør slet ikke tænke på hvad der sker hvis jeg begynder at sprøjte vand på
hende.
miver har et "bange" sind, hvorimod Mulle er totalt uimponeret over stort
set alting (det er jo ikke for ingenting han bliver sammenlignet med fyren
Ferninand fra Disneys tegneserie *smil*)

Så inde man begynder at skælde ud, skal man nok lige vide hvilken slags kat
man her med at gøre :o

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-09-03 23:49

"Miver og Mulle's mor Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> skrev...
> [...]
> sofaen eller endre steder der ikke er en kattebakke)
>
> Tør slet ikke tænke på hvad der sker hvis jeg begynder at sprøjte vand på

Det er faktisk ikke sikkert, at det ville være så slemt for hende at få et
sprøjt vand...

Hendes angst ved høje udbrud kan jo fx skyldes, at hun tidligere har haft en
dårlig oplevelse med et højtråbende menneske - eller at hun føler sig
exceptionelt svigtet, når det menneske, som hun ellers stoler på, pludselig
giver sig til at skælde ud?!

Et vandsprøjt vil hun derimod ikke forbinde direkte med dig, hvis du altså
ikke siger noget mens du sprøjter, og derfor er det ikke sikkert, at det vil
have samme - dårlige - effekt.

Men jo, hvilke metoder man skal bruge afhænger selvfølgelig af katten - og
en meget angst kat skal man selvfølgelig helst ikke skræmme mere end godt
er, men man skal jo have mulighed for at lære den hvad den må og ikke må.
Problemet er så bare at finde en metode, der passer...

Mvh. Camilla

Fra : anja rasmussen

Dato : 14-09-03 12:08

> [...]
> Hvad kan jueg behandle dette med?? Håber meget at der er nogen der har et
> råd, da vasketøjsbunken vokser sig større og større..

Hej Helle
Først ville jeg få undersøgt om det kan have noget med en
urinvejsinfektion at gøre....hvis det ikker er det ville jeg snakke med
min dyrlæge om, hvad det så kan være......
Jeg har selv en kat som pludselig tissede over det hele, fik den
undersøg, hvor det viste sig at der højst sandsynligt var sten i
urinvejene....den blev behandlet, og tisseriet holdt op....ihvert fald i
14 dage, så begyndte den igen....skyndte mig til dyrlæge med endnu en
urinprøve.....den viste ingenting.....min dyrlæge mener så at det er pgr
af stress, den i tide og utide tisser over det hele....især hvis der
sker nogle forandringer....såsom at vi skal være væk fra den ene til den
anden dag.....så nu kører vi et forsøg, med at sprøjte med Feliway, når
vi skal nogle steder....og det ser ud som om det virker....

Anja

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 12:49

Hey

Var til dyrlæge i tirsdags, (til den obligatoriske vaccination og
sundhedsundersøgelse for killinger) og nævnte problemet. Dyrlægen mente ikke
at det var andet end adfærdsproblemer, og at den bare skulle have lov at
falde til. Men styrter selvfølgelig fluks derned i morgen for at få ham til
at se på den endnu engang. Tænkte bare om der var nogen der evt havde et
godt råd ind til da. Er lidt bekymret for det lille pus.

Han ser godt nok ikke ud til at lide og er frisk, frejdig og legesyg som han
plejer at være. Spiser også med fin appetit.

Helle Madsen

Fra : anja rasmussen

Dato : 14-09-03 15:00

> [...]
>
> Han ser godt nok ikke ud til at lide og er frisk, frejdig og legesyg som han
> plejer at være. Spiser også med fin appetit.

Hej igen....
Jeg ville spørge min dyrlæge om Feliway kan hjælpe på
adfærdsproblemet...det jo til syneladende virket her....indtil videre....
Min hunkat, som også er adfærdsvanskelig , er også som hun plejer at
være....livlig, frisk og spiser helt normalt....men tisser så når hun
bliver stresset....jeg har haft hende siden marts, hvor hun var et halvt
år....hun bliver et år i denne måned....det er lidt usikkert da hun
kommer fra et kattehjem, og de havde den nøjagtige alder....men dyrlægen
mener det stresser hende når vi er væk, fordi hendes tidligere ejer
havde efterladt hende i et aflåst kælderrum, hvor hun havde gået i 14
dage uden hverken vådt eller tørt, så det er det der sidder i hende når
og stresser hende, vi forlader huset i længere tid....mener
dyrlægen....det var først noget dyrlægen kom på da hun ingenting ellers
fejlede.....
Så det kan være menage ting....og koste mange dyrlægebesøg, før man
finder en mulig forklaring på problemet.....

Fra : Helle Madsen

Dato : 14-09-03 17:13

Hejsa.

Kan måske forestille mig at det kan være et problem i stil med dit. Ved godt
nok ikke hvordan katten har haft det før, men herhjemme er han meget
kontaktsøgende, og han sørger hele tiden for at være i rum med enten mig
eller min kæreste. Vi kan ikek gå på wc uden han er lusket med inden vi har
lukket døren.

Men vil lige prøve at høre dyrlægen ang Feliway når jeg alligevel skal
derned, for vil nu lige tjecke en ekstra gang at han ikke fejler noget
alvorligt. Det ville bære synd hvis han render og lider.

Fra : Charlotte

Dato : 15-09-03 21:31

Hej Helle

"Helle Madsen" <gizmotrold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sidste lørdag fik jeg to hankatte hjem.

Tillykke med dine nye misser

> De første par dage gik de pænt på kattebakke, men i mandags begynder den
ene umotiveret at pisse over det
hele.

[snip]

> [...]
> Hvad kan jueg behandle dette med?? Håber meget at der er nogen der har et
> råd, da vasketøjsbunken vokser sig større og større..

Jo mere jeg har læst i tråden er jeg kommet lidt i tvivl, da den jo også
tisser ret umotiveret, mens de leger.
Men jeg vil nu alligevel komme med en mulighed.
Vi har en dejlig hankat og en skøn hunkat - begge er godt to år. Ingen af
dem er neutraliserede, men hun er på p-piller. Det har ikke været noget
problem, at han er ikke kastreret, da han heldigvis ikke strinter eller er
en "irriterende" hankat.
Men pludselig...for ca. 1 måned siden fik vi problemet! Der stank pludselig
af kattepis allevegne og jeg anede ikke, hvem af dem det var......indtil jeg
så vores store han-misser sidde og pisse i en kasse, der stod i stuen!!!
Jeg gik helt i baglås over at han sad lige foran mig og pissede...
Men ved I hvorfor? Jeg kom til at tænke på, at jeg havde taget mig den
frihed at skifte til noget andet kattegrus! Og det kunne han sgu ikke li´!
Da jeg kom til at tænke på, om det kunne være det - skiftede jeg det straks
ud med det gamle - og vi har ikke problemet mere!

Så ... måske kan han ikke li´ kattegruset??? Just an idea... Under alle
omstændigheder held og lykke med dem begge.

KH
Charlotte

Fra : Helle Madsen

Dato : 16-09-03 15:29

> [...]
>
> Så ... måske kan han ikke li´ kattegruset??? Just an idea... Under alle
> omstændigheder held og lykke med dem begge.

Hejsa.

Er også nået til den konklusion at katten er fintfølende. Når det er helt
nyt grus vil han gerne tisse på bakken, men når der er pisset i det et par
gange gider han ikke længere. Så skal til at eksperimentere med kattegrus
nu.

MVH Helle Madsen

Fra : Helle Madsen

Dato : 18-09-03 20:55

Hejsa.

Vil lige fortælle jer alle hvordan det går. Har konstateret at at problemet
med at han tisser er adfærdsmessigt. Han går fint på kattebakken nu, efter
vi er begyndt at blande to slags grus.

Men når han får lov at komme ind i soveværelset, hopper han op i sengen med
det samme og tisser. Dyrlægen mener ikke at feliway vil hjælpe, men vil nu
forsøge alligevel. Han tror bare katten søger tryghed og gerne vil være i
sengen da den lugter meget af mig og kæresten.

VH Helle Madsen