Dobermann
Fra : Platoon

Dato : 14-09-03 09:09

Hej NG
Jeg har en god ven der står og mangler en Dobermann, og da jeg ikke kender
nogle opdrættere af denne race vil jeg høre om der er nogen der kan
anbefales.
Det skal helst være i Jylland og jeg ved ikke om der som ved schæferhunde er
forskel på højavl og sportshundelinier, men hvis der er, er det sport han er
intereseret i.

M.V.H Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-09-03 09:34

On Sun, 14 Sep 2003 10:08:32 +0200, "Platoon"
<arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> wrotd:

> [...]
>forskel på højavl og sportshundelinier, men hvis der er, er det sport han er

,,burde det ikke være det hele værd at tage til sjælland hvis der var
nogle gode herovre ? jeg har da selv hentet hund både i jylland og på
fyn, så dyrt er det nu ikke at rejse mener jeg ikke. Jeg ved ikke så
meget om racen andet end at jeg kender en der for nylig har fået en
som er meget sky eller hvad man nu kalder det, det tror jeg at er det
vigtigeste at undersøge, hvordan deres sind er.

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Mari

Dato : 15-09-03 19:29

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse
> [...]
kender
> nogle opdrættere af denne race vil jeg høre om der er nogen der kan

Dansk Dobermann Klub, her finder du opdrætterne:
http://www.geocities.com/Heartland/Farm/3266/

Der er et enkelt kuld i Aars....... men de er så gamle,
så de må være flyttet hjemmefra.
Tag hellere en snak med hvalpeanviseren, måske ved hun noget
om planlagte kuld.
Eller ring til opdrætterne - og hør om deres planer.

Her finder du opdrætterne:
http://www.dansk-kennel-klub.dk

eller her:

http://www.geocities.com/sanguesa_dk/
http://www.geocities.com/blackballerina_dk/
http://home.worldonline.dk/tana19km/
http://www.geocities.com/jotunheimdobes/forside.html

Og så kan det jo være han skal til Tyskland eller andre lande,
da der ikke fødes ret mange hvalpe her i landet.
Så du får lige linket til den svenske og tyske klub:

http://www.dobermannklubben.com/

Den tyske pinscher schnnauzer klub:
http://www.psk-pinscher-schnauzer.de/

flere links:
http://home.swipnet.se/naranja/klubbar.htm
http://www.iposport.subnet.dk/
http://www.dobermann.com/

Bed så også din ven om at læse reglementet for lydighedsprøver på
http://www.dansk-kennel-klub.dk
så han ved at øre- og halekupering ikke er tilladt, hvis han vil deltage
i udstilling, prøver og anden hundesport.

Og....... hvis han vil noget sportsligt med sin hund, så kommer han
længst med
en FCI-stambogført hund, dvs. en hvalp med stambog fra en kennelklub,
der er tilknyttet
FCI. I danmark er det Dansk Kennel Klub, der udsteder disse stambøger.

/Mari

Fra : Platoon

Dato : 16-09-03 06:02

Hej Mari
Endeligt et svar
Tak for alle links der er lidt at kigge på.
Det bliver selvfølgelig med FCI stambog, da jeg mener det er den sikreste
måde at kende hvalpene på blodlinerne afslører jo tit om der er noget man
skal være obs på.
Jeg har fortalt ham om det med kupering, så det er ikke noget problem.
Hvad angår sportshund er det mig der har rådet ham( jeg har selv
schæferhunde af brugsblod ) idet jeg syntes det er han bedst tjent med, Jeg
ved godt nok ikke meget om Dobermann opdræt, men er der forskel på
udstilling og brugslinier? i såfald skal jeg jo ha fundet en brugskennel.
Nå men igen mange tak for dit svar nu vil jeg kigge det lidt igennem og
forhåbentlig finder jeg noget.

Mange (brugs)hundehilsner Kim

Fra : Jytte

Dato : 16-09-03 07:04

Platoon wrote:
> [...]
> en brugskennel. Nå men igen mange tak for dit svar nu vil jeg kigge
> det lidt igennem og forhåbentlig finder jeg noget.

Hej Kim.
Pas på med kupering. Det er ikke alle lande, der er tilsluttet FC,I der har
kuperingsforbud. Hvis din ven vil udstille og tage prøver her i landet, skal
han have en ukuperet. Det gælder både ører og hale.
De samme regler gælder i Tyskland, der er de endnu mere strikse med at
håndhæve kuperingsforbudet.
De tillader kun ørekuperede hunde der er født før 1. januar 1987 at deltage
på udstillinger. Så det er ikke mange.

Held og lykke med det.

Hilsen
Jytte